Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Golf-kärry

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Golf-kärry

    Pistetääs tämä omakin raato tänne ihmeteltäväks ja tässä tulee varmasti vielä monenlaista kysyttävää, niin täältä luulis neuvoja löytyvän.

    Eli auto on vm. 87 Golf GTI, jonka ostin projektiksi tässä syksyllä. Autosta on tarkoitus tehdä ratalelu, mutta kuitenkin pitää se kilvissä, että sillä voi ajella muutenkin. Itsellä ei ole traileria, eikä trailerin vetoon soveltuvaa autoa, eli autolla pitäisi päästä ajamaan myös radalle asti. Talvella autolla ei kuitenkaan ole tarkoitus ajaa, kun on vielä vajaavetoinenkin.

    Ulkopuolelta autosta tulee hillitty vanhankoulukunnan edustaja, eli pikkupuskurit, hieman kromia, BBS RS, ym. ja sisältä enemmin raaseri-henkinen, eli kupit ja kaaret. Lisäksi voi olla että jätän sisustan ihan maalatulle peltipinnalle, mutta se ei nyt vielä ole ihan varma.

    Kori on edellistä edeltävän omistajan jäljiltä ja kone taas edellisen omistajan. Tuossa muutama huono kuva autosta sellaisenaan kun se mulle tuli. Oli kiire purkamaan autoa, että tuon parempia kuvia ei laitteesta tullu otettua. Sisusta oli musta nahkasisusta E30 M3 Bemusta, mutta se sai lähteä Sparcon EVOjen tieltä pois. Auton kävin muutoskatsastamassa ahtimelle vielä ennen purkua, mutta en ajanut sillä kuin muutama kymmenen km.


    Koneena on 1.8 16V , johon on asennettu ahdin ja välijäähdytin. Männät ja kanget on S2:sta ja ruiskuna Hestec. Ahtimena Garrettin T3/4. Kanget ja ahdin on tarkoitus päivittää talven aikana ja teettää 3" putkisto nykyisen 2,5" tilalle. Lisäksi imusarja olisi tarkoitus teettää ja ahtoputkisto vetää uusiksi. Tasauspyörästön lukko tulee Peloquinilta, kunhan ne sen päästävät tullista läpi ja nykyisen nelilapaisen sintterin kaveriksi olisi tarkoitus hommata jäykempi asetelma.

    Alustana tossa on nyt joku halpismallin säädettävä, joka vaihtuu KW Variante 2:een. Kallistuksenvakaajat ja puslat menee myös alustasta vaihtoon ja korin jäykkyyttä haetaan turvakaarilla. Jarruiksi tulee Porschen satulaa yhdistettynä uudemman Golfin levyihin.

    Tällä hetkellä auto on siinä vaiheessa, että se on kokonaan purettuna alustaa lukuunottamatta.

    Vedin sähköjohdot konehuoneesta sisälle ja sisältä jätesäkkeihin odottamaan uudelleenasennusta. Uskomaton määrä piuhaa noinkin vanhassa autossa on, saa nähdä saanko niitä enää koskaan paikalleen.

    Sitten aloitin lattian puhdistamista...

    Etuosa alkaa olla melkein puhdas suurimmista jätöksistä, jotka irroitin pakkelilastalla, Moralla ja isolla ruuvimeisselillä. Tosta eteenpäin homma onnistuu luultavasti liuottimilla ja rälläkän päähän tulevalla teräsharjalla. Mitään pahoja yllätyksiä ei pikimattojen alta löytyny, et pari 5cm reikää reikää oli lattiassa.

    Painoa keveni käsituntumalta 10-15kg, kun heitin noi kaikki roskat samaan jätesäkkiin. Metelikin on tästä eteenpäin varmaan ihan kiva...

    Nyt seuraavaksi auto pitäisi viedä isompaan talliin, jossa autolle olisi tarkoitus tehdä pukki jolla auton saa kipattua ympäri.


    Ehdotuksia otetaan vastaan miten noi massat saa helpoiten pois pohjasta? Vesipiikkaus?

    Entä onko kohtuuhintaisia kaarentekijöitä tiedossa? Kaarien ei tarvi olla mitkään AKK:n hyväksymät, kun ihan harrastekäyttöön tuo auto tulee.

    edit. kuvia poistettu
    Viimeksi muokannut Teemu M; 21.4.2007, 18:18.

    #2
    Monelle on G2 enemmän kun vaan auto... Hieno, että "vanhat herrat" kunnostetaan. Tämän operaation nimi on kyllä projekti isolla P-llä :)
    Onko tehot koskaan mitattu? Ei varmaan minkäänlaista pitoa?
    Jääkö väri RS-sininen? Eikö S3 kelpaa radalle? :P

    Comment


    • #3
      Väriksi vaihtuu joku hillitympi, luultavasti sama hopea mitä S3 on. Tehoja saa lain mukaan olla se 160hp+20%, mutta radallahan saattaa joskus olla enemmin. =)

      Ei se nyt mitenkään älyttömästi suttaa. Ykkösellä tietenkin, mutta kakkosella on jo hyvä pito. Ja tuo lukko toivottavasti auttaa...lisäksi renkaat oli mallia hong-kong, että hyvät renkaatkin varmasti auttavat.

      Kyllähän S3:lla radalle hyvin pärjää ja luultavasti tähän tulee nyt käytettyä aikaa niin paljon ja vaivaa, ettei tällä enää uskalla edes ajaa radalla. =)

      Comment


        #4
        Hopea on minusta hyvä valinta, halusin juuri sitä ehdottaa.

        Comment


          #5
          Ja varmaan huijaa tuossa johtosarjakuvassa jotenkin. Eihän kakkoskopassa noin paljon johtoja oo millään :)
          Ja niin eihän se radalle pääseminen viriautolla ole se ongelma, mutta pois...

          Comment


          • #6
            Puhalluta koelautaan kunnon reisinki nukkaus. Tulee tyylikäs.

            Comment


              #7
              Kyllä tuossa kaikki kunnollisen hauskuuttimen ainekset on havaittavissa.

              Comment


              • #8
                ^Nelivetoa lukuun ottamatta! Reilusti vaan juttua etenkin tekniikka puolen vireistämisestä, niitä on mukava lukea. Onnea Projektiin!

                Comment


                  #9
                  Näyttää mielenkiintoiselta projektilta.

                  Mites tuo turbon muutoskatsastus, tuliko papereihin joku tehoraja (tuo +20%)? Minulla olisi tallin pihassa yksi vanha Escort johon kävisi hyvin ässän turbo... ;)

                  Comment


                  • #10
                    Papereihin merkattiin tehot jotka ilmeni dynolapusta, eli joku reilu 180hp, en nyt muista tarkkaan. Sitten tuli merkintä ahtimen merkistä (Garret, yhdellä t:llä =) ), mutta ei mallista ja lisäksi coolerin koko. Jarrut piti vastata vertailumallia, joka tässä tapauksessa oli Golf G60. Prosentteja tuli vain 4, koska nykyään ei enää jarruista tule prosentteja.

                    Yllättävän kivuttomasti katsastus sujui, vaikka laput mitä mulla oli mukana niin olivat todella puutteelliset. Vertailutodistuksenakin oli pelkästään etkan sivut, joissa ilmeni noitten jarrujet erot G60 ja GTI:n välillä. Kävi ilmeisesti tuuri ja sattui kerrankin mukava katsastusmies kohdalla...

                    Comment


                    • #11
                      Hyvät kaaret = sellaiset kuin haluat, ja aikataulussa, tekee Jari Arponen 040 515 8087 (Tuulissuolla??) Halvemmat?? tekee Turo Kallio (numeroa ei muistissa) Nousiaisissa. Turolla jos teetät, niin suosittelen itseasennusta, jos haluaa niistä vähänkin jonkinlaiset ulkonäöltään. Mulla on Turon tekemät kaaret. Kait ne hyvät on?? Mutta ne hitsisaumojen ulkonäkö!!!??
                      Onnea mielenkiintoisennäköiselle projektille!

                      Comment


                      • #12
                        Ton Turo Kallion yhteystiedot sainkin tossa jo privalla, mut toi Jari Arponen oli uus tieto. Täytyy soittaa myös hänelle ja kysyä aikatauluja. Mulla ei tällä nyt niin hengenhätä oo, et kunhan vaan ens kesäks olis kaaret paikallaan. Kiitoksia vaan vinkistä!

                        Jos sulla on kuvaa niistä sun kaarista, niin mielenkiinnolla näkisin.

                        Comment


                        • #13
                          Projekti on ollu nyt hieman jäissä, kun olen oottanu et saisin siirrettyä auton isompaan talliin niin pääsisi korin kimppuun. Sain kuitenkin soviteltua jarruja, vaikka vähän aikaista onkin...

                          Eli ajatuksena oli, jos kaikki olisi mennyt niinkuin elokuvissa, pistää nelos-Golfin 288x25 levyt Porsche 911 (996) Carreran satuloilla ja käyttää vannekokona 15". Noiden levyjen kitkapinta olisi ollut juuri sopivan kokoinen noille satuloille, että palat olisivat käyttäneet kitkapinnan kokonaan. No oli kuitenkin niin, että nuo levyt ovat niin pienet, että satula tulee liian lähelle pyörännapaa ja satulan ja kannakkeen kiinnitysreiät tulevat melkein päälekkäin. Sitten sovitin S3:sen 312mm levyä ja sillä kannakkeesta sai paremman, kun satulakin tuli enemmin ulospäin. Noissakin kannakkeissa kannakkeitten kiinnitysruuveille jätetyt kolot kyllä syövät materiaalia, mut noi on aika samanlaiset kannakkeet mitä mulla on ollut S3:sen jarruissakin ja ne on kestänyt hyvin.

                          Ohessa kuvat kannakkeista.

                          288mm levyn kannake.



                          312mm levyn kannake.



                          Kyllä tuossa 288mm levyn kannakkeessakin jää ehjää materiaalia 6mm reikien välille. Mahtaako olla tarpeeksi?

                          Tein testikannakkeen kova-uretaanista ja sovittelin sen prikkojen kanssa oikeaan kohtaan. Sitten mittailin sen ja muutin ton 3D-mallin sen mukaiseksi.





                          No sovittelin tuota 312mm levyllä 15" vannetta ja eihän se tietenkään mahtunut, kun ei S3:kaan mahdu 15" vanne. Kuvasta näkyy, kun pyörä ei ole keskellä vaan satula painaa sitä sivuun. Satula on kylläkin tossa n. 5mm liian ulkona, mutta ei se taida auttaa tarpeeksi.





                          Ellei tuo 288mm kannake ole tarpeeksi kestävä, niin vaihtoehdoiksi jää joko kasvattaa vannekokoa tai tyytyä pienempiin jarruihin. Täytyy nyt ekaks tehdä tollanen 288mm kannake, niin näkee luonnossa miltä se näyttää ja onko se kestävä.

                          Sitten aloitin vanteitten siistimisen. Eli purkamista, kiilloittamista, keskiön maalaamista ja uusia pultteja. On sen verran kauheeta hommaa, et täytyy tehdä se pikkuhiljaa tässä talven aikana.





                          Lisäksi sain kanget. Eli ne on Prostreetin H-profiili kanget, jotka täytyy viedä koneistamoon mitattavaksi kampiakselin kanssa. Lisäksi mukana tuli ARP:n pultit.



                          Sitten sain käyttöauton talvivanteet maalattua ja vielä kun sais joku väännettyä niille nastat päälle niin pääsisi triftailemaan...

                          Comment


                            #14
                            Nuo kanget näyttää (ja varmaan onkin) SPM:n kangilta. Mitä ne muuten maksoi Prostreetin kautta?

                            Comment


                            • #15
                              En itseasiassa tiedä minkä merkkiset kanget nuo on. Paketissa ei lukenu mitään, mut tosiaan täysin samoilta näyttää kuin nuo SPM:t.
                              Prostreetiltä kun kyselin laadusta niin vastaus oli tuo:

                              teetetty omalla nimellä takoterästuotetehtaalla joka valmistaa kymmeniä tuhansia takokankia ja tuhansia takokampiakseleita mm eri usa:laisille ja ruotsalaisille tuotemerkeille

                              laatu ja mittatarkkuus vastaavat kuin Eagle:lla

                              pultit valmistanut ARP
                              Hintaa noilla oli 390?/4kpl. Mittatarkkuudesta en vielä tiedä, kun täytyisi viedä mitattavaksi koneistamoon.

                              Comment


                                #16
                                Uskoisin noiden 288 kannakkeiden kestävän. Reikien välissä ei ole liikaa tavaraa, mutta tarvitseeko siellä olla? Reikiin tulevat pultit kuitenkin jäykistävät rakennettetta ja jos kannakkeet tekee laadukkaasta materiaalista (sopivasta teräksestä?), niin luulisi niiden kestävän.

                                Mutu spekulointia kuitenkin.

                                Comment


                                • #17
                                  Aika hiljaista pidellyt, kun tallipaikka on vieläkin saamatta ja vasta ens vuoden alussa pitäisi päästä sinne. No piti viedä auto väliaikaismajoitukseen, että saa tehtyä edes jotain...

                                  Homma alkoi telineen teolla, että saa pohjan puhtaaksi ja pääsee ruosteiden kimppuun...

                                  Telineestä tuli suht tukeva ja siinä on pyörät alla, jotta autoa saa edes jotenkin liikuteltua tallissa. Materiaalina oli kaikkea mitä tallista löytyi, u-palkkia, kulmarautaa, ym. Kuvat kertoo kaiken tarvittavan...





                                  Pakoputken sovittelua...=)




                                  Comment


                                  • #18
                                    Mites täällä edistytään vai onko mennyt aika kinkun syönnissä? ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo melko pitkälti on menny aika kinkun syöntiin mut on sitä sentään jotain saanu tehtyä.

                                      Eli irrotin pohjasta ensin kaikki irtoavan, kuten akselit, bensa- ja jarruputket, ym. Sitten
                                      putsasin pohjan teräsharjalaikalla alustamassasta ja ruosteista. Tossa muutamia kuvia siitä putsauksesta...










                                      Sitten aloin hitsaamaan paikkoja reikien peitoksi, joita tosiaan siis riitti. Lisäksi hommaa ei yhtään nopeuttanu se et oon viimeksi hitsannu ammattikoulussa 15v sitten.
                                      Pohjan lisäksi korjasin toisen takaiskarin tolpan, joka oli ruostunu juurestaan ja syövyttänyt takasisälokariin pahan reiän. Lisäks bensatankin täyttöaukko oli sisäpuoleltaan ihan syöpynyt. Vaihdoin tohon ykköskoppaisen täyttöaukon, eli siinä oli hieman enemmin soviteltavaa kun ei se sopinu sinne ihan suoraan. Ykköskoppaisessa on bensakorkki näkyvissä, kun kakkosessa se on luukun alla...
                                      Sitten tein tulipeltiin poteron, joka väistää ahdinta jos tonne sattuu vaikka istumaan tulevaisuudessa hieman isompi hyrskytin. Ennen tulipeltiin oli vaan lekalla taottu pieni monttu, eli tolla sai jonkun verran enemmin tilaa.
                                      Tossa muutama kuva hitsauksesta ja nykytilanteesta.








                                      Vielä olis pohjasta pari paikkaa hitsattavana sitten saa vetää pohjaan maalin. Maaleiksi tulee raskaankaluston maalit Temadur 20 ja sen päälle Temadur 90.

                                      Kuvia löytyy myös tuolta, jossa niitä on hieman helpompi selata.
                                      http://g2.rustyvw.org/pohjan_kunnostus_211206/

                                      Comment


                                        #20
                                        No ei taida ihan heti tule tekemisen puutetta! :)

                                        Katselin noita korin yleiskuvia, ja näytti äkkiseltään siltä että sehän olisi hyvässä kunnossa, mutta pohjassa olikin sitten muuta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hauskuutinprojekti siis, kiva lukea. Haldexiahan se vähän huutaisi, S3:sta lainaamaan :)

                                          Jarruista, satula kuulostaa hyvältä, mutta levyyn kannattaisi ratakulkineessa panostaa. Luovuttajaksi vaikkapa RS2 pikkulevy (esim 304 mm), niissä on tuo jäähdytysrivoitus aivan eri luokkaa kuin saman kokoluokan kansanautojen levyissä. Vannekokoa sen verran lisää, että mahtuu pysäyttimet. Paras olisi 17" vanne 322mm big redin kanssa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo toi kori oli pintapelleiltään ihan OK kunnossa, kun se oli maalattu muutama vuosi sitten, et siinä ei ollu kun muutamat reiät. Pohja olikin sitten ihan muuta ja monta kertaa on tullu kirottua et tollaseen piti sekaantua. No onhan tolla 20v ikää, et kai se nyt "kuuluukin" ruosteessa olla.

                                            No nyt siitä on kuitenkin pahimmat jo korjattu ja luulisin et tällä viikolla sais pohjasta kaikki hitsaukset tehtyä ja pääsis maalaamaan. Sitten auto pois grillistä työnnettävälle pukille ja ulkopuolen pellit kuntoon. Takalokarinkaaret vaihdan ykköskoppaisen kaariin, kun sillä saa muutaman sentin lisää leveyttä. Etukaaria pitäis myös levittää hieman. Sitten helmapellin vaihdan toiselta puolelta, sekä myös takahelmapellin. Sitten oiskin kori kunnossa ja maalari saa tehdä loput...pakkeliin en koske jos haluan tosta sellaisen että kehtaan sillä joskus kans ajella. =)

                                            Niin ja ennen maalausta pitäis vielä turvakaaret hitsata paikalleen. Otan putket taivutettuna ja asennan ne itse.

                                            Maalarille olin alustavasti puhunut että olisin tammikuun lopussa tuonu auton, mut se oli ennenkuin näin pohjan kunnon, et saa nähdä koska pääsee maalarille.

                                            Luovuttajaksi vaikkapa RS2 pikkulevy (esim 304 mm), niissä on tuo jäähdytysrivoitus aivan eri luokkaa kuin saman kokoluokan kansanautojen levyissä.
                                            Toi on ilmeisesti 32mm paksu levy? Tohon satulaan menee vaan 28mm levy ja ilmeisesti 30mm levyn saa viilaamalla niitä tappeja. Ajatuksissa oli että olisin hommannut irtonaisen levykehän ja teettänyt siihen keskiön. Sitten ois saanu 28mm levyn, kun sellaista ei oikein muuten saa. Cupra Leonissa ois 28mm levy joka sopis tohon, mut se on jo halkaisijaltaan niin iso et vaatii 17" vanteen ja 16" vanne on kyllä ihan maksimi mitä laitan tähän. No tällaisen 900kg:n painon pysäyttämiseen riittää vähän tehottomammatkin jarrut, et voi olla et laitan aluksi joko noi S3 levyt tai pienemmät.

                                            Haldexiahan se vähän huutaisi, S3:sta lainaamaan :)
                                            Joo vetävät takapyörät kun tohon sais ni eihän se muuta vaatis. No lukon sain hommattua, et nyt sentään vetää yhden pyörän sijasta kaks...

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikös cupra-ipanassa ollut 304 levy, mutta onko sitten jo turhan hoikka? Muistelin että olisi myös 28mm.

                                              Comment


                                                #24
                                                28 X 305, mutta tuo seatin levy ei kestä normaalissa aurajoen rantakruisingissakaan suorana ku pyhättömän viikon, joten ratakulkineeseen en suosittele. Joku uiva brembo / alcon kisalevy on mun mielestä ainoa järkevä vaihtoehto.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tollasta uivaa ratkaisua täytyy kyllä miettiä. Tuo Ibizan levyn kitkapinta on liian matala, kuten myös Leonin, eli noiden mun satuloiden pala on liian suuri niille.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mulla olis ylimääräsenä tohon se puuttuva S3:n voimansiirto, taka-akseli, laatikko, kardaani jne. jne.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No on sulla putsaamista riittäny. Vaikka ruostetta on niin ei tuo ikäisekseen paha kyllä ole. Serkkupojan eskortti on 94:nen ja jo kolmannen kerran se kaipailee helmapeltejä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mulla on tallin pihassa -82 Escort (minun eka oma auto :) Eikä se ole vieläkään lahonnut! Ihme laitos. Jos se olisi brasilian mallia, sitä tuskin siitä enää löytyisi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mites tuollainen kakkiksen nelivetoistaminen, onko se poikkeuslupa-asia vai voiko vedota syncron/rallyen olemassaoloon?
                                                          Tästä olen kuullut ainakin kahta mielipidettä, sattuneesta syystä asia kiinnostaa meikäläistäkin. :)

                                                          Ainahan tietysti voi ajella kardaani peräkontissa radalle. :)

                                                          Asiallinen projekti, mielenkiinnolla seuraan. :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Taidetaan taas päästä tähän mallisarjakysymykseen. Jos viranomaisen mielestä g2 ja g2syncro on samaa mallisarjaa niin tokkiinsa etuvetoisesta nelikon voi tehdä. Nelikkoa sen sijaan ei voi tehdä autosta jota ei nelikkona ole tehty ainakaan siis ilman poikkeuslupia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X