Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 V8 Allu

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Autolla ajettu ja moottori, vaihteisto pelaa mainiosti, ei vikavaloja tms.
    Mutta ei kaikki ole mennyt kuin parhaassakaan elokuvassa, tai riippuu elokuvasta. Auto kasatessani sain katkaistua vaihdevaijerin, tämä aiheutti erittäin monta vmp-kirosanaa #saatana:lla höystettynä. Vaijerin kiinnitys vaihdelaatikon kyljessä on myös tarina sinänsä. Onneksi joskus tein downpipeihin v-bandit, muuten olisi ollut koko paketin irroittaminen edessä, sen verran ahdas paikka kyseessä. Vaijerin sain irti nätisi käyttämällä 12mm listaa, jolla sain pallonivelestä vaijerin irti, sen jälkeen katkenneen osan hitsaus ja hionta. Vaijerin asennus vaihdelaatikon kylkeen aiheutti paljon päänvaivaa, siihen tarvittiin Emännän auttavaa kättä =)

    Kun muuten auto oli jo aika lailla kasassa, vaihdoin vielä eteen samalla kallistuksen vakaajiin tulevat pikku koiranluut ja kuskin puolelle jousilautasen. Isoja etuala tukivarsia en vaihtanut vielä.
    Moottori lähti laakista käymään, käy nyt nätisti ja ei ole helikopterivaloa mittaristossa.
    Muutaman koeponnistuksen jälkeen startti päätti olla toimimatta. Auton alle makaamaan, apukäsiä (emäntä tai tytär) vääntämään avaimesta ja itse kolkutat starttia, jo hyrskähtää. Eli startti uudestaan pöydälle ja huoltoon tai kokonaan uusi startti.
    Startin pois otto tällaisesta V8 padasta onkin oma hommansa ja v-käyrä onkin sen mukainen.

    Joten kruisinki jää välistä, josko Kymiringille.

    ps. #4glyfen jarruremppa meni myös putkeen. #saatana
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Pönni; 7.7.2022, 22:39.

    Comment


      #92
      Itse tein kerran sen virheen että irroitin vaihdevaijerin lootasta enkä kepistä. Oli kyllä "hauskaa" laittaa se paikoilleen. Sen jälkeen olen irroittanut sen kepin päästä.

      Comment


        #93
        Startin irroitus oli paljon helpompi työmaa kuin oletin. Auto ylös, akun kengät irti ja kone kannatuksiin. Otin vetoakselin ja suojapellin pois tieltä. Auton alta löysäsin ensin kallistuksenvakaajan pois edestä, tämän jälkeen kolme pulttia auki, johon moottorin kannake tulee, mutteri auki moottorin kannakeelta. Tämän jälkeen korvakko irti koneen kyljestä. Tämän jälkeen löysäät vain startin pultit, virta- ja maajohdot. Startti on käsissäsi. Aikaa otti noin tunnin.

        Solenoidi oli sanonut lopullisesti itsensä irti. Uusi startti on tulossa samasta paikkaa, mistä konekkin tuli. Sain uudesta startista selville sen, että se on uusittu koneremontin yhteydessä hintaan 350€, itse hankin startin 50€.

        Nyt vain odotellaan Suomen postin liikehdintää.. . .

        Comment


          #94
          Suomen posti, hidas, jopa paketteja syövä kokonaisuus. Tilasin startin tiistaina, toimitus luvattiin keskiviikolle. Paketti seikkaili Oulussa 2päivää. Sain paketin käsiini perjantaina 13:40 kun olin jo matkalla Rääkkylään.

          Kymiringillä siis #4glyfellä

          Jospa joskus... ...
          Attached Files

          Comment


            #95
            Startti paikoillaan.
            Auto toimii kuin ajatus, tykkään todella paljon.

            Etukäteen ennen konttorille menoa oli huoli kesärenkaiden huvenneesta kulutuspinnasta sekä yhdestä tai kahdesta hikoilevasta hitsisaumasta pakoputkessa. No näistähän mahdollinen hyväksytty konttorisuorite jäi kiinni.
            Muutoin katsuri kiitteli auton kuntoa hyväksi.

            Varasin ensi viikolle ajan ilmastoinnin täyttöön. Samalla reissulla vaihtaa uudet tassut alle ja käy konttorilla. Jos nyt viikonloppuna jaksaisi käyttää putkiston irti, sehän on niin työläs homma :) Näyttäisi virsikirjalaikkaa ja mig:iä putkistolle.

            Jospa tämä tästä.
            Niin ja, eihän nämä koskaan valmiita ole.

            Comment


              #96
              Nyt on vuosi ajoaikaa. Torilöytönä Falkenin renkaat alle, samalla reissulla hain motonetistä pari kappaletta pakoputken väliholkkia.
              Pakoputken irroitus on nopea savotta, hitsaustyöt vuotokohtiin ja takaisin putki paikoilleen uusilla holkeilla. Myös ilmastointi täytetty, eikä vuoda.

              On se eri letkeä auto. Välistä tuntuu, ettei tuollaista tulisi itse ajaa, vaan istua takapenkillä konjakkilasin kera.

              Seuraavaksi talvirenkaiden etsintää Torista.

              Comment


                #97
                Tuleville ratapäiville sitten vaan kuski etsintään, ja itse takapenkille nautiskelemaan :) Jääradalla ehkä omimmillaan.

                Comment


                  #98
                  Taitaa C5-allussa tulla radalla merisairaaksi tai sitten perse kipeäksi, jos takapenillä istuu radalla... (jos vähänkään on korkeutta, niin ottaa peilit maahan kii kuin vanhoissa lötköissä aikanaa ja jos pohjaanlyöntikumien varassa, niin takapenkillä meno on aika röykytystä)

                  Mutta autosta... ihan kateeksi käy ja ikävä tulee omaa vanhaa 2.5-Allua :/

                  Comment


                    #99
                    Muutama foto vielä.
                    Attached Files

                    Comment


                      Tämä on odotellut tallissa parempia aikoja. Syksyllä ennen lumia allu oli minulla ja isällä metsästysautona. Letkeetä etten sanoisi.

                      Joskus marraskuun aikana torilöytönä hain Goodyearin talvirenkaat. Mutta vanteille laitto on jäänyt, koska lainasin aikaisemmin kesällä vanteita joille talvirenkaat tulossa kummipojalle. No tämä kummipoika halusi testata myös rotvallin reunoja, mistä minulla sitten sujuvasti paloi sulake #saatana. Kun näitä V8 allroadin vanteita ei kasva puissa ja nämä talvivanteiksi ajatellut pelasti kerhokollega jostain, ja minä ostin nämä sieltä oikeaan ajoneuvoon. Kiitos perrier .

                      Marras-joulukuun aikana vanteet hiottiin yhteistuumin ja muutamaan paikkaan hierottiin alumiiniin sopivaa pakkelia. Nyt tällä viikolla sain ensimmäisen kerroksen pohjamaalia pintaan. Nyt vielä kevyt hionta ja toinen kerros pohjamaalia pintaan.
                      Ajattelin huoltaa vanteet itse, ihan bang for buck meiningillä. Kilikoli pullot maalia oikealla koodilla yms. muut tarvittavat lakat ja pohjamaalit eivät montaa kymppiä maksa, taisi kokonaiskustannus olla 90e luokkaa. Maalit tilasin https://www.colortrading.fi/fi ja on ihan maksamaton mainos. Hyvää palvelua ja suosittelen paikkaa muillekkin, jos kilikoli pulloja tarvitsette.

                      Laitan kuvia, kunhan vanteet täysin kunnostettu ja maalattu.

                      Niin! Askartelin toisen kerhokaverin V8 alluun lisävalot tuossa joulukuussa.
                      Viimeksi muokannut okkim; 5.1.2023, 17:20. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                      Comment


                        Varmaan tutkit jo tuon 1-2-3 -puolen sytkävahvistimen? Vai onko puolat vaihdettu uudempiin? Raju ilmavuoto voi tietysti kans aiheuttaa ohilyöntejä.

                        Comment


                          Siis tämä on bensa V8 BAS, ei siellä ole 1-2-3-puolen sytkävahvistinta, vaan suorasytkä: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../9/905-905050/

                          Comment


                            Joops. Kun sytkä oli hukassa, vaihdoin moottorin =)

                            Sain vanteet kunnostettua ja renkaat paikoilleen. Ei noista virheettömiä tulleet, mutta ovat ne nyt aivan ok. Kuvista näkyy virheet. Olisi pitänyt jaksaa vesihioa pohjamaalausten välissä, tarkistaa kolo ja pakkeloida yms.. Eikä maalausolosuhde, eli oma talli ole nyt optimi ympäristö maalaukselle. Ensimmäistä kertaa kyseisen operaation tein. Saatampa tehdä joskus toistekin.

                            Comment


                              Rovaniemellä nyt käyty. Allu ei jättänyt välille, vaikka reviirin merkkausta tapahtui vuotavan lisäjäähdyttimen osalta.
                              Hauskuuskerroin on autolla iso, tällä voit ajaa baanalla, metsässä tai jäällä ja aina hymyilyttää. Jotain sellaista luonnetta allussa löytyy, mitä on vaikea pukea sanoiksi.
                              En edes yritä glorifioida ja puhua hyväksi jakoketju V8 ongelmia tai 5hp "born slippy" paremmaksi kuin ovat. Mutta ne kuuluvat osana tähän luonteeseen. Ne on ymmärrettävä.

                              Torstaina matkalla Rovaniemelle auto toimi mainiosti, ei mitään. Perjantaina siirryimme jääradan suuntaan ja jäin risteykseen oppaaksi, samalla huomasin kuljettajan etukulmasta vuotavan punaista nestettä. No tässä vaiheessa ei ollut vielä arvaustakaan viasta, nestettä lisää ja radalle päin. Muutaman, sanotaanko korkea nuottisen kierroksen jälkeen, palasin takaisin parkkialueelle ja samassa nestevuoto ilmaisi itsestään. Siinäpä oikeastaan perjantain ajot sitten olivatkin.
                              Illalla saunaoluiden yhteydessä saimme ajatuksen, mistä vuoto voisi johtua. Eli termostaatin takana oleva lisäjäähdytin. Jokin tässä kombossa on nyt korkannut, joko oma asennusmoka tai ihan rehellinen vika. En ole vielä keulaa avannut. Tämä on siis seuraavana korjauslistalla.

                              Isoin paini on kuitenkin nyt käynnissä itseni kanssa, laitanko Allun myyntiin ja sijoitanko myynnistä saadut rahat seuraavaan harrasteeseen? Vai pidänkö allun tallissa, ihan vain siksi, koska se on allu ja V8 + se on vaimon ostama synttärilahja.
                              Sanokaa tekin nyt jotain...

                              Tässä vielä muutama Rovaniemen räpsy.
                              Attached Files

                              Comment


                                Ei kai sitä nyt vaimon hankkimaa synttärilahjaa voi hävittää.

                                Comment


                                  Ja sen "seuraavan harrasteen" oletettavasti tietäen, voi olla että tarvit jatkossakin tällaista luottoautoa jolla kulkea sen aikaa kun pajottaa seuraavaa ;)

                                  Comment


                                    Allu on ollut oma itsensä! Ihanaa.
                                    Sain vesivuodon korjattua. Vika ei ollut oletuspaikka, mikä yllä kirjoitettu, vaan termarikotelolta lähtevä letku oli murtunut klemmarin juuresta. Erittäin viheliäinen vaihtaa.
                                    Toinen vikapaikka löytyi myös. Puskee öljyä laturin alta, siellä onkin tässä mallissa öljyjäähdytin. Eli joko itse jäähdytin korkannut, tai jäähdyttimen juuressa olevat o-renkaat. Erittäin viheliäinen työmaa sekin.
                                    Joku voisi puhua kielillä #saatana. Korjataan tämäkin.


                                    Comment


                                      Olihan työmaa ottaa jäähdytin irti, mutta onnistui se kohtuudella. Eikä tarvinnut ilmastointin kylmäaineita poistaa.
                                      O-renkaat olivat pettäneet lohkon ja jäähdyttimen välistä. Toinen o-renkaista oli rehellisesti poikki, toinen jo pahasti murtunut useammasta kohtaa.
                                      Yksi öljyjäähyn vesiletkuista meni poikki irroitusvaiheessa, ei aiheuttanut sen ihmeempiä kirosanoja. O-renkaat ja uusi vesiletku tilattu Oulun marmorilta, hintaa kauheat 25€ yhteensä.

                                      Comment


                                        Allu kasattu ja koeajot tehty, otettu liikennekäyttöön ja vaihdettu kesärenkaat alle. Seuraavan viikon ohjelma on katsastaa auto, vikalistaa ei pitäsi olla lainkaan.
                                        edit. Leima tuli.

                                        Tämän jälkeen Allulla osallistutaan kesäcruisingiin, vuosi myöhässä, mutta kuitenkin.

                                        Todennäköisin skenario tästä eteenpäin on myyntikuvien ottaminen ja iskevän myyntitekstin tekeminen. Syksylle on yksi tapahtuma tiedossa, mihin Allun kanssa osallistutaan.
                                        Viimeksi muokannut Pönni; 4.7.2023, 17:00. Perustelu: Lisäys

                                        Comment


                                          Muutama räpsy

                                          Comment


                                            Allu odottanut tallissa parempia aikoja (ostajaa), tai no, kävin minä sillä Kajaanissa kun 4f oli remontissa.
                                            Tiivistin joutessani myös raitisilmasuodattimen kotelon, meinasi hikoilla vettä repsikan jalkatilaan.
                                            Myös webaston toimivuus tulisi tarkistaa, ainakin yksi johto on auton alta poikki.

                                            Ennen kruisinkia kamppailin vuotavan renkaan venttiilin kanssa. Koska kyseessä V8 Allroad, renkaan venttiilitkin ovat poikkeavat. Oikea venttiili on 4D0601361A, ja tätä ei saanut muualta kuin traditionilta KLIK

                                            Nyt tulevana viikonloppuna ajattelin hinkata auton sisältä ja ulkoa. 9.-10. päivä Ouluhallissa on hötsi, minne allu on menossa näytille. Tulkaahan potkimaan renkaita.

                                            Comment


                                              Auto myyty. Uusi omistaja ei ole kerholainen, joten voi lukittaa tämän ketjun.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X