Tämä tarina kertoo Rouvasta nimeltä Ursula ja hänen henkilötiedot:
Audi 100 ur-S4. Syntynyt vuonna 1992 Ingolstadissa. Ahdetun 5-"kammioisen" sydämen tilavuus 2.2l. Sydämeltä lähtevät pyörintänopeudet sovitetaan manuaalisen välityssuhteen muuntimen avulla eteenpäin. Etenee torsenin jakaman voiman turvin aina nelinkontin ja tarvittaessa takatassut saa lukkoon. Jumalaiset kropan muodot Sedan ajoneuvoa vastaavat.
Jos ja kun et jaksa lukea höpö höpö jaarittelujani, niin hyppää suoraan seuraavaan postaukseeni, jonka teen parin päivän sisällä.
Lähes päivälleen 3v sitten sain hankittua itselleni viimeinkin täysipainoisen harrastepelin. Siis viimein auto jonka kanssa voi tussaroida mitä tahtoo, sillä saa ajaa niinkuin tahtoo (suljetulla alueella tietty!)ja se saa olla työn alla tallissa niin pitkään kuin tahtoo.
Budjetti hankintaan oli pienehkö (max 5t€), mutta toiveet suuret. Vaihtoehtoja harrastepelille oli vielä loppuvaiheessa Nissan 300ZX twin turbo, Nissan 200SX, urS4 2.2t Sedan ja S4 B5. Ahtimia siis oltava ainakin 1...
Lopulta päätös oli kyllä selkeä että 5 sylinterinen audi olisi se minun makuun mieluisin ja siitä saisi "pienellä" laitolla omiin ajeluihin soivan pelin vaikkakin koppa on oikeasti liian painava rata-ajoon.
Oulusta löytyi sopivan hintainen(halpa) ja kuntoinen laite joka vaikutti niin mielenkiintoiselta aihiolta, että oli pakko ajella Vantaalle lentokentälle ja otettaa sinivalkoiset siivet joilla pääsee Ouluun nopsasti... Vaimolle taisin sanoa että työreissua pukkaa, kun se ei oikein ollut syttynyt harrasteauto haaveilustani.
Ajelin 280tkm ajetun hopeisen urssin Oulussa TI hallille nosturille, ennen kuin käteinen vaihtaa omistajaa. No olihan autossa monenmoista pientä huomautettavaa jotka oli unohtunut myyjältä kertoa tai oli minulta autokuumeessa/kiimassa jäänyt huomioimatta. Lähinnä kuitenkin kiinnosti tarkastaa vain että auto on siinä kunnossa että sillä saattaisin päästä kotiin 600km matkan.
Urssiin oli vaihdettu 2007 vähän isompi turbo, isompi välijäähy ja REVO 303HK lastu. Kävin tämän setupin penkittämässä Powerbytellä ja kyllä sieltä se noin 300hp löytyi kunhan ei rajoittanut ahtojen nousua turhaan hukkaporttia availemalla. Kävin tämän setupin myös muutoskatsastamassa dynolapun kanssa, jotta ei tule katsastuksessa sanomista isosta välijäähystä ja isommasta hyrrästä.
Tällä setupilla ajelin pari vuotta ja on käyty varttimailia kokeilemassa lentokentällä, asfaltti ja jääradoilla vetämässä ylikovaa, joka minun ajotapaan ikävästi kuuluu... Kiitos ja anteeksi niille jotka on mun jälkiä joutunu siivoomaan ratapäivillä, koitan parantaa tapani.
Eihän tuo 300hp ole 1600kg painoiselle malmilaivalle millään tavalla riittävä teho, joten alkoi tulemaan olo että olisi syytä etsiä toinen motti jonka voisi rempata rauhassa ja lyödä keulalle kun on valmis. Moottoreita ei ollutkaan helposti saatavilla, joten ajatukset alkoi menemään 2.5 diesel lohkosta rakentamista kohti.
Viime kesänä alkoi olemaan turbo niin väljä, venttiilit falskasi ja tehon puute vaivasi kuskia, oli viimein aika ihan tosissaan alkaa tekemään jotain. Myös alkoi hahmottumaan minkälaiseen ajoon haluan autoa lähteä muokkaamaan. Time Attack, eli Suomen asfaltti radoille nopeita kierrosaikoja ajamaan tekee mieli ja sen mukaan sitten suunnitelmaa tekemään...
Moottoria kun ei löytynyt, niin vastaan käveli purkukuntoinen 2.2t automaatti farkku urssi edukkaaseen hintaan, josta saisin motin ja muutamia muita arvokkaita varaosia. Kun varaosa urssi oli purettu atomeiksi ja kori lähtenyt paalaukseen niin oli aika tsekata missä kunnossa 330tkm ajettu moottori on ja minkälaisella askartelulla siitä saisi tehtyä kestävän pannun Ursulan uudeksi sydämeksi.
Motti on nyt mulla purettu, mitattu ja konepajalla jo käynyt, eli seuraavassa viestissä päästään jo itse asiaan.
Kirjoittelen tänne projektikertomusta, Facebookiin @UrsulaRacing nimen alle laitan jotain kuvaa ja videota ja Youtubeen laitan videomateriaalia.
Youtube kanavaan osote: https://www.youtube.com/user/markosiv
Facebook: @UrsulaRacing https://www.facebook.com/UrsulaRacing
Kuvia: Laitan Facen kansioihin
Audi 100 ur-S4. Syntynyt vuonna 1992 Ingolstadissa. Ahdetun 5-"kammioisen" sydämen tilavuus 2.2l. Sydämeltä lähtevät pyörintänopeudet sovitetaan manuaalisen välityssuhteen muuntimen avulla eteenpäin. Etenee torsenin jakaman voiman turvin aina nelinkontin ja tarvittaessa takatassut saa lukkoon. Jumalaiset kropan muodot Sedan ajoneuvoa vastaavat.
Jos ja kun et jaksa lukea höpö höpö jaarittelujani, niin hyppää suoraan seuraavaan postaukseeni, jonka teen parin päivän sisällä.
Lähes päivälleen 3v sitten sain hankittua itselleni viimeinkin täysipainoisen harrastepelin. Siis viimein auto jonka kanssa voi tussaroida mitä tahtoo, sillä saa ajaa niinkuin tahtoo (suljetulla alueella tietty!)ja se saa olla työn alla tallissa niin pitkään kuin tahtoo.
Budjetti hankintaan oli pienehkö (max 5t€), mutta toiveet suuret. Vaihtoehtoja harrastepelille oli vielä loppuvaiheessa Nissan 300ZX twin turbo, Nissan 200SX, urS4 2.2t Sedan ja S4 B5. Ahtimia siis oltava ainakin 1...
Lopulta päätös oli kyllä selkeä että 5 sylinterinen audi olisi se minun makuun mieluisin ja siitä saisi "pienellä" laitolla omiin ajeluihin soivan pelin vaikkakin koppa on oikeasti liian painava rata-ajoon.
Oulusta löytyi sopivan hintainen(halpa) ja kuntoinen laite joka vaikutti niin mielenkiintoiselta aihiolta, että oli pakko ajella Vantaalle lentokentälle ja otettaa sinivalkoiset siivet joilla pääsee Ouluun nopsasti... Vaimolle taisin sanoa että työreissua pukkaa, kun se ei oikein ollut syttynyt harrasteauto haaveilustani.
Ajelin 280tkm ajetun hopeisen urssin Oulussa TI hallille nosturille, ennen kuin käteinen vaihtaa omistajaa. No olihan autossa monenmoista pientä huomautettavaa jotka oli unohtunut myyjältä kertoa tai oli minulta autokuumeessa/kiimassa jäänyt huomioimatta. Lähinnä kuitenkin kiinnosti tarkastaa vain että auto on siinä kunnossa että sillä saattaisin päästä kotiin 600km matkan.
Urssiin oli vaihdettu 2007 vähän isompi turbo, isompi välijäähy ja REVO 303HK lastu. Kävin tämän setupin penkittämässä Powerbytellä ja kyllä sieltä se noin 300hp löytyi kunhan ei rajoittanut ahtojen nousua turhaan hukkaporttia availemalla. Kävin tämän setupin myös muutoskatsastamassa dynolapun kanssa, jotta ei tule katsastuksessa sanomista isosta välijäähystä ja isommasta hyrrästä.
Tällä setupilla ajelin pari vuotta ja on käyty varttimailia kokeilemassa lentokentällä, asfaltti ja jääradoilla vetämässä ylikovaa, joka minun ajotapaan ikävästi kuuluu... Kiitos ja anteeksi niille jotka on mun jälkiä joutunu siivoomaan ratapäivillä, koitan parantaa tapani.
Eihän tuo 300hp ole 1600kg painoiselle malmilaivalle millään tavalla riittävä teho, joten alkoi tulemaan olo että olisi syytä etsiä toinen motti jonka voisi rempata rauhassa ja lyödä keulalle kun on valmis. Moottoreita ei ollutkaan helposti saatavilla, joten ajatukset alkoi menemään 2.5 diesel lohkosta rakentamista kohti.
Viime kesänä alkoi olemaan turbo niin väljä, venttiilit falskasi ja tehon puute vaivasi kuskia, oli viimein aika ihan tosissaan alkaa tekemään jotain. Myös alkoi hahmottumaan minkälaiseen ajoon haluan autoa lähteä muokkaamaan. Time Attack, eli Suomen asfaltti radoille nopeita kierrosaikoja ajamaan tekee mieli ja sen mukaan sitten suunnitelmaa tekemään...
Moottoria kun ei löytynyt, niin vastaan käveli purkukuntoinen 2.2t automaatti farkku urssi edukkaaseen hintaan, josta saisin motin ja muutamia muita arvokkaita varaosia. Kun varaosa urssi oli purettu atomeiksi ja kori lähtenyt paalaukseen niin oli aika tsekata missä kunnossa 330tkm ajettu moottori on ja minkälaisella askartelulla siitä saisi tehtyä kestävän pannun Ursulan uudeksi sydämeksi.
Motti on nyt mulla purettu, mitattu ja konepajalla jo käynyt, eli seuraavassa viestissä päästään jo itse asiaan.
Kirjoittelen tänne projektikertomusta, Facebookiin @UrsulaRacing nimen alle laitan jotain kuvaa ja videota ja Youtubeen laitan videomateriaalia.
Youtube kanavaan osote: https://www.youtube.com/user/markosiv
Facebook: @UrsulaRacing https://www.facebook.com/UrsulaRacing
Kuvia: Laitan Facen kansioihin
Comment