Jospa nyt kirjoittelis tänne tarinaa autosta vaikka alkujaan toimi käyttöautona ilman minkäänlaista suurempaa panostusta mutta tapaninpäivänä sitten kopsahti turisti kolmion takaa kylkeen.
Syyskuussa 2016 pyöräilyreissulla pitkään palvelu aaz vento otti ja paloi Ylläksellä. Puhelinkeskustelu vakuutusyhtiön edustajan kanssa päättyi hyvään yhteisymmärrykseen joten uuden auton metsästys alkoi. Ensiksi kattelin vanhaa tuttua linjaa kansanauton parissa kunnes ajattelin kurkata bensaturbo+neliveto tarjontaa ja nelivedon piti olla mekaaninen eli hommahan rajoittui sitten Subaruun ja Audiin joten päätös ei ollut vaikea.
Ensiksi laitoin kyselyä nettiauton parhaimmasta B6 1.8tq:sta vastausta saamatta ja seuraavana päivänä auto olikin merkattu myydyksi joten seuraavaksi halvin(lue: paras) kiikariin joka oliki sit B5 italiantuontina. Auto oli tullut 2007 Suomeen ja ollut samassa perheessa kokoajan. Myynti-ilmoitus vaikutti rehelliseltä ja ei muuta kuin puhelinlinjat laulamaan. Keskustelusta jäi hyvä kuva ja sovin myyjän kanssa että kaveri kävisi kattomassa kun itsellä oli reilu 500km autolle matkaan. Seuraavana päivänä kaveri kävi kattomassa minkälainen peli ja hetken päästä hierottiin kauppoja. Hinta tippu muutaman satasen tulevien huoltojen vuoksi. Seuraavana päivänä makselin varausmaksun ja sovin että auto tullaan hakeen viikon sisällä pihasta pois. No vanhemmat oli sopivasti kesälomareissulla eli paluumatkalla kurvaisivat pohojanmaan kautta. Käytön jälkiä autossa olikin sitten ja kummatkin etupään ulommat vetonivelet olivat niellyt kilsoja tarpeeksi joten motonetistä hain uuden nivelen toiselle puolelle ja toinen puoli korjaantui uudella suojakumilla. Samalla kävin tilailemassa uuden öljypumpun varmuuden vuoksi. Auto tulikin sitten pohjoiseen ja heti koeajolle ja tarkistamaan minkälainen auto tulikaan ostettua. Teknisesti ihan hyvässä kunnossa(olin ostamassa AEB-koneella mutta yllätyksenä olikin AJL) mutta ulkoisesti ei voi puhua helmestä(paikkamaalailtu sieltä täältä huonosti, lommoja jonkun verran, ruosteiset kaaret yms).
Seuraavalla viikolla sit huoltojen pariin eli jakopää, öljypumppu, öljyt, vetonivelen vaihtoa yms pientä. Vähän tämän jälkeen koneesta alkoi kuulumaan naputtava ääni pienen seisonnan jälkeen vaikka moottori olikin lämmin. Vikaa ei löytynyt mistään ja ääni katosi muutaman kiihdytyksen jälkeen. Tässä vaiheessa sitten tulikin hommattua kerhon jäsenyys ja autosta löytyi peilin yläpuolelta jäsentarra eli edellinen omistaja oli ollut jossain vaiheessa jäsen.
Alun huoltamisen jälkeen ei tullut sitten oikein muuta kuin ajettua ja odottaen ensilumia miten se nelivedon kanssa elämä lähtisi luistamaan. Töissä ollessa sitten tuli laiteltua talvirenkaat painoon ja todettua että jaa puukko kyljistä läpi(pari runkovikaista) ja nastarenkaiden hommaamiseen.
loppuvuosi olikin sitten kovaa ajoa pelkästään. Näihin tunnelmiin päätettiin vuosi 2016(auto pääsi yksityisdiscoon) ja toivotettiin 2017 tervetulleeksi. Koitan saada huomiselle kirjoiteltua jatkoa
Syyskuussa 2016 pyöräilyreissulla pitkään palvelu aaz vento otti ja paloi Ylläksellä. Puhelinkeskustelu vakuutusyhtiön edustajan kanssa päättyi hyvään yhteisymmärrykseen joten uuden auton metsästys alkoi. Ensiksi kattelin vanhaa tuttua linjaa kansanauton parissa kunnes ajattelin kurkata bensaturbo+neliveto tarjontaa ja nelivedon piti olla mekaaninen eli hommahan rajoittui sitten Subaruun ja Audiin joten päätös ei ollut vaikea.
Ensiksi laitoin kyselyä nettiauton parhaimmasta B6 1.8tq:sta vastausta saamatta ja seuraavana päivänä auto olikin merkattu myydyksi joten seuraavaksi halvin(lue: paras) kiikariin joka oliki sit B5 italiantuontina. Auto oli tullut 2007 Suomeen ja ollut samassa perheessa kokoajan. Myynti-ilmoitus vaikutti rehelliseltä ja ei muuta kuin puhelinlinjat laulamaan. Keskustelusta jäi hyvä kuva ja sovin myyjän kanssa että kaveri kävisi kattomassa kun itsellä oli reilu 500km autolle matkaan. Seuraavana päivänä kaveri kävi kattomassa minkälainen peli ja hetken päästä hierottiin kauppoja. Hinta tippu muutaman satasen tulevien huoltojen vuoksi. Seuraavana päivänä makselin varausmaksun ja sovin että auto tullaan hakeen viikon sisällä pihasta pois. No vanhemmat oli sopivasti kesälomareissulla eli paluumatkalla kurvaisivat pohojanmaan kautta. Käytön jälkiä autossa olikin sitten ja kummatkin etupään ulommat vetonivelet olivat niellyt kilsoja tarpeeksi joten motonetistä hain uuden nivelen toiselle puolelle ja toinen puoli korjaantui uudella suojakumilla. Samalla kävin tilailemassa uuden öljypumpun varmuuden vuoksi. Auto tulikin sitten pohjoiseen ja heti koeajolle ja tarkistamaan minkälainen auto tulikaan ostettua. Teknisesti ihan hyvässä kunnossa(olin ostamassa AEB-koneella mutta yllätyksenä olikin AJL) mutta ulkoisesti ei voi puhua helmestä(paikkamaalailtu sieltä täältä huonosti, lommoja jonkun verran, ruosteiset kaaret yms).
Seuraavalla viikolla sit huoltojen pariin eli jakopää, öljypumppu, öljyt, vetonivelen vaihtoa yms pientä. Vähän tämän jälkeen koneesta alkoi kuulumaan naputtava ääni pienen seisonnan jälkeen vaikka moottori olikin lämmin. Vikaa ei löytynyt mistään ja ääni katosi muutaman kiihdytyksen jälkeen. Tässä vaiheessa sitten tulikin hommattua kerhon jäsenyys ja autosta löytyi peilin yläpuolelta jäsentarra eli edellinen omistaja oli ollut jossain vaiheessa jäsen.
Alun huoltamisen jälkeen ei tullut sitten oikein muuta kuin ajettua ja odottaen ensilumia miten se nelivedon kanssa elämä lähtisi luistamaan. Töissä ollessa sitten tuli laiteltua talvirenkaat painoon ja todettua että jaa puukko kyljistä läpi(pari runkovikaista) ja nastarenkaiden hommaamiseen.
loppuvuosi olikin sitten kovaa ajoa pelkästään. Näihin tunnelmiin päätettiin vuosi 2016(auto pääsi yksityisdiscoon) ja toivotettiin 2017 tervetulleeksi. Koitan saada huomiselle kirjoiteltua jatkoa
Comment