Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eberi A6:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eberi A6:een

    Lämmitin on kotona, eberin D5WSC ja universaali asennussarja. Odotan vielä A6-mallikohtaista sarjaa, josko asennus olisi sillä helpompi.

    PD-koneelliseen pitää polttoainesyöttö rakentaa tankilta asti, joten aloitin projektin siitä. Ensimmäiseksi pitää saada imuputki tankkiin. Universaalisarjassa sitä putkea ei ole, toivotaan että A6-sarjassa olisi. Kuitenkin auton polttoainepumppu on tankissa ja sen kannessa on jopa kohta mistä syöttöputki lähtee. Tehdasasenteissa lämmittimessä siinä on tietenkin putki valmiina. 250,- pumppua en viitsinyt heti ainakaan ostaa, vaan tavoite saada imuputki istutettua tuohon kanteen.

    Kansi on kiinni suurella muovimutterilla, jonka aukaisuun taas tarvitaan jotain. Käsi ei väliin mahdu, ja se pitäisi saada vielä kiinnikin 80 Nm:llä. Onhan siihen olemassa oikea erikoistyökalu, mutta nyt päätin selviytyä sen tekemisestä itse. Ohessa kuva työkalusta, jonka toiminta on testattu.

    Materiaaleina: vanha jousilautanen, 2 kpl kulmakannattimia keskeltä sahattuna, iso neliöprikka ja mutteri. Sakarat piti hitsata epäsymmetrisesti mutterin ripojen mukaan.
    [img]http://groups.msn.com/_Secure/0RwADA8EUa9D1cd8k5!cyuqHAEogewJCKEDOpyQio8WmwNrrMX p5hZurbMXJ*VsZY28sIeCv5ykX1fEVwm0s416MVK6BfHxlX5lR EvQhgKTI/P1010020.jpg?dc=4675590198128188703[/img]

    [img]http://groups.msn.com/_Secure/0SADZAvgU69*1cd8k5!cyunRfDk7wGXVYY!O*u!Wtmq6epnnAJ P6KTH!oX3wZ77YBhQPiBtbZrr7zqVjrMF0E8dIEZJGJUJcwzQ* 3BzAOzhQ4AAAAynJVAg/P10100180.jpg?dc=4675590198083896455[/img]

    Projekti jatkuu...

  • #2
    Toi on ainakin Profiilin nelkussa aivan homo homma duunata hyvin tuo tankkiotto.
    Eli mullahan on bensapeli tuo tietty ja Eberin oma tankkikaluste.Se kuuluisi laittaa juuri siihen kannen päälle.Se on siis pilli jossa on kierre ja alle tulisi mutteri ja päälle o-rengas.Ongelma onkin siinä että kannen alla on jotain muovi heloja tukemassa niin tuo mutteri ei mahdukaan kunnolla paikoilleen.Tämän takia kaluste ei istu kunnolla ja täydellä tankilla bensa hiukan "vuotaa"välistä ja haisee.Vuosi sitten tiivistin tankin korjaus aineella liitoksen päältä ja alkoi kesällä vuotaa taas.uudet tiivistykset enkä ole tankannut ihan täyteen sen jälkeen.Pitää keksiä jotain siihen.Perse homma joka tapauksessa.
    Olin jokin aika sitten eräässä firmassa jossa noitakin olivat laittaneet niin sanoivat samaa,persehomma.Ovat laittaneet ihan muoviletkun sopivan pienestä reiästä läpi ja tiivistys pikaliimalla.en tiedä miten toimii mutta saatan kokeilla joskus.

    Comment


    • #3
      Itse otin Webastolle polttoainesyötön haarioittamalla bensaletkusta ja mukavasti on toiminut vaikka tätä ratkaisua ei suositellakkaan.

      Oheisesta linkistä löytyy lisätietoa http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1080

      Comment


      • #4
        Juu, ja muu ei auta, on mahdollista vielä ostaa pumppu, jossa on liitos jo valmiina. Hinta jossain 250,- tietämissä, voi saada Pierpurgiltakin.

        Comment


        • #5
          Nyt sain sitten C5 täydennyssarjan. Hain vielä aamulla polttoainesuodattimen Lempisen autosähköstä ettei tartte ihmetellä tukkiintunutta pumppua jossain vaiheessa.

          Täydennyssarja sisältää asennusohjeet, vesiletkut, takaiskuventtiilin, polttoaineimuputken tankille, lämmittimen kiinnitysalustan ja kasan klemmareita ja ruuveja.

          Ohjeista (ja kuvaa ei ole) ei täysin selviä mistä kohtaa auton lämppärikennolle menevä letku kannattaa katkaista + asentaa takaiskuventtiili?

          Itse lämmitin asennetaan vas etupyörän eteen, puskurin ja sisälokasuojan väliin pystyyn niin, että vesiletkut lähtee alaspäin. Pakoputki vedetään moottorin suojamuovin läpi vas etukulmassa. Sulakerasia vedetään ecun boxin kylkeen (ruuveilla > reiät > kosteus ecu boxiin??), relekanta absin takapuolelle (tämäkään ei ole kaikkein siistein paikka, mutta johtosarja ilmeisesti asettaa rajoituksia??), auton puhaltimen liitos tehdään sulakerasian taakse.

          TP5 kaukosäätimen boxille ei ole merkkikohtaista ohjetta, mutta antennin takia se lienee parasta asentaa jonnekin lähelle sulakerasiaa.

          Kaiken kaikkiaan asennusohjeet ja -osat on aika rikkonainen kokonaisuus. Suunnitelma pitää harsia palasista.

          Comment


          • #6
            Moi,

            Mulla oli samanlainen projekti n.1v. sitten.
            Tässä mun kokemuksia hommasta : http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14498

            Aikamoista palapelin kokoamista se homma on. Ostin myös mallikohtaisen asennus-sarjan. Siinä tuli hirvee määrä nippeliä ja letkua mukana, ihan kaikille en keksinyt käyttöä. Ihmettelin kans että miks sarjan mukana ei tullut mitään ohjetta mihin mikäkin on. Mallikohtaisessa asennusohjeessa on jonkinmoinen kuvaus mihin noi kamat tulee. Ehkä jos osais lukea saksalaista asennusohjetta, kaikille nippeleille löytyisi käyttöä. Aika kallis toi asennus-sarja oli n.100?, mutta tuli siinä kamaakin. mm. asennusteline on tehty paksusta rosterilevystä. Lopputulokseen olen ollut erittäin tyytyväinen.

            Kävin vielä hyväksyttymässä asennukseni valtuutetulla asentajalla ja sain 2v. tehdastakuun!

            Comment


            • #7
              Teukka, mä laitoin sen läpiviennin toisinpäin ja on hyvin pitänyt, eli mutteri ulkopuolelle.

              Comment


              • #8
                Homma seis. Eihän sitä voi A6 1.9 PD:n asentaa sinne vas etukulmaan, siellähän on välijäähdytin viemässä sen tilan,

                Katselinkin, että alkuperäinen lämmitin on asennettu moottorin vasemmalle puolelle, siinä on hyvin tilaa. Mutta nyt koko mallikohtainen sarja lienee turha, sitä voinee käyttää vain V6-koneisiin.

                Eli nyt olen taas tyhjän päällä ja yritän soveltaa A4:n 1.9 PD:n asennusohjetta. Samanlaisesti ei lämmitintä kiinni saa, vaan pitää miettiä.

                Samoin, onkohan se takaiskuventtiili enää tarpeen, koska sitä ei A4 ohjeessakaan ole?

                Comment


                • #9
                  Pipo-esa:
                  siinähän on kuusiokanta molemmilla puolilla joten ottaisi lamelleihin kiinni jokatapauksessa.
                  Sehän on sellainen L-mallinen pilli jossa kulman jälkeen on pari senttiä ja sitten tulee kuusiokannan alla jengat ja sitten mutteri alapuolelta kiinni.
                  Vai enkö tajua nyt jotain?

                  Comment


                  • #10
                    Mekaniikka alkaa olla asennettuna. Itse lämmittimeen tarvitsi rakentaa kiinnikkeet. Vesiletku vaati miettimistä, laitoin myös takaiskuventtiilin letkun väliin, koska sen avulla saadaan alkuperäisestä lämmittimestä kaikki irti eli kun Eberi ei ole käynnissä, se ei myöskään jäähdytä normaalia lämmitystä (vesi ei kierrä turhaan eberin kautta).

                    Pakoputki ja ilmanottoputki meni kohtuullisesti paikoilleen, mutta polttoaineputken littämisessä oli hiukan hommia ja naftan kanssa läträämistä.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on lämppäri kokonaisuudessaan asennettu ja koekäytetty. Toimii. TP5:een tarvi hakea tukea tältä foorumilta, jotta sai sen kapulan opetettua käyttöön. Kuvia asennuksesta myöhemmin.

                      Laitoin sen takaiskuventtiilinkin, vaikka se vaati letkujen kanssa kikkailuja, tilaa oli niin vähän.

                      Comment


                      • #12
                        Edelleen suomenkielisessä tp5-ohjeessa bugi?

                        Comment


                        • #13
                          Täsmentäkää mikä bugi on kyseessä niin välitän tiedon tuonne yläkertaan lämmitinosastolle. Ei ehkä korjaannu hetkessä jos ohjeita on painettu tuhansia mutta kokeillaan.

                          Comment


                          • #14
                            En muista enää tarkemmin enkä pääse tarkastamaan, kun siirryin easystart-aikaan. Joka tapauksessa kapulan ja ohjaimen parituksen ohjeessa oli jäänyt joku vaihe neuvomatta. Ulkomaankielisissä se oli ja esim englanninkielisillä ohjeilla homma rokkasi.

                            Comment


                            • #15
                              Tässäpä tämä ohje:

                              "Eli sitä käynnistysnappia (tuontoelin ?) pitää painaa niin kauan että se rupeaa villkkumaan ja sitten kauko-ohjain päälle ja valitsee C1 tai C2. Jos tätä ei tee niin tulee "no co". Ehdin jo repiä sisäpanelin uudestaan pois, kun ei millään saanut yhteyttä. :-( .. sitten luin sen enklannin kielisen kohdaan ja heureka....se toimii! "

                              Comment


                              • #16
                                Itse itseäni lainaten:

                                HUOM!! TP5 kauko-ohjaimen käyttöohjeen suomenkielisestä osasta puuttuu miten tuohon opetusmoodiin pääsee. Englanninkielisestä osasta se löytyy. Suomenkielisestä osata puuttui muitakin tärkeitä neuvoja.
                                http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14498

                                Comment


                                • #17
                                  eberin kytkentä

                                  tarvitseeko eberin kytkemisessä lämmityslaitteeseen (automaatti-ilmastointi) jonkin relesarjan?
                                  ja mistä tuo kytkentä paikka löytyy?
                                  Autoni on A6 1.9 TDI -02

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei tarvi relesarjoja. Kytkentäpaikka on autom.ilmastoinnin boxin takana, liitin on merkitty "D"-kirjaimella, ja pinni #1, joka on liittimessä vapaana. Eberin mukana tulee pinni, jonka saat laitettua liittimeen. Liittimen runko aukaistaan ja johdolla varustettu pinni painetaan sisään ja runko kiinni ja paikoilleen boxin perään.

                                    Liitinpinni on muuten normaalia ohuempaa mallia, eli normipinni ei sinne liitinrunkoon mahdukaan, vaan ainostaan sellainen kevennetty malli, joka tulee eberin mukana.

                                    Boxin irrotus on oma lukunsa. Soitin pois, konsolipaneelin ohut muovikehys varovasti irti, ruuvit auki, ilmastointiboxi ei näytä tulevan pois. Kiinnitysruuvien pitimet on edessä, ne pitää "kaivaa" irti, eli lähtevät sopivasti kääntämällä irti ja sitten boxi mahtuu pois. Pitimet saa kiinnitysvaiheessa painettua takaisin paikoilleen aika helposti.

                                    Sitten pitää vielä kytkeä ne paksut johdon puhaltimen piuhan väliin. Piuha löytyy sulakeboxin takaa, värin ja sulakkeen numeron perusteella. Johto poikki ja eberin piuhojen kytkentä niihin. Itse juotin kaapelit ja laitoin kutistesukan päälle (sukka kannattaa pujottaa ennen juottamista ja viedä tarpeeksi kauas ettei kutistu kolvin lämmöstä juottamisen aikana).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tässä kuva eberin asennuspaikasta 1.9TDI:n.

                                      - Vasen ylä: L-rauta
                                      - Vasen ala Z-rauta (ei näy kuvassa)
                                      - Oikea ylä: 6 mm jatkoruuvi
                                      - Oikea ala: suoraan häkkyrän kierteeseen

                                      Hivenen berin kiinnitysraudan jalkoja joutui taivuttamaan. Laitoin myös alumiinisen lämpöeristelevyn takaisin paikalleen hiukan sopivasti rutistettuna.

                                      [img]http://groups.msn.com/_Secure/0RAD2AicVPOVI6mRjv6o8HZ2A*2pQ2rg9kNvytAaT5fOX1B7uM eELC7MGx8njd2hNq*A92lZVaMd0wvjiufAXLcgDqZTBoaGLthZ xwzFda20/eberi.jpg?dc=4675596146122432137[/img]

                                      Comment


                                        #20
                                        Laittelin tänään A6 -02 v6 tdi automaatti eberiä , joku sano aikaisemmin että mulkku homma no niin on.

                                        Onko joku keksiny kuinka vesiletkut saa yhdistettyä lämmityslaitteelle kun ei ole tiloja?

                                        Meinasin eka laittaa puolikoneen akun paikalle ja akun varapyöräkoteloon. Yks olis jos porais läpiviennit tulipeltiin, alempi letkuista näyttäis olevan sisään menevä lämpösempi letku.

                                        Kuinka muut on hoitanu veden lämmityslaitteelle kun on v-kone? Aika hankala oli päästä tankille käsiksi kun joutu purkaa ronkin verhoilun että sai pohjalevyn ylös.

                                        //Mode: välimerkkejä ja kappalejakoja lisäilty.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuinka muut on hoitanu veden lämmityslaitteelle kun on v-kone?
                                          Dieselissä liitetään vasemman kannen ulkosyrjässä kulkevaan vesiputkeen. Itse laitteelle on reilusti tilaa puskurin/sisälokasuojan välissä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Sain aika hyvään malliin eberin laiton ,mutta ei ollu rautoja radion irroituseen, menen huomenna johonkin radiota myyvään liikkeeseen
                                            Aika hölmösti on kietämättä ilmastoinnin ohjain boksi kiinni kun joutuu kiinnitys klipsit väkisin vääntää irti

                                            Comment


                                              #23
                                              Nyt on lämmitin kiinni ja toimii, kauko-ohjaimen boksi aiheutti ongelmia , pakkokäynnistys napin ledi ei toiminu ja kauko-ohjaimen kapulan joutu ohjelmoimaan joka käynnistuksen jälkeen uudestaan
                                              Boksi meni takuuseen ja nyt pelaa

                                              Comment


                                              • #24
                                                TP5 vai easystart?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Easystart,olen asentanu niitä kolme ja kaikissa on ollu jotain vikaa ja se pakkokäynnistys nappi on tosi onneton, purkeutuu helposti eikä asetu tukevasti
                                                  TP-5 on hyvä kaukosäädin ,vähän vaikeampi käyttää mutta kestävä
                                                  Kaveri hukkas TP-5 sen syksyllä lumitoissä, joulukuun alussa kun tuli kesä kelit se löyty lumikasasta
                                                  eiku patterin päälle kuivumaan ja taas toimii

                                                  Comment

                                                  Working...