Edellisen kerran olen autokaupoilla ollut 2004, ja jostain syystä vasta tänä vuonna rupesi autokuume pahenemaan ja pahenemaan. Ehkä suurin syy on se, että touhutonnien sijoittaminen 165hp C5 A6:een ei tuntunut tuovan enää rahoille vastinetta. Se auto on omasta mielestäni nyt hyvässä kunnossa, eikä siitä kannata enää eroonkaan hankkiutua, kun just vasta on kaiken laittanut. Uudet kesä- ja talvinokiat, talvivanteet, akku, jarrut, jakopää, jäähdytin, valot, kaikki öljyt, suodattimet, etutukivarret, en enää muista edes kaikkea. Varmaan suurin osa tiivisteistä on vuosien aikana vaihdettu, ja auto on nyt viimeisimmän etuperän stefan tilkitsemisen jälkeen täysin kuiva.
Anyways, 19v käyttis-A6:n rinnalle piti saada tehokkaampi auto. Speksasin pitkin kevättä ja kesää ja tutkin asiaa kaikilta kanteilta. Meinasin uittaa autoa Suomeen jos ties mistä, kukaan (kenen sanaa olisin uskonut) ei ollut minua toppuuttelemassa tai puhumassa järkeä päähän. Katselin myös normi kaseja, mutta koska hankintahinnassa ero oli sen verran pieni, ja ässät tuntuivat olevan ylipäätään paremmassa kunnossa, niin lopulta katse kääntyi pelkästään niihin. Lopulta ikuisuuksia jatkuneen ja monet kaupat missanneen vahtaamisen jälkeen bongasin Ruotsin Blocketista ulkoapäin hyvässä kunnossa olevan S8:n, jossa ei ollut kattoluukkua. Nämä olivat tärkeitä, koska alukorin kanssa peltihommat saavat mennä mun puolesta vakuutuksen eikä oman kukkaron piikkiin, ja kuten toisessa ketjussa todettiin, niin katon vaihto tai luukun tilkitseminen ei ole hyvä idea.
En nyt jaksa ainakaan vielä kaikkea selostaa reissun tiimoilta, että miksi tällainen kasa tuli hankittua (huonot yöunet viimeiset 3x, ja laivan hytissä haisee paska), mutta käteen jäi loppujen lopuksi omasta mielestäni kallis "pommi". Vikalistan tulostusta varten pitäisi ottaa yhteys kirjapainoon :D Edellisiä omistajia on käsittääkseni neljä, plus autokaupat, joten ihan älyttömän monella tämä ei ole onneksi ollut ajossa. Katsotaan miten miehen ja kukkaron käy.
Tärkeää:
- Lootan suodatin ja öljypohjan tiivistin. Öljypohjassa myös paljasta peltiä, pitäiskö vähän hioo ja laittaa jotain korinsuoja-ainetta tms. päälle? Huuhtelisko öljyt ja RVS:t sisään ennen Recrolle menoa? Siis loota toimii suht ok, paremmin ehkä kun A6:n loota, mutta ei nyt mikään täysin smooth. Vähän potkii tietyissä kohdissa. Edellinen omistaja oli turannut öljyjen kanssa jotain ja ei ollut saanut ö-pohjaa irti kokonaan. Oli laittanut vaan kasaan ja jätti sikseen.
- Tukivarsi/pusla/joku kolisee ilkeästi oikealla edessä
- Jakopää, apulaitehihna, hiluineen. Viimeksi 100tkm sitten/2010 :D
- Perä- ja jakolaatikkoöljyt (siinä samalla kun muutkin)
- Koneöljyt, suodatin. Ilmeisesti moottorinöljyjä on sentään aina välillä vaihdettu, vaikkei huoltokirja tätä todista. Jotain kauppalappuja asiasta oli jäljellä.
- Bensa, moottorin, raittarin suodatin.
- Kylmästöintihuolto
Leimaa varten:
- Pissapoika ei toimi. Sulake, pumppu, jotain muuta? Pyyhkimet pyyhkii mutta vettä ei tule.
- Alustan ja koneen pesu, vuotaako muualtakin? Kuivaa likaöljyä oli takaperä oikea vetari, moottori/etuperä, venakopat edestä. Ei märkää eikä maahan asti vuoda.
- Ajovalojen säätöanturit rengaskoteloissa (näistä jää ilmokin)
- Jarrujen kuluneisuuspiuha, auto, vasen etu (auton piuha varmaan sökö)
- Pyyhkimien limitterit, uudet sulat (uusi lasi laitettu, hakkaa alalistaan ja rangattomat sulat ei vaan toimi)
Muuta:
- Sisäilman tuuletin vikisee, öljyä/putsaa. Tehosi ainakin A6:een ilman että tarvi porata reikiä laakeriin, ohut öljy jostain sinne väliin pääsi.
- Cruisen viiksi ei pelaa. Tarttis varmaan purkaa ja tsekata johdot.
- Webaston kake, toimivuus? Autossa käsittääkseni oli webasto (unohdin tarkistaa) ja kaukosäädin jossain (en oo varma sainko sitä mukaani..)
- Tuning ledit helvettiin, jotain ihme sinisiä valoja parkit ja sisusta täynnä
- Penkkien pesu/lankkaus
- Hanskalokeron valokupu risa
- Avain jumitti kerran lukkoon laivaan jonottaessa, ei meinannut lähteä irti.
- Jonkun 0ven alahelman lista paremmin kiinni toisesta päästä.
- Etupuskuri oikealta lokarista kiinni paremmin, ehkä sentin irvistää.
- RS4 vanteet (en tiiä onko aidot) ja 265/30R20 yokohamat kuikkaan, 8x18 tai 7,5x18 & Nokian zline 235/50r18 tai 245/45R18 renkaat alle. Hinta paljon halvempi kuin blackit, mutta vissiin aika lähellä?
- Uudet talvirenkaat? Hakkapeliitta 5:t alla, ei oikein vakuuta. Nää on sentään 235/50R18 orggis 8x18 vanteilla.
- Vararenkaan koko? Olisi hyvä olla kaikki saman kokoiset halkaisijaltaan.
Täytyy eka mennä kotiin ja nukkua ekan kerran kunnolla moneen päivään, ja miettiä tarkemmin mitä tehdä ja missä, vai viedäkö koko härveli saman tien rautasoinille.
Anyways, 19v käyttis-A6:n rinnalle piti saada tehokkaampi auto. Speksasin pitkin kevättä ja kesää ja tutkin asiaa kaikilta kanteilta. Meinasin uittaa autoa Suomeen jos ties mistä, kukaan (kenen sanaa olisin uskonut) ei ollut minua toppuuttelemassa tai puhumassa järkeä päähän. Katselin myös normi kaseja, mutta koska hankintahinnassa ero oli sen verran pieni, ja ässät tuntuivat olevan ylipäätään paremmassa kunnossa, niin lopulta katse kääntyi pelkästään niihin. Lopulta ikuisuuksia jatkuneen ja monet kaupat missanneen vahtaamisen jälkeen bongasin Ruotsin Blocketista ulkoapäin hyvässä kunnossa olevan S8:n, jossa ei ollut kattoluukkua. Nämä olivat tärkeitä, koska alukorin kanssa peltihommat saavat mennä mun puolesta vakuutuksen eikä oman kukkaron piikkiin, ja kuten toisessa ketjussa todettiin, niin katon vaihto tai luukun tilkitseminen ei ole hyvä idea.
En nyt jaksa ainakaan vielä kaikkea selostaa reissun tiimoilta, että miksi tällainen kasa tuli hankittua (huonot yöunet viimeiset 3x, ja laivan hytissä haisee paska), mutta käteen jäi loppujen lopuksi omasta mielestäni kallis "pommi". Vikalistan tulostusta varten pitäisi ottaa yhteys kirjapainoon :D Edellisiä omistajia on käsittääkseni neljä, plus autokaupat, joten ihan älyttömän monella tämä ei ole onneksi ollut ajossa. Katsotaan miten miehen ja kukkaron käy.
Tärkeää:
- Lootan suodatin ja öljypohjan tiivistin. Öljypohjassa myös paljasta peltiä, pitäiskö vähän hioo ja laittaa jotain korinsuoja-ainetta tms. päälle? Huuhtelisko öljyt ja RVS:t sisään ennen Recrolle menoa? Siis loota toimii suht ok, paremmin ehkä kun A6:n loota, mutta ei nyt mikään täysin smooth. Vähän potkii tietyissä kohdissa. Edellinen omistaja oli turannut öljyjen kanssa jotain ja ei ollut saanut ö-pohjaa irti kokonaan. Oli laittanut vaan kasaan ja jätti sikseen.
- Tukivarsi/pusla/joku kolisee ilkeästi oikealla edessä
- Jakopää, apulaitehihna, hiluineen. Viimeksi 100tkm sitten/2010 :D
- Perä- ja jakolaatikkoöljyt (siinä samalla kun muutkin)
- Koneöljyt, suodatin. Ilmeisesti moottorinöljyjä on sentään aina välillä vaihdettu, vaikkei huoltokirja tätä todista. Jotain kauppalappuja asiasta oli jäljellä.
- Bensa, moottorin, raittarin suodatin.
- Kylmästöintihuolto
Leimaa varten:
- Pissapoika ei toimi. Sulake, pumppu, jotain muuta? Pyyhkimet pyyhkii mutta vettä ei tule.
- Alustan ja koneen pesu, vuotaako muualtakin? Kuivaa likaöljyä oli takaperä oikea vetari, moottori/etuperä, venakopat edestä. Ei märkää eikä maahan asti vuoda.
- Ajovalojen säätöanturit rengaskoteloissa (näistä jää ilmokin)
- Jarrujen kuluneisuuspiuha, auto, vasen etu (auton piuha varmaan sökö)
- Pyyhkimien limitterit, uudet sulat (uusi lasi laitettu, hakkaa alalistaan ja rangattomat sulat ei vaan toimi)
Muuta:
- Sisäilman tuuletin vikisee, öljyä/putsaa. Tehosi ainakin A6:een ilman että tarvi porata reikiä laakeriin, ohut öljy jostain sinne väliin pääsi.
- Cruisen viiksi ei pelaa. Tarttis varmaan purkaa ja tsekata johdot.
- Webaston kake, toimivuus? Autossa käsittääkseni oli webasto (unohdin tarkistaa) ja kaukosäädin jossain (en oo varma sainko sitä mukaani..)
- Tuning ledit helvettiin, jotain ihme sinisiä valoja parkit ja sisusta täynnä
- Penkkien pesu/lankkaus
- Hanskalokeron valokupu risa
- Avain jumitti kerran lukkoon laivaan jonottaessa, ei meinannut lähteä irti.
- Jonkun 0ven alahelman lista paremmin kiinni toisesta päästä.
- Etupuskuri oikealta lokarista kiinni paremmin, ehkä sentin irvistää.
- RS4 vanteet (en tiiä onko aidot) ja 265/30R20 yokohamat kuikkaan, 8x18 tai 7,5x18 & Nokian zline 235/50r18 tai 245/45R18 renkaat alle. Hinta paljon halvempi kuin blackit, mutta vissiin aika lähellä?
- Uudet talvirenkaat? Hakkapeliitta 5:t alla, ei oikein vakuuta. Nää on sentään 235/50R18 orggis 8x18 vanteilla.
- Vararenkaan koko? Olisi hyvä olla kaikki saman kokoiset halkaisijaltaan.
Täytyy eka mennä kotiin ja nukkua ekan kerran kunnolla moneen päivään, ja miettiä tarkemmin mitä tehdä ja missä, vai viedäkö koko härveli saman tien rautasoinille.
Comment