Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nautiskeluprojekti A8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Omassa 5HP24:ssä (Bemarissa ei ole nelivetokillkeitä, mutta muuten sama lootahan se on) kestää pakin kytkeytyminen ikuisuuksia, D kytkeytyy ihan nätisti.

    Comment


      #92
      Pakkipakan mäntä gedulla vuotaa mahdollisesti... Omassa S8:ssa katos pakki 5HP24A:sta kerrasta mutta siellä halkesi jousi. Männän tiivisteet olivat rotansyömän näköiset...

      Comment


      • #93
        Täälläkin nautiskellaan A8 ABZ -fiksailuista. Ostin auton huonosti käyvänä, vaikka kilsoja oli vain 156tkm. Italian tuonti, ollut VV-auton vanhemman myyjän harrastepelinä sekä hänen tyttärellään ja sitten yhden kesän kesäautona kaverilla, jolta sen ostin

        TEHTYÄ

        - hihnanvaihto yms. oli tehtynä kun ostin. Kävi silti huonosti ja mietin ajoitusta
        - vakionopeudensäädin ei toiminut. Foorumilta osaaja (Aki M., kiitos!) katsoi asiaa ja ohjainboksi auki, jossa olikin juotokset jo mätiä. Lisäksi itse kytkinvarsi oli irti moottorin puolella, ja orkkista muovikikkaretta ei enää saa. Well, pysyvä korjaus tietenkin kaiken korjaavalla nippusiteellä. Motonetin muovirinkulat ei pitänyt
        - takapuskuri korjattu ja maalattu Tonifixissä
        - Huonon kiihtymisen ja nykimisen selvitykseen (ajoitus?) käytin paljon aikaa ja monivammaisuus aiheuttikin päänvaivaa. Vuoden aikana MAFin puhdistin, laatikon öljyt vaihdettiin, reikäisiä öljyn huohotinletkuja vaihdoin, kannentiiviste vuosi, nokka-akselin anturi vaihtoon (öljyt vuotanut kannentiivisteen välistä sinnekin) ja lopulta kampiakselin anturi vielä vaihtoon. Yksikään näistä ei olisi varmaan yksin riittänyt, nyt käy erinomaisesti ;) Nuo huohotinletkut on ihan perkeleestä, inhottavia vaihtaa moottorin takana.
        - Sähköpenkin napit rikki ovessa, eBaystä käytetty kytkin, ja avot, toimii
        - Kaikki koiranluut ja tukivarret vaihdettu eteen
        - sisustan matto siistitty SP-Automaalien SEM color coatilla, sillä joku nero oli varmaan käyttänyt tai läikyttänyt klooria tms. ja valkoisia laikkuja matto täynnä. Löytyi hyvin oikea väri
        - niskatuet edessä korjattu, moottorit kävi, mitään ei tapahdu. Iisi homma, löytyi hyvät ohjeet täältäkin (kuorta sentti pois ja kutistesukkaa)
        - ohjaustehostimen letku irronnut kaksi kertaa, uutta kiristintä laitettu. Onkohan painetta liikaa jossain...?
        - öljypohjan tiivisteen vaihto, uusittu silikonien kanssa joululomilla

        TEKEMÄTTÄ

        - Takapenkin niskatuet, käy moottorit, mutta jumissa ala-asennossa. Varmaan sama fixaus kuin etupenkeille; pitänee varoa airbageja, onko muita vinkkejä, oletteko tehneet tätä?
        - toisen puolen kannentiiviste (ei vuoda, mutta ois tehtynä sitten)
        - pitäisi myllyttää koko auto ja paria kohtaa sipistellä maalissa
        - oven mikrokytkimet. Toimii huonosti, keskimäärin ei toimi. Olisiko tähän innokasta apua pk-seudulla? Kytkimet tilattu Bebekiltä

        Kaikin puolin hieno auto kyllä, ensimmäinen harraste-Audini. Nyt kun moottori käy kuin pitää, niin mukavan pirteä nelivedolla. Quattro-kelejä pk-seudulle odotellessa!

        jussi
        Viimeksi muokannut jx166; 30.12.2019, 15:48.

        Comment


          #94
          Nämä on halpoja autoja nykyään ja purettuja on paljon. Mun ikuisuusongelma kaikessa värkkäämisessä on tilojen puute.
          Oma alkaa olla kulunut ja esimerkiksi laatikko jo parhaat päivänsä viettänyt.

          On se silti mukava käydä lenkki heittääs aina.
          Laatikko muuten pelaa taas ainakin kylmänä ja toistaiseksi normaalisti. Se siis ainakin väliaikasesti korjas ittensä. D esim kytkeytyy nopeasti päälle.
          Vian ollessa päällä D ei syttyny mittaristossa, mutta ei tullu siis vikakoodia eikä laatikko mennyt vikatilaan

          Comment


            #95
            Hommat jatkuu ylläpitomoodilla. Tänään tippui ainakin yksi pytty pelistä, kun ajattelin tehdä työmatkan tällä taas hetkeen. CAT valo syttyi ja aika nykimistä jos hieman vaati moottorilta jotain.
            Aikasempi ongelma laatikon kanssa on edelleen siellä taustalla. Laatikko toimii yleisesti ok, välillä se pakki odotuttaa. Ehkä lämpösenä enemmän kenkkuilee, eli paineisiin ehkä liittyy.

            Ensin pitää taas kattoa mikä pytty ei tahdo leikkiä. Tulpat on vaihdettu kesällä, eikä ole siis ajettu paljoa.

            Comment


              #96
              5-pytty ja multiple random Misfirejä. CAT valo paloi vikakoodin takia aamulla, mutta moottori kävi taas normaalisti. Tein pienen lenkin, eikä vika tullut takaisin. Mikä lie kontaktiongelma.

              Comment


                #97
                Eipä siellä paljon vaihtoehtoja. Tulppa, puola tai suutin.

                P.S. Näissä vanhoissa vehkeissä joissa on CAT-valo, toimintalogiikka menee niin että valo vilkkuu kun vika on niin sanotusti päällä. Valon tasaisesti palaminen taas kertoo että jotain on ollut vialla edellisen sytytysvirtojen päälle laiton jälkeen mutta ei just sillä hetkellä.
                Viimeksi muokannut hopsis; 22.1.2020, 17:29.

                Comment


                  #98
                  Vika kun tuli päälle syttyi cat valo ja jäi palaan. Samalla syttyi toinenki keltanen valo mutta yhtään muista oliko se ajonvakautuksen valo. Ja kaasuun kun koski rupes nykimään pirusti.
                  Aamulla siis oli vaan Cat valo päällä ja poistu kun nollas koodit.
                  Ajattelin jo, että nyt se laatikko porsi kunnolla.

                  Vähän jäi kummittelemaan, että tohtiiko pitempää pätkää käydä kokeilemassa.

                  Comment


                    #99
                    Ei varmaan kovin pitkää pätkää kannata turhaan ajaa. Siinä vaiheessa kun yksi pytty putoaa pois niin se syöttää raakana bensaa läpi joka rikkoo sitten happianturin ja katalysaattorin. Samaan aikaan lambdaohjaus näkee ihan häröjä ja sotkee seokset lopuilta seitsemältä sylinteriltä joka vain pahentaa asiaa. Jos sattuu että suuttimesta on lanka poikki niin silloin ei tosin mene bensaa siihen sylinteriin lainkaan mutta yhtä kaikki jälleen lambda näkee seoksen olevan pielessä.

                    Helppohan tuo on tarkistaa missä vika nyt kun tietää jo sylinterinkin. 5-sylinteri on vieläpä rivin ensimmäinen johon pääsee kaiken helpommin käsiksi, vaihda yksitellen osia ristiin viereisen kanssa ja tsekkaa mihin vika siirtyy. Suuttimen vika kaiken työläämpi on korjata kun pitää koko tukki nostaa pois mutta ei siinäkään lopulta mitään kovin ihmeellistä ole.

                    Comment


                      Semmonen oli suunnitelma juu laittaa ainakin puolat ristiin. Saisi yksitellen komponentteja tsekattua. Tarttee tietysti saada se vika uusimaan, jotta olis hyötyä tuosta

                      Comment


                        Nyt on metsästetty tuota pätkimisvikaa oikein kunnolla.
                        Aluksi siis valitti sylinteri 5:sta ja se tuli nyt uudestaan. Noh puola ja tulppa ristiin kutosesta ja silti vitonen valittaa.
                        Jotenkin saattiin vika siirtymään kutoseen, kun kokeiltiin uudella tulpalla. Auto toimii ok kunnes taas lämpesi kun nnolla. Tulppia ja puolia vaihdeltiin ristiin rastii, mutta silti kutonen nyt valittaa.
                        Sitten kuunneltiin suuttimet läpi ja kutonen ei nakuta, eli varmaan rikki. Ohmit on samat kaikissa ja pistokkeeseen tulee virta.
                        Onneksi löyty läheltä purkuauto josta saa suuttimet 50€:llä. Ehkä huomenna pääsee testaamaan onko suutinvika.
                        Niin ja vaihdoin päätteet ristiin kans, mutta se ei vaikuttanut mitään.

                        Vähän mysteeri miksi vika siirtyi kutoseen, kun vitosta se alunperin valitti. Mitään vitosen osaa ei ole kutosessa.

                        Moottori pelas normaalisti siis uudells tulpalla, mutta jotenkin se vika ilmenee vaan kuumana.
                        ​​​​​​
                        Ja 1.8t puola ei sovi, kun semmonen käytiin hakemassa.
                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 18.2.2020, 20:01.

                        Comment


                          Eipä auttanut toiset suuttimet. Puolakin vaihdettiin uudempaan. Silti sylinteri kuutosen suutin putoaa pois pelistä. Oudoksi tämän tekee se, että se saattaa yhtäkkiä alkaa pelaamaan normaalisti. Jonkun ajan kuluttua taas tippuu pois pelistä.
                          Kokeiltiin ekun liittimet käydä läpi. Boksi ei ole saanut 100% varmasti vettä. Edelleen suuttimelle tulee moottorin käydessä noin 14v vaikka se ei pelaakkaan.

                          Mitä vois vielä tutkia ja testata? Siis suuttimet on kaikki toisesta autosta, tulppa (kolmas uusi), puola ( kokeiltu varmaan neljää eikä vaihdu pytty, johtosarjaa on heiluteltu eikä vaikutusta. Onko Eku nyt sitten ainoa mahdollinen vikakohde? Ei mun kaaliin mahdu muuta jos kaikki muuten on vaihtunut toisiin osiin.

                          Semmonen testi tuossa tehtiin, että katottiin vcds:llä jokasen pytyn misfire luvut ja kutonen nousi 199 jonka jälkeen se nollaantu eikä enään nouse. Testattiin kaikki muutkin suuttimet ja ne pysyy 0:ssa. Yksittäisiä misfirejä tulee silloin tällöin muihinkin, mutta niitä en murehdi. Oliko kolmonen jossa tuli 4 misfireä muutaman minuutin sisällä. Melkein kaikissa muissa tuli yksi. Siis counterilla kanavalta 31 ja 32 ( vai 32 ja 33)

                          Comment


                            Ihan varmistuksen varmistuksena, oletko aivan 100% varma sylinterijärjestyksestä? Pakko kysyä kun joskus on vaihdettu vallan eri paikkaan osia kuin pitäisi. Eli monesko sylinteri edestäpäin katsoen ja kumman puolen sylinterikannessa?

                            Comment


                            • Suuttimille tulee samaa johtoa pitkin syöttöjännite. Ohjainlaite maadoittaa suuttimen kerrallaan. Taiteile vaikka lasikantapolttimo suuttimen liittimeen. Jos valo vilkkuu auton käydessä, on johdot ok (ja ohjainlaite)

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                Ihan varmistuksen varmistuksena, oletko aivan 100% varma sylinterijärjestyksestä? Pakko kysyä kun joskus on vaihdettu vallan eri paikkaan osia kuin pitäisi. Eli monesko sylinteri edestäpäin katsoen ja kumman puolen sylinterikannessa?
                                No niin varma kuin saksalainen inssi on ollut. Kannessa on sylinterien numerot. Edestä toinen kuskin puolella on kutonen.
                                Kun ottaa suuttimen töpselin siitä irti niin vcds kertoo sähkösestä errorista kutospytyssä.
                                Töpseli kiinni tulee vain misfireä.
                                Se suutin hiljenee, kun on vika päällä ja sekin on vaihdettu toiseen. Koko bensakisko suuttimineen on toisesta moottorista.
                                Vitonen siis kiusas aluksi misfireillä. Nyt se ei valita mitään. Kutosessa ja vitosessa on kaikki "uutta".
                                Sen kuulee ruuvarilla kuutelemalla, kun se pelaa ok, eli se tikittää kuin muutkin. Vian ollessa päällä muut tikittää aikasempaan tapaan, mutta kutosesta ei kuu kuulu mitään.
                                osia vaihtamalla vika ei siis siirry siirry. Eku ja johtosarja on enää alkuperästä.
                                Ja kun tulpan ottaa pois kutosesta tulppa on aina kuiva, joten kipinävika se tuskin on.

                                Viimeksi muokannut Puuhapete; 19.2.2020, 22:21.

                                Comment


                                  Ok. Oli vaan pakko varmistaa tässä vaiheessa ettei oo vaan vahingossakaan mahdollista että on koko ajan jumpattu väärään sylinteriin osia.

                                  Kyllähän se alkaa sitten väkisin vaikuttamaan johtosarja- tai ecuvialta. Tuota Tonin polttimokikkaa en ole koskaan kokeillut, voisi olla ihan toimiva kokeilu. Nyt kun sulla on niitä ylimääräisiä suuttimia, ota kutosen suuttimen johto irti tukissa olevasta suuttimesta ja laita irtonaiseen suuttimeen koneen päälle irralleen. Siitä on helpompi kuunnella ja seurata muutoksia ja saa helpommin back-probettua.

                                  Comment


                                    Jep, se on tämän päivän testi kokeilla irrallisella suuttimella.
                                    Toi suuttimelle tuleva piuha. Siis se tulee kokonaisuudessaan ekulta suuttimelle eikä haarotu missään? Siis jatkuva virta ja maadotus tulee ekulta? Se on vähän hankala tutkia sitä johtosarjaa, mutta aina sille virta tulee kuitenkin virrat päällä ollessa.

                                    Jos jotain projektinomaistakin niin tuli luvattua tekniikka ostaa purkuautosta, kun oli sen verran edullinen. Sitä ei vielä tiedä koska sen saa. Ainakin tulee toinen laatikko, jos nykynen lahoaa, toisaalta tiedä purkuautojen osien kunnosta.
                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.2.2020, 11:20.

                                    Comment


                                      Virta tulee todennäköisesti tässäkin BP-releen kautta, jonka senkin ECU maadottaa kun näkee koneen pyörivän ja on sitä mieltä, että käynnistyksenestokaan ei estä käynnistämistä.

                                      Ecu ohjaa suuttimia maadoittamalla suuttimen johdon sen pituiseksi ajaksi, kuin kartat käskee jne.

                                      Sähkövikahan voisi olla juurikin sellainen, että johdon lämmetessä tulee katkos, sitten jäähtyy hetken ja johtaa taas. Toisaalta ihan saman vian saa aikaan Ecun sisälläkin...

                                      Comment


                                        Ei maalailla sen kummemmin piruja seinille, mutta vajavaiset puristukset sylinterissä voivat myös aiheuttaa misfire-vikakoodia. Puristuspainemittaus tulpanreijistä siis kannattaa tehdä jossain vaiheessa kaikista sylintereistä, vaikka ihan mielenkiinnosta, että millaiset puristukset on sylintereissä tällä hetkellä. Karstainen venttiilihän voi jäädä vähän auki ja sitä myöden puristukset karata.

                                        Comment


                                          Joo toki, mutta vaajaat puristukset ei pimennä suutinta tai hetkellisesti korjaannu itsestään. Pakokaasut on normaalit, ei mitään öljynpalamisen tms oireita. Eli sillon kun pytty taianomaisesti herää henkiin moottori on kuin "uusi"
                                          Eku kävi pikatarkistuksessa paikallisella kaverilla, joka on ennen bokseja korjaillut, ja maadotuspuoli tinattiin uudestaan vaikka mitään selkeetä vikaa ei tinauksista näkynyt. Ei mitään päällepäin näkyvää ongelmaa kosteuden tms kanssa. Ei vaikuttanut mitään.

                                          Onhan tämä mysteeri. Pitäs keksiä mikä pinni ekussa on kutosen suuttimen piuhalle niin voisi testata hyppylangalla.

                                          Lambda-vikakaan tämä tuskin on, se oli jo aikasemmin ja vaihdettiin uudet lambdat. Ja se ainakin kahden kokemuksen perusteella sekottaa koko bankin, eikä pimennä yhtä suutinta.

                                          Purkuauton johtosarjassa oli yksi suuttimen johto ollut poikki 20cm liittimestä, mutta tässä mun autossa se ei voi olla täysin poikki, kun voi mitata voltit suuttimen liittimestä, eikä eku valita electrical faulttia, joka varmana tulisi jos johto olisi täysin poikki.
                                          Voisko se olla niin, että siellä on tyyliin yksi karva ehjänä joka antaa ekulle tiedon, että suuttin on ok, mutta sitä pitkin ei kuitenkaan mene se maadotus kunnolla, jotta suutin toimisi.

                                          Purkuautosta saa ekun, mutta sen numeroa ei ole vielä tarkistettu onko sama. Mulla on AKG koneinen A8, ja en ole löytänyt tietoa mitä eroa ok AKG ja ABZ moottoreissa.
                                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 21.2.2020, 15:40.

                                          Comment


                                            Ei auta mikään. Taas pelas hetken, kun vaihto suuttimen, puolan ja tulpan. Vian ollessa päällä suutin ei naksuttele, tosin eilen saatiin semmonenkin tilanne jossa suutin naksutti, mutta moottori silti ei käyny kunnolla. Sen jälkeen vaihdettiin suutin, joka taas tänään ei ongelman ollessa naksuttele ja toimi eilen kyllä testisuuttimena. Joten semmonen skenario, että eku tiputtaisi suuttimen pois huomatessaan misfirejä saatiin suljettua pois. Eilen sai ajettua vartin ilman ongelmia, kun suuttimen piuhaa oli korjattu 20cm pätkällä.
                                            Nyt vika vaihtelee intermittentin ja pysyvän välillä, mutta aina vaan pytty 6.
                                            Vielä se koko piuha ekulta suuttimelle pitäs testata toisella johdolla ja puristukset varmuuden vuoksi, vaikka en sitä usko. Ei mitään huohotuksia, savutuksia tai muutakaan falskaavan pytyn oireita.
                                            Loppuu usko, kun teet jotain ja luulet että nyt se pelaa, mutta vartin päästä kaikki on palannut.
                                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.2.2020, 12:06.

                                            Comment


                                            • Kokeilitko eri ecu:lla? ABZ:lla ja AKG:lla ei varmaan ole juuri mitään muuta eroa kuin kaksi kirjainta. Tietoa eroista ei kyllä tunnu löytyvän mistään...

                                              Comment


                                                Ei vielä olla toista ekua kokeiltu. Ehkä lähipäivinä. Kaiken säätämisen jälkeen ei muuta enää keksitä kuin suuttimelle tulevan maadotuksen ongelma. Virta sinne tulee katkotta.

                                                Comment


                                                  Kannattaa tosiaan tuota polttimo testiä kokeilla niin näet onko piuhat kunnossa ecun ja suuttimen väliltä. Myös ohmit kannattaa mitata johdoista. Ecun liittimeltä kannattaa katsoa ettei ole pinnejä huonosti/huonon näköisiä.

                                                  Comment


                                                    Toinen ecu ja sama vika. Pelas taas vartin.
                                                    Kokeiltiin kolmella irtosuuttimella taas ja yksikään ei nakuttanut vian ollessa päällä ja varmana ei ole kaikki suuttimet paskana. Ihan hetken välillä antoi intermittent herjan, mutta taas se on pysyvä vika.
                                                    Johdot ekulta suuttimelle antaa 0.6 ohmia, eli ei ole poikki kokonaan. Ainoa mikä tulee enää mieleen on suuttimien johdot pääsee yhteen tms.
                                                    Alkaa oikeasti kohteet loppua mikä tulee mieleen. Ehkä kokeillaan ohittaa molemmat piuhat uusilla. Plussalle ei keksitä missä se haarottaa sen kun ekulta tulee vaan yksi valkonen. Ehkä johtosarjan sisällä.
                                                    Eihän toi eku pistä tarkotuksella suutinta pois jos se huomaa syttyhäiriöitä?

                                                    Comment


                                                      Eiköhän se johtosarjavika sitten ole kaiken todennäköisin. Mitäs muiden suuttimien johtojen vastukset näyttää jos tuo yksi oli 0.6Ohm?

                                                      Yleismittarilla on tosin niin pieni vastus että tuollainen piilevä vika ei välttämättä tule esiin kun mittarin virta on niin pieni. Kantsii mitata vaikka suuttimen yli niin saa vähän lisää vastusta siihen piiriin. Tai sit mitata jollain powerprobella tjms paremmalla mittarilla.

                                                      Comment


                                                        SSP 161 tietää kertoa sivulla 13, että yksittäinen sylinteri voidaan sulkea pois käytöstä katalysaattorin suojelemiseksi jatkuvien misfire havaintojen takia.
                                                        Käytännössähän tuo tarkoittaa juurikin virransyötön katkaisua ko. sylinterin suuttimelle.

                                                        Comment


                                                          On kokeiltu monella puolalla ja tulpalla, sekä laittamalla vahvarit ristiin, ja silti se vika pysyy.
                                                          Puolanjohtoa ei ole tarkemmin tutkittu vielä
                                                          Virtaa se tuskin katkasee suuttimelta, vaan maadotuksen. Toisaalta vikakoodien tai ekun virrattomaksi laittamisen pitäisi hetkellisesti sitten laittaa suutin takas peliin. Sitä se ei mun mielestä ole tehnyt.
                                                          Täytyy vaan mittailla lisää, mutta yleismittaria parempaa ei ole tarjolla.
                                                          Muitten suuttimien piuhat näytti samaa 0.6 ohmia.
                                                          Sitä en testannu onko plus ja miinus yhteydessä ongelma ollessa päällå, eli ottaako yhteen jostain.
                                                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.2.2020, 21:15.

                                                          Comment


                                                            Kutosen suuttimen piuhat on ohitettu ja ei vaikuttanut. Ei ole enään kuin puristus tai puolan piuha ongelma.Hankala testata toi kipinä meidän vehkeillä.
                                                            Joko me ei vaan osata tai jotain, siis ei tuolla ole enään edes vanhoja komponentteja, kun kaikki on vaihdettu.

                                                            Comment


                                                              Puolan johdotushan on helppo testata kun laittaa irtopuolan ja tulpan koneen päälle irtonaisena ja katsoo iskeekö kipinää. Tulpan voi maadoittaa vaikka apuvirtakaapelilla johonkin hyvään maapisteeseen.

                                                              Seuraavaksi ne puristukset sitten, jos ei muuta niin poissulkevana.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X