A3 on usein lyhythenkisemmässä ajossa, mitä isommat Audit. Nurkka-ajo käy myös enemmän kaikkien nivelien, iskarien, jousien ja jarrujen päälle, niistä tuo hylkäykset useimmin syntyy. Q5 myös uudempi mallina mitä A3 (ilmeisesti tilasto ei erottele korimalleja, vaan puhutaan A3:sta), joten A3 kannassa alkaa olemaan aika vanhaa purkkia mukana.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Q5 2.0TDI quattro S-tronic
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Tuossa tilastossa oli siis pelkästään vuonna 2010 käyttöönotetut A3:set eli ei sen vanhempaa kalustoa. Mutta joo osan voi selittää nuo pienemmän auton lyhyemmät ajot ja toki automalli on ollut suunnittelupöydällä vuosia aikaisemmin. Yksi tekninen ero onkin sähköinen käsijarru, joka tuli 2000-l lopussa A4/A5/Q5 malleihin ja tuossa A3:ssa vielä VAG-ryhmän vanha katsastusten murheenkryyni eli perinteinen jumiva käsijarru.
Nuo A4/A5/Q5 pohjautuvat kaikki samalle perusrakenteelle, niin Q5 pärjää kuitenkin parhaiten näistä katsastuksessa. Onko Q5:sen alustassa joitain osia mitkä vahvistettu verrattuna A4/A5 malleihin?
Comment
-
Luultavasti maasto-ominaisuuksien takia vahvemmat nivelet ja muut. Mutta sinänsä sanotaanko alle 150tkm ajetuissa b8 koppasissa Audeissa muutenkaan niissä ole ongelmia, noin yleisesti ottaen. Olis kiva tietää mitkä ovat hylkysyitä. Juuri äsken katsastin oman A4 B8:n eikä löytynyt mitään moitetta taaskaan, vuosimallia 2009 ja kilsoja n. 235tkm.
Comment
-
Ja tässä vielä kaikista tuorein Saksalainen TÜV 2019 raportti, johon on koottu 8,8 miljoonan auton katsastustulokset heinäkuun 2017 ja heinäkuun 2018 väliseltä ajalta. Q5:sen lisäksi TT on noussut mukaan kärkikahinoihin. Myös A6/A7 päässyt kymmenen parhaan joukkoon 6-7 vuotiaissa. Ja huomionarvoista on, että yhtään konsernin sisarmerkkiä (Volkswagen, Skoda, Seat) ei ole näille TOPTEN listoille päässyt.
4 – 5 -vuotiaat autot
Vikaprosentti näissä autoissa 3,5 % - 6,0 %.
1. Porsche 911
2. Mercedes B
3. Audi Q5
4. Renault Capture
5. Audi TT
6. Opel Mokka
7. Mazda 2
8. Honda CR-V
9. Mercedes GLK
10. Mercedes A-luokka
6-7 -vuotiaat autot
Vikaprosentti näissä autoissa 6,0 % - 9,8 %.
1. Porsche 911
2. Mercedes SLK
3. Audi TT
4. Audi Q5
5. BMW X1
6. Mitsubishi ASX
7. Audi A6 / A7
8. Mazda 3
9. Mercedes E luokka Coupe
10. Mini Countryman
Comment
-
Hmm...etupäästä oikealta kuuluu aina kolahdus kun ajaa kuopan yli. Raidetangon sisäpää oli väljä, sen vaihdoin, mutta kolina jatkuu. Muualla ei tunnu välyksiä olevan. Voisiko ylätukivarren puslat olla sen verran pehmenneitä, että kolisee sen vuoksi?
Comment
-
Hyvää joulua foorumilaisille!
Tuli kuvattua lyhyt joulupätkä, olkaa hyvä:
https://youtu.be/EYmN0vkePfY
Comment
-
Q5 kävi marmorilla Audi Fit Servicessä pysyäkseen fitissä. Tuota etupään kolahduksen aiheuttajaa kuopan yli ajettaessa etsiittiin samalla kertaa. Ei vaan mitään selvää syyllistä löydy. Veikkaus oli, että vakaajien tukitangot voisi seuraavaksi vaihtaa ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta asiaan. Ylätukivarsien puslat jo vaihdettiin vasemmalle, mutta oikealla puolella oli tukivarsien kiinnityspultti jumahtanut niin kiinni, ettei auennut edes paineilmavasaralla ja jäi vaihtamatta.
Ja molemmat etupyörän laakerit vaihtokunnossa, hinta marmorilla 318€/kpl. Tällä kertaa taidan tyytyä OEM-osan sijaan SKF laatulaakereihin.
Comment
-
Vakaajien tukitangot ja runkohelat ei paljoa onneksi maksa jos ne vaihtaa. Itselle vaihdettiin B8 nuo kun kummallisesti kolisi eikä vikaa löytynyt mistään. Lopulta vika löytyi H&R iskunvaimentimesta, jossa oli väljää muutama milli alasjoustossa. Uuden iskarin kun ostin niin huomasin että vanhakin olisi korjautunut pohjassa olevan mutterin kiristyksellä, mutta ei mahda mitään... :D Lemförderin helat ja vakaajien tukitangot taisivat maksaa yhteensä max 50€ ja vaihtoon meni n. 10min. Toivotaan että autosi vika löytyy!
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viestiSuosittelisin mieluummin FAG-laakereita.
Comment
-
Jos ei puslista tms löydy kolinan aiheuttajaa, tsekkaa jarrusatulat. Mulla oli taannoin C5-korinen A6, jossa oli myös epämääräinen ajoittainen kolahdus etupäässä. Katsurin kanssa sitä aiheuttajaa etsittiin, ei löydetty. Mehtälä myöhemmin paikansi vian jarrusatulaan, mutten muista nyt tarkkaan, oliko liukutappi vai mikä, kun oli päässyt väljäksi.
Comment
-
Comment
-
Vääntää pultin kannan poikki ja vetää mutterilla pultin läpi. Helppo ja nopea, aina kun pultin kierre loppuu lyö prikkoja väliin ja kirraa uudestaan niin pultti vetää itsensä ulos. Ja jos ei lähde niin sitten poraa. Porausta kannattaa pitää viimesenä vaihtoehtona. Kerrasta oppineena vedän aina pultilla sen läpi ja 5/5 onnistunutta yritystä.
Comment
-
Ei se aina tule suosiolla noinkaan. Itse olen yhden pultin saanut poikki molemmista päistä. Kannattaa lämmittää ensin ja vetää vasta sitten. Sen katkenneen sain lopulta pois tuurnalla lyöden, ei tarvinnut porata. Seuraavan otan suosiolla pöydälle, enkä rupea pyöräkotelossa turaamaan.
Comment
-
Itsellähän kävi pultin kanssa (b8 allroad) turatessa niin, että sen kiristyvän hahlon, mitä pultti kiristää, toinen puoli halkesi. Ei muuta kuin koko olka-akseli vaihtoon. Kannattaa kyllä olla varovainen jos pultti on tiukassa. Kilsoja oli 330tkm että on varmaan löyty sitä pulttia pois useamman kerran jo ja materiaali väsähtänyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja maileri Näytä viestiJahas tämän "himskattipultin" kanssa on näköjään kaikki tapelleet. Täyyy nyt yrittää siten, että ei ainakaan tuo olka-akseli halkea.Viimeksi muokannut skige; 10.1.2019, 21:35.
Comment
-
tuossa kun katselin tuota jouluista markan pyörittelyä, niin tuli mieleen että onko kukaan onnistunut muuttamaan tuota offroad ajo moodia? Jotain juttua olen löytänyt mutta en suoraa vastausta. Lapin jäärata päiville on varmaan lähettävä vanhalla alitehoisella c4 Audilla että saa mennä kylkimyyryä ilman rajoituksia. Q5 ei taida tuohon hommaan soveltua kun ajonvakautus rätkyttää melko paljon vastaan. Tosin enpä ole ehtinyt kuin kerran kokeilla miltä leikki maistuu Q5 kanssa.
Comment
-
Joo ikävästihän se alkaa ronklaamaan, kun rattia kääntää luistoa vastaan ja hauskuus loppuu siihen. Uudessa quufemmassa sen taas saa pois päältä niin kuin kuuluukiin. Mutta onkos tähän vanhempaan löytynyt ratkaisua?
Tietysti ihan eri tekniikka, mutta periaatteessa sama ongelma on ollut Golf R:ssä. Siihen saa luotua koodauksen täälä: http://carsareweapons.com/golfR.htmlViimeksi muokannut maileri; 28.1.2019, 20:11.
Comment
Comment