Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bee8 3.0tdi quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bee8 3.0tdi quattro

    Moikka.
    Viime syksynä krooninen autokuume ajautui niin pahaksi, että uuden auton ostaminen alkoi olla ajankohtainen. Toisekseen työmatka-autona toiminut tiisseli Leoni alkoi kuluttamaan jo sen 10 litraa vettä päivässä kannentiivisteen antauduttua.

    Neliveto oli aina ollut mielessä, kun sellaista ei vielä ole omassa omistuksessa ollut. Äkkiseltään katekoria supistui mersuun, pemariin ja audiin. Näistä audissa herkutteli se oikia neliveto ja tuntui että muitten merkkien nelivedoista ole mihinkään. Aavitonen sportpäk nelivetoisena isolla tiisselillä ois ollut unelma, mutta eipä löytynyt oikeilla varusteilla, mielusalla värillä ja viidellä turvavyöllä varustettua.
    Kuume oli paha ja suosikkilistauksista päädyin Tuusulassa liikkeessä myynnissä olleeseen Saksasta liikkeen tuomaan Audiin. Tinkaus puhelimessa myyjän kanssa ja varasin lennot seuraavalle aamulle. Koeajon jälkeen kirjoteltiin paperit, liimattiin tarrakilvet ja lähdin kotimatkalle.



    Siinäpä se sitten on. Vuosimallina 2013, kilometrejä oli saksassa kertynyt 140tkm ja s-linen paketit. Moottorina se tehokkain 240 heppanen kutostiisseli.

    Aikaisemmin olin jo sopinut sopivalla hinnalla Leonin kaverille, joka työkseen ohjelmoi ja pyörittelee siinä samassa muitakin remontteja. Heti autonhakureissun alkumetreilla soiteltiin ja sovittiin ohjelmointiaika jo seuraavalle viikolle. Perus teho-ohjelma ajettiin sisään ja kulku piristui kummasti.

    Autohan oli siis saksasta tuotu, joten toisia vanteita ja talvikumeja ei ollut. Aluksi mielessä oli pitäytyä talvirenkaissa 17-18 tuumassa. Rengasliikkeessä vierailu pisti kättä syvemmälle taskuun ja päädyinkin 19 tuumasiin OEMS vanteisiin, joille pyöräytettiin alla olleet pirellit. Vanhat vanteet jäi talvivanteiksi uusille hakkapeliitoille.



    Siinä syksyn pimetessä, päätettiin kaverin kans, sama joka teki ohjelman, päivittää pakoputkia. Hieman vaisu oli äänimailma ja urbaanilegenda kertoi, että kovin saattaa ahistaakkin. Yleisesti putki ihan asianmukainen, joten korvattiin vain äänenvaimentimet suoralla putkella.



    Läppärillä napautettiin dvd soitin toimimaan ajossa, eli videoinmotion. Lisäksi muita rakseja näpättiin mitä oli saksasta lähtiessä unohtunu.

    Alkuperäinen välijäähdytin päätettiin vaihtaa darksiden toimittamaan suorasovitemalliin. Tosin eihän se ihan suorasovitteinen ollu, mutta hyvin pienellä päästiin. Samalla poistin lunkasta audin merkin.



    Kevätaurinko alko siihenmalliin paistaan silmiin, että ennen hiihtolomareissua piti etusivulasit tummentaa. Toisekseen häiritti sivulasien kontrastiero, josta oli päästävä eroon.

    Kaikkia muuta pientä myös rapsuteltu ja jotakin seuraavia suunnitelmiakin jo on.

  • #2
    Oliko uudella välijäähyllä vaikutusta? Ohjelmoitiinko auto uudelleen sen jälkeen?

    Comment


    • #3
      Ehkäpä sillä jotakin saavutetaan, lähinnä päivityksen ajatuksena oli tulevat muut viritykset. Ei myöskään ohjelmoitu uudelleen, koska piakkoin muutoksia tulee lisää ja näitten yhteydessä ohjelmointi tulee pakolliseksi. Pääsiäisen jälkeen näistä ehkä lissää.

      Välijäähytinjumpan yhteydessä näppäsin myös ilmanpuhistajan kotelosta sen perhosventtiilin pois. Ite moottorin jätin paikoilleen.

      Comment


      • #4
        Mielenkiinnosta. Itselle tulossa B8 3.0tdi ja putkiston tekoa mielessä. Paljonko muuttui äänet tuon muutoksen jälkeen?

        Comment


        • #5
          Itsellä takapönttöjen poisto ei vaikuttanut nimeksikään. Mutta kun laittoi hiukkaspöntön ohitusputkeksi 3" RST rännin niin johan sävelet muuttui.

          Comment


          • #6
            Kabiiniäänet muuttuneet nimeksikkään. Tietty kierrosalue ja moottorilämpötila niin huomaa eron. Väliputkeen ei siksikään tehty muutoksia ettei se isompana olisi alkanut kumisemaan. Ulkosoundit on omaan korvaan nyt suloisemmat kun kutosen ääni korostuu.

            Tämä dbf ja catin poisto on nyt tulollaan ja osat siihen valmiina. Katotaan minkälaiseksi äänet muuttuu näitten myötä.

            Comment


            • #7
              Okei. Tämä hyvä, itseltä tosiaan suunnitelmana dpf tyhjentää ja äänenvaimentajat poistaa niin pääsisi tuo kutonen oikeuksiinsa.

              Comment


              • #8
                Itellä periaatteena säilyttää alkuperäiset osat niin saa suhteellisen kivuttomasti vakioksi. Olihan nuo engelsmannit saaneet vaimentimien poistolla jotain hyötyäkin, tiiä sitten onko kuin totta. Juutuupissa tuosta vaimentimien poistosta video jossa mittaavat ennen ja jälkeen.

                Comment


                  #9
                  Pitääpä seurata.
                  Josko sitä innostuisi muutaman vuoden jälkeen tdi:tä kisuttaan.

                  Comment


                  • #10
                    Osia pääsiäistä varten haalittu. Tänään saapu enklannista paketti. Silikoniputki ilmanputsarin ja turbon välille, eli lyhyemmin ilmastuna "lerssi".



                    Päivitellääs taas pääsiäisenä mitä saatu aikaseksi.

                    Puuhastelussa suurena apuna toimii All Car Tuningin Harri. Sama mies on siis myös ohjelmointien takana.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Juuso84 Näytä viesti
                      Välijäähytinjumpan yhteydessä näppäsin myös ilmanpuhistajan kotelosta sen perhosventtiilin pois. Ite moottorin jätin paikoilleen.
                      Onko tämä se pyöreä venttiili koteloin etureunassa josta lähtee suulake valoumpion alle? Jos on niin mitä se tekee ja milloin?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä, juuri se venttiili. Käsitykseni mukaan venttiili aukiaa jossain 3000 kiekan kohilla. Auetessaan hörppää enempi ilmaa.
                        Oisko tällä insinööri hakenu jotenki hillitympiä ääniteknisiä ominaisuuksia, en tiiä.

                        Comment


                        • #13
                          Pääsiäinen koitti vihdoin ja ajelin Muhokselle hiukkasloukun poistoon.

                          Otettiin aluksi ecu irti ohjelmointia varten. Olis menny töpselinki kautta, mutta päätettiin tehä pöydällä varmuuden vuoksi. Dpf ja egr nepattiin pois käytöstä. Uuven kartan teossa otettiin huomioon aiemmat pienet muutokset. Optimi tilanne ohjelmointiin ois tietenki ollu, että paikallaan ois ollu vakio softa.

                          Hiukkassuodattimen irrotus oli suht kivuton, varsinki sitten kun tajus purkaa tulipeltiä/lämpösuojaa tarpeeksi eestä pois.

                          Sitte piti alkaa veistelemmään korvaavaa putkia. Tarvikkeina oli Palametallista hommattu 10mm rst latta, uudet peltitiivisteet putken molempiin liitoksiin, kierreholkki lamdalle ja yks kappale 1.8tq:n kolmituumanen pakoputkisto. Putkisto pilkottiin tarvikkeiksi tähän rojektiin ja samalla sai Harri varastoon lisää tilaa.

                          Laippojen muottina käytin vanhoja tiivisteitä ja laikkasin suurin piirtein laipat muotoonsa. Plasmalla reiät laippoihin ja pylväsporalla kiinnitysreiät. Lopuksi pirralla jälkien siistiminen. Kuvassa ei vielä pikkureikiä.



                          Laipat paikoilleen ja mallattiin molempiin päihin lähöt valmiiksi. Väliin hepattiin putki paikoillaan, jotta saatiin kulmat suoraan oikialle kohalle.



                          Lamdan kierreholkki tinattiin aluksi väärään paikkaan, mutta saatiin vielä siirrettyä. Jäi siis lamda aluksi liian pystyyn ja ois osunu maattorin suojamuoviin. Pienen kiillottelun jälkeen uus ja vanha rinnakkain:



                          Lämpötila-anturit jätettiin kokonaan pois ja ainoastaan lampaada soviteltiin putkeen. Uus putki sujahti nätisti paikalleen nyt kun ympärille jäi enempi tilaa. Sitte vaan irrotetut osat paikalleen. Samalla pyöräytin silikonimutkan putsarin ja turbon välille.



                          Jännitys oli tapissaan eka käynnistyksellä. Tyhjäkäynti osottautui hieman, mutta vain hieman rosoisemmaksi. Tallista ulos ja kylätiellä reipas kiihäytys, kyllä hampaita nauratti. Äänimailma oli just odotetun mukainen. Seuraavaksi isolle tielle tsekkaamaan äänet matka-ajossa. Yllätys oli suuri, ei tarvinu peltoreja kaivaa naftaliinista, äänimaailma pysyi vakion mukaisena kaikilla nopeuksilla. Lopputulos 10/10. Linkin takaa yksi paikaltaan lähtö:
                          https://m.facebook.com/story.php?sto...01177216934431

                          Comment


                          • #14
                            Makeat mörinät 8) Vaikuttaa olevan automaattiaskilla äänistä päätellen, ja suhteellisen hitaat vaihdot. Ootko miettiny laatikkoa softata? En näistä kutosdieselin laatikoista tiedä, mutta yleisesti ottaen laatikko myös kestää isommat väännöt ohjelmoituna paremmin, sekä vaihtaa nopeemmin.

                            Comment


                            • #15
                              Manuaalilootalla tää on. Parin päivän tuherruksen jälkeen ei vaan keppikäsi ollu enää se ripein mahollinen. Paikkojen pitäs kestää jos oikein ajaa ja jättää isolla vaihteella vedot pois. Massapyörä alkaa jurraan isoilla vaihteilla aika herkästi. Pitää kytkintä ja massaa sit päivitellä jos antautuu.

                              Nyt oli ajatuksena penkittää ja verrokkina mitata myös Insorikilla, kunhan Harri saa laitteet.

                              Seuraavaksi pitäis harkita tolppien vaihtoa korkeus- ja jäykkyyssäädettäviin. Kova painostus on ollu pussialustaan, mutta hintalappu kirvelee sen verran, että pitäydyn coileissa.

                              Jarruja ja muita alustanosia pitänee päivitellä siinä vaiheessa kun tekninen käyttöikä saavuttaa päätöksen. Jahka tälle keväälle sais satulat kuitenki maalattua.

                              Comment


                              • #16
                                Viikonloppuna ei vielä päästy Insoricilla tehoja mittaamaan. Vehkeet lepäs dhl.n hiacessa jossainpäin suomee. Ohjelman tekijä oli löytäny orginaalisoftan ja pyöräyttäny sen avulla paremman kartan. Vähä vielä parantu auton käytös, harmi vaan että tehot jäi vielä mittaamatta.

                                No jäipähän aikaa perus 15tkm huollolle. Uudet suodattimet ja castrolin öljyt töräytin koneeseen, taas kelpaa ajella.

                                Viime syksyn talvirenkaan vaihon yhteydessä laiminlöin kesäajujen kausisäilytystiskauksen, joten piti nyt hieroa kiekot kesäkuntoon autofinishin minttuvahalla. Samalla pikatiskaus autoon, pari fotoa tästä.







                                Pahoittelut, kuvanlinkkausohjelmalla ei saa kuvia käännettyä tai sit en vaa osaa..

                                Comment


                                • #17
                                  Meinasitko putkenpäät jättää tuolleen? Ainakin tuosta kuvakulmasta näyttää vähän hassulta omaan silmään, vois olla sisempänäkin. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuohon ne neppasin kii ku omaa silmää tyydytti, makuasioistahan voi vain kiistellä, vai mite se meni..
                                    Ulostulot oli vähän hätänen valinta, mutta saa nyt välttää. Kahtoo joskus jos vaihtaa, nii miettii asemointia uudelleen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Perusteellisempi pesu ja vahaus piti suorittaa näin kesän kynnyksellä. Sisäpuoli jäi tälläkertaa vaille huomiota, pitänee tiskata kunhan kerkee. Kesärenkaat tuli kietastua samalla alle.



                                      Samalla reissulla mitattiin Insoricilla missä lukemissa mennään.



                                      Taas joutuu päätä kallistaan kuvaa kattoessa. No lukemat oli positiivinen yllätys, 330hp ja 726Nm.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tännää harjoteltiin lähtöjä pudasjärven lentokentällä. Reisille meni pari vetua, eka suoraan tutustuessa ja toka varaslähön merkeissä... No muutama veto ku oli alla, niin yhen omaan mieleen hyvänki sain ajettua. Varttimaili taittu ajalla 13,56 loppunopeudella 164 km/h.

                                        Hyvät oli kelit ajella ja puitteetki hyvät. Ylenpalttisesti ei kehannu vetoja ottaa, ettei tartte bussilla taittaa työmatkaa. Voimansiirtoa säälien..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hetki vierähtäny ja kesän autovärkkäilyt keskitty lähinnä uuden kakkosauton fiksailuun. Merkki ei kuulu foorumin edustamaan konserniin, mutta kerrompa kuitenkin. Edullisten käyttökulujen vuoksi autoksi valikoitui V50 summum 1.6D vuosimallia -08. Kilsoja oli kertyny 200tkm. Hiukkasloukku tyhjennettiin het aluksi, egr pois pelistä ja ohjelmointi perään. Kunnon siivous ja lasien tummennus.



                                          Audia lähinnä ajettu ja välillä pesty. Nyt sain kuitenki vaihettua alle H&R -40mm vieterit ja samalla vaihtu kuskin puolen ballasti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuliko 100hv—>140hv?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jep, karkiasti 110 -> 140 hp ja 240 -> 310 Nm. Pääasia oli saada tuo hengetön pannu ajokelvolliseksi ja ennakoivasti poistettua egr ja dpf ongelmat.

                                              Comment


                                                #24
                                                Minkälaiset imulämmöt on nyt tuon Darksiden välijäähdyttimen kanssa? Omassa meinaa imulämmöt nousta liikaa ja mietin tuon samaisen välijäähyn laittamista, kun taitaa olla edullisin vaihtoehto muista tarjokkaista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Imulämpöjä ei oo tullu tarkasteltua.
                                                  Välijäähytin meni aika näppärästi paikoilleen. Yläkiinnikkeet tekasin ite ja jonku verran piti törmäyspalkille antaa lekaa, jotta kuuleri mahtu paremmin eikä vastannu kennoihin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuskin jalkatilaan alakanu ajottain tulee vettä. Lattiamatto oli taas märkä, joten purin muovit pois konehuoneen puolelta. Imuriin ohut letku päähän ja kaikki maholliset kolot paskasta tyhjäksi. Vänkärin puolen poistoreikä oli ainaki aivan tukossa.
                                                    Kattoluukun poistoreikiin kaajoin vettä ja kaikki näytti osaavan oikeeta reittiä pois.
                                                    Saa nähä auttoko nuo imuroinnit. Näyttäs että tätä tyyppivikaa/ominaisuutta ei oo vielä tässäkään korissa saatu ratkastua.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Samanlaiset kumitutit siellä on kaukalonpohjassa rei'issä kuin 3B Passatissa oli jo.

                                                      Ja ihan kiitettävästi oli omassakin lehteä kaukalon pohjalla kun tuli purettua. En kyllä sillä kertaa tullut katsoneeksi mahdollisia vuotoreittejä, pitääkin tutkia tarkemmin kun DPF vaihtuu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jalkatilan kastumisen syyksi paljastui ilmastoinnin kondenssiputken tukos. Uus putki vaihettiin korjaamon toimesta ja otin samalla toisen putken, nii voi toisen puolen vaihtaa kuhan innostuu. Näissä on ollu vissii tyyppivikaa.

                                                        Kiinanpaneelin virittelin talveksi keulille. Ulkonäöllisesti voi jakaa mielipiteitä, mutta itelle passaa just noin.



                                                        Nyt on selvittelyssä kytkimen ja vauhtipyörän vaihto. Jossain vaiheessa talvella ois tämä tarkotus tehä.
                                                        Pikkuhiljaa pahenevaa luisteluongelmaa on ollu havaittavissa vaikka tottuneesti on yrittäny välttää matalalta vedättämistä. Viimeisimmän ohjelmoinnin jälkeen massapyörä täristi joskus vetojen aikana. Tämä muuttu pikkuhiljaa kytkimen luistamiseen.
                                                        Alustava ajatus ois vaihtaa uus orkkis kaksoismassa ja tämän kaveriksi parempi kytkin esim. Sachs performance tms.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jatketaas. Kytkimen vaihdoin sachin performanceen ja vauhtipyörän uuteen vakioon. Luistatteluongelmat hävis. Kaksoismassa täristelee vielä jos erehtyy vedätteleen reilummalla väännöllä, mut tämänkö tietää nii osaa ajella tätä vältellen.

                                                          Click image for larger version  Name:	20190419_175116.jpg Views:	0 Size:	119,0 Kt ID:	1862680

                                                          Jähytinnesteen häviämistä alkoin selvitteleen ja viaksi osottautu öljyn jähyttimen tiiviste. Tiivistesarja tilaukseen ja romujen purku eestä. Samalla öljyjen ja nesteitten vaihto.

                                                          Click image for larger version  Name:	20190622_194259.jpg Views:	0 Size:	281,8 Kt ID:	1862681

                                                          Tuossa remontin yhteydessä tuli poistettua egr.n putki ja imusarjan läppä. Uus ohjelma samalla, jossa hardcut.

                                                          Jarrusatulat maalasin mustaksi kuumankestomaalilla, vielä pitäis jarrukilvet uusia. Maskin vaihoin rs-lookkiin. Maski ehtikin olla 3 viikkoa kiinni, kun sattu pienehkö eläimiin törmäys. Tämän johdosta puskuri ja konepelti maalattiin sekä maski liimattiin läjään. Tuulilasikin sai kipiää ja vaihettiin uuteen.

                                                          Kromattuja osia harjottelin teippaamaan, mutta ei aivan ensimmäisellä teolla onnistunu. Pitäsi muutama kohta vielä teipata uudelleen ennen talvea.

                                                          Joka nurkkaan tuli laitettua 15mm spaserit, vaatis vielä kaarien mankelointia, tahtonee vielä kaariin hierasta suuremmissa heitoissa. Täytynee talvella mankeloida, samalla kun kuskin takakyljen maalaa. Nahkapöksyllä ei ollu maalaus oikeen onnistunu aikoinaan ja nyt alkaa kaaresta kupliin. Muutama maalausvirhekkin alkanu kirveleen silmää jonka vuoksi pitänee kylki fiksata kuntoon. Mutta maalausta luvassa tuossa talvella.

                                                          Kesäkuun alussa kävin Jäälissä rullilla ajamassa, jotta saajaan tuohon insoricin mittaukseenki verrokkia. Pari ohjelmaahan tuohon välissä on tehty, joten ei aivan suoraan voi verrata. Tulos oli ihan ok, seuraavaksi ois ne kalliimmat viritykset puhaltimeen ja polttoainepuoleen.

                                                          Click image for larger version  Name:	20190531_153552.jpg Views:	0 Size:	260,2 Kt ID:	1862682

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X