Aloitellaas tälläinen pikkuprojekti ja pieni katsaus historiaan. Viimeisen 12v omistuksen aikana on käyty lähes kaikki "staget" läpi aina K03 ja K04:sta pikku-TiALien S605 kautta isompiin 770R. Viime kesänä muutaman vuoden odotuksen jälkeen tuli päivitettyä bensalinjat E85 päivitystä varten ja viimein oli tarkoitus lähteä metsästämään sitä 300kmh maililla. Tätä ennen paras tulos bensalla oli 291kmh.
Moottorina oli AGB:n lohko, jossa peruspäivitykset RS4 yläkerran osat Y-putki, imusarja ja K-läppä, ja 2.4 kannet 2.8 nokilla. Alakertaan vaihdettu Rostenin kanget mutta muuten vakio. Softaa tehtiin hieman lohkon kestoa ajatellen ja AMW:n rullilla 1,8/1,9bar ahdoilla otettiin lapulle numerot 740hv/885Nm. Tuon enempää ei uskatanut tuossa vaiheessa ottaa kun ilmailupäivä oli tulossa ja mailille oli päästävä rikkomaan 2,7t B5 kopalle maagista 300kmh.
Lentokenttävedossa kävi sitten sitten MotorSportit. 5-6 vaihteen vaihdemissi ei ainakaan auttanut tavoitteeseen pääsyä ja loppunopeus vain 286kmh? Veto mentiin loppuun asti mutta jarrutusvaiheessa jäähdytysnesteen varoitusvalo alkoi huutamaan ja siitä ensimmäiset vinkit, että jotain saattoi mennä pieleen. Parkkiin asti ajeltiin savujen saattelemana ja alavesiletku oli pullahtanut irti ja päästänyt vedet pihalle. Narun perässä siis kotia. Epäilyksenä alkuun oli, että nostanut kantta ja tiiviste pettänyt. No jyvällä oltiin mutta 1 Pytyn puristuksien näyttäessä nollaa oli aika avata kone..
1-pytyn sylinterissä sen verran damagea, ettei ylikokoon poraaminenkaan riitä
1 männässä pientä vauriota :)
Molemmissa kansissa tämän näköisiä sulamisenjälkiä 3 eri sylinterin kohdalla
Jälkikäteen katsottuna mailin vedon videon ääniraidan perusteella kuulee koneen äänistä, että ainakin viimeiset 400m 1-pytty toimi jarruna ja nopeusmittarikin jurnutti paikallaan.
Vähän päässyt lämpöisenä käymään. Tämän jälkeen loppui "kiire" saada auto ajoon. Pakollisia osia on metsästetty syksyn/talven aikana ja samalla pähkäilty edestakas sitä minkälaisella kokoonpanolla aletaan uutta setuppia rakentamaan ja nyt alkaa pikkuhiljaa muotoutua. Tähän mennessä on hommattu:
- RS4 lohko
-- ARP kannenpulteilla
-- ARP runkopulteilla
- RS4 kannet
-- Supertech imu/pakoventtiilit
-- Rosten jouset/Ti-lautaset
- Rosten kanget
- ASN 3,0l kampiakseli
- Mahle 142 männät 9,3:1 rutulla
- RCS200 2-levyinen kytkin 1200Nm
- TiAL 770R ahtimien specsit päivitetään ja ne tullee olemaan luokkaa "880R"
- paljon muuta..
RS4 Lohko ja kannet sen verran niellyt maantietä, että, jokaista nippelinappelia myöten uusitaan kaikki mikä irti lähtee. Vanhoissa kansissa oli Rostenin pakovenoissa damagen myötä sulaneen metallin jäämiä ja ehkä niistä olisi voinut hiomalla saada kelpoiset mutta jotain ihme pullistumaa olivat kokeneet koska eivät lähteneet sovulla pois ja raastoivat ohjurista silppua?? Vanhoista kansista sai siis pelastettua vain Jäykemmät jouset ja lautaset. Kannet on nyt vihdoin tekijällä ja katsotaan josko sieltä joskus jotain saadaa takaisin.. Viivästyksiä tuli kun Futurezin kautta tilattujen Supertechin venojen 7-10pv toimitusaika oli lopulta lähes 7 viikkoa..pienen selvityksen jälkeen ilmeisen tyypillistä toimintaa ko firmalta.
Otetaan tavoitteeksi tälle kesälle konvertoida nuo tehonumerot koneesta pyörille ja ajetaan se 300kmh maililla....
Moottorina oli AGB:n lohko, jossa peruspäivitykset RS4 yläkerran osat Y-putki, imusarja ja K-läppä, ja 2.4 kannet 2.8 nokilla. Alakertaan vaihdettu Rostenin kanget mutta muuten vakio. Softaa tehtiin hieman lohkon kestoa ajatellen ja AMW:n rullilla 1,8/1,9bar ahdoilla otettiin lapulle numerot 740hv/885Nm. Tuon enempää ei uskatanut tuossa vaiheessa ottaa kun ilmailupäivä oli tulossa ja mailille oli päästävä rikkomaan 2,7t B5 kopalle maagista 300kmh.
Lentokenttävedossa kävi sitten sitten MotorSportit. 5-6 vaihteen vaihdemissi ei ainakaan auttanut tavoitteeseen pääsyä ja loppunopeus vain 286kmh? Veto mentiin loppuun asti mutta jarrutusvaiheessa jäähdytysnesteen varoitusvalo alkoi huutamaan ja siitä ensimmäiset vinkit, että jotain saattoi mennä pieleen. Parkkiin asti ajeltiin savujen saattelemana ja alavesiletku oli pullahtanut irti ja päästänyt vedet pihalle. Narun perässä siis kotia. Epäilyksenä alkuun oli, että nostanut kantta ja tiiviste pettänyt. No jyvällä oltiin mutta 1 Pytyn puristuksien näyttäessä nollaa oli aika avata kone..
1-pytyn sylinterissä sen verran damagea, ettei ylikokoon poraaminenkaan riitä
1 männässä pientä vauriota :)
Molemmissa kansissa tämän näköisiä sulamisenjälkiä 3 eri sylinterin kohdalla
Jälkikäteen katsottuna mailin vedon videon ääniraidan perusteella kuulee koneen äänistä, että ainakin viimeiset 400m 1-pytty toimi jarruna ja nopeusmittarikin jurnutti paikallaan.
Vähän päässyt lämpöisenä käymään. Tämän jälkeen loppui "kiire" saada auto ajoon. Pakollisia osia on metsästetty syksyn/talven aikana ja samalla pähkäilty edestakas sitä minkälaisella kokoonpanolla aletaan uutta setuppia rakentamaan ja nyt alkaa pikkuhiljaa muotoutua. Tähän mennessä on hommattu:
- RS4 lohko
-- ARP kannenpulteilla
-- ARP runkopulteilla
- RS4 kannet
-- Supertech imu/pakoventtiilit
-- Rosten jouset/Ti-lautaset
- Rosten kanget
- ASN 3,0l kampiakseli
- Mahle 142 männät 9,3:1 rutulla
- RCS200 2-levyinen kytkin 1200Nm
- TiAL 770R ahtimien specsit päivitetään ja ne tullee olemaan luokkaa "880R"
- paljon muuta..
RS4 Lohko ja kannet sen verran niellyt maantietä, että, jokaista nippelinappelia myöten uusitaan kaikki mikä irti lähtee. Vanhoissa kansissa oli Rostenin pakovenoissa damagen myötä sulaneen metallin jäämiä ja ehkä niistä olisi voinut hiomalla saada kelpoiset mutta jotain ihme pullistumaa olivat kokeneet koska eivät lähteneet sovulla pois ja raastoivat ohjurista silppua?? Vanhoista kansista sai siis pelastettua vain Jäykemmät jouset ja lautaset. Kannet on nyt vihdoin tekijällä ja katsotaan josko sieltä joskus jotain saadaa takaisin.. Viivästyksiä tuli kun Futurezin kautta tilattujen Supertechin venojen 7-10pv toimitusaika oli lopulta lähes 7 viikkoa..pienen selvityksen jälkeen ilmeisen tyypillistä toimintaa ko firmalta.
Otetaan tavoitteeksi tälle kesälle konvertoida nuo tehonumerot koneesta pyörille ja ajetaan se 300kmh maililla....
Comment