Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Heksin S8 AHC 1997

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Talviseisontaan laitto on venähtänyt kun kesäauto SECin ilmastointirempan jälkeen jäi siihen airbag-valo palamaan ja nyt siitä meni sitten leimakin vanhaksi. Lisäksi sain varattua Audille myllytyksen vasta tälle päivälle.

    Aiemmin tuli haettua taas vuosihuoltoleima Audi Center Airportista. Mukava ja maksuton lisäpalvelu oli auton tulotarkastus nosturilla yhdessä huoltoneuvojan(?) kanssa. Katseltiin että pakoputkisto alkaa vaatia toimenpiteitä lähitulevaisuudessa, alkava vuoto ja ruostettakin on paikoin. Oikealla edessä koiranluussa alkava välys. Jotain muita pienempiä huomioita myös, mutta ei mitään isompaa. Vein pihinä huoltoon omat öljyt, Castrol Edge 5W-30, samat mitä se on käyttänyt vuosikausia. Lisätöinä moottorin ilmansuodattimen vaihto, mikä olikin vissiin viimeinen kappale, löytyi Herttoniemestä. Ei ole kuulemma enää saatavilla. Asiointi oli kaikin puolin mukavaa, ei moittimista palvelun eikä huollon suhteen.

    Nahkapenkit tuntuu jotenkin kuivahtaneilta, joten ajattelin levittää ja jättää vuorokaudeksi penkkeihin Tallipoika Valjasrasvaa, olen lukenut siitä hyviä kokemuksia. Laseihin voisi kokeilla Sonaxin Lasinhiomatahnaa, josko ne saisi itse hinkattua hyviksi. Loppuun pari kuvaa juuri kiillotetusta ja kovavahatusta ässästä :)
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Eikös nää käytä ihan perus paperisuodinta? Esim. Mann-Filterin C 28 214/1 https://spareto.fi/tuotteet/c-28-214-1-ilmansuodatin

      Osta Foxilta putkisto ja kerro muuttuuko liian pahaäänikseksi, ostan sitten itsekin jos sitä ääntä sietää matka-ajossa ;-)

      Comment


        #63
        Juu, siis löytyyhän niitä suodattimia. Kunhan vaan mainitsin että orkkista ei ole enää saatavilla.

        Luulen että tolla putkella mennään vielä aika pitkään, joten älä jää pidättelemään hengitystä :D
        Viimeksi muokannut Heksi; 3.7.2019, 12:52.

        Comment


          #64
          Ässä seisoi kesän ja tuli tehtyä pikku fiksailua. Koriin on tullut jo muutamaan kohtaan korroosiokuplaa, jotka dremelöin puhtaaksi ja maalasin Por15 ja pintaväri+lakalla penslaten. Ei mitään järin siistejä, mutta katselen niitä mielummin kuin kuplia. Korroosion eteneminen ainakin hidastui ellei pysähtynyt kokonaan.

          Penkkejä läträsin kesän mittaa tallipojan valjasrasvalla, ja ehkä ne pehmenikin hieman. Imeytyessään nahkaan pintaan jää mehiläisvahakerros, joka pyyhitään pois. Jos haluaisi pehmentää nahkaa useillä käsittelyllä, niin tuosta mehiläisvahasta alkaa olla lähinnä haittaa. Siksi voisi jatkossa etsiä jotain nahkanhoito-öljyä tai vastaavaa. Mutta hyvää ainetta tuokin.

          Aiemmin mainittuun takalasin naarmuuntumiseen kokeilin Sonaxin lasinkiillotustahnaa. Kiillotin lasin käyttäen epäkeskoa ja ko. tahnalle tarkoitettua puuvillalaikkaa. Aika työläs homma, tahnaa kuluu ja konetta saa painaa aika kovasti jotta saa mitään aikaiseksi. Lasi kuitenkin kiillottuu, ja kuvat näyttää hyvin lopputuloksen – "hämähäkinseitit" lähtivät.
          Click image for larger version

Name:	IMG_6796.jpeg
Views:	2993
Size:	235,8 Kt
ID:	1868149Click image for larger version

Name:	IMG_6798.jpeg
Views:	2925
Size:	273,1 Kt
ID:	1868150

          Comment


            #65
            Minkinrasvan olen itse todennut hyväksi nahanhoitoon.

            Comment


              #66
              Autoon tuli ensimmäinen varsinainen vika reilu viikko sitten kun CAT-valo syttyi ja kone kävi 7:llä. Ihmettelinkin asiaa tässä ketjussa https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/27999-suutin-rikki-vika-löydetty

              Orkkissuutinta 077 133 551 L ei enää valmisteta, mutta sitä löytyisi Traditionilta Tepon kautta 235,70 € kappale. Finjectorilta löytyi hyvin samoilla spekseillä Boschin 028 015 81 07, alle kymmenesosalla tuosta hinnasta, joten päädyin hankkimaan niitä koko sarjan. Hinnaksi tuli alen kanssa 173,12 €.

              Kaverin kanssa vaihdettiin suuttimet paikoilleen, ja se onkin periaattessa yllättävän suoraviivainen homma. Luonnollisesti pari juttua aiheutti vähän miettimistä noiden uusien suutinten kanssa. Sähköpistokkeet ei nimittäin enää sopineet paikoilleen, vaan niistä ulkonevia kahta nipukkaa piti dremelöidä parin millin verran jotteivat ota kiinni sylinterinkanteen. Karsastan kaikkea tuollaista "ranetusta", mutta nyt kyse oli tosi pienestä jutusta, joten menkööt. Toinen yllätys tuli kun suuttimet kiskoon lukitseva metalliklipsi ei enää sovi paikoilleen. Klipsin pitäisi olla korkeampi. Piti kilauttaa kaverille (hopsis – kiitos! ) ja miettiä vähän että aiheuttaako klipsien puuttuminen riskin polttoainevuodolle, mutta päätettiin lopulta lyödä kone tulille. Ei näkynyt eikä haissut pienintäkään vuotoa, joten ilmeisesti klipsien merkitys ei ole ratkaiseva. Pitäisi kuitenkin kysellä jos sellaiset löytyisi Finjectorilta tai jostain.

              Kone käy ja vetää kuten ennenkin, kaikillä pytyillä, eli korjaus onnistui siinä mielessä hyvin. Saattaa jopa käynnistyä jotenkin aavistuksen "terhakammin" kuin ennen.

              Click image for larger version

Name:	IMG_7387.jpeg
Views:	2933
Size:	173,8 Kt
ID:	1868155Click image for larger version

Name:	IMG_7388.jpeg
Views:	2949
Size:	95,3 Kt
ID:	1868156Click image for larger version

Name:	IMG_7393.jpeg
Views:	2918
Size:	121,1 Kt
ID:	1868157Click image for larger version

Name:	IMG_7394.jpeg
Views:	2880
Size:	186,4 Kt
ID:	1868158Click image for larger version

Name:	IMG_7392.jpeg
Views:	2912
Size:	177,1 Kt
ID:	1868159Click image for larger version

Name:	IMG_7390.jpeg
Views:	2891
Size:	241,5 Kt
ID:	1868160

              Comment


              • #67
                Hieno homma, ja halvalla tuli kuntoon. Sillä tavalla kun aina kävisi ässän kanssa.. :) Aika suolainen orggissuuttimen kpl-hinta.

                Kai tuossa on mahdollista, että jossain tilanteissa suuttimet eivät pysy kiinni/tiiviinä.Tuskin niitä klipsejä turhaan siinä on käytetty.

                Comment


                  #68
                  Niin, mietin sitä samaa. Toisaalta jakotukki on pultattu siihen päälle.

                  Tepon minkinrasva täytyy laittaa korvan taakse! En ole ennen kuullutkaan.

                  Comment


                    #69
                    Fiksu muutos tuo suuttimien päivitys. Selkeästi tuoreempaa kamaa niin saattaa sumukin olla fiksumpi kuin noissa alkuperäisissä.

                    Comment


                    • #70
                      Mielenkiintoista kuulla, vaikuttaako perstuntumaan tai kulutukseen sitten tuo suuttimien vaihto. Tolla hintaa ei vanhoja kannata kyllä edes huoltaa, lyö vaan uuden sarjan suoraan kiinni. Ilmeisesti suuttimen sähköpistoke olisi pitänyt olla pidempi, jotta auton johtosarjan liittimet olisivat mahtuneet asianmukaisesti paikalleen?
                      Viimeksi muokannut Ihmemies; 5.11.2019, 12:29.

                      Comment


                        #71
                        Kulutukseen tuskin niin pitkään kun ajetaan closed loopissa.

                        Comment


                          #72
                          Nyt vähän hävettää, uudet suuttimet on sittenkin 100% plug and play. Nostin niitä vaan ylemmäs, ja kas, sekä metallipidike ja pistoke sopii paikoilleen ilman ongelmia. Eli ne pitäisi asentaa ensin bensakiskoon, ja sitten vasta imusarjaan. Mutta kun en itse tajunnut.. eikä kukaan muukaan tajunnut kertoa :D Taas sitä oppi uutta.
                          Click image for larger version

Name:	IMG_7529.jpeg
Views:	2888
Size:	108,9 Kt
ID:	1869205

                          Comment


                          • #73
                            Sitä varten ne klipsutkin on, että eka kiskoon ja sitte kanteen. Muuta käytännön merkitystä niillä ei ole.

                            Comment


                              #74
                              On kai ne sitäkin varten ettei ne pääse painumaan liian syvälle imusarjaan ja ala vuotamaan kiskosta. Muistelen lukeneeni jostain että joku auto paloi sen takia kun sokat puuttui aftermarket kiskosta ja suuttimet alkoi vuotamaan.

                              Comment


                                #75
                                Eipä ole ollut paljoa kirjoiteltavaa, auto on toiminut nyt omistuksessani kaksi vuotta oikein hyvin.

                                Jakohihnan ja moniurahihnan vaihdot tulivat nyt ajankohtaiseksi. Audi Center Herttoniemen tarjous oli kerhon aleilla yllättävän hyvä, ainoastaan 80 € toista korjaamoketjua kalliimpi, joten päätin viedä auton sinne. Varaosien saatavuudessa oli pientä hankaluutta, sillä kävi ilmi että jotkut osat oli tilattava Traditionilta asti. Huolto viivästyi muutamalla viikolla kun Traditionilla olivat lomilla loppiaiseen saakka. Itse huolto meni sujuvasti, mutta hihnan lukitustyökaluja ei löytynyt omasta takaa, joten joutuivat lainamaan kuulemma VW-puolelta. Itseäni ei kumpikaan juttu haitannut, sillä olin varannut huoltoon aikaa. Saan vieläpä jotain tyydytystä siitä ajatuksesta että joutuvat ihmettelemään 23-vuotiaan auton kanssa merkkiliikkeessä.

                                Lopulta huolto oli 175 € arvioitua edullisempi (yht. 1205,26 €), ja auto oli pesty veloituksetta. Voin lämpimästi suositella Audi Center Herttoniemeä, yllätys oli positiivinen.

                                Comment


                                  #76
                                  CAT-valo syttyi muutama viikko sitten toistamiseen, juuri kun piti lähteä ajelemaan maalle. Oire oli sama eli kävi yksi pytty vajaana. Killerin avustuksella selvisi että 3. sylinterissä on misfire. Tällä välin olin jo lueskellut foorumin vanhoista ketjuista, että sytytysvahvistimia on mennyt näissä usein. Vaihdettiin vahvistimet päikseen, ja misfiren siirtyessä nelospyttyyn oli diagnoosi valmis. Keravan Motonetista löytyi alkuperäinen Boschin 0227100211 (Audin numero 4D0905351), jonka vaihdoin paikoileen lämpötahnan kera. Siinä rytäkässä tuli tosin rikottua vahvistimien kiinnitysalusta, pitää fiksailla se kuntoon kesällä. Täytyy antaa kiitos foorumille (ja Killerille), muuten en olisi löytänyt vikaa niin nopeasti. Pääsin matkaan vielä samana iltana.

                                  Talvikaudella tuli ajettua 8023 km. Laitoin auton seisontaan vahauksen, vuosihuollon, sekä alustan pesun jälkeen. Vielä pitäisi siivota sisusta ja käsitellä nahkat. Otan vielä auton nosturille ja ruiskuttelen/sivelen arat paikat ACF50-korroosionsuoja-aineella. Audi Centerissä Herttoniemessä vaihdettiin öljyt (omat)+suodatin, raitisilmasuodattimet, sekä tehtiin ilmastointihuolto, yhteensä 509 €. Vaihteistoöljyn määrä jäi tarkastamatta, sillä proppu oli kuulemma jumittunut. Muut huomiot tuli hansikaslokeron valosta (virheellisesti, sillä se palaa kun kytkee valoviiksestä valoja päälle), äänitorven matalaääni ei toimi (!), sekä oikea tuulilasin pesusuutin rikki. Hauska huomio oli ettei öljynsuodatinta saa enää orkkiksena, se oli haettu Fixukselta (Mahle).

                                  Kesän aikana olisi tarkoitus uusia etujarrulevy + palat, sekä vaihtaa etujarrusatuloiden tiivistesarjat ja jarruneste. Lokasuojavilkun kiinnike hajosi, pitää vaihtaa uuteen. Lisäksi noi löydetyt puutteet kun fiksailee ja pyyhkimen sulat vaihtaa, niin eiköhän sillä taas ensi talven ajele.

                                  Comment


                                    #77
                                    Jarrupalojen kuluneisuusanturi. Autosta tulee soikea liitin, uusissa paloissa on pyöreä liitin. Mistähän sais ton pyöreän liittimen vastakappaleen, jotta voisi vaihtaa sen soikean liittimen tilalle? Tai vastavuoroisesti toisin päin.

                                    Jos jollain on jompia kumpia liittimiä vaikka käytettyinä johdonpätkän kera, niin kiinnostaisi.

                                    EDIT: No niin, selvisi että saahan noita osanumerolla 1J0973802.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut Heksi; 12.9.2020, 18:37.

                                    Comment


                                      #78
                                      Ässä on taas ajossa talveksi. Kesällä tuli uusittua etujarrut kokonaisuudessaan. Tarkoitus oli putsata ja laittaa ne kasaan uudella tiivistesarjalla, mutta vanhat satulat olikin aika jumissa ja vasemman satulan liukutapit kuluneet holoiksi. Satula heilui ja tästä tuli jarrutuksessa joskus erikoinen ääni.

                                      Aeromotorsilta löytyi Brembon kunnostamat orkkis Lucas-vaihtosatulat ja vanhat palautin edelleen kiertoon, yhteensä satuloiden hinnaksi jäi 220 €, mitä ei voi todellakaan pitää pahana. Maalasin uusien satuloiden ulko-osan mustaksi, kuten se on alkuperäisestikin, maalina Foliatecin siveltävä satulamaali. Lisäksi levyt, palat (ATE) Autodocilta, jarruputket satuloille, nesteet, ym. pikkutarvikkeita Traditionin kautta. ATE:n paloissa tulee pyöreä kuluneisuusanturin piuha, joten se piti muuttaa autoon sopivaksi. Tämä oli tehty näköjään jo edellisiä paloja vaihdettaessa. Liekö alkuperäisissä 400 euron palasarjassa sitten oikea liitin.

                                      Lisäksi vaihtoon meni vaihteistoöljy (Castrol Syntrans 75W-90) sekä peräöljy (Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90), pyyhkijänsulat ja kylkivilkut.

                                      Nyt olisi ylimääräisenä satuloiden tiivistesarjat sekä mustaksi sävytetyt kylkivilkut, joku saa ne kahvirahalla jos haluaa.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #79
                                        Näyttääkin paljon uudemmalta ja vähemmän happamalta mitä kesällä linkkaamissasi kuvissa :D Ei tosiaan maksa vaivaa ryhtyä vanhojen osien kanssa taistelemaan, jos uusia tai kunnostettuja saa edullisesti.

                                        Comment


                                          #80
                                          Vanhat satulat oli tosiaan aika karussa kunnossa... ajomukavuus ja jarrutusteho palautuivat nyt ennalleen. Jätin tuohon liittimelle piuhaa seuraavaa palanvaihtajaa varten, jos joku sitä ihmettelee. Ja toi ihmeellinen rautalenkki on 18" tuumaisten vanteiden kanssa käytetty "suojus", ehkä suojaamaan isompien esineiden meneminen satulan ja vanteen väliin.

                                          Brittien A8-foorumilla oli vinkki ECU-boksin kiinnitysruuvien kierreholkkien korjaamiseen, eli yksinkertaisesti uudet holkit. Usein ruuvi on ruostunut jumiin ja vanha holkki tulee sen mukana pois, tuossakin oli kolme tohjona. Suurensin poralla hieman vanhaa reikää ja kiersin uudet holkit tilalle, nuo M5x12 löysin IKH:sta. Alkuperäinen ruuvi on myös M5. Nyt on kansi taas tiiviisti kiinni.

                                          Ilmeisen yleinen ongelma on että ECU-boksiin pääsee vettä tukossa olevien viemäreiden vuoksi, varsinkin jos tuo kansi on huonosti kiinni. Rassasin viemärit auki, eli yhdet tutit on näkyvissä etupyörän aukossa, ja toinen isompi vedenpoisto on erittäin hankalasti lämmityslaitekotelon alla. Nosturilta huomasin että omasta autosta on jo otettu pois se tukkiutuva kumipalje, joten se vedenpoistot pitäisi olla ok. Kattoluukullisissa autoissa pääsee vesi oikealle taakse akkukaukaloon kattoluukun vedepoistoputken kautta, mutta eipä ole tuota luukkuakaan, niin ei tarvitse siitä murehtia.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #81
                                            Niin vaihdoit ecu-boksin holkit vaan uusiin, vanhoilla ruuveilla? Voisi itsekin joskus tuon tehdä, täysin mädät nimittäin ovat. Ilmeisesti sisäilman puhallinkotelon ruuvit tekevät samaa, eli happanevat ajan kanssa :D

                                            Muistaakseni kaukalossa on 4 vedenpoistoreikää, omstani niitä rassattiin auki aikanaan.

                                            Comment


                                              #82
                                              Kantsii sitten koriin kiinni tulevat kattoo jotain muuta kun tokmannin kilopulttia.

                                              Comment


                                                #83
                                                Vanhat ruuvit oli käyttökelpoiset puhdistuksen jälkeen. Voisihan nekin vaihtaa uusiin mutta en tähän hätään löytänyt vastaavia mustia ruuveja ja prikkoja, ne kun jää näkyville konetilaan.

                                                Koriin tulevat pultit on toki oma juttunsa, noi on vaan muovikotelossa kiinni.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Punainen jarruhälytys ABS-valon kera ilmaantui muutaman kerran hetkellisesti, ja jäi sittemmin pysyvästi päälle. Vikakoodia pukkasi oikean etupyörän nopeussensorilta G45, joten aloin jo selvitellä uuden anturin hintaa.

                                                  Alkuperäisosa carparts-pros.com kautta on 168 €, joten mikäli vanhat merkit pitää paikkansa, on se marmorilla lähemmäs parisataa. Autodoc puolestaan antaa anturille 10 eri valmistajaa ja hinnat 16-105 euroa, joten piti alkaa tehdä salapoliisityötä ja selvittää mikä on alkuperäisosan valmistaja. Googlen kuvahaulla löytyikin kuva anturista missä on Wabcon ja Audin osanumerot, joten pistin siis autodocin kalleimman Wabco-merkkisen anturin tilaukseen. Ihan tuntematon merkki, luulin että anturi olisi Boschin, mutta paketista löytyneessä anturissa olikin rinkelilogo osanumeroineen.

                                                  Prefaceliftissä anturi on vain painamalla reijässään, FL on eri anturi kiinnitysruuvilla. Aivan jumissahan se oli, ei lähtenyt edes pyörimään millään, piti lopulta hakata se tohjoksi ja kaivella palasina irti. En tajunnut hommata anturin ympärille uutta kupariholkkia, mutta vanha säilyi onneksi ehjänä ja oli putsaamisen jälkeen aivan hyvä. Ohje sanoo käyttämään G 000 650-rasvaa, mutta käytin CRC Braklubea joka kestää vettä ja korkeita lämpötiloja. Kuparirasva vissiin saattaa aiheuttaa häiriöitä anturiin jos sitä pääsee anturin päähän tai hammaskehälle.

                                                  Ensin koeajolla varoitus piippasi vielä kerran, mutta painoin anturia vielä millin pari syvemmälle jolloin herja hävisi. Mielestäni mikään ei estä anturin painamista kiinni kehään asti, jotenkin kummallinen rakenne.

                                                  Pitkä stoori, pitää keksiä tikusta asiaa kun näiden kanssa nysvään :D Auto on toiminut muuten hyvin, mutta keskuslukko on nyt viime aikoina sekoillut. Epäilen että avain lähettää "auki"-signaalia vaikkei nappia paina.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Kuitenkin toiminut hyvin toisella avaimella?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Kupariholkkeja saa raskaan kaluston varaosaliikkeistä, samoin kuin anturia. Wabco on ihan yhtä laadukas kuin Bosch, raskas kalusto käyttää...

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Killeri, on toiminut joo.

                                                        Wabco on varmasti laadukas merkki jos se kerran on ollut Audin alkuperäistoimittaja. Oli vaan uusi tuttavuus mulle. Joskus autoihin varaosia tilatessa joutuu vähän arvuuttelemaan että mikä on hyvälaatuinen osa ja mikä ei. Mitään paskaa ei haluaisi laittaa kiinni, mutta ei mielellään maksaa ylimääräistä katettakaan. Luulen että nyt tuli ihan hyvä kompromissi sen suhteen.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Eikös noissa painettavissa antureissa ole asennusohjeena käytännössä painaa se kiinni kehän ja vetää milli pari ulospäin sitten?
                                                          Jotkut noita on ehjänä saanut irti, mutta mulla ne on aina olleet niin jumissa ettei ehjänä ole irti saanut. Ei wabcoja ole henkilöautossa munkana kohdalle tullut, ja varmaan siksi kun yksikään anturi ei ehjänä ole tullut irti. Ei muista mitä tilalle on mennyt, mutta ei ole ollut Wabcoja. Sinänsä ei kuitenkaan tuntematon merkki, kun on saanut tuijottaa niin monen rekan perävaunussa Wabco kylttiä.
                                                          Itse en A8'ssa ole noihin vielä joutunut koskemaan, mutta edellisen omistaja niitä on irrotellut vielä joku vuosi sitten.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Pitäisi vaihtaa Audi logo tohon listanpätkään. Miten se lähtee irti, vetämällä suoraan ulospäin vai liu'uttamalla eteen?
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a8...853-853010/#14
                                                              Lista näyttäisi olevan suoraan painettuna kiinni lokarissa kahdella kiinnikkeellä (osa. 14 grommet). Joko siis listan tapit painettuna kiinnikkeisiin tai sitten noita pitää pyöräyttää eli otettava sisälokari irti että pääsee käsiksi.
                                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 18.10.2021, 18:56. Perustelu: Koko listan irrotus

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X