Tämmöinen menestystarinan alkulähde palautui hiljattain talliin ja kai tälle jotain pitää nytkin tehdä. Olen auton toinen ja neljäs omistaja ja 186k taisi juuri tulla täyteen.
30.11.2004 ensirekisteröity A3 2.0TFSI quattro palveli ensimmäisen omistajan (=erään Westendiläisen miljonäärin vaimon) kauppakassina (??) aina vuoden 2011 loppupuolelle asti. Itse kävin tämän hakemassa Espoon Audi Centteristä aika tasan 50k ajettuna ja juuri sinä päivänä kun 2012 talven talvi alkoi. Takapotku V8 JenkkiHEMI jäi liikeeseen sutimaan tyhjää ja matka jatkui vetopitoa uhkuvan quattron ratissa.
Jonkinlaista viriä tähän alettiin räpeltää varsin pian softan muodossa. Vakiotehot MAF arvoista pääteltyinä oli hieman vajaa 200hp ja 290nm. Alkuun oltiin jossain 235hp/350nm tasoilla maltillisella softavirillä ja hiljalleen vakioturbon rajat tuli vastaan. 3" downpipen, S3 loppuvaimentimen ja S3 välijäähdyttimen asennuksen jälkeen aivan paras alavääntö katosi ja jälkikäteen sen todettiin johtuneen löysästä hukkaportista. Tämä vika korjattiin isommalla ahtimella jonka hankin Ameriikan Yhdysvalloista (F23T). Alunperin tarkoitus oli modata vakio K03 turbosta hieman kyvykkäämpi, mutta se projekti on edelleen työn alla eräällä turbopajalla. Lisäksi vaihdettiin S3 suuttimet, RS4 painerajoitin, S3 MAP ja autotechin sisuksilla rakennettu uusi korkeapainepensapumppu. Tämä noin 100k kohdalla 2014 kesällä.
Uuden turbon ja hukkaportin kanssa softan teko osottautui muutamaa pykälää haastavammaksi ja lopulta opettelin itsekin hieman tätä softapuolta. Vuoden 2016 paikkeilla softa alkoi olla kunnossa ja oltiin noin 330hp / 420nm lukemissa (edelleen MAF arvoista arvioituna - ilmanotto ja MAF tässä on pysynyt vakiona, toki myös GPS mittauksia on tullut tehtyä silloin tällöin).
2015 kesällä kävin ensimmäistä kertaa kokeilemassa rata-ajoa Alastarolla ja silloin löytyikin seuraavat päivityskohteet eli jarrut, alusta ja renkaat. Koni Sport alusta ja ATE:n powerdisc + keraamiset palat vaihtui alle muistaakseni 2015 syksyllä. Ai niin ja uretaanipuslat etupään alatukivarsiin - nämä tuli BULGARIASTA. Erittäin hyvät. Ja halvat.
Tässä kohtaa oli varmaan jotain pieniä huoltoja kuten termariT (turbon nestekierron letkussa myös), vetarin suojakumit, laatikko, Haldex ja peräöljyt, bensafiltteri jne. Mitään varsinaisia vikoja tässä ei muistaakseni ole ilmaantunut. Renkaat ja vanteet päivitettiin myös turvallisuuden parantamiseksi.
2016 alkuvuodesta hienosäätelin softaa aina silloin tällöin ja loppujen lopuksi kesän aikana löysin myös rajat (kadulla kesti, radalla ei). Designed in USA, made in China Turbo rullasi kuitenkin noin 40 000km ja jälkeenpäin ajateltuna loppuvaiheessa hieman tarpeettoman kovilla ahdoilla ja pakolämmöillä.
2016 loppukesästä auto siis työnnettiin talliin ja vanha noin 100k ajettu vakioturbo ruuvattiin takaisin kiinni kiristetyn hukkaportin ja S3 vakioputkiston kanssa. Softa resetoitiin ja muokkaus aloitettiin alusta. Autossa oli jälleen myös alavääntöä. 2017 alkukesästä oltiin taas noin 250hp/400nm lukemissa ja kävin jälleen radallakin. Kierrosaika oli nyt noin 3sek nopeampi (Alastaro 1m34,6sek) kuin vuonna 2015 jolloin noin 320hp tehot mutta huonot renkaat, alusta ja jarrut.
2017 kesän aikana auto siirtyi heti kytkimen uusimisen jälkeen velipojalle kun autoa piti olosuhteiden pakosta päivittää hieman isompaan. Mutta nyt pari viikkoa sitten olosuhteet muuttuivat jälleen, velipojalle tuli tarve vähäruokaisempaan ja minulle tarve manuaalivaihteiseen ja päädyin lunastamaan A3:n takaisin omaan talliin. Toimii edelleen kuten aina ennenkin ja nyt pitäisi keksiä seuraavat evoluutioaskeleet. 3" putkisto ja isompi turbo takaisin lienee resepti mutta ahtimen tarkempaa speksiä vielä mietitään. Lahonneesta F23T turbosta ehkä saisi vielä toimivan pelin osaavissa käsissä (en ole sitä vieläkään purkanut mutta kompressorisiipi ainakin on ehjä, pakopuoli ja laakeri paskana, runko kysymysmerkki).
Isketään loppuun vielä yksi Terveisiä Sipoonkorvesta -kuva ja päivitellään jos ja kun on jotain päivitettävää
Comment