Ajattelinpa tarinoida omasta projektistani. Homma alkaa olemaan loppusuoralla, joten nyt on sen aika.
"Audisti" minusta tuli toukokuussa, kun kaveri huomasi autio.net-tuontifirman sivuilla verovapaan, kolaroidun s2:n. Kuvien perusteella auto näytti aika surulliselta, mutta hinta oli sopiva. Ajattelin että tästäpä saa performanssiauton halvalla, jos ainoa vika on nurkan peltikorjaukset.
Ei muutakuin seuraavana aamuna sopimaan, että tullaan hakemaan. Näin myös tehtiin.
Homma laajeni laajenemistaan. Ensinnäkin kolari oli rikkonut myös lohkon. Osa muistanee vanhalta listalta vielä juttujani, joten ei tästä sen enempää.
Puolen vuoden aikana vehkeelle on tehty nyt seuraavaa:
-kori käynyt koripenkissä
-moottori rakennettu täysin uusiksi eri lohkoon
-uudet männänrenkaat, laakerit yms
-kampiakseli tasapainotettu
-pako-ohjurit vaihdettu, venttiilit ja seetit hiottu, kanavia miedosti muotoiltu
-sisustus käytetty irti kokolattiamatto mukaan lukien
-täydellinen jarruremontti
-haalittu järkyttävä määrä uusia ja käytettyjä osia (alakerta, puskuri, lokasuoja yms yms yms)
-paljon muuta pientä, apulaiteremppaa yms
Käytännössä tämä on ollut "osamaksusopimus", eli kaikki ylijäävä on sijoitettu tallille ja se on myös osaltaan määrännyt projektin tahdin.
Nyt värkki on kilvissä. Veropäätös tuli viime viikolla, rekisteröintikatsastus meni läpi tämän viikon tiistaina ja kilvet on ruuvattu kiinni. Markkina-arvoksi on lottokoneesta otettu 11200e, josta alennettu 5% kunnon takia jättäen veron määräksi 3740,05e. Taisi tulli tulla hieman vastaan tuossa markkina-arvossa tuon kunnon takia. Hyvä näin.
Mittarilukema on 153tkm, mutta tulli käytti laskennallista = 243tkm. Todellisuus jää arvailujen varaan itsellänikin. Varustelistaa:
-lisähintamaali
-automaati-ilmastointi
-kattoluukku pre-selectillä
-aukeavat takasivulasit
-ei persgrillejä eikä ajovalojen korkeuden säätöä :(
Vielä tehtävää:
-suora konepelti (jostain saatava, kertokaa jos näette!)
-suora vasen etulokasuoja
-maalaus
-vaihteiston korjaus/vaihto (kakkosen synkat loppu)
-muuta pientä vaikka kuinka
Entä kannattiko? No kannatti! On hauska auto ajaa. Kannattiko taloudellisesti? No ei todellakaan kannattanut. Tässä vaiheessa mennään jo ehjän auton arvossa vaikka muutama tonni vielä pakosti kuluu ennenkuin värkki on siisti. Lohduttaudun ajatuksella, että nyt ainakin tiedän miten tuo toimii ja mitä on uusittu.
Tahtoisin kiittää oman kerhon kavereiden lisäksi erityisesti seuraavia foorumilla vaikuttavia henkilöitä osien myynnistä ja arvokkaista neuvoista: AL, AP, JK, EK, JT, MM (enhän mikään mainostoimisto ole, joten jääköön tarkemmat tiedot sanomatta). Kiitos!
Parit fotograafit:
Toukokuu: Lähtökohta
Syyskuu: Koripenkin jäljiltä
Marraskuu: Remontoitu 3B asennusvalmiina
Marraskuu: Ensimmäinen koeajo ilman apulaitteita yms
Joulukuu: Katsastuskunto, lähdössä tulliin
"Audisti" minusta tuli toukokuussa, kun kaveri huomasi autio.net-tuontifirman sivuilla verovapaan, kolaroidun s2:n. Kuvien perusteella auto näytti aika surulliselta, mutta hinta oli sopiva. Ajattelin että tästäpä saa performanssiauton halvalla, jos ainoa vika on nurkan peltikorjaukset.
Ei muutakuin seuraavana aamuna sopimaan, että tullaan hakemaan. Näin myös tehtiin.
Homma laajeni laajenemistaan. Ensinnäkin kolari oli rikkonut myös lohkon. Osa muistanee vanhalta listalta vielä juttujani, joten ei tästä sen enempää.
Puolen vuoden aikana vehkeelle on tehty nyt seuraavaa:
-kori käynyt koripenkissä
-moottori rakennettu täysin uusiksi eri lohkoon
-uudet männänrenkaat, laakerit yms
-kampiakseli tasapainotettu
-pako-ohjurit vaihdettu, venttiilit ja seetit hiottu, kanavia miedosti muotoiltu
-sisustus käytetty irti kokolattiamatto mukaan lukien
-täydellinen jarruremontti
-haalittu järkyttävä määrä uusia ja käytettyjä osia (alakerta, puskuri, lokasuoja yms yms yms)
-paljon muuta pientä, apulaiteremppaa yms
Käytännössä tämä on ollut "osamaksusopimus", eli kaikki ylijäävä on sijoitettu tallille ja se on myös osaltaan määrännyt projektin tahdin.
Nyt värkki on kilvissä. Veropäätös tuli viime viikolla, rekisteröintikatsastus meni läpi tämän viikon tiistaina ja kilvet on ruuvattu kiinni. Markkina-arvoksi on lottokoneesta otettu 11200e, josta alennettu 5% kunnon takia jättäen veron määräksi 3740,05e. Taisi tulli tulla hieman vastaan tuossa markkina-arvossa tuon kunnon takia. Hyvä näin.
Mittarilukema on 153tkm, mutta tulli käytti laskennallista = 243tkm. Todellisuus jää arvailujen varaan itsellänikin. Varustelistaa:
-lisähintamaali
-automaati-ilmastointi
-kattoluukku pre-selectillä
-aukeavat takasivulasit
-ei persgrillejä eikä ajovalojen korkeuden säätöä :(
Vielä tehtävää:
-suora konepelti (jostain saatava, kertokaa jos näette!)
-suora vasen etulokasuoja
-maalaus
-vaihteiston korjaus/vaihto (kakkosen synkat loppu)
-muuta pientä vaikka kuinka
Entä kannattiko? No kannatti! On hauska auto ajaa. Kannattiko taloudellisesti? No ei todellakaan kannattanut. Tässä vaiheessa mennään jo ehjän auton arvossa vaikka muutama tonni vielä pakosti kuluu ennenkuin värkki on siisti. Lohduttaudun ajatuksella, että nyt ainakin tiedän miten tuo toimii ja mitä on uusittu.
Tahtoisin kiittää oman kerhon kavereiden lisäksi erityisesti seuraavia foorumilla vaikuttavia henkilöitä osien myynnistä ja arvokkaista neuvoista: AL, AP, JK, EK, JT, MM (enhän mikään mainostoimisto ole, joten jääköön tarkemmat tiedot sanomatta). Kiitos!
Parit fotograafit:
Toukokuu: Lähtökohta
Syyskuu: Koripenkin jäljiltä
Marraskuu: Remontoitu 3B asennusvalmiina
Marraskuu: Ensimmäinen koeajo ilman apulaitteita yms
Joulukuu: Katsastuskunto, lähdössä tulliin
Comment