Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolaroidusta tuontiautosta käyttöautoksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kolaroidusta tuontiautosta käyttöautoksi

    Ajattelinpa tarinoida omasta projektistani. Homma alkaa olemaan loppusuoralla, joten nyt on sen aika.
    "Audisti" minusta tuli toukokuussa, kun kaveri huomasi autio.net-tuontifirman sivuilla verovapaan, kolaroidun s2:n. Kuvien perusteella auto näytti aika surulliselta, mutta hinta oli sopiva. Ajattelin että tästäpä saa performanssiauton halvalla, jos ainoa vika on nurkan peltikorjaukset.
    Ei muutakuin seuraavana aamuna sopimaan, että tullaan hakemaan. Näin myös tehtiin.

    Homma laajeni laajenemistaan. Ensinnäkin kolari oli rikkonut myös lohkon. Osa muistanee vanhalta listalta vielä juttujani, joten ei tästä sen enempää.

    Puolen vuoden aikana vehkeelle on tehty nyt seuraavaa:
    -kori käynyt koripenkissä
    -moottori rakennettu täysin uusiksi eri lohkoon
    -uudet männänrenkaat, laakerit yms
    -kampiakseli tasapainotettu
    -pako-ohjurit vaihdettu, venttiilit ja seetit hiottu, kanavia miedosti muotoiltu
    -sisustus käytetty irti kokolattiamatto mukaan lukien
    -täydellinen jarruremontti
    -haalittu järkyttävä määrä uusia ja käytettyjä osia (alakerta, puskuri, lokasuoja yms yms yms)
    -paljon muuta pientä, apulaiteremppaa yms

    Käytännössä tämä on ollut "osamaksusopimus", eli kaikki ylijäävä on sijoitettu tallille ja se on myös osaltaan määrännyt projektin tahdin.

    Nyt värkki on kilvissä. Veropäätös tuli viime viikolla, rekisteröintikatsastus meni läpi tämän viikon tiistaina ja kilvet on ruuvattu kiinni. Markkina-arvoksi on lottokoneesta otettu 11200e, josta alennettu 5% kunnon takia jättäen veron määräksi 3740,05e. Taisi tulli tulla hieman vastaan tuossa markkina-arvossa tuon kunnon takia. Hyvä näin.
    Mittarilukema on 153tkm, mutta tulli käytti laskennallista = 243tkm. Todellisuus jää arvailujen varaan itsellänikin. Varustelistaa:
    -lisähintamaali
    -automaati-ilmastointi
    -kattoluukku pre-selectillä
    -aukeavat takasivulasit
    -ei persgrillejä eikä ajovalojen korkeuden säätöä :(

    Vielä tehtävää:
    -suora konepelti (jostain saatava, kertokaa jos näette!)
    -suora vasen etulokasuoja
    -maalaus
    -vaihteiston korjaus/vaihto (kakkosen synkat loppu)
    -muuta pientä vaikka kuinka

    Entä kannattiko? No kannatti! On hauska auto ajaa. Kannattiko taloudellisesti? No ei todellakaan kannattanut. Tässä vaiheessa mennään jo ehjän auton arvossa vaikka muutama tonni vielä pakosti kuluu ennenkuin värkki on siisti. Lohduttaudun ajatuksella, että nyt ainakin tiedän miten tuo toimii ja mitä on uusittu.

    Tahtoisin kiittää oman kerhon kavereiden lisäksi erityisesti seuraavia foorumilla vaikuttavia henkilöitä osien myynnistä ja arvokkaista neuvoista: AL, AP, JK, EK, JT, MM (enhän mikään mainostoimisto ole, joten jääköön tarkemmat tiedot sanomatta). Kiitos!

    Parit fotograafit:


    Toukokuu: Lähtökohta


    Syyskuu: Koripenkin jäljiltä


    Marraskuu: Remontoitu 3B asennusvalmiina


    Marraskuu: Ensimmäinen koeajo ilman apulaitteita yms


    Joulukuu: Katsastuskunto, lähdössä tulliin

  • #2
    Toisilla riittää vielä "Rukkasissa virtaa" :) Vero tuntui aika suurelta. Tätähän se on- kai valitat?

    Comment


      #3
      Pitänee sitä valittaa noin niinkuin periaatteen vuoksi.
      Itse veropäätökseen olen kuitenkin verraten tyytyväinen. 11200 verotusarvossa on selvästi tultu vastaan, koska kuntoalea ei lain mukaan voi antaa realistisia määriä. Halvimmat myynnissä olleet ehjät autot, jotka ovat osuneet silmiin, ovat liikkuneet noin 13000 hinnoissa ja siitä yli 20000 asti.

      Eli rehellisesti sanottuna ainoa valitusperuste mielestäni olisi itse järjestelmä, veron peruste jne eikä tuo verotusarvo, joka on kohdillaan. Kaiken lisäksi tullissa oltiin varsin ystävällisiä ja nopeita, joten sekin kyllä osaltaan tuo valitusintoa hieman alas.

      Jäi muuten sanomatta tuossa tarinassa, että verotuspäivä oli maanantai ja kirje kolahti luukkuun saman viikon keskiviikkona eli käsittelyaika oli 1 vuorokausi! Uskomatonta.

      Comment


      • #4
        Kannattaa meidän kaikkien tuontiautoista valittaa. ALV on epäselvä asia. Vaikka miten tuntuu verotuspäätös oikealta-valittakaa vaikka EU:n elimiin asti , koska valitus ei maksa mitään. Malleja löytyy eri tahoilta.
        EU:ssahan ollaan, joten miksi maksamme tuontitavaroista liikaa?
        Viinakin vapautuu ensi vuonna:)
        Hyvää Joulua!

        Comment


          #5
          Hyvä homma, että auto jo pelittää. On markkina arvot hieman laskeneet, itse kun toin 91:n S 2:n Helmikuussa 2002, oli markkina-arvo 28200 euroa! Valitus on ollut sisällä kohta kaksi vuotta 9 % korolla.

          Comment


          • #6
            Kauankohan muuten tuota viinaa saa kuskata...? Mites kävikään muiden "vapauksien" kanssa? Tehdään uusia lakeja joilla pystytään kieltämään kaikki EU:n mukanaan tuomat "vapaudet", mutta kaikki kiellot ja rajoitukset hyväksytään mukisematta.
            Jotenkin tuntuu, että ilman todellista voimankäyttöä ei verotusta saada autojen kohdalla järjellisellä tavalla toimivaksi...

            Comment


              #7
              Kyllähän ne tosiaan varmasti jotain keksii. muistuu tuosta mieleen tuo ensimmäinen coupe-elvytys. Tosin tämä yksilö oli ajettu noin 70kh/h paikallaan olleen pajeron persuksiin, jälki sen mukaista. Keulaan vaihdettiin runsaasti osaa vasemmalle puolelle. ja kun puolenvuoden rojekti oli valmis siirtoon niin voi sitä iloa! maanantaipäivä oli yhtä juhlaa kun sai siirtokilvillä ajaa auton koululle katsastus-laittoa varten. Siinä minä sitten vielä rakensin sitä pari viikkoa. Sitten se ilo alkoi, kerralla leimasta läpi. Ei meinannut lähteä naamalta se kestohymy millään.. =)

              Joten onnea uudelle autolle!

              "kun itse alusta asti rakentaa, niin tietääpä ainakin mitä on tehty."

              Comment


                #8
                Jatketaan vanhaa. Auto on ollut nyt kohta kuukauden "yksivärinen". Jurvankävijät näkivät jo livenäkin.

                Bongasin väriksi maalikaupan viuhkasta hieman alkuperäisestä poikkeavan eli kyseessä on Jaguarin helmiäisvalkoinen. Väri taipuu valoa vasten vaalean siniseen. Ei tunnu oikein helposti kameran kanssa efekti tallentuvan, mutta tässä nyt "valmiista" autosta kuva. Tuossa vesiheijastumassa oikeastaan se parhaiten näkyy. Perusväri kirkastui aika paljon eli pimeällä näyttää melko tavalliselta valkoiselta. Ei ole sellanen kermainen kuten orkkisväri. Vähän sääli sinänsä, koska maalikaupan viuhkassa se näytti hyvin samalta perusvärinä kuin originaalikin.



                Linkistä sama 5MP koossa eli ISO.

                Alla juuri maalarilta tulleena. Paremmin näkyy efekti.



                Voisin tässä samalla julistaa projektin päättyneeksi. Auto sinällään varmastikin valmistuu yhtä nopeasti kuin omakotitalo, eli jotain on aina jossain ja suunnitelmia pitää olla. Seuraavaksi pitää helmoja hieman oikasuttaa ja maalauttaa/ruostesuojata/kiveniskuestää.
                Ensi kesäksi ehkä RS-keulaa jne. Vahva ehkä.

                Comment


                • #9
                  Kaunista:)

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä väri, itse ainakin pidin siitä enemmän kuin alkuperäisestä.

                    Comment


                      #11
                      Olin todella pitkään kahden vaiheilla. Nimittäin se alkuperäisvärikin on vähän mielestäni vähän *aatanan hieno! Jurvassa sitä pystyi ihailemaan kahdestakin C4:stä.

                      Comment


                      • #12
                        Täytyy sanoa että on HIENO! Ja hattua nostaa kärsivällisyydestä, että jaksaa kolaroidusta autosta rakentaa! :)

                        Comment


                          #13
                          Jurvassa sitä pystyi ihailemaan kahdestakin C4:stä
                          Heh, jos mun oli se toinen, niin siitähän saa ihailtua ainakin neljää eri sävyä ja kunnollisen pohjatyön tärkeyden ;-) Kyllä Porkkiksen autoa katellessa tuli mieleen, että jos sittenkin ensin ottais ylimaalauksen ja vasta sen jälkeen alkais viritellä coolereita sun muuta ...

                          Comment

                          Working...
                          X