[SIZE="5"]Elvytyksen kohde:[/SIZE]
Audi A2 1.2TDI, vuosimallia 2001. Myyty Saksaan uutena, sieltä tuotu Puolaan 2006 ja ollut siitä asti samassa kaupungissa saman perheen/suvun käytössä. Mittarilukema ostohetkellä 263tkm, merkinnät huoltokirjassa loppuvat noin 140tkm kohdalla.. Lisävarusteista ruksittu aikanaan ilmeisesti vain Climatronic, takapenkkien mukitelineet ja tavaratilan valepohja.
![](http://i4.aijaa.com/m/00821/14512136.jpg)
Tässä vielä yo.kuvan PR-koodit:
[SIZE="5"]Projektin tavoite: [/SIZE]
Ensin saada auto takaisin ns. alkuperäistä vastaavaan kuosiin, tämä jälkeen tiettyjen lisävarusteiden retrofittausta ja lopuksi mahdollisesti moottorinohjaimen puukotusta lisätehojen toivossa ja vakionopeudensäätimen kytkemisessä. Ketju saa samalla toimia omana muistilistana ja muistiinpanoina sekä mahdollisesti tulevaisuudessa apuna jollekin muullekin...?
[SIZE="5"]Historiaa: [/SIZE]
Lupasin ostaa rouvalle pienen ja helposti ajettavan/pysäköitävän auton kun muutimme Puolaan. Alkuperäisenä ajatuksena oli ostaa Lupo 1.2TDI (pihinä miehenä mietin että sellainen löytyisi halvemmalla ja helpommalla kuin vastaava rinkulakeula.)
Hetken seurannan jälkeen piti todeta että ilmastoinnilla varustettujen Lupojen kohdalla saatavuus olikin pyöreä nolla. A2 kohdalla myynnissä näkyi olevan vain yksi kappale (ilmastoinnilla), karmealla turkoosinvihreällä sisustalla ja peltipinnoilla. Ei jatkoon. Tästä lannistuneena täkäläistä nettiautoa tuli selattua pitkään ja monenlaisia eri vaihtoehtoja tuli mietittyä, agenteissa pyöri Smart ForTwo:ta ja uudempia konserniautoja Polo / Fabia / Yeti -akselilta.
Sitten tuli tämä yksilö myyntiin, 600km päähän, toiselta puolelta maata, mutta peltien ja sisustan väri oli kohdillaan ja huoltojakin lupailtiin tehdyn. Siispä junalla sinne ja koeajo, rahat (2600 euroa) kouraan ja hotelliyön jälkeen motaria pisin kotiin. Kulutus kotimatkan aikana märällä asfaltilla 105-110km/h marssinopeudella oli 4.2l/100km, tavoitteena on saada ainakin puoli litraa pois tuosta lukemasta.
[SIZE="5"]Ostohetkestä nykyhetkeen:[/SIZE]
Heti ostohetkellä huomasin muutamia juttuja:
- Väärät öljyt koneessa. 2000km sitten vaihdettu Mobil Super 2000 X1 Diesel 10w-40 täyttää vain 505.00 standardin, ohjekirja neuvoisi käyttämään 506.00 öljyjä mutta koska kyseessä PD-diesel, pitäisi ilmeisesti käyttää 505.01 tai 506.01 tai 507.00 ? Antaa olla, vaihdetaan oikeanlaisiin seuraavan huollon yhteydessä.
[size=1]- Moottorin alamuovisuoja puuttui kokonaan. ETKA kertoo että dieselissä ja bensassa eri osanumerot, mutta käytettyjen kuvia katsellessa ainoa ero taitaa olla dieseleistä löytyvä äänenvaimennusvaahtomuovi? [COLOR="Silver"]Tämä nyt varattu (bensamallista) paikalliselta romarilta 23 eurolla kiinnikkeineen, haetaan ensi viikolla.[/COLOR]Romarin muovi oli säpäleinä, tilattu uusi paikalliselta Laakkoselta hintaan 45 euroa. Mielenkiintoisesti sama muovi Suomen Laakkosella 245 euroa... [COLOR="Red"]Asennettu.[/COLOR][/size]
- Etupäässä tuntuu pientä kolinaa töyssyjen yli ajettaessa. Hakumatkan aikana junassa lueskelin ennakkoon autosta juttuja ja näissä oli ilmeisesti tyyppivikana joku vulkanoinnin pettäminen jossain kallistuksenvakaajassa / koiranluussa? Saa kertoa lisää jos on tietoa, muutoin jää tutkittavaksi kunhan kelit lämpeää.
[SIZE="1"]- Mittariston näytöstä pikselit rikki, perus tyyppivika. [COLOR="Silver"]Korjautetaan paikallisesti, 40 euroa sis. uusi näyttö. [/COLOR][COLOR="Red"]Uusi mittaristo tilattu romarilta (30e), se vaihdettu paikoilleen ja koodattu ajonestoon, tässä näytössä 95% toimivat pikselit.[/COLOR][/SIZE]
- Öljynpaineen/määrän sensori huutelee satunnaisesti olemassaolostaan, ostohetkellä lukaisin vikakoodit ja taisi huudella oikosulkua johdoissa. Kömmitään auton alle yleismittarin kanssa kunhan kelit vähän lämpenee.
- Hetki sitten tehty jarruremontti on tarkoittanut käytännössä etupalojen vaihtoa, ja sekään ei ole mennyt ihan nappiin, korjaamolla kun eivät ilmeisesti ole vaivautuneet tarkistamaan että tässä mallissa on muista A2:sta poikkeavat jarrut joten satuloihin on tungettu poikittain (!!) "isolohkojen" palat. Uudet OEM palat Audin laatikossa tilattu nettihuutokaupasta, mallia "NOS", 34 euroa, ja tarkistetaan samalla jumittaako jokin nurkka.
- Takakontista puuttui alkuperäinen ilmakompura + paikkausmönjä. Nämä tilattu romarilta, 22e + 19e
- Takakontista puuttui myös alkuperäinen ruuvimeisseli ja 10/13mm kiintoavain... :) Ostetaan ihan vaan OCD:n takia, jos sattuu tulemaan joskus vastaan, halvalla.
[size=1]- Talvirenkaat ovat suht uudet ja paikallista tuotantoa (Debica Frigo HP2, 165/70r14) ja alkuperäisillä magnesiumaluvanteilla. Orkkis pölykapselit olivat tallessa, ja aikalailla kaikki ehjiäkin, joskin sen näköisiä mitä voi odottaakin lähes koko elämänsä kaupunkikäytössä olleelta autolta. Uusia saisi ebaystä 30-50e kpl, näiden hankinta saa odottaa. [COLOR="Red"]Yksi lähes iskemätön pöläri tilattu netistä, 10e. Jäädään silti kärkkymään josko löytyisi lisää..[/COLOR][/size]
- Autoon on jostain helvetin syystä ranetettu toinen, jälkiasenteinen ajonesto. Myyntihetkellä näin ohuehkon puolankielisen manuaalin ja kytkentäkaavion. Nopeasti sitä vilkaisin ja muistikuvien mukaan tuon purkin kautta kierrätetään vain ACC virtalukolta. Se taisikin jo kerran aktivoitua kaupungissa ajellessa, auto sammui sopivasti juuri vilkkaasta risteyksestä lähdettäessä ja joku summeri alkoi ulvomaan kojelaudan sisällä. Tuollaiset vitun kötöstykset lähtee heti mäelle kunhan ulkona piisaa lämpöä sisustan purkamiseen!
- Auto kauttaaltaan täynnä pieniä kolhuja, hieroumia ja lommoja, ja mm. takaspoilerin tiiviste kasvaa sammalta.. Ulkopinta saa odottaa suurempaa huomiota, keskitytään tekniikkaan ja sisustaan ensin.
Audi A2 1.2TDI, vuosimallia 2001. Myyty Saksaan uutena, sieltä tuotu Puolaan 2006 ja ollut siitä asti samassa kaupungissa saman perheen/suvun käytössä. Mittarilukema ostohetkellä 263tkm, merkinnät huoltokirjassa loppuvat noin 140tkm kohdalla.. Lisävarusteista ruksittu aikanaan ilmeisesti vain Climatronic, takapenkkien mukitelineet ja tavaratilan valepohja.
![](http://i3.aijaa.com/m/00202/14512139.jpg)
![](http://i4.aijaa.com/m/00821/14512136.jpg)
Tässä vielä yo.kuvan PR-koodit:
Koodi:
0G8 = Semi-automatic transmission 0GE = Emission standard EU3 0L2 = Electric throttle actuation 0YE = Weight range 5 installation control only no requirement forecast 1AT = Electronic stabilization program (ESP) 1GF = Front shock absorption basic design 3 (AUDI) 1KR = Lightweight drum brakes rear 1LY = Disc brakes front 1MR = Leather steering wheel 1N6 = Power steering 1SA = Without additional engine guard 3FA = Without roof insert (standard roof) 3L3 = Manual height adjustment for front seats 3NM = Rear seat bench/backrest split folding 4GH = Windshield in heat-insulating glass with sunshield 4K4 = Radio remote controlled central locking 4R5 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker mechanical window regulators rear 4UE = Air bag for driver and front seat passenger 4X1 = Side air bag front 5D1 = Carrier frequency 433.92 MHz-434.42 Mhz 5RU = Right exterior mirror: convex (large viewing field) 5SL = Left exterior mirror: aspherical 6R0 = Selector lever cover 6XC = Exterior mirrors: electrically adjustable 7Q0 = Without navigation device 7X0 = Without park distance control 8BB = Halogen headlight for driving on the right 8GL = Alternator 120 A 8Z5 = Not hot country 9Q2 = Multi-function display/on-board computerwith check control C5D = Aluminium rim 4.5Jx14H2 ET35 E0A = No special edition F0A = No special purpose vehicle standard equipment J0R = Battery 380 A (80 Ah) MA7 = 3-cyl. turbo diesel engine 1.2 L/45 kW TDI pump-jet injection system base engine is T4A Q4T = Lightweight standard seats S0C = Introductory volume T4A = 3-cylinder diesel engine 1.2 L unit 045.C (aluminum) U03 = Suspension range 102 U0B = Instrument insert with clock km/h speedometer VV9 = Lightweight front axle X0A = National sales program Germany
[SIZE="5"]Projektin tavoite: [/SIZE]
Ensin saada auto takaisin ns. alkuperäistä vastaavaan kuosiin, tämä jälkeen tiettyjen lisävarusteiden retrofittausta ja lopuksi mahdollisesti moottorinohjaimen puukotusta lisätehojen toivossa ja vakionopeudensäätimen kytkemisessä. Ketju saa samalla toimia omana muistilistana ja muistiinpanoina sekä mahdollisesti tulevaisuudessa apuna jollekin muullekin...?
[SIZE="5"]Historiaa: [/SIZE]
Lupasin ostaa rouvalle pienen ja helposti ajettavan/pysäköitävän auton kun muutimme Puolaan. Alkuperäisenä ajatuksena oli ostaa Lupo 1.2TDI (pihinä miehenä mietin että sellainen löytyisi halvemmalla ja helpommalla kuin vastaava rinkulakeula.)
Hetken seurannan jälkeen piti todeta että ilmastoinnilla varustettujen Lupojen kohdalla saatavuus olikin pyöreä nolla. A2 kohdalla myynnissä näkyi olevan vain yksi kappale (ilmastoinnilla), karmealla turkoosinvihreällä sisustalla ja peltipinnoilla. Ei jatkoon. Tästä lannistuneena täkäläistä nettiautoa tuli selattua pitkään ja monenlaisia eri vaihtoehtoja tuli mietittyä, agenteissa pyöri Smart ForTwo:ta ja uudempia konserniautoja Polo / Fabia / Yeti -akselilta.
Sitten tuli tämä yksilö myyntiin, 600km päähän, toiselta puolelta maata, mutta peltien ja sisustan väri oli kohdillaan ja huoltojakin lupailtiin tehdyn. Siispä junalla sinne ja koeajo, rahat (2600 euroa) kouraan ja hotelliyön jälkeen motaria pisin kotiin. Kulutus kotimatkan aikana märällä asfaltilla 105-110km/h marssinopeudella oli 4.2l/100km, tavoitteena on saada ainakin puoli litraa pois tuosta lukemasta.
[SIZE="5"]Ostohetkestä nykyhetkeen:[/SIZE]
Heti ostohetkellä huomasin muutamia juttuja:
- Väärät öljyt koneessa. 2000km sitten vaihdettu Mobil Super 2000 X1 Diesel 10w-40 täyttää vain 505.00 standardin, ohjekirja neuvoisi käyttämään 506.00 öljyjä mutta koska kyseessä PD-diesel, pitäisi ilmeisesti käyttää 505.01 tai 506.01 tai 507.00 ? Antaa olla, vaihdetaan oikeanlaisiin seuraavan huollon yhteydessä.
[size=1]- Moottorin alamuovisuoja puuttui kokonaan. ETKA kertoo että dieselissä ja bensassa eri osanumerot, mutta käytettyjen kuvia katsellessa ainoa ero taitaa olla dieseleistä löytyvä äänenvaimennusvaahtomuovi? [COLOR="Silver"]Tämä nyt varattu (bensamallista) paikalliselta romarilta 23 eurolla kiinnikkeineen, haetaan ensi viikolla.[/COLOR]Romarin muovi oli säpäleinä, tilattu uusi paikalliselta Laakkoselta hintaan 45 euroa. Mielenkiintoisesti sama muovi Suomen Laakkosella 245 euroa... [COLOR="Red"]Asennettu.[/COLOR][/size]
- Etupäässä tuntuu pientä kolinaa töyssyjen yli ajettaessa. Hakumatkan aikana junassa lueskelin ennakkoon autosta juttuja ja näissä oli ilmeisesti tyyppivikana joku vulkanoinnin pettäminen jossain kallistuksenvakaajassa / koiranluussa? Saa kertoa lisää jos on tietoa, muutoin jää tutkittavaksi kunhan kelit lämpeää.
[SIZE="1"]- Mittariston näytöstä pikselit rikki, perus tyyppivika. [COLOR="Silver"]Korjautetaan paikallisesti, 40 euroa sis. uusi näyttö. [/COLOR][COLOR="Red"]Uusi mittaristo tilattu romarilta (30e), se vaihdettu paikoilleen ja koodattu ajonestoon, tässä näytössä 95% toimivat pikselit.[/COLOR][/SIZE]
- Öljynpaineen/määrän sensori huutelee satunnaisesti olemassaolostaan, ostohetkellä lukaisin vikakoodit ja taisi huudella oikosulkua johdoissa. Kömmitään auton alle yleismittarin kanssa kunhan kelit vähän lämpenee.
- Hetki sitten tehty jarruremontti on tarkoittanut käytännössä etupalojen vaihtoa, ja sekään ei ole mennyt ihan nappiin, korjaamolla kun eivät ilmeisesti ole vaivautuneet tarkistamaan että tässä mallissa on muista A2:sta poikkeavat jarrut joten satuloihin on tungettu poikittain (!!) "isolohkojen" palat. Uudet OEM palat Audin laatikossa tilattu nettihuutokaupasta, mallia "NOS", 34 euroa, ja tarkistetaan samalla jumittaako jokin nurkka.
- Takakontista puuttui alkuperäinen ilmakompura + paikkausmönjä. Nämä tilattu romarilta, 22e + 19e
- Takakontista puuttui myös alkuperäinen ruuvimeisseli ja 10/13mm kiintoavain... :) Ostetaan ihan vaan OCD:n takia, jos sattuu tulemaan joskus vastaan, halvalla.
[size=1]- Talvirenkaat ovat suht uudet ja paikallista tuotantoa (Debica Frigo HP2, 165/70r14) ja alkuperäisillä magnesiumaluvanteilla. Orkkis pölykapselit olivat tallessa, ja aikalailla kaikki ehjiäkin, joskin sen näköisiä mitä voi odottaakin lähes koko elämänsä kaupunkikäytössä olleelta autolta. Uusia saisi ebaystä 30-50e kpl, näiden hankinta saa odottaa. [COLOR="Red"]Yksi lähes iskemätön pöläri tilattu netistä, 10e. Jäädään silti kärkkymään josko löytyisi lisää..[/COLOR][/size]
- Autoon on jostain helvetin syystä ranetettu toinen, jälkiasenteinen ajonesto. Myyntihetkellä näin ohuehkon puolankielisen manuaalin ja kytkentäkaavion. Nopeasti sitä vilkaisin ja muistikuvien mukaan tuon purkin kautta kierrätetään vain ACC virtalukolta. Se taisikin jo kerran aktivoitua kaupungissa ajellessa, auto sammui sopivasti juuri vilkkaasta risteyksestä lähdettäessä ja joku summeri alkoi ulvomaan kojelaudan sisällä. Tuollaiset vitun kötöstykset lähtee heti mäelle kunhan ulkona piisaa lämpöä sisustan purkamiseen!
- Auto kauttaaltaan täynnä pieniä kolhuja, hieroumia ja lommoja, ja mm. takaspoilerin tiiviste kasvaa sammalta.. Ulkopinta saa odottaa suurempaa huomiota, keskitytään tekniikkaan ja sisustaan ensin.
Comment