Moikka,
Tuossa kun kerännyt nipun osia ja tietoa erinäisistä lähteistä sekä myös katsellut noita moottoreita, niin pitänee alkaa kysellä sattuisko kellään täällä olemaan lisää tietoa ja samalla aloittaa projekti kertomus alkuun tästä moottorista. Myöhemmin kaikesta siihen liittyvästä kivasta :D
Elikkä tarkoitus on rakentaa ahdettu 4.2 litrainen V8 moottori 5venttiili kansilla.
Koska on olemassa vastaava jo tehtaalta (RS6), mutta koska tietysti nuukana ihmisenä haluaa toteuttaa "tein itse säästin" periaatetta, niin kasataan osista jotka löytyy "edullisesti"
Mutta koska ei ihan halua perse edellä puuhun, niin tietysti jossain määrin asiaa tehdään siten että käytetään tehtaan osia sen mukaan kun niitä sattuu olemaan.
Tavoite on siis biturbo v8 jossa voimaa noin 700 yksikkö ja polttoaineena E85
Nurkkiin on siis kertynyt:
1) RS6 kone (alakerta vaurioinen)
jossa siis rikki on:
kampura + Veivi (veivin laakeri tuhoutunut ja toinen laakeri puolisko kadonnut jne)
Lohko + 1 kpl mäntiä ( männän helma hinkannut lohkoon )
toisen kannen imunokka + yhteinen "pitkä" eli 2 laakeri pukki (vaihdettavissa vai kansi myös entinen?)
2) S8 360 heppanen kone
Jakohihna vaurioinen -> venttiilit solmussa muutoin ehjä
3) normi 310 heppainen kone
-> yli 300 tkm mutta ehjä
Näistä netistä hakien ymmärrys olisi että S8 omaa myös vahvat veivit, sillä RPM rajoitin on kohdassa 7000 rpm kun muissa 6400 rpm. S8 ruttu tasolla 11 kun RS6 tasolla 9 ja tehty männillä.
S8 omaa jyrkimmät nokat sekä venttiileissä eroa, tai ainakin nokkien vivuissa ja että pakokanavissa olisi eroa (isommat ja omaisi paremmat pakosarjat vaparina)
Näistä päätynyt pohdintaan että ilmeisesti kannen palotilan muoto on sama kaikissa ja sinällään viinalla kestäisi kohtuu ahdot 11 rutulla ja koska S8 alakerta tehty kestämään korkeammat kierrokset, alkaisi kokoonpano sillä pohjalla että:
S8 raaka lohko mäntineen ja kampuralla
RS6 lohkon alaosa öljyn paluuaukkoineen jne
RS6 suodatin jalka
S8 kannet nokkineen mutta RS6 venoilla (ilmeisesti eri matsku ahdin käyttöävarten)
RS6 pakosarjat sekä imusarja
Nyt olisi hyvä kuulla ihan näkemyksiä mutta jätetään mutuilut ja läpät että RS6 kokonaisuutena paras, sillä selkeää on että S8 nokat hengittää enempi kuin RS6 nokat ja tarkoitus on saada nimenomaa yläalueelle lisää :D
Mutta koska Audit silleen "uusi" alue mulle että vain tolla 32 venasella 340 heppasella S8 vessalla ajellut tässä, niin ihan kaikkea ei ole vielä tullut mietittyä ja/tai faktaa saatua.
Käsitys on että RS6 ja S8 lohkoissa eroa on männät ja joitakin vesivaippa muutoksia, mutta onko tietoa mitä ja kuinka paljon vaikuttaa jäähtyvyyteen ja kun kuitenkin E85 tuottaa jo alhaisemman lämpökuorman niin onko vaikutusta kuinka paljon käytännön jäähtyvyyteen sylintereissä.
S8 on suunniteltu kestämään korkeamman rajottimen rasitukset korkeammalla staattisella puristuspaineella ja taasen RS6 korkeampaa dynaamista, joten silleen lähtökohtaisesti ei varmaan veivit sen heikommat ole S8 :D
Tuossa kun kerännyt nipun osia ja tietoa erinäisistä lähteistä sekä myös katsellut noita moottoreita, niin pitänee alkaa kysellä sattuisko kellään täällä olemaan lisää tietoa ja samalla aloittaa projekti kertomus alkuun tästä moottorista. Myöhemmin kaikesta siihen liittyvästä kivasta :D
Elikkä tarkoitus on rakentaa ahdettu 4.2 litrainen V8 moottori 5venttiili kansilla.
Koska on olemassa vastaava jo tehtaalta (RS6), mutta koska tietysti nuukana ihmisenä haluaa toteuttaa "tein itse säästin" periaatetta, niin kasataan osista jotka löytyy "edullisesti"
Mutta koska ei ihan halua perse edellä puuhun, niin tietysti jossain määrin asiaa tehdään siten että käytetään tehtaan osia sen mukaan kun niitä sattuu olemaan.
Tavoite on siis biturbo v8 jossa voimaa noin 700 yksikkö ja polttoaineena E85
Nurkkiin on siis kertynyt:
1) RS6 kone (alakerta vaurioinen)
jossa siis rikki on:
kampura + Veivi (veivin laakeri tuhoutunut ja toinen laakeri puolisko kadonnut jne)
Lohko + 1 kpl mäntiä ( männän helma hinkannut lohkoon )
toisen kannen imunokka + yhteinen "pitkä" eli 2 laakeri pukki (vaihdettavissa vai kansi myös entinen?)
2) S8 360 heppanen kone
Jakohihna vaurioinen -> venttiilit solmussa muutoin ehjä
3) normi 310 heppainen kone
-> yli 300 tkm mutta ehjä
Näistä netistä hakien ymmärrys olisi että S8 omaa myös vahvat veivit, sillä RPM rajoitin on kohdassa 7000 rpm kun muissa 6400 rpm. S8 ruttu tasolla 11 kun RS6 tasolla 9 ja tehty männillä.
S8 omaa jyrkimmät nokat sekä venttiileissä eroa, tai ainakin nokkien vivuissa ja että pakokanavissa olisi eroa (isommat ja omaisi paremmat pakosarjat vaparina)
Näistä päätynyt pohdintaan että ilmeisesti kannen palotilan muoto on sama kaikissa ja sinällään viinalla kestäisi kohtuu ahdot 11 rutulla ja koska S8 alakerta tehty kestämään korkeammat kierrokset, alkaisi kokoonpano sillä pohjalla että:
S8 raaka lohko mäntineen ja kampuralla
RS6 lohkon alaosa öljyn paluuaukkoineen jne
RS6 suodatin jalka
S8 kannet nokkineen mutta RS6 venoilla (ilmeisesti eri matsku ahdin käyttöävarten)
RS6 pakosarjat sekä imusarja
Nyt olisi hyvä kuulla ihan näkemyksiä mutta jätetään mutuilut ja läpät että RS6 kokonaisuutena paras, sillä selkeää on että S8 nokat hengittää enempi kuin RS6 nokat ja tarkoitus on saada nimenomaa yläalueelle lisää :D
Mutta koska Audit silleen "uusi" alue mulle että vain tolla 32 venasella 340 heppasella S8 vessalla ajellut tässä, niin ihan kaikkea ei ole vielä tullut mietittyä ja/tai faktaa saatua.
Käsitys on että RS6 ja S8 lohkoissa eroa on männät ja joitakin vesivaippa muutoksia, mutta onko tietoa mitä ja kuinka paljon vaikuttaa jäähtyvyyteen ja kun kuitenkin E85 tuottaa jo alhaisemman lämpökuorman niin onko vaikutusta kuinka paljon käytännön jäähtyvyyteen sylintereissä.
S8 on suunniteltu kestämään korkeamman rajottimen rasitukset korkeammalla staattisella puristuspaineella ja taasen RS6 korkeampaa dynaamista, joten silleen lähtökohtaisesti ei varmaan veivit sen heikommat ole S8 :D
Comment