Noniin. Kai tästä rohkenee projektitopicin jo tehdä.
[SIZE=3]Alkulöpinät[/SIZE]
Elikkä: haavenna on ollut pitemmän aikaa volvohörhöilyn ohella vanhan quattro audin hankkiminen harrastepeliksi. B2 koriset sedanit on ollut itselle aina hyvää silmänruokaa, ja semmoisen turbottaminen kuullostanut hyvältä idealta. Elokuussa puolivahingossa löytyi vuoden -85 Audi 4000s quattro, joka oli jenkeistä muutamaa vuotta aikaisemmin suomeen uitettu. Siinä sitten tehtiin pikanen päätös, myytiin volvo viikossa alta pois, ja seuraavanapäivänä ajettiin runsaat 700 kilometrin päähän, siirtokilvet valmiiksi konttorilta haettuna.
Pitkän seikkailun jälkeen ajeltiin audi pohjoispohjanmaalta, Pohjoiskarjalaan kotitilalle. Alkuun jännitti että näinköhän auto ajamalla perille tulee. Tekniikka osoittautui matkalla suhteellisen toimivaksi. Ajomukavuus ei ollut parasta luokkaa: jarrut vähän jumissa, kaikki iskunvaimentimet sököt, käsijarrua piti pitää naksun ylhäällä ettei vaijeri ota kardaaniin kiinni, taka ikkuna jumittui puoliksi auki, pakoputki meni puolesta välistä poikki... Jarrut siinä herkistelin kotipaikan tallissa, ja suuntasin kohti kymenlaaksoa.
Kyseessä siis ensimmäinen kunnollinen viritysprojektini, jos niin voidaan sanoa. Olen myös uusi audejen parissa, kysymyksiä siis tulee paljon, älkää tuomitko.
[SIZE=3]Lässytyksestä asiaan: [/SIZE]
Aihio: Audi 4000S quattro
Vm: 1985
Moottori: 2.2 10V JT 115hv
Alkuperäinen väri:[SIZE=2] Alpinweiss
[/SIZE]Tuotu jenkeistä joitakin vuosia sitten.
[SIZE=3]Lähtökunto
[/SIZE][SIZE=3][SIZE=2]-Iskarit loppu
-Jarrut laahaa
-Putki poikki
-Ruostetta Helmoissa, pohjassa, alkavaa siellätäällä.
-lukot ei toimi
-Ylimaalattu huonosti, teippailtu vähän miten sattuu
-Sisusta elämää nähnyt
-Bensamittari sökö
-...
[/SIZE][/SIZE]
Pari kuvaa lähtökunnosta.
[SIZE=3]Suunnitelma[/SIZE]
Ensimmäinen versio tehdään vähän edullisemmalla nuorenmiehen budjetilla. Mitään typerää rajaa en ole tuolle viitsinyt keksiä, koska se paukkuu kuitenkin, mutta mahdollisimman paljon käytän käytettyjä osia. Tavoitteena olisi tehdä näppärä suhteellisen ripeä ajokki, laajalle kierrosalueelle. Luultavammin 300-400:n hevosvoiman tuntumassa.
Tuollainen lukema pitäisi saada puristettua Audi 200 10v KG moottorista? Kokoonpano avartuu tässä projektin myötä. Pyrin säilyttämään kaikki autosta puretut osat.
[SIZE=3]Tehtävää
[SIZE=2]Tekniikka[/SIZE]
[/SIZE]-[COLOR=SeaGreen]KG Moottori[/COLOR] (jonkunlainen aihio hankittu remontoitavaksi)
[COLOR=DarkRed]-Veivit: [COLOR=Black]Vakiot?[/COLOR]
-Männät: [COLOR=Black]Vakiot[/COLOR]
-Teräsvauhtipyörä?
-Kansi portattavaksi [COLOR=Black](Mihin?)[/COLOR]
-Nokka [COLOR=Black](mikä/ kenen tekemä?)[/COLOR][/COLOR]
-[COLOR=SeaGreen]Tatech T32 moottorinohjaus[/COLOR] (hankittu)
[COLOR=DarkRed]-Johtosarjan valmistus.
-Pakosarja?
-Vakio imusarja
-Bosch EV14 700-850cc [COLOR=Black]pitkillä ruiskupäillä?[/COLOR]
-Puola/puolat: Vw wr5 Puolapaketti? [COLOR=Black]Mikäli tatecki osaa sitä ohjailla[/COLOR]
-Holkit, jakotukki kymppitappiseen?
-Garret 3071/r [COLOR=Black](0.86 tai 1.06 a/r pesällä?)[/COLOR]
-Välijäähdytin?
-Dp, putkisto 3"
-Mittarit? [COLOR=Black](stack jne...)[/COLOR]
-Säätö jätetään jonkun osaavan ammattimiehen tehtäväksi
[/COLOR]
Muuta
[COLOR=DarkRed]-[/COLOR][SIZE=2][COLOR=DarkRed]Typ. 89 tolpat ja olkavarret
-Parempi alusta, mikä?
-Jaon muutos?
-Jarrut isompiin.[/COLOR]
[COLOR=Green]-[/COLOR][COLOR=SeaGreen][COLOR=Green]Akku baksiin [/COLOR]
[COLOR=DarkRed]-Koko kiesin maalaus [COLOR=Black](maalattu jenkeissä jollain valkoisen sävyllä vähän sieltä täältä)
[COLOR=DarkRed]-Lukkojen alipainesolenoidien kumit[/COLOR]
[/COLOR][/COLOR][/COLOR][COLOR=DarkRed]-Pikkuvikojen korjailu
-Etupenkit jostain uudemmasta
-Jäykempää puslaa kriittisiin paikkoihin.
[/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
Rekisteröinti katsastus.[/SIZE]
Auto ei ollut minulle tultuaan rekisteröity suomeen. Se oli käytetty rekisteröintikatsastuksessa 2015 huonolla menestyksellä, ja vikalista oli pitkä. Ensimmäinen homma oli saada auto maahantulotarkastuksesta läpi.
[SIZE=2]Katsastusta ennen tehty.[/SIZE]
-Apurungot, tukivarret, kallistuksenvakaaja, muuta pikkusälää puhallettu, ja maalautettu
-Rikkinäiset vaimentimet, jouset vaihdettu auton mukana tulleeseen typ89: tatechnixin alustasarjaan (Ymmärtääkseni piti olla vakiokorkuinen, mutta tipahtikin noin 40mm)
-Jakopää, vesipumppu
-Sököt takajarrusatulat vaihdettu vähemmin sököihin.
-Peruutusvalon etsintä.
-Ruostekorjaukset helmoihin, pohja uusiksi kytkinpolkimen alta.
-Ruostepaikkoihin: pohjamaali, pintamaali, kivenisku, ja kotelosuoja.
-Sisustan purkaminen, Kosteiden huopien vaihto uusiin.
-vaihteisto, peräöljyjen tarkastus.
-Alustan kaikki nivelet uusia.
Pähkäiltiin myös pitääkö autoon laittaa sivuvilkut ja sumuvalo.
Luojankiitos trafilta tuli lakiuudistus 28.8 ettei enää tarvitse jenkeistä tuotuihin tehdä valomuutoksia.
[SIZE=3]
Tieliikenteessä[/SIZE]
Päivämäärällä 3.10 Katsastuksesta ja paperihommista selveittiin. joten kiesi on nyt suomen tieliikenteessä. Odottelen trafin veropäätöstä että saan oikeat kilvet väliaikaisten tilalle, Saa nähdä haluaako trafi vielä katsastuttaa auton uudestaan tämänvuoden puolella.
Tällähetkellä miltei jokapäiväisessä ajossa.
(Korjailen/täydentelen postausta myöhemmin)
Aloitetaan topic kuitenkin kyssärillä. Olen yrittänyt etsiä mahlen mäntiä tuohon KG moottoriin. Moottori on seisonut varastossa monia vuosia. Kunnes kävin sen sieltä sopuhintaan lunastamassa lauantaina. Sisältä löytyi nuralin männät numerolla 7936 (puolipallonmuotoinen palotila). Mikä tarkoittanee 79.36mm? Mahlen sivu ei löydä KG moottoriin mäntiä Mutta WJ:hin tuntuu löytyvän. https://catalog.mahle-aftermarket.co...965686#divider
Kysynpä siis meneekö Tuollaset KG moottoriin? palotila on kuvanmukaan ainakin erillainen.
[SIZE=3]Alkulöpinät[/SIZE]
Elikkä: haavenna on ollut pitemmän aikaa volvohörhöilyn ohella vanhan quattro audin hankkiminen harrastepeliksi. B2 koriset sedanit on ollut itselle aina hyvää silmänruokaa, ja semmoisen turbottaminen kuullostanut hyvältä idealta. Elokuussa puolivahingossa löytyi vuoden -85 Audi 4000s quattro, joka oli jenkeistä muutamaa vuotta aikaisemmin suomeen uitettu. Siinä sitten tehtiin pikanen päätös, myytiin volvo viikossa alta pois, ja seuraavanapäivänä ajettiin runsaat 700 kilometrin päähän, siirtokilvet valmiiksi konttorilta haettuna.
Pitkän seikkailun jälkeen ajeltiin audi pohjoispohjanmaalta, Pohjoiskarjalaan kotitilalle. Alkuun jännitti että näinköhän auto ajamalla perille tulee. Tekniikka osoittautui matkalla suhteellisen toimivaksi. Ajomukavuus ei ollut parasta luokkaa: jarrut vähän jumissa, kaikki iskunvaimentimet sököt, käsijarrua piti pitää naksun ylhäällä ettei vaijeri ota kardaaniin kiinni, taka ikkuna jumittui puoliksi auki, pakoputki meni puolesta välistä poikki... Jarrut siinä herkistelin kotipaikan tallissa, ja suuntasin kohti kymenlaaksoa.
Kyseessä siis ensimmäinen kunnollinen viritysprojektini, jos niin voidaan sanoa. Olen myös uusi audejen parissa, kysymyksiä siis tulee paljon, älkää tuomitko.
[SIZE=3]Lässytyksestä asiaan: [/SIZE]
Aihio: Audi 4000S quattro
Vm: 1985
Moottori: 2.2 10V JT 115hv
Alkuperäinen väri:[SIZE=2] Alpinweiss
[/SIZE]Tuotu jenkeistä joitakin vuosia sitten.
[SIZE=3]Lähtökunto
[/SIZE][SIZE=3][SIZE=2]-Iskarit loppu
-Jarrut laahaa
-Putki poikki
-Ruostetta Helmoissa, pohjassa, alkavaa siellätäällä.
-lukot ei toimi
-Ylimaalattu huonosti, teippailtu vähän miten sattuu
-Sisusta elämää nähnyt
-Bensamittari sökö
-...
[/SIZE][/SIZE]
Pari kuvaa lähtökunnosta.
[SIZE=3]Suunnitelma[/SIZE]
Ensimmäinen versio tehdään vähän edullisemmalla nuorenmiehen budjetilla. Mitään typerää rajaa en ole tuolle viitsinyt keksiä, koska se paukkuu kuitenkin, mutta mahdollisimman paljon käytän käytettyjä osia. Tavoitteena olisi tehdä näppärä suhteellisen ripeä ajokki, laajalle kierrosalueelle. Luultavammin 300-400:n hevosvoiman tuntumassa.
Tuollainen lukema pitäisi saada puristettua Audi 200 10v KG moottorista? Kokoonpano avartuu tässä projektin myötä. Pyrin säilyttämään kaikki autosta puretut osat.
[SIZE=3]Tehtävää
[SIZE=2]Tekniikka[/SIZE]
[/SIZE]-[COLOR=SeaGreen]KG Moottori[/COLOR] (jonkunlainen aihio hankittu remontoitavaksi)
[COLOR=DarkRed]-Veivit: [COLOR=Black]Vakiot?[/COLOR]
-Männät: [COLOR=Black]Vakiot[/COLOR]
-Teräsvauhtipyörä?
-Kansi portattavaksi [COLOR=Black](Mihin?)[/COLOR]
-Nokka [COLOR=Black](mikä/ kenen tekemä?)[/COLOR][/COLOR]
-[COLOR=SeaGreen]Tatech T32 moottorinohjaus[/COLOR] (hankittu)
[COLOR=DarkRed]-Johtosarjan valmistus.
-Pakosarja?
-Vakio imusarja
-Bosch EV14 700-850cc [COLOR=Black]pitkillä ruiskupäillä?[/COLOR]
-Puola/puolat: Vw wr5 Puolapaketti? [COLOR=Black]Mikäli tatecki osaa sitä ohjailla[/COLOR]
-Holkit, jakotukki kymppitappiseen?
-Garret 3071/r [COLOR=Black](0.86 tai 1.06 a/r pesällä?)[/COLOR]
-Välijäähdytin?
-Dp, putkisto 3"
-Mittarit? [COLOR=Black](stack jne...)[/COLOR]
-Säätö jätetään jonkun osaavan ammattimiehen tehtäväksi
[/COLOR]
Muuta
[COLOR=DarkRed]-[/COLOR][SIZE=2][COLOR=DarkRed]Typ. 89 tolpat ja olkavarret
-Parempi alusta, mikä?
-Jaon muutos?
-Jarrut isompiin.[/COLOR]
[COLOR=Green]-[/COLOR][COLOR=SeaGreen][COLOR=Green]Akku baksiin [/COLOR]
[COLOR=DarkRed]-Koko kiesin maalaus [COLOR=Black](maalattu jenkeissä jollain valkoisen sävyllä vähän sieltä täältä)
[COLOR=DarkRed]-Lukkojen alipainesolenoidien kumit[/COLOR]
[/COLOR][/COLOR][/COLOR][COLOR=DarkRed]-Pikkuvikojen korjailu
-Etupenkit jostain uudemmasta
-Jäykempää puslaa kriittisiin paikkoihin.
[/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
Rekisteröinti katsastus.[/SIZE]
Auto ei ollut minulle tultuaan rekisteröity suomeen. Se oli käytetty rekisteröintikatsastuksessa 2015 huonolla menestyksellä, ja vikalista oli pitkä. Ensimmäinen homma oli saada auto maahantulotarkastuksesta läpi.
[SIZE=2]Katsastusta ennen tehty.[/SIZE]
-Apurungot, tukivarret, kallistuksenvakaaja, muuta pikkusälää puhallettu, ja maalautettu
-Rikkinäiset vaimentimet, jouset vaihdettu auton mukana tulleeseen typ89: tatechnixin alustasarjaan (Ymmärtääkseni piti olla vakiokorkuinen, mutta tipahtikin noin 40mm)
-Jakopää, vesipumppu
-Sököt takajarrusatulat vaihdettu vähemmin sököihin.
-Peruutusvalon etsintä.
-Ruostekorjaukset helmoihin, pohja uusiksi kytkinpolkimen alta.
-Ruostepaikkoihin: pohjamaali, pintamaali, kivenisku, ja kotelosuoja.
-Sisustan purkaminen, Kosteiden huopien vaihto uusiin.
-vaihteisto, peräöljyjen tarkastus.
-Alustan kaikki nivelet uusia.
Pähkäiltiin myös pitääkö autoon laittaa sivuvilkut ja sumuvalo.
Luojankiitos trafilta tuli lakiuudistus 28.8 ettei enää tarvitse jenkeistä tuotuihin tehdä valomuutoksia.
[SIZE=3]
Tieliikenteessä[/SIZE]
Päivämäärällä 3.10 Katsastuksesta ja paperihommista selveittiin. joten kiesi on nyt suomen tieliikenteessä. Odottelen trafin veropäätöstä että saan oikeat kilvet väliaikaisten tilalle, Saa nähdä haluaako trafi vielä katsastuttaa auton uudestaan tämänvuoden puolella.
Tällähetkellä miltei jokapäiväisessä ajossa.
(Korjailen/täydentelen postausta myöhemmin)
Aloitetaan topic kuitenkin kyssärillä. Olen yrittänyt etsiä mahlen mäntiä tuohon KG moottoriin. Moottori on seisonut varastossa monia vuosia. Kunnes kävin sen sieltä sopuhintaan lunastamassa lauantaina. Sisältä löytyi nuralin männät numerolla 7936 (puolipallonmuotoinen palotila). Mikä tarkoittanee 79.36mm? Mahlen sivu ei löydä KG moottoriin mäntiä Mutta WJ:hin tuntuu löytyvän. https://catalog.mahle-aftermarket.co...965686#divider
Kysynpä siis meneekö Tuollaset KG moottoriin? palotila on kuvanmukaan ainakin erillainen.
Comment