Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

20vt projekti, 5-sylinteriä ja C4 100 q sedan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    20vt projekti, 5-sylinteriä ja C4 100 q sedan

    Joku kilahti päässä ja iski tarve alkaa rakentamaan museoikäistä vitoskonetta. Taloon tuli '92 100q ja sen 2.3 litrainen AAR kone on vähän sen oloinen että jotain elämää ajokkiin tarttisi. Toki mökin pihalla on vielä aiemmin projektina ollut '91 etuvetosatku, mutta motivaatio vehkeeseen katosi aika heti kun koneen sai hyrräämään nätisi ja leimattua. No toi 100q on miun pojan auto lupasin uhrata aikaa ja vähää osaamista siihen että siitä voisi jotain saada aikaiseksi.

    Miulla oli aikoinaan 20V NM koneella oleva '82 GT5S Coupe joka läksi autuaammille maille vuosia sitten, mutta siitä jäi miulle aitan taakse alakerta ja jotain yläkerran osia. Rahapulassa tuolloin 2005 tuli myytyä paljon kaikkea.

    Noin 12 vuoden elo aitan takana olleelle alakerralle oli lahottanut tyystin pohjana olleen ½ kuormalavan, mutta päällä ollut pelti ja koneeseen ruiskutettu kotelosuoja-aine olivat vähän auttaneet. Eikun alakerta talon alakertaan ja ylösalaisin öljynimualustana toimivan puusilppukasan päälle.

    Lohkossahan olikin öljytykit, aiemmin olin elänyt urbaanin legendan valossa ettei NM:ssä ole tykkejä kun etka niin väittää, mutta tässä yksilössä nyt on.

    Kiva yksityiskohta on öljypohjassa (tässä on se sellainen pattiversio, sori huono kuva) on vuosileima (88). Muistelen että sylinterikannessa oli sama vuosileima mikä aikoinaan pisti miettimään koneen mahdollista alkuperää. Blokin valmistenumero on *NM002234*

    Sylinterikansi löytyi foorumiveljeltä. Ihan kivakuntoinen, ei halkeamia kun 7A:sta peräisin.

    Siinä sitten syntyi ajatus että kun AAN konetta pussihousuversiona ei ole, niin rakennetaan sellainen. Ostoilmoituksella läksin keräilemään osia mahdollisimman isoina kokonaisuuksina, jospa hilut saisi hiljalleen kasaan. Pahoittelen että vähän himmailen jo yhteyttä ottaneiden kanssa, mutta odottelen että jos saisi sellaisen ison läjän kerralla.

    Tämä on nyt sellaista ideoille ja lobbaamiselle avointa rakentelua. Pussihousulaisuus koskee vain isoja linjoja.

    Eikös noi runkolaakereissa olevat pitkittäis hankaumat kerro kampiakselin värähtelyistä? Muistelisin että se coupe aikoinaan kierti ihan älyttömästi.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut matrikkel; 18.10.2017, 19:20.

    #2
    Hmm, I5 on aina hieno projekti, onnea vaan jo osin hankalaankin osien metsästykseen :)

    Onkos tuossa pattiversion öljypohjassa öljynpaluun liitos?

    Jotain osia itseltäkin voinee löytyä, tosin ei mitään isoa kattavaa settiä. Ja tietty osa niistä on vähän kuin korvamerkitty siihen seuraavaan projektiin....

    Comment


      #3
      Täytyypä perkaa laatikot, voi olla et löytyy isokin kokonaisuus.

      Comment


        #4
        Onkos tuossa pattiversion öljypohjassa öljynpaluun liitos?
        :-) Ei se ihan niin hieno versio ole. Mutta ei ole lohkossakaan, joten ihan samaa mietin konetta purkaessa että öljypaluun voisi laittaa pattiin, niin tulee melkein suora putki alaspäin.

        Pikkuhilujen hajautettu kerääminen on aika tuskallista. Homma karkaa herkästi lapasesta ja huomaa omaavansa n+1 kappaletta tarpeettomia komponentteja. :-)

        --

        Minkäslaiset männät tuohon voisi sovittaa? Wisecoa ja JE:tä kun katselin niin RS2 perheestä ei löydy järkipuristeisia mäntiä, mutta 1.8 16V KR/PL koneeseen löytyy kympin rutulla olevia ylikokoisia.

        20mm tapilla mennään kun vakioveivit saa kelvata tässä rojektissa, eli tästä ei tule HiPo moottoria vastoin yleistä trendiä.
        Viimeksi muokannut matrikkel; 14.10.2017, 11:39.

        Comment


          #5
          Vakiokoko on pois laskuista?

          Comment


          • #6
            Veivit oli jo? Ois 5 kpl ;)

            Comment


              #7
              Miulla on kierros aby veivejä, ja 3b veivejä hyvillä std männillä, yläsilmät pitää vaihtaa. Näyttäis olevan NG:ssä ja AAR samat veivit etkan mukaan, eli noita on kolmisenkymmentä kaiken kaikkiaan nurkissa pyörimässä. :-D

              Pitää kattoa minkalainen tuomio putkista tulee kunhan saan lohkon jonnekin mitattavaksi. Miulla ittellä ei ole tavan tönäriä kummempaa hienomittalaitetta. Vahva epäilys että hoonaamisella ei tästä selviä.

              Comment


                #8
                Noniin, jotain sälää alkaa kertymään. Päivitin puutoslistaa ostosivulle. Pitää yrittää pitää järki kädessä ja hommata osia kokonaisuuksina.

                Löytyipä öljytikkukin. En edes ajatellut että se olisi erilainen 10/20V välillä mutta niin onkin AAN:ssä. 3B/200-koneessa eroa ei ollut. Samaten tarttui mukaan urS4:sen melkoisen ehjät, lankilla ja kreemillä ehostuvat nahkajakkarat.

                Näyttää jakokopan suojamuovin etuosa olevan AAR moottorin kanssa sama osa. Takapuoli, sylinterikantta vasten tuleva on sitten erilainen AAN/AAR välillä.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Jotain karttumista tapahtuu. Löytyi hyväkuntoiset öljyjäähdyttimen letkut, S4 mittaristo (jossa tosin mittaripohjien kalvot vähän kesineet). Postissa pitäisi olla sopiva ecu tulossa; lisäksi löytyi manuaalikoneen downpipe & katalysaattorit, yms. sekalaista rompetta eri lähteistä joka pitää vain saada logistikoitua tontille.

                  Comment


                    #10
                    Kappas, brittiläisen autokorjaamon jäämistöstä löytyi reilun viidenkympin helmi.

                    Väillä arpaonnin näinkin päin. :-)
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Sekä euroissa että punnissa löytö.

                      Comment


                        #12
                        Joo puntia se oli, rahteineen 83 euroa. Ehti se olla melkein 10min myynnissä kun bongasin sen.

                        Muuttolaatikoita penkoessa löysin miun vanhan urS6 551D version ecun. Olin unohtanut että auto meni
                        eteenpäin 551B purkilla porkkiksen kenttätestien jälkeen.

                        Autoakin tuli sunnuntaina purettua kahden hengen voimin, tarkoitus vetää ihan paljaaksi, korjata peltivammat ja vaihtaa rauhanyhdistyksenharmaa johonkin muuhun väriin. Sitä vielä pähkäillään että tehdäänkö ihan normi 100q ulkoisesti, vai tuleeko s-upgrade.

                        Polttoainelinjat ovat osin ihan näkkileipää. Jarruputkissa myös samanlaista vikaa.

                        Comment


                          #13
                          <repesin hiljaa>

                          Noniin, yhtäältä löytyi käyttökelpoiset Konit ja ässän korista irti poratut jäykkäritangon lenkit etuiskaritolppien yläpäistä, toisaalta kierros vakiosuuttimia.

                          Eibachin laskusettikin on, tosin pitää vähän miettiä haluaako etucamberin kanssa antaa myöten, vai riittääkö yläpään kiinnitysreikien modaaminen. Terhon alapallon jatkopalikkakin ja Thuppun camberinsäätölevy tulivat kyllä mieleen.

                          Onko kukaan kokeillut koskaan valmistaa kustomi alatukivarsia c4:seen? Voipi olla kyllä ehkä vaikeat kun sivusiirtymän säätö pitäisis saada alapallon ja vakaajatangon väliselle alueelle...

                          Comment


                          • #14
                            Mistä materiaalista aiot tehdä uudet polttoainelinjat?

                            Ja onko kuinka laajoja peltikorjauksia korin suhteen?
                            Viimeksi muokannut 200tq; 14.12.2017, 05:17. Perustelu: Lisätty tietoa

                            Comment


                              #15
                              Polttoainelinjat jostain ehjästä. Mitään hipovarausta ei ole tarkoitus tehdä, eli ihan normaalilla halkaisijalla. Jos löytyy ehjät alkuperäiset, niin ne on ykkösvaihtoehto.

                              Takapyöräkoteloiden etuosissa, konehuoneen runkoaisoissa ainakin, mutta purkaminen kertoo enempi. Hiekkaa/soodaa saa kyllä muutamaan paikkaan ampua.

                              Comment


                                #16
                                Aeroflow 3/8" alumiiniputkesta saa kätevästi tehtyä, orkkis junttureihin piti muistaakseni porata millin isommaksi reikä niin menee läpi. Saa kapasiteettia kasvatettua ja helppo askarrella. Tuli tehtyä viime vuonna yhteen kakssatkuun.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko sulla takapyöräkotelot ihan puhki asti ruostuneet? Entä runkoaisat? Ne on kyllä niin paksua tavaraa ainakin edessä, ettei ihan äkkiä ruostu puhki.

                                  Polttoainelinjojen uudelleen veto on itselläkin edessä C4 quattroon, saisi vielä olla etanolin kestävää ja sopia alkuperäsiin junttureihin.

                                  Saakohan alkuperäisen kaltaisia junttureita ostettua jostain, vai pitääkö vaan metsästää purkuautoista vähiten ruostuneet?

                                  Alkuperäinen polttoaine putki on 8mm ulkohalkaisiltaan olevaa ruostuvaa teräsputkea.

                                  Motonet myy 8mm ja 10mm kupariputkea, jota olen miettinyt, ymmärtääkseni pitäisi kestää etanolia?

                                  Sitten vaan työkalu jolla tehdä oikeanlainen pää putkiin, näissä onkin sitten valinnan varaa, kun nettiä selailee.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ihan normaalilla jarruputkityökalulla pystyy tekemään, kupariputkesta jos tekee niin sellasta halpistyökalun puristinta täytyy avittaa vähän että pysyy putki paikallaan. Omaan autoon oon tehny semmoset. Toistaiseksi en tiedä mistä saisi ostettua niitä junttureita. Purku-ursseissa on yleensä ollut hyväkuntoiset ne konehuoneessa olevat.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vähän taas muut hommat jarruttavat. Tuli ostettua 1. varaosa-auto tähän rojektiin. Peltikorjauksia ei tartte tehdä (kopkop) - ellei sitten ruvetan jotain modailemaan.

                                      Mitenkäs kattoluukullisesta sedanista lähtee kattoverhoilu nätisti irti? Kaikki kahvat on irti, a/b/c-pilareiden muovit on pois, aurinkolipat ja kattoluukun ohjausboksi irti. Tartteeko kattoluukku irroittaa? Olin katselevani että verhoilu taittuu jonnekin kattoluukun kiskojen alle, mutta voin olla erheinenkin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Lötkössä oli liimattu, oisko evossa sama juttu?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eiköhän se ole. Muistaakseni nähnyt useampia jotka alkaneet roikkua liimauksien pettäessä pikkuhiljaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            20v lötkössä ja v8 on liimattu - tämä vielä vähän epäilyttää. Etka ei tarjoa mitään vinkkiä kiinnitykseen. Sen verta sain raotettua, kun tuulilasi tuli leikattua tiivisteestään irti, niin aurinkolipan alla on sellainen 5 x 25 kokoinen "kaksipuoleinen" teippi joka pitelee kattoverhoilun etuosaa.

                                            Ei huvita kokeillen, kun voi olla sitten että tuhoutuu ja uusien saaminen on lopetettu 2014. Auto vain on tarkoitus läpivärjätä uudestaan ja tuulilasin ympäristöä joutuu vähän puhaltamaan ruskeasta pois. Pitää vain funtsia miten tuon kattoverhoilun saa suojattua.

                                            Oli joku edellinen omistaja DIY kiinnityksellä säästänyt ja vetänyt jollain poppipurkalla tuulilasin kiinni. Se irtosi kun kevyesti vain jaksoi painaa ulospäin niin purkka alkoi venymään ja venymään. Kohta oli lasi käsissä. :-D

                                            Comment


                                              #23
                                              Talvi meni hitaasti, pari kertaa ehti ropaustilan lämmittämään ja tuli purettua autoa kohti atomitasoa.

                                              Nyt ei ole enää oikeastaan kuin johtosarjojen nyplääminen pois, kattoverhoilun purku, kynnys- ja kattolistat. Kattolistan juuresta maali kuplii, niin se on jotenkin saatava ehjänä irti.

                                              Ilmastoinnin puuttuminen mukavuutti purkamista kummasti.

                                              Osia on edelleen, hieman alentuneella prioriteetilla, hommailtu, mutta suurimmat puutteet edelleen konehuoneen puolella.

                                              Väriksi on funtsittu Porschen Slate Gray (6401) non-metallic.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Muutama kysymys putkahti nyt ektoplasman seasta:

                                                Moottorin osia on alkanut nyt kertymään, niin että ehkä näistä kohta saa yhden ehjän koneen kasattua.

                                                Ensin ajattelin vaihtoehdoksi laittaa billet-vauhtipyörän esim. sopivalla SRE:n asetelmalla. Lueskelin ketjut:
                                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...e+kytkinakseli
                                                http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=66477

                                                Jos kuitenkin käytän alkuperäistä AAR-koneen 1-massa vauhtipyörää, se on kivasti litteä kuin 3B vauhtis. Tarkoitus vaihtaa 01A-vaihteiston tilalle 6-lovinen 01E-vaihteisto. Vauhtipyörä tosin pitää sipaista sorvissa sileäksi kun sitä on hiulattu 228mm kytkimellä liian kauan, lisäksi siihen pitää istuttaa 62 asteen tappi.

                                                Kytkinakselin tukilaakeri on vauhtipyörässä. Etka kertoo että AAN koneessa AAR:n asemesta tukilaakeria ei ole, vaan kampuran päätykolossa on neulalaakeri. Mutta johtuuko laakerin paikan vaihtuminen 01E askin pidemmästä (?) kytkinakselista. Eli jätän vain AAR:n vauhtikseen laakerin laittamatta ja istutan kampuran päähän 016-askista tutun neulalaakerin?

                                                Kuutioin tässä että AAR:n vauhtiksella, ja SRE707 asetelmalla ja S2-kytkinlevyllä tämä paketti pitäisi toimia 01E askin kanssa? Ainakin profiilin AELq:hun laitoin AAT-dieselin vauhtiksen ja S2 levyn SRE707 paineasetelman kera, ja se on pelannut vallan mukavasti.

                                                --

                                                Koneeseen löytyi K24-7000 ahdin, tuntuu ihan napakalta, mutta kun se on ilmeisesti pyörinyt hallin lattialla pidemmän tovin, niin missä ja miten se kannattaa huoltaa? Sille saattaa riittää ihan pelkkä pedantti puhdistus.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo, neulalaakerin kans pitäs pelaa ok. Turbon käyttäisin parhaaksi katsomassasi turbohuollossa tsekattavana ja ehkä laakeroitavana. Jos oikein budjetilla niin eka bräkkistä läpi öljynsyötöstä tarpeelliseksi katsomasi määrä ja sen jälkeen öljyä perään samasta reiästä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Toisaalta miulla on jemmassa melkein 20 vuotta ollut ihan uusi 200/3B:n vauhtipyörä, jonka perään kuuluisi 016 vaihteisto. Siinähän kytkinakselin pää tukeutuu myös kampiakselin poteron neulalaakeriin, joten eikö tätäkin pysty käyttämään silloin 01E askin kanssa ja SRE707 paineasetelmalla?

                                                    Miulla on paha muistikatkos AEL-diiselin vauhtipyöräjumpasta ja en todellakaan muista että siinä 01E askin kytkinakselin tukipisteestä; oliko laakeri vauhtipyörässä vaiko kampuran päässä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      AEL/AAT:n kytkin akselin laakeri on vauhtipyörässä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pitänee kaivaa toi AAR-vauhtis esiin ja ihmetellä sitä.

                                                        Hommat taas hyytyy kun eilen kävin koiran kanssa metsäpolkua nielemässä, vetäisin oikein lahjakkaat nenäturvat ylämäessä kun jalka lipesi kuulalaakerikivien/oksien päältä, nilkka kopsahti kipeästi kalikkaan ja vasemman käden etu-/keskisormi tekivät oikein rusahtavan spagaatin tannerta vasten. Yritin illalla antaa kylmä/koho/kompressiota kädelle nostelemalla kylmää olutta, mutta nyt aamulla tuskamittari vaatii menemään lekurille. Projektit kusee taas.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sijoiltaanhan se sormi oli mennyt, ei onneksi murtunut rtg:n mukaan. Onneksi ei ollut nenänkaivuusormi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onneksi on nyt uusi lohko sormella kannettavaksi ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X