Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Anteeksi, mutta punainen oljykannun kuva on öljynpainehälytystä, ja keltainen on öljyntasohälytys. Se on aivan eri anturi. Silloin kun tasoanturi oireilee, FIS ilmoittaa siitä kuvalla jossa keltainen öljykannu ja teksti sensor.

    Oliko se hälytys tyhjäkäynnillä?

    Comment


      Öljymäärän varoitus mahtaa olla keltainen kannun kuva. Punainen on öljynpaineen varoitus.

      Comment


        Ai hitsi, öljynpainehälytyshän tuo olikin!

        Valo syttyi, kun käännyin risteyksessä oikealle moottorin kierrosluvun ollessa luokkaa 1500-2000rpm.
        Sammutin moottorin, tarkistin öljynäärän ja koska se oli ok, käynnistin moottorin uudelleen, jolloin valo oli poissa.
        Ajoin kilometrin ketunlenkin ja samassa risteyksessä oikealle kääntyessä valo syttyi uudelleen.
        Parin kilometrin ajon jälkeen valo sammui eikä enää eilen palannut.

        Tänään kun käännyin Kauklahden väylältä oikealle, kehä III:lle johtavalle rampille, valo syttyi jälleen ja sammui melko pian itsekseen.

        Täytyy varmaankin vaihtaa öljynpaineanturi ja jos se ei auta, niin hukata auto.

        Positiivisena seikkana mainittakoon, että auto on tänään hyväksytysti katsastettu.
        Attached Files

        Comment


          Äkillinen flunssa iski, enkä ole päässyt kohta viikkoon talliin asentamaan hankkimaani uutta öljynpaineanturia.

          Viikolla saapui kuitenkin aiemmin AUTODOC:sta tilaamani paisuntasäiliö. - Niinhän siinä kävi, että paisuntasäiliö ei AUTODOC:n sovelluksen vahvistuksesta huolimatta sovikaan w12:een, joten kyselin säiliön palauttamisesta AUTODOC:lle.
          Palautus onnistuu ongelmitta: Pakkaan vain tuotteen ja lähetän sen omalla kustannuksellani saksaan, jonka jälkeen hyvittävät sopimattoman paisuntasäiliön hinnan ilman postikuluja.

          Näinkin hienosti toimivan verkkokaupan ja asiakasystävällisen palautusjärjestelmän yhdistelmä menetti yhden asiakkaan pysyvästi.
          Attached Files

          Comment


            Et ole ainoa. Olen toitottanut tuota samaa aina kun jaksan, aivan paska firma. Ja EU:n lain mukaan palautuksen pitäisi olla ilmainen, mutta Autodocille se ei kelpaa.

            Comment


              Yllättävää kyllä, toisen projektiauton kytkimen näköjään hyvittävät kokonaan: Tilasin eBayn kautta Autodoc_shop:lta kytkinsarjan, jonka ohjeistivat jättämään noutamatta. - Sen hyvittäminen on juuri käynnistynyt.

              Attached Files

              Comment


                Sen verran olen flunssasta toipunut, että lounastauolla kävin autotallissa vaihtamassa tuon öljynpaineanturin. - Anturi sijaitsee moottorin etupäädyssä, laturin vieressä.

                Vaihdossa menee nosturilla vartin verran:
                1. Pohjapanssari irti
                2. Anturin liitin irti
                3. Anturi irti
                Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
                Tiedoksi: Kun anturin irrottaa, valahtaa öljykanavasta desilitran verran öljyä pihalle. - Nyt sen tiedän.

                Anturin vaihtoon sopii ainakin 24mm lenkkiavain, ja mikä ettei myös 24mm:n pitkä hylsy. Muilla työkaluilla saattaa paikat käydä ahtaaksi.

                Täytyy illalla käydä koeajolla ihmettelemässä vieläkö öljynpaineen varoitusvalo syttyy, vai poistuikin ongelma anturin vaihdolla…
                Anturi näyttäisi olevan oletusarvoisesti auki ja kontakti sulkeutuu öljynpaineen saavuttaessa minimitason. - Näin ollen kaikenlaiset kontaktihäiriöt ja katkokset virtapiirissä voivat aiheuttaa vääriä hälytyksiä.

                Saattaa tosin olla, että kytken autoon tilapäisesti erillisen öljynpainemittarin öljynpaineongelman poissulkemiseksi. - Saisikohan Bilteman sähköisen mittarin kytkettyä öljynsuodattimen jalassa oleva tulpan tilalle?
                Attached Files

                Comment


                  Kävin öljynpaineanturin vaihdon jälkeen koeajolla Långvikin kyläkaupalla. - Matkalla ei ilmaantunut ylimääräisiä varoituksia.
                  Kotona lukaisin vikakoodit ja yllätysyllätys (rummun pärinää), B1S1 lambda antaa vikakoodia:

                  Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
                  Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                  Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
                  Software Coding: 0011773
                  Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
                  VCID: 5CB7426B9FA9AC71FF-8008
                  2 Faults Found:

                  19713 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1; Heating Circuit
                  P3257 - 001 - Regulation at Upper Limit
                  18669 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                  P2237 - 001 - Pump Current Open Circuit

                  Readiness: 0000 0001


                  Siinä sitten aikani katselin ykkös-Bankin lambdakäppyräitä ja huomasin, että vikakoodin nolauksen jälkeen lambda heiluu hetken aikaa mukana, kunnes putoaa äkkiä pois pelistä.
                  Tuolloin vikakoodiksi tulee:

                  18669 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                  P2237 - 001 - Pump Current Open Circuit


                  Täytyy käydä huomenna Motonetissa hakemassa toinen anturi tuohon paikkaan ja katsoa jatkuuko ongelma. - Jos ongelma jatkuu, niin sitten täytyy ruveta penkomaan auton johtosarjaa syvemmältä?
                  Attached Files

                  Comment


                    Tänään sain uuden B1S1lambdan asennettua. - Toistaiseksi näyttää hyvältä, mutta aika näyttää mihin suuntaan toiminta kääntyy.
                    Tulin myös pesaisseeksi auton, jonka jälkeen hieraisin pintaan carnauba-vahan.

                    Tähän hätään ei muuta tiedotettavaa.

                    Edit: Ai niin, käytinhän pesun jälkeen kuivumista odotellessa pikaisesti takaluukun avausmoottorin irti, putsasin ja karhensin kytkimen kitka- ja vastinpinnat, sekä lisäsin viuluhartsia kitkan lisäämiseksi. - Näköjään projekti on siinä vaiheessa, että kaikki aikaisemmin korjatut paikat saa kohta tehdä uudestaan.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut kvande; 20.8.2024, 20:18.

                    Comment


                      Viime viikon lopun aikana kävin autoilemassa noin 300km Viron puolella. Nähtyä tuli niin Rummun vankila, Jägalan vesiputous, Viimsi spa kuin Tallinnan teletornikin.
                      Kilometrejä kertyi reissun aikana ehkä 300km. Tallinnassa tankkasin Rummusta palatessani noin 70 litraa 95:stä, lähtiessä vielä 20 litraa 98:a lisää.

                      Tällä matkalla moottorin vikavalo ei syttynyt kertaakaan, tyhjäkäynti on ollut tasainen ja vetojakin oli ihan kivasti, tosin enemmänkin saisi olla... Mutta... äskeinen vikakoodin luku kertoi 3 bankin katalysaattorin ongelmasta:
                      Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
                      Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                      Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
                      Software Coding: 0011773
                      Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
                      VCID: 5CB7426B9FA9AC71FF-8008
                      1 Fault Found:

                      18331 - Please Check DTC Memory of ECU Number 2
                      P1923 - 008 -

                      Readiness: 0000 0000


                      Address 11: Engine II Labels: 07C-910-018-BHT2.lbl
                      Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                      Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
                      Software Coding: 0011773
                      Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
                      VCID: 5CB7426B9FA9AC71FF-8008
                      1 Fault Found:

                      19754 - Catalyst System; Bank 3
                      P3298 - 002 - Efficiency Below Threshold - Intermittent


                      Täytyisi varmaan ajaa karstat pois parin tuhannen kilometrin autobahn-reissulla, mutta rakas vaimo ei kuulemma suostu lähtemään mukaan. - Ei kukaan haluaisi lähteä kaveriksi vaikkapa Oktoberfestille?

                      Comment


                        Tankkaa sinne about 40% viinaa ja aja parit tankilliset sillä. Aika hyvin lähtee moskat kiitämään sekä polttoainejärjestelmästä, että pakopuolelta.

                        Comment


                          A8 on hoitanut viimeiset kuukaudet talouden vara-auton virkaa, eli käytännössä se on ollut seisonnassa syyskuun alusta lähtien.
                          kerran viikossa olen käyttänyt autoa sen verran, että jousitus on noussut vaateriin. - Kas kun takajousitus on viimeiset vuodet vuotanut pikkuhiljaa niin, että alkuun kahden viikon aikana pohjannut takajousitus pohjaa nyt noin viikossa. Lisäksi oikea etukulma on alkanut myös valahtamaan alemmas, tosin ei yhtä nopeasti kuin takajousitus.

                          tänään päätin aloittaa renkaiden kausivaihdon ja samalla tarkistella mahdollisia vuotopaikkoja ilmajousituksessa.
                          vasemmasta takakulmasta löytyi pieni vuoto jousirungon ja painesäiliön letkun välisestä liitoksesta.
                          Oikeasta takakulmasta olin näkevinäni lähes mitätöntä kuplimista painesäiliöltä jousitolpalle menevän paksun letkun puristusliitoksesta.
                          Etujousista ja venttiiliblokista en löytänyt vuotoja.

                          Käytettyjä osia tuonne tuskin kannattaa asentaa? - Joten ajattelin tilata kokeeksi edullisemman pään ebay -jouset. - Aika näyttää, onko niistä mihinkään…

                          Attached Files

                          Comment


                            Ite pelkäsin halvimmissa jousipaketeissa sitä aktiivista iskarin säätöä, että kuinka balanssissa halvin kiinarauta on oem-alustan kanssa ja päädyin oem-osaan, joka alennuksella tais olla noin 1,5-harrasteyksikköä

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                              …päädyin oem-osaan, joka alennuksella tais olla noin 1,5-harrasteyksikköä
                              Oliko tuo 1,5 harrasteyksikköä hinta yhdelle nurkalle, vai kaikille yhteensä?

                              Comment


                                Yksi takatolppa, eroaa noissa uusissa sen verran, että sitä lisäilmasäiliötä ei ole.

                                Ja omassa tapauksessa onneksi otin arvokkaamman varaosan, nimittäin piti vaihtaa takuuseen se ensimmäinen ostettu ja syynä se iskarin venttiilihässäkän hajoaminen. Eli ne ei ne paremmatkaan ihan idioottivarmoja ole

                                Comment


                                  Koska minulla ei vuotopaikat ole itse jousissa, vaan säiliön letkussa/liitoksessa, niin päädyin niinkin radikaaliin ratkaisuun että tilasin eBayn kautta käytetyt tolpat. - Mielestäni sellaiset yksilöt, joissa kuvien perusteella nuo säiliöt ja letkut on hyvässä kunnossa.
                                  Saa nähdä, tuliko heitettyä rahat hukkaan, mutta eipä tuossa korkealta putoa kun tuon verran varisee kolikoita taskusta sohvatyynyjen väliin viikonlopun aikana...
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    Kaveri korjas itse cayennestä vuotavat letkuliitokset. Sinne tuli jotain tiivisteitä, millä linjat tuli kuntoon.

                                    Comment


                                      Ne on noi pitopaineventtiilit jotka alkaa vanhuuttaan vuotaan. Voi uusia pelkät tiivisterenkaat mutta nepä ei montaa rahaa maksa ne venttiilitkään vaikka laittas samalla uudet.

                                      Ne kun voi kans vanhuuttaan jumia ja sit jää pussit täyteen.

                                      Comment


                                        Kylläpä Audi tarjoilee vaihteeksi lyhyemmän puoleista käyttö/huolto -suhdetta:

                                        Olen nautiskellut A8:n kyydistä parisen viikkoa, eli käytännössä yhden tankillisen verran. Tuon ajan auto onkin toiminut varsin mallikkaasti, joten palkkioksi siitä päätin tänään lukaista vikakoodit. - Vertaa liitteen Log-RCF-325-WAUZZZ4E36N005824-296540km-184261mi vikakoodit.
                                        Positiivisena puolena on, ettei Lambda-anturit ole antaneet enää vikakoodeja sen jälkeen, kun vaihdoin 1-bankiin uuden anturin. - Uutena asiana öljynlämpöanturi on näköjään pätkinyt jossakin vaiheessa. En kuitenkaan huolestunut näistä koodeista, nollasin kaikki pois ja lähdin vaimon kanssa käymään Olaris Prismassa ostoksilla.

                                        Ostoksilta lähtiessä mittaristoon lävähti ABS:n ja ajonvakautuksen vikavalot, ja kohta perään myös käsijarrun vikavalo.
                                        Kotiin päästyäni lukaisin vikakoodit uudelleen, vertaa liite Log-RCF-325-WAUZZZ4E36N005824-296550km-184267mi.
                                        Tuon perusteella vasemman takapyörän ABS -anturi oli lopettanut toimintansa parkkihallissa ostosten ajan seistessä. Lisäksi käsijarrumoduli väitti ABS control modulin signaalin pätkivän. Lisäksi ABS moduli vastaili tuossa vaiheessa hitaan puoleisesti, kun kävinmodulin tietoja kurkkimassa ja jostain syystä Parking brake moduilin jännite näytti olevan 10,97V, vaikka auto oli käynnissä ja moottorin ECU näytti jännitteeksi 13,9V.

                                        Tässä vaiheessa kävin konehuoneen puolella irrottamassa ABS:n johtosarjan liittimen (auto sammutettuna, mutta akku kytkettynä). Totesin silmämääräisesti liittimen puhtaaksi ja kuivaksi, joten asensin sen takaisin paikoilleen ja kävin lukemassa vikakoodit kolmannen kerran. - Vertaa liite Log-RCF-325-WAUZZZ4E36N005824-296550km-184267mi-after abc disconnection.
                                        Eli nythänn näyttää siltä, että kommunikaatio ABS:n control modulille on kadonnut ja kojelauta on hyvinkin jouluinen lukuisten varoitusvalojen killutellessa ja vilkkuessa.
                                        Huomioitavaa, tässä ennen kolmatta vikakoodien lukua olin myös ajanut käsijarrun huoltoasentoon ja takaisin kiinni, mutta en tehnyt jarrupalojen paksuudelle uutta sopeutusta.

                                        Pikaisesti tarkistelin ABS:n ja ajonvakautukseen liittyvät sulakkeet kojelaudan molemmista päistä, mutta ne kaikki näyttivät ehjiltä eikä niissä ollut merkkejä hapettumista.

                                        Ensimmäisenä kysymyksenä päässäni pyörii, voiko ABS:n ECU ottaa itseensä liittimen irrotuksesta ja takaisinasennuksesta, kun akku on kytkettynä mutta virrat pois ja avain taskussa?
                                        Seuraavana mietin mitä muita sulakkeita voisin tarkistella, kuin kuskin puolelta numerot 9 ja 27, sekä apukuskin puolelta käsijarrun sulakkeet 1 ja 23?
                                        Kolmantena mietin voisiko akku olla tiensä päässä ja vaikuttaa ABS -modulin kommunikaatioon?

                                        Tämä ilta menneekin mukavasti vikamahdollisuuksia googletellessa. - Toki jos jollakin on hyviä vinkkejä antaa, niin kiitollisuudella otan niitä vastaan.


                                        Attached Files

                                        Comment


                                          Huono akku aiheuttaa tunnetusti kyllä kaikkia jänniä valoja ja koodeja, eikä tarvitse jännitteen kuin hetkellisesti kyykätä.

                                          Comment


                                            Kommunikaatio-ongelma ABS-yksiköön ratkesi juuri minuutti sitten: Irrottamani ABS -pumpun moninapaliitin oli huonosti paikoillaan. - Asensin sen huolellisesti uudelleen ihan pohjaan saakka ja yhteys yksikölle rupesi pelaamaan.

                                            Nyt vikakoodilista näyttää jo selkeästi puhtaammalta, mutta huomenna pitää vaihtaa tuo vasemman takapyörän ABS-anturi ja katsoa tyhjeneekö lista sillä, köhköh, normaalille tasolle.
                                            Liitteenä vielä viimeisin listaus vikakoodeista. - Tuon Trailer modulin koodin sain vielä manuaalisesti nollattua, mutta muut jäävät huomiselle.

                                            Edit: Vikakoodeja googlaillessani törmäsin Audiworld palstalla mielenkiintoiseen keskusteluketjuun https://www.audiworld.com/forums/a8-...2878759/page3/.
                                            Ketjun lopussa useampikin keskustelija on törmännyt johtosarjaongelmaan vasemmassa etupyöräkotelossa.
                                            Vikakoodit ABS- ja Käsijarrumoduleissa sopivat pelottavan hyvin liitteen autoscaniin, joten pistin Audin seisontaan odottelemaan sellaisia kelejä, että saan avoauton ulos tallista ja pääsen nosturille ihmettelemään anturin ja johtosarjaa.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut kvande; 21.12.2024, 21:56. Perustelu: Lisätty päivitys potentiaalisesta johtosarjaongelmasta.

                                            Comment


                                              Uhhuh! Neljä päivää tuli joulua juhlittua Tallinnassa ja eilen vielä Tapanintanssit siihen päälle. - Tänään pääsin sitten viimeinkin tutkimaan Audin ABS:n johtosarjaa.

                                              Talliin autoa ajaessani huomasin vikailmoitusten jälleen kadonneen ja auto toimi kaikilta osin normaalisti.
                                              Päätin kuitenkin tarkistaa mahdollisen johtosarjaongelman, kuten edellisessä postauksessa mainitsin: Näyttäisi tosiaan siltä, että ABS-pumpusta lähtevän johtosarjan kaksi toistensa ympärille löyhästi kierrettyä johtoa (ruskea ja musta) ovat kärsineet eristevaurion.

                                              Täytyy huomenissa, sitten kun kädet tuntuvat vakaammilta, kaivaa kolvi esille ja korvata vioittuneet osuudet uusilla johdoilla.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Sähkövikojen etsintä ja korjaus on kyllä vihoviimeistä puuhaa. Älä tinaa noita vaan tee puristusliitokset. Tinaus jäykistää johdon ja se saattaa murtua tinauksen vierestä myöhemmin.

                                                Comment


                                                  Durasiilit on oivia tähän tarkoitukseen:
                                                  https://www.salhydro.fi/fi/ohjausjar...l-kutistejatko

                                                  Comment


                                                    Toivottavasti ei oo tullu kuparimätää kovin pitkälle matkalle. Saattaa olla, että saa kuoria hyvän matkaa eristettä, ennen kuin tulee kirkasta kuparia vastaan. Noi durasilit on varmaan aika hyviä semmoseen tilapäiseen korjaamiseen, mut mä tykkään kyllä itse tehdä jatkot kunnon holkeilla ja liimakutistesukalla. Holkkipihdeillä puristettu liitos alkaa olla kokolaila idioottivarma ratkaisu ja kun sen tukee hyvällä sukalla, ei johto murru holkin juuresta. Mä oon löytänyt töissä lukemattomia löysäksi menneitä "abiko"-liitoksia, vaikka ne olis ihan pihdeillä tehty. Holkki tietty mieluiten semoseen paikkaan, missä johto kulkee suorana. Vielä ei too tullut vastaan semmosta paikkaa, mistä olis tavinnut korjata tuolla tavala tehty liitos. Toinen etu on suht pieni koko.

                                                    Esimerkiks näitä on tullut käytettyä. Noihin menee karvat aika kivasti sisään, kun ekan johdon laittaa levittämättömästä päästä sisään, niin sitten sen vastakappale menee aika kivasti siitä levitetystä päästä sisään. Sitten vaan holkkipihdeillä paketti kii.
                                                    https://www.tooloutlet.fi/product/48...ipex-97-99-910
                                                    Viimeksi muokannut JM; 28.12.2024, 11:15.

                                                    Comment


                                                      Itse jatkoin eilen johtoa tuollaisella. Joku oli katkaissut sen ja laittanut sokeripalan väliin josta oli otettu haaroitus.

                                                      Comment


                                                        tuo kuoren lukitus on kyllä hyvä noissa Okkimin jatkoissa ja just tommonen "crimpattu" liitos on kyllä ihan pommin varma. Pihdeiksi ostin itselle Engineerin tekeleet ja ne on kyllä olleet törkeän hyvät. Ei ollu halvat, mut tuskin tarvii koskaan ostaa toisia, ellei onnistu noita hukkaamaan.

                                                        https://www.engineertools-jp.com/pa092021

                                                        Comment


                                                          Johtojen jatkoksista vielä tähän Audin avaruusfreimiin, nuo alumiinikoristen sähköt on muutenkin vähän herkämpiä kaikelle kuin tavan teräskoriset. Ihan jostain maapisteiden lenkkiliittimistä tai aluslevyistä lähtien. Siihen on syynsä miksi ne alkuperäiset kiinnikkeet on jotain hassuja materiaaleja.

                                                          Comment


                                                            Tää vois olla kovaa kamaa alumiinisten maadoituspisteiden suojaamiseen. On kyllä toiminut ihan normaaleissa liitoksissakin.

                                                            https://www.ensto.com/products/insta...cessories/sr1/

                                                            Comment


                                                              Päädyin hankkimaan johdot IKH:lta ja liittimet Biltemasta. - Johtojen korjaus oli melko helppo operaatio, jossa kuorintapihtien lisäksi tarvittiin vain kuumailmapuhallin liitoksen sulattamiseksi.

                                                              Hiukan tuon ruskean johdon pintaan jäi hapettunutta kuparia liittimen puoleiseen päähän, sillä en jaksanut irrottaa pinniä liittimestä koko johdon vaihtamiseksi. - Aika näyttää, tuliko säästettyä väärässä paikassa ja joutuuko tuon kohdan tekemään vielä uudelleen.

                                                              Ainakin tällä hetkellä kaikki vikakoodit sai nollattua ja toistaiseksi tilanne vaikuttaisi korjaantuneen.

                                                              Seuraavaksi voisi, jaksaessaan, ihmetellä miksi imusarjan alla termostaatin liepeillä on jälkiä jäähdytysnestevuodosta.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X