Ei pitäisi kai vielä vaikuttaa. Mittarin johdotkin antaa varmaan puolen ohmin luokkaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käyttöharraste W12
Collapse
X
-
Vielä ei ole selvinnyt mittaristossa vilkkuvan jarrunesteen varoitusvalon ongelman syy ja lähde, uusi anturi on tilattu 17.4, mutta näköjään toimittajalla kestää osan lähettäminen.
Osaa odotellessani laadin kuitenkin työlistan tiedossani oleville vioille.
Kiireelliset:
̶R̶e̶n̶k̶a̶i̶d̶e̶n̶ ̶k̶a̶u̶s̶i̶v̶a̶i̶h̶t̶o̶
Webaston vesipumpun vuoto, valuttaa jäähdytysnestettä oikean etupyörän etupuolelle, tarvikepumpun kansi kiristettävä kerran vuodessa
̶J̶a̶r̶r̶u̶n̶e̶s̶t̶e̶e̶n̶ ̶p̶i̶n̶t̶a̶-̶a̶n̶t̶u̶r̶i̶n̶ ̶v̶a̶r̶o̶i̶t̶u̶s̶,̶ ̶V̶a̶r̶o̶i̶t̶u̶s̶v̶a̶l̶o̶ ̶(̶!̶)̶ ̶v̶i̶l̶k̶k̶u̶u̶ ̶j̶a̶ ̶i̶l̶m̶o̶i̶t̶t̶a̶a̶ ̶k̶e̶s̶k̶i̶n̶ä̶y̶t̶ö̶s̶s̶ä̶ ̶"̶S̶t̶o̶p̶ ̶v̶e̶h̶i̶c̶l̶e̶ ̶a̶n̶d̶ ̶c̶h̶e̶c̶k̶ ̶b̶r̶a̶k̶e̶ ̶f̶l̶u̶i̶d̶ ̶l̶e̶v̶e̶l̶"̶
Sisäilmankierron läppämoottorin vaihto (V113), vikakoodi: 00716 - Air recirculation Flap Positioning Motor (V113) 003 - Mechanical Failure - Intermittent
Tänä kesänä:
Ohjaustehostimen pumppu, kesärenkailla ohjaus mielestäni normaalia jäykempi - Pumppu hankittu
Moniurahihna - Hankittu
Ilmastoinnin vuodon korjaus, vaatii täytön kerran vuodessa
Keskinäytön kiinni-asennon rajakytkimen vaihto, vikakoodi: 02270 - No Acknowledgment from Limit-Shut Off at Display Unit Deployment 004 - No Signal/Communication - Intermittent
Hanskalokeron kannen jäykkyys, ilmaantui lokeron irrotuksen jälkeen
Jos sopiva tilaisuus tulee:
Ilmanlaatusensorin ongelmat - Vikakoodi: 01592 - Air Quality Sensor (G238) 010 - Open or Short to Plus
ABS ohjausboksi - Vikakoodi: 00003 - Control Module 014 - Defective
Vasen takajalkatilan lämmitin, vikakoodi: 00065 - Rear Left Footwell Heater (Z42) 004 - No Signal/Communication
Oikea takajalkatilan lämmitin, vikakoodi: 00066 - Rear Right Footwell Heater (Z43) 004 - No Signal/Communication
Tupakansytyttimen valo, ei pala vaikka jännite tulee
Keskikyynärnojien kansien vaimennus, tyyppivika, muovikannakkeet rikki
Etukattovalon kirkkauden vaihtelut kun kuskin ovi auki, mahdollinen maavika tai aiemmin tapahtuneen kattoluukun vesivuodon jälkiseuraus
Comment
-
Ei pitäisi liittyä: parisen vuotta on tuo ABS:n vikakoodi ollut päällä, eli siitä asti kun yritin ajaa brake testin.
viime viikonloppuna huomasin, että matka-ajossa jarrunesteen varoitus sammuu välillä pitkäksikin aikaa, palaten jälkeen takaisin ilman näkyvää syytä.
Postin seurannan mukaa uusi anturi on jo saapunut Suomeen, joten tiedotan edistymisestä lähiaikoina.
Comment
-
Työlistalla on tapahtunut edistymistä kesärenkaiden vaihdon verran.
myös tilaamani jarrunesteen pinta-anturi saapui postissa, mutta kun sitä piti alkaa asentamaan, niin vika olikin kadonnut itsestään! - Pitäisiköhän varata aika manaajalle, jotta kummittelevat sähköviat saisi pois?
Päätin pitkästä aikaa käydä potkimassa renkaita Koivuhaassa. - Paikalla olikin väkeä melko mukavasti. :)
Kotiinpäästyäni puhdistin vielä kattoluukun viemäröinnit paineilmalla. - Testin perusteella ovat auki, sillä molemmilta puolilta valui vedet nätisti eturenkaiden takapuolelle testattaessa.
En nähnyt vedenpoistoaukkoja kuin luukun molemmissa etureunoissa, joten mahtaako niitä olla kahta enempää?Viimeksi muokannut kvande; 14.5.2022, 17:29.
Comment
-
Nyt kun kiireellisemmät pihatyöt yms. on saatu pois alta, onkin mukava keskittyä Audin 3.000km huoltoon. - Vajaa sen verran on taas vuodessa ehtinyt kertyä mittariin.
Tänäkin vuonna huolto pitää sisällään Webaston vesipumpun vuodon tyrehdyttämisen, mutta sen lisäksi ajattelin varmuuden vuoksi vaihtaa ohjaustehostimen pumpun ja moniurahihnan. Lisäksi umpiot voisi jälleen kiillottaa ja lakata.
- 1 like
Comment
-
Tässä on toivuttu koronasta kohta pari viikkoa ja siitä syystä Audi ei ole suuremmin edennyt.
Alkuviikosta sain kuitenkin vaihdettua ohjaustehostimen pumpun ja moniurahihnan.
Tänään jaksoin jo ottaa etu-umpiot hiontaan, kun ne olivat jo melko sameaa edellisen, kolmisen vuotta sitten tekemäni hionnan jäljiltä.
Ensin hioin vanhat lakat pois koneella kuivana 120 karkeudella. Seuraavan hionnan tein myös kuivana, nyt , mutta käsin 240 karkeudella.
Seuraavat hionnat tein käsin märkänä, ensin 600:lla, sitten 1200:lla ja lopuksi 2000:lla paperilla.
Lopuksi ruiskutin pintaan uuden lakan.
- 4 tykkäystä
Comment
-
Tänään oli taas vuosikatsastuksen aika.
Alkaa jo ikä painaa autoa, koska etummaisen kallistuksenvakaajat koiranluu menee vaihtoon. Lisäksi taaempien etualatukivarsien puslat ovat pehmenneet.
Lisäksi pöytäkirjan ohi sain kuulla, että päästötestin aikana oli päästöarvot lähteneet karkaamaan, mutta palautuneet jälleen normaaliksi hetkellisen kierrosten noston jälkeen. - Olisiko sitten katit jäähtyneet liikaa, tai sitten anturi(t) tahi johdotus temppuilevat vieläkin.
Nyt voikin taas laittaa auton seisontaan kesäautokauden loppuun saakka.
Comment
-
Terveisiä lappeen Rannasta. Sen verran mukavaa tuo w12:lla ajelu on, että koukkasin huvikseni Joensuun ja Outokummun kautta.
Hyvin toimi sotanorsu tänne saakka, mutta kilometri tankkauksen jälkeen Lappeenrannassa syttyi taas helikopterivalo B1S1 -lambdan takia. - Toki syynä voi olla taas sopivasti heilahtanut lambdan johdotus, koska juuri ennen tankkausta otin tuossa Imatran motarilla pari kaasupohjassa -kiihdytystä tietöiden jälkeen. Tai sitten kylmän aakkosaseman tankkiin on kustu.
Ihanan halpaa polttoainetta täällä: Heinolassa tankkasin 61 litraa hintaan 2,125€/l ja Lappeenrannassa 69,5 litraa hintaan 2,250€/l. - Kilometrejä tuolla jälkimmäisellä määrällä pääsi 647, eli kulutus oli maltillinen 10,7l/100km.
Olisihan sitä Golfilla päässyt pienemmällä polttoaineella, mutta vaimo ajoi sen juuri lunnaiksi, enkä ole vielä löytänyt korvaavaa kulkinetta tilalle. - Tai no, yhden Saabin lisää ostin jo vaimolle kauppakassiksi, mutta siitä alkoi viime viikonloppuna kytkin luistamaan, enkä sen vuoksi uskaltanut ottaa sitä tähän reissuun.
Oih tätä autojen omistamisen ihanuutta! <3
Comment
-
Omakohtainen kokemus P2626 ja P2629 vikakoodeista, tosin eri moottorista (3.0tfsi). Yritettäessä saada 200 kennoisilla kateilla kaasuja arvoihin tuli vaihdetttua myös laajakaistalambdat hellan tarvikemallisiin, jonka jälkeen toistuvasti moottorijarrutuksessa tuli vikakoodit päälle. Otin lambda-arvot ajon aikaiseen seurantaan ja arvelin että moottorijarrussa lamdat antaa eculle niin laihan seoksen arvot (kaiketi millivoltteina) ettei ne osuneet määritettyihin arvoihin. Vaihto NTK/NGK OEM lambdoihin poisti ”vian”.
Comment
-
Vähänlaisesti on w12:een tullut kilometrejä katsastuksien 2022 ja 2023 välillä: Reilut 2.000 kilometriä, joista puolet tuli tuolla Outokumpu-Lappeenranta tourneella.
No, kasi on taas tänään katsastettu vuodeksi eteenpäin, mutta mietin pitäisikö tässä vielä öljyt ja suodatin (13 litraa) vaihtaa, vai kehtaisiko sitä vain nollata huoltovälin kun edellisestä öljynvaihdosta on yksi vuosi/2.500km?
Comment
-
Lyhyt ilo oli katsastuksesta: Kotimatkalla syttyi Airbagin valo ja moottorin helikopterivalo.
En tiedä mistä tuo takaturvavyön kiristin oli keksinyt kehittää alla olevan vikakoodin, mutta kuittaamalla se kuitenkin katosi:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 4E0-910-655-94.lbl
Part No SW: 4E0 910 655 D HW: 4E0 959 655 H
Component: Airbag 9.41 H12 3610
Revision: 91H12360 Serial number: 0037P00020VP
Coding: 0430707
Shop #: WSC 02313 785 00200
VCID: 275D2D87966F3FB5E3-8072
Subsystem 1 - Serial number: 63328RB40071EA28K
Subsystem 2 - Serial number: 63428RB40071DEA4S
Subsystem 3 - Serial number: 63528RB40071DF35O
Subsystem 4 - Serial number: 63628RB40071DFD8
Subsystem 5 - Serial number: 63729RB4007E10E3M
Subsystem 6 - Serial number: 63829RB4007E149CV
1 Fault Found:
01212 - Belt Tensioner Igniter; Rear Passenger Side (N197)
001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 77
Mileage: 292127 km
Time Indication: 0
Date: 2023.07.10
Time: 07:49:43
-------------------------------------------------------------------------------
Epäilys tälle vikakoodille on, että kiristimen liittimessä olisi hapettumaa penkkien pesun jäljiltä, koska tuskin katsastusmies saa vöitä kiskomalla tuollaista vikaa aikaiseksi.
Moottorin vikavaloon löytyi useitakin liittyviä vikakoodeja, mutta nyt luulen keksineeni juurisyyn niille: Jarrutehostimen vuoto?
Olen jo muutaman vuoden ihmetellyt jarrutehostimen ejektorin sihinää, mutta kuvitellut sen kuuluvan asiaan. - Eilen Lauttasaaressa ajellessani totesin jarrujen vaativan huomattavan paljon poljinvoimaa, mutta vielä tuossa vaiheessa pistin sen pitkän seinonnan ja ruosteisten jarrulevyjen piikkiin.
Äsken, kuitenkin logitin lambda-arvoja ja misfirejä ja samalla huomasin 6. sylinterin paukuttavan misfirejä ihan urakalla. Ja juuri tuohon 6. sylinterin kohdalle imusarjassa tulee myös jarrutehostimelta ejektorin liitäntä.
Niinpä tulppasin imusarjan ja jarrutehostimen liitännät ja ilokseni havaitsin tyhjäkäynnin tasoittuneen, lambda-arvojen korjaantuneen ja misfirejen pysyvän poissa. - Toki ilo voi olla ennenaikaista, mutta seuraavaksi täytyy keskittyä tuohon jarrutehostimeen vianhaussa.
Edit: Näyttäisi siltä, että jarrutehostin on kunnossa, mutta joku tai useampi letkuliitos vuotaa aikaisemmin tekemäni ejektorin vaihdon jäljiltä.
yhden letkun 4f0611939b jo hajotin, joten samalla vaivalla pitää haalia jostain muutkin lähiympäristön letkut ja vaihtaa ne samalla kertaa.
- 1 like
Comment
-
Voi lambdojen kevät... pitäisiköhän autolla ajaa enemmän kuin kerran puoleen vuoteen?
Tai sitten minulla on johtosarjassa jotain mielenkiintoista ongelmaa: VCDS käppyröiden mukaan lambdasäädöt nimittäin tippuvat satunnaisesti pois päältä.
Tai näin olen tulkitsevinani, mutta voihan ongelma olla myös VCDS tiedonsiirrossa, sillä välillä mikä tahansa neljästä labdasäädöstä saattaa näyttää nollaa, mutta saattaa myös hetken kuluttua taas palata toimintaan. Viimeistään auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen käppyrät näyttävät lambdojen olevan taas säätämässä.
Ensimmäisenä epäilen kuitenkin johtosarjoja, sillä niitä on jossain vaiheessa tinailtu ECUjen päästä ilmeisesti edellisen omistajan aikana. - Pitäisi varmaan maanantaina käydä Alastarolla polkemassa lullaa ja katsoa auttaako se. ;)
Comment
-
Päivitystä eiliseen: Eilen noita testejä tehdessäni, oli tankissa noin 1/8 jäljellä (valo syttyi viimeistä edellisellä testilenkillä).
Kävin siis illalla tankkaamassa auton täyteen ja tänään olen autoillut parisenkymmentä kilometriä, ennen kuin tarkastin vikakoodit. - Lopputulos, ei vikakoodeja, ei misfirejä ja tasainen tyhjäkäynti.
Hieman epäilen, että polttoainepuoli saattaa vedellä viimeisiään, tai sitten tammikuussa tankkaamani polttoaine on mennyt huonoksi.
Ja ennen kuin kukaan luulee auto bensapihiksi, niin tammikuisen tankkauksen jälkeen kilometrejä oli tullut 375 ja 98:a meni tankkiin 75,93 litraa.
Comment
-
Eilen tuli vaihdettua moottoriöljyt ja suodatin. Edellisestä vaihdosta, marraskuussa 2021, oli mittariin kertynyt melkein 4.000km. - Eipä tuo 13 litraa öljyä vielä pahalta näyttänyt, mutta hyvähän ne on säännöllisesti vaihtaa.
Tänään vaihdoin jarrunesteet huuhtelemalla, kun edellisestä vaihdosta on näköjään kulunut rapiat 5 vuotta.
Täytyy vilpittömästi kehua Bilteman jarrujen ilmauslaitetta: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...nen-2000044343
Vanhat jarrunesteet imetään ensin pois säiliössä vaikkapa korvaruiskulla. Sitten ilmauslaitteen säiliöön litra tuoretta jarrunestettä. Seuraavaksi ilmauslaitteen mukana tuleva painekorkki säiliön kanteen kiinni ja integroidulla pumpulla paine säiliöön.
Lopuksi vain availemaan ilmausnippoja ja ilmaus hoituu kuin tanssi ihan ilman vaimon kanssa riitelyä. ;)
Jarrunesteiden vaihdon jälkeen kävin koeajolla Kirkkonummella. - Koeajolla auto pelasi kuin kello: Ei vikavaloja, ei nykimisiä, tyhjäkäynti oli tasainen, vetoja löytyi kivasti ja jarrut pelasivat nätisti.
Ehkä tässä ei vielä tarvitsekaan autokaupoille lähteä!
- 1 like
Comment
-
Jaa, eipäs nuolaista kuitenkaan vielä.
Ajelin tänään Lahden kautta Tampereelle ja sieltä Espooseen:
- Lähtiessä ei vikakoodeja, trippimittarissa noin 60km tankkauksen jälkeen
- Lahdessa ei vikakoodeja, trippimittarissa noin 200km tankkauksen jälkeen
- Pälkäneeltä Aapiskukolta lähtiessä reippaampi polkaisu ja moottorin vikavalo syttyi, trippimittarissa noin 300km tankkauksen jälkeen, tankki noin puolessa välissä
- Koodit luettu ja nollattu Tampereella, 19713, B1 S1 -lambda Heating circuit P3257 - 001 Regulation at upper limit - MIL ON
- Tankkaus Tampereella
- Palattu Espooseen, muutama tiukempi kiihdytys, trippimittarissa noin 200km tankkauksen jälkeen, kotona tankissa noin 3/4 jäljellä
- Vikakoodit luettu kotona, 19713, B1 S1 -lambda Heating circuit P3257 - 001 Regulation at upper limit - Intermittend
Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin ykkösbankin lambdasäätö karkaa välillä ylärajalle. Riittävän monta kertaa kun noin käy, niin vikavalo syttyy.
Tämän ykkösbankin lambdan uusin pari vuotta sitten, koska tätä samaa vikakoodia pukkasi. Uuden lambdan tilasin ebaystä ja sen piti olla Boschilainen, mutta eihän sitä täysin varma voi koskaan olla…
Johdotuksia olen tinaillut auton johtosarjan päästä ainakin kolmeen kertaan.
Suuttimien O-renkaat on uusittu muutaman vuoden sisään.
Ilmavuotoja olen yrittänyt kuunnella ja löytää Start Pilotia ruiskimalla, mutta en ole niitä löytänyt.
Aloin jo kuvittelemaan, että vika olisi polttoainepuolella, mutta tuolloin luulisi kaikkien bankien herjaavan, nyt ainoastaan bank 1, joka voisi viitata ainakin:
- Ilmavuoto?
- Suutinongelma?
- Johtovika?
- Jokin muu, mutta mikä?
Selvittelen asiaa ehtiessäni, mutta hyviä vinkkejä otan kiitollisuudella vastaan.
Ai niin, oikea sisempi takavalokin alkoi temppuilemaan. :(
Comment
-
Katselin viime yönä tämän viestiketjun läpi ja totesin ongelmien alkaneen viestin #177 huollon ja käärmeöljykäsittelyn jälkeen.
Nyt kun ongelmien nelivuotiapäivä alkaa lähestymään, niin päätin romuttaa koko auton ja rakentaa maailman nopeimman rollaattorin.
Ei vaineskaan: Nyt päätin kiskoa suuttimet irti ja käyttää ne huollossa Finjectorilla. - Saanpahan ainakin yhden potentiaalisen ongelman lähteen debugattua.
Comment
-
Nyt kun kroppa on taas lilluteltu +18 kylpylässä remonttikuntoon, niin kävin nyppäämässä sytytyspuolat ja -tulpat irti.
Nelosen tulppakaivossa oli hiukan öljyä ja kutosen kaivoon oli ilmeisesti jossain vaiheessa päässyt hieman vettä. - Nuo voisivat osaltaan selittää aikaisemmin noista pyyyistä tulleita misfirejä.
Laitoin varmuudeksi kolme puolaa ja uudet sytytystulpat tilaukseen. - Nyt vielä pähkäilen, pitäisikö noita venttiilikoppien tiivisteitä vaihtaa, vai uskaltaisiko noilla vielä ajella?
Comment
-
Illalla tuumailtuani päätin vaihtaa samalla aukomisella myös venttiilikoppien tiivisteet.
Tilaukseen lähti:
- 1-6 sylintereille 07C 103 483 C, valmistaja Victor Reinz
- 7-12 sylintereille 07C 103 484 C, valmistaja Victor Reinz
- 2 sarjaa VR6:n tiivistesettiä (Elring 303.010), joista saanen tulppakaivojen tiivisteet
Saa nähdä, minkälainen operaatio tiivisteiden vaihto on.
Comment
-
Kävin äsken hakemassa suuttimet huollosta: Mittausten perusteella niissä ei ole ongelmaa.
Tosin 5- ja 7-suuttimien lukituskynsi on näköjään hajonnut, mutta eiköhän liittimen saa pysymään paikoillaan vaikka nippusiteellä.
Nyt odottelen muita osia Euroopasta, joten lähipäivinä hommat ei etene.
Comment
-
Ei kai tämä auto ollut tänään vaasan suunnilla liikkeellä? Ainakin samanlainen oli pysäköitynä "peräkkäiseen" ruutuun vaasan uudella prismalla (peräkkäisellä tarkoitan seuraavaa ruutuparia :D)
Comment
-
Ei ole minun autoni liikkunut viikkoon-pariin mihinkään tallista. - Tänään nyppäsin apukuskin puoleisen venttiilikopan irti tiivisteiden vaihtoa silmällä pitäen.
Tosin osa tiivisteistä ei ole vielä lähtenyt Hollannista, ja uudet venttiilikoppien ruuvit laitan tilaukseen heti, kun Unkarilainen myyjä saa postikulut päivitettyä.
- 1 like
Comment
-
Kävin vielä aamutuimaan irrottamassa myös kuljettajan puoleisen venttiilikopan. - Tämä oli marginaalisesti helpompi operaatio verrattuna apukuskin puoleiseen, mutta kyllä tuotakin sai aikansa kammeta.
Varsinkin takimmaiset venttiilikopan alakulmassa olevat T30 -ruuvit ovat raivostuttavan ahtaassa välissä, joten niitä tuskin pääsee kiristämään millään momenttiavaimella pudottamatta voimalinjaa alas.
Tässä hommassa ei sitten kannata pihistellä työkalujen laadussa, ja erilaisia jatkovarsia saisi olla pituudeltaan muutaman millin välein. Mahdollisesti myös nivelet ja joustavat jatkot saattaisi helpottaa asennusta.
Päällisin puolin tarkasteltuna muutamista kohtaa venttiilikoppien tiivisteiden välistä oli huohottanut hieman öljyä, mutta varsinaista vuotoa ei ollut kuin pieni määrä 4-sylinterin tulppakaivoon.
Toki tiivistemateriaali oli selkeästi kovettunut, joten olkoon tämä nyt sellainen ennakoiva huolto.
Uudet enttiilikoppien kiinnitysruuvien tilasin viime yönä. - Hinta ei ollut paha 24 ruuville WHT002370: Vain 140 euroa + 30 euroa postikuluja. (K-autossa hinta oli vajaa 11€/kpl).
Tilasin myös samaan konkurssiin vielä 4kpl tiivisteitä 066109091A venttiiliajoituksen solenoidien läpivienteihin.
- 2 tykkäystä
Comment
Comment