Joskus saattaa varoitella pyyhkijän vivuston akselilta kuuluvalla vaimealla narinalla/vinkumisella, joka vaimenee esim kovassa vesisateessa. Yllättävän pahassa kunnossa saa akseli kyllä olla ennen kuin pyyhkijän moottori ei jaksa liikuttaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käyttöharraste W12
Collapse
X
-
Vaimon kolmosessa jumahti vuosi sitten ihan ilaman varoitusta pyyhkimet. Käsin liikkui myös vaikeasti, joten vivusto irti ja pöydälle, niin kuskin puoleinen akseli ihan jumissa. Purku, putsaus ja potkurirasvaa tilalle. Lähti toimimaan ja on toiminut sen jälkeen ongelmitta.
Comment
-
Akseleiden o-renkaat voi myös uusia samalla, ja rasvailla pallonivelet jne. Tiivisteet/rasvat eivät kestä vuosikymmeniä hyvänä. Tuohon tapaan esim. vivusto pöydälle ja rassausta: https://www.youtube.com/watch?v=XHl6xO1EMyg
D2 korista lähti vivusto helpommin itse asiassa irti pyyhkimien ollessa yläasennossa. Lepoasennossa vivusto ei taipunut millään pois kolostaan. EOS onko D3:ssa sama ominaisuus, mutta jos on, niin pyyhinten jumittaminen yläasentoon voi olla vain eduksi purkuhommia ajatellen.
Comment
-
Nyt on tuulilasinpyyhkimen vivusto revitty irti A8:sta tolkkju:n ohjeita noudattaen: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=126337
Valitettavasti hommat menivät sen jälkeen jäihin, sillä vivusto liikkuu kevyesti, mutta moottorista on äly ämpärissä. Liitintä irti käyttäen moottori ajaa itsensä muutamalla kerralla yläasentoon ja jämähtää sinne. - Remontti jatkuu ensi viikolla, kunhan Puolasta tilaamani vaihtomoottori saapuu.
Taidan sitten aikani kuluksi katsella, saisiko jumiutuneen takaluukun kahvan elvytettyä.
Edit: Lisäys pyyhkijöiden toimimattomuuteen: Kun väännän tuulilasinpyyhkimen moottorin päästä pyyhkimet ala-asentoon, saa ne ajettua yläasentoon muutamalla pyyhkimen viiksen kertapyyhkäisyllä. Samoin käy, kun yritän ruiskia vettä lasille. - Pesuri ei kuitenkaan ruiski vettä lasille, joten joku häiriö tuulilasinpesu-pyyhinjärjestelmän bittilöisissä täytyy olla?Viimeksi muokannut kvande; 6.4.2019, 17:08. Perustelu: Lisätty pohdinta lasinpesurin toimimattomuudesta suhteessa pyyhinmoottorin oikutteluun.
Comment
-
Vaikka tuulilasinpyyhkimien mekanismin asennus jäikin puolitiehen, sain kuitenkin rasvattua takaluukun kahvamekanismin, herkisteltyä takaluukun lukon ja vaihdettua epäkelvot rekisterikilven valot uusiin. - Nyt takaluukun lukon avaimenreikä on peitetty teipillä, joka toivottavasti suojaa lukkoa sitä tilannetta varten, kun avainlukkoa joskus tarvitaan.
Comment
-
No mites sitten tuon pienemmän pintaliitosvastuksen kunto tuossa rikkinäisen trankun alapuolella? - Tuskin silläkään käytännön merkitystä on? ;)
Juu, ei auta kuin odotella korvaavaa moottoria.
Jännä tosiaan tuo moottorin mekanismi: Siellä ei ole mitään kampimekanismia sisällä, vaan moottori tunnistaa pyyhkimien asennon ja päättää sen perusteella milloin on aika muuttaa pyörimissuuntaa.Viimeksi muokannut kvande; 6.4.2019, 19:29.
Comment
-
Nyt jänskättää tuleeko tuulilasinpyyhkimen moottori jo huomenna: PostNord Suomi lähetti viestin, että osa on jo Vantaalla ja toimitus huomenna. - Ainoa huoli tässä vaiheessa on, ettei meillä taida olla vastaanottajaa paikalla päiväaikaan...
Optimistina painelin kuitenkin hymyssä suin autotalliin purkamaan tuulilasinpyyhkimen mekanismin osiin rasvausta varten. Tuolta osin kaikki eteni melko suoraviivaisesti ja ongelmitta:
1) Poista tuulilasinpyyhkimien akselien päästä kumisuojat
2) Poista akselien päässä olevat C-sokat ja niiden alla olevat aluslevyt
3) Nitkuttele akselit irti runko-osasta (minulla molemmat akselit pyörivät helposti, mutta toinen ei hapettumien vuoksi tahtonut irrota runko-osasta ilman kevyttä väkivaltaa)
4) Irrota akseleiden alapäässä olevat aluslevyt (alempi aluslevy on hieman kaareva ja toimii jousena puristaen koko akselipakettia O-rengastiivisteitä vasten)
5) Poista O-renkaat runko-osan läpivientiholkkien molemmista päistä
6) Puhdista (hio tarvittaessa) akselit
7) Puhdista runko-osan laakeriholkit ja tarkista muutenkin osan kunto
8) Rasvaa runko-osan laakeripesät (itse käytin Esson yleisrasvaa -30°C - 130°C)
9) Puhdista aluslevyt, sokat ja O-renkaat, uusi tarvittaessa
10) Rasvaa kaikki nivelet
11) Kokoonpano päinvastaisessa järjestyksessä
Comment
-
Tuulilasinpyyhkimen moottori saapui tänään lähikauppaan, joten töitten jälkeen pääsin harrastamaan sen paikoilleen.
Ensin toki varmistin moottorin toiminnan ja totesin sen käypäiseksi. Reilun tunnin verran räntäsateessa aherrettuani auto on taas ajokunnossa. Koeajon ajattelin kuitenkin jättää huomiselle, sillä lämpimän suihkun jälkeen on mukavampi käpertyä rouvan viereen sohvalle tuijottamaan televisiota. - Palaan siis koeajon jälkeen linjoille, mikäli pyyhkimien asentoa joutuu hienosäätämään VCDS:llä tai muita tiedotettavia asioita ilmenee.
Comment
-
Asentamani tuulilasinpyyhkimen moottori on kyllä alkuperäinen 4E1955119B, mutta purku-osa. - Tuon vuoksi seuraavan 10 vuoden toiminta-ajasta en uskaltaisi lähteä kovin suurta vetoa lyömään...
Ajoin aamulla Audilla töihin ja pyyhkimien toiminnassa ei ollut valittamista. Myös pesuri toimi moitteetta.
Periaatteessa kuljettajan puolen pyykimen vartta voisi kääntää yhden pykälän lähemmäksi A-pilaria, sillä nyt pyyhkimen sulka on ylä-asennossa A-pilarin suuntainen, mutta noin 5-6cm etäisyydellä pilarista.
Comment
-
Ilmeisesti ongelmat tuulilasinpyyhkimen moottorin kanssa eivät ole lainkaan ainutkertaisia: Ainakin Touaregin pyykimen moottorin on väitetty kärsivän kosteusongelmista, joka tuhoaa elektroniikan: https://www.youtube.com/watch?v=NxELDnzp3L0
Googlen kuvahaulla näyttäisi löytyvän ainakin muutamia samantyyppisiä tuloksia itämailta.
Comment
-
Pääsiäisen pyhinä tuli vahattua ja imuroitua A8.
Imuroinnin yhteydessä kiinnitin huomiota kuljettajan jalkatilan mattoon ilmestyneeseen punaiseen väriin. - Onko lämmityslaitteen kennon vuoto kovinkin yleistä D3:ssa? Tuskin tuo jäähdytysneste on jalkotilaan päätynyt konehuoneen puoleltakaan, vaikka sillä suunnalla onkin viime aikoina räpläilty jäähdytysjärjestelmään liittyvien komponenttien kanssa enemmänkin...
Comment
-
Viime viikon jälkeen en ole ehtinyt ajamaan Audilla metriäkään.
Uudet kiinalaiset kesärenkaat (Tracmax Privilo TX-3) tulivat kuitenkin 1001-renkailta tilattuna ranskasta.
Edit: Linkin väitteestä poiketen rengasmelun pitäisi olla A-luokkaa (69db), mutta tarrojahan voi liimata renkaaseen vaikka minkälaisia... Todellisuus selvinnee tänään, kun ajelen testilenkin Koivuhaan Teboilille.
Naapurin Jopi pyöräytti gummit torstaina vanteille, joten tänään sain ruuvattua kesätassut paikoilleen. Samoin kuin huuhdottua viikon aikana kertyneet siittiöpölyt auton pinnoilta.
Kesärengas-kuva liitteenä (auto "lift moodissa").
Comment
-
Blaah! Jonkin asian kun saa hoidettua, niin joku toinen pompsahtaa esiin: Nyt ei auton sisätilat viilene, vaikka ilmastoinnin paneelista on säädetty kylmyys "LO":lle eikä "ECON"-moodi ole päällä.
Kylmäainetta on järjestelmässä ja paineet huitelee tuolla 7-12 baarin välissä, mutta konehuoneen puolella edes putket eivät jäähdy. - Näinköhän kompressorin säätöventtiili N280 olisi jumissa?
Logi näyttää seuraavaa:
Address 08: Auto HVAC (4E0 910 043 B)
17:23:23 Group 001
0.750 A Current
89.5 % Load
28.0 % Load
8.2 bar Absolute Pres.
17:23:23 Group 002
0.0 (no units)
3.0 (no units)
1.0 (no units)
3.0 (no units)
17:23:23 Group 003
191.0 (no units)
195.0 (no units)
67.0 (no units)
190.0 (no units)
Arvauksia viasta ja ehdotuksia korjauksesta otetaan vastaan...
Edit: Aidizinesin ketjun https://www.audizine.com/forum/showt...is-not-working viesteihin #4 ja #10 viitaten:
This doesn't look right at all. A 64% duty cycle should be producing a system pressure somewhere around 16 to 20 bar. Are you sure the system is fully charged?
10:07:26 Group 001
0.648 A A/C Valve (N280) Current
64.0 % A/C Valve (N280) Duty Cycle
22.5 % High-Pressure Signal (G65)
6.0 bar Refrigerant Circuit Pressure
Tuon perusteella näkisin 4 potentiaalista vikavaihtoehtoa:
1) Viime keväänä täytetty ilmastointi on vuotanut aineita pihalle niin, ettei paineet enää nouse ja kylmennys toimi
2) Kompressorin kytkin on hajalla, eikä kompura pyöri ja nosta painetta
3) Kompressori on hajalla
4) Jäähdytyksen paisuntaventtiili on hajalla eikä rajoita kylmäaineen virtausta järjestelmässä
Comment
-
Saisi tuo anoppi tulla useamminkin käymään! - Tänä viikonloppuna minulla on nimittäin ollut eniten autotalliaikaa vuoteen!
(Anoppi pitää rouvan sopivan kiireisenä, jolloin minulle jää kivasti omaa aikaa :D ).
Jotain edistystä tapahtui siis A8:n osalta tänäänkin, kun vaihdoin kuljettajan imuoven mikrokytkimen puolentoista vuoden ämpyilyn jälkeen. - Hyvin oli harjoiteltu jo aikaisemminkin, joten aikaa tinailuineen meni pari tuntia. Ja sekin rauhallisella työtahdilla.
Korjaus oli onnistunut ja nyt imuovi toimii taas.
Ensimmäisessä kuvassa lukkorunko on rälläköity vanhan mikrokytkimen vaihtamiseksi. Toisessa kuvassa näkyy vanha ja uusi mikrokytkin. Vanhan kytkimen ongelma oli kadonnut metallivipu. Muut vauriot syntyivät irrotustyössä.
Comment
-
Logittelin vielä HVAC:n arvoja:
Ensin virrat päällä, mutta auto ei käynnissä järjestelmäpaine oli 3,2 bar.
Sitten parin minuutin käytön jälkeen järjestelmäpaine oli 4,4 bar.
Viiden minuutin käytön jälkeen järjestelmäpaine näytti 5,2 bar.
Noitten pohjalta arvelisin, että systeemi on vuodessa vuotanut paineita ulos siten, että lämpimällä säällä teho ei enää riitä kabiinin jäähdytykseen, vaikka ulkolämpötilan ollessa 10 asteen tienoilla konehuoneen putket vetävät huuruun ja kylmää tulee myös sisälle.
Comment
-
Ihanko tässä on vielä magneettikytkin kompressorissa? Saman ikäinen viitisen numeroa pienempi Audi oireili siten, että sai ajaa melkein 10 km ennen kuin tuli yhtään kylmää, järjestelmässä siis kuitenkin täysi määrä ainetta. Syypää oli säätötilavuuskompressorin säädinmokkula, jonka sai ostettua eBaysta erikseen joltain itäeurooppalaiselta kauppiaalta.
Comment
-
kylläpä tässäkin taitaa jo olla muuttuvatilavuuksinen tms. kompura.
Jos tuon kylmälaitteen käyttäisi täytettävänä ensi viikonloppuna Viipurissa, niin sen jälkeen tiedän varmemmin johtuuko kylmän puute kylmäaineen vähyydestä vai N280-venttiilistä. Tai jostain muusta.
Vuosi sitten järjestelmä täytettiin edellisen kerran, joten mahdollinen vajaus kylmäaineessa saattaa generoida isompaa remonttia :/
Comment
-
Täytyy budjetoida remonttirahaa tulevaan ilmastoinnin kunnostukseen: Edellisestä täytöstä oli yksi vuosi/12tkm. - Nyt järjestelmästä imaistiin pois 180g kylmäainetta ennen täyttöä.
Toivottavasti kylmennys pelaa kuitenkin tulevan kesän, että remonttirahastoon ehtii säästämään 1-2 harrasteyksikköä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kvande Näytä viestiAinakin jäähdytysnestettä listalla oli, mutta myös jotain voda-juttuja kahteen otteeseen. Englanniksi oli samoilla riveillä maininta OIL -jotakin. Ensimmäistä 5L ja toista muistaakseni 2L. - Täytyy kysyä vaimolta, minne hän laittoi kuitit remontista. Rouva oli tosin niin reippaan oloinen tänään aamulla, että en uskalla vannoa papereiden löytymisen puolesta...
Tuon pumpun olin siis tilannut aikaisemmin ebay:stä.. Pumpun hinta posteineen oli vajaan satasen.
Comment
-
Kesäautokaudella ei ole tullut kovin paljon harrasteltua kasin kanssa. - Tai no sen verran, että 17.7 aamulla havahduin tosiasiaan, että auto olisi pitänyt katsastaa viimeistään 16.7...
Onneksi lähikonttorilla oli heti aamusta aika, joten katsastus hoitui ilman huomautuksia odottaessa.
Tämän herätyksen jälkeen päätinkin tehdä autolle perushuollon 60tkm. lisätöillä. - Tai no, ainakin seuraavat työt askartelin sunnuntaipäivän ratoksi:
- Vaihdelaatikon termostaatin vaihto
- Bensanpaineen säätimen vaihto
- Sytytystulppien vaihto
- Moottorin ilmansuodattimien vaihto
- Ilmamäärämittarien vaihto
- Sisäilmansuodattimen vaihto
- Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto
- Polttoainejärjestelmän puhdistusaineen lisääminen tankkiin (https://www.motonet.fi/fi/tuote/6081...tem-Trim-400ml)
Samalla kun nollasin huoltoilmaisimen, lukaisin myös vikakoodit:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
Component: 6.0L W12/4V G ª0050
Revision: 00000000 Serial number: AUX3Z0E5167039
Coding: 0011773
Shop #: WSC 02313 785 00200
VCID: 5CB7426B9FA9ACAAE1-8008
6 Faults Found:
16750 - Camshaft Position Sensor B Bank 1 (G300)
P0366 - 004 - Implausible Signal - Intermittent
18672 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
P2240 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent
18669 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
P2237 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent
16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
P0011 - 008 - Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced) - Intermittent
19058 - Linear Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Pump Current Trim Circuit
P2626 - 004 - Open
19713 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1; Heating Circuit
P3257 - 001 - Regulation at Upper Limit - Intermittent
Readiness: 0000 0000
-------------------------------------------------------------------------------
Olisiko auto mennyt noilla vikakoodeilla katsastuksesta huomautuksitta läpi, vai oletanko että koodit liittyvät jotenkin nyt tehtyyn huoltoon?
Comment
-
Muistelen että VCDS antaa vikakoodin perässä MIL ON tekstin kun se sytyttää mittaristoon vikavalon, ja tällöin se myös näkyy leimasetän OBD lukijassa. Siltikin jotenkin haiskahtaa viat sun remonttiin liittyviltä kun on noin monta ja auto kuitenkin on täydessä ajokunnossa.
Comment
-
On muuten aika tiiviin oloinen konehuone vähän joka puolelta :D Pitikö imusarja käyttää irti koska bensapaineen säätö oli sen alla? Ilmeisesti myös tulppien vaihdon vuoksi se pitää ottaa irti? Muutenkin toivottavasti esim. koneen takana oleviin letkuihin ei tarvitse kovin usein koskea..
Comment
-
Noista vikakoodeista ainakin nokka-akseliin viittaavat koodit liittyvät todennäköisesti öljynvaihtoon, sillä sen jälkeen moottorin käyntiääni ensimmäisen sekunnin-kahden ajan oli aika jäätävä...
Sitten noista Lambda-antureiden koodeista on vaikea sanoa, pitää tarkkailla tilannetta. Kyllähän tuossa ilmansuodattimien vaihdon yhteydessä joutui noita anturien liittimiä käpälöimään, joten toivottavasti nuokin koodit on sitä perua ja pysyvät taas jakossa poissa. Edellisellä vikakoodien lukukerralla, noin kolme kuukautta sitten, ei tuollaisia koodeja ollut.
Imusarjan irrotin tosiaan tulppien ja bensanpaineensäätimen vaihtamiseksi. - Tuo on helppo ja nopea tapa varmistaa kunnon työskentelyolosuhteet alueella.
Olin jopa yllättynyt, kuinka helppoa perushuollon tekeminen oli verrattuna D2-korimalliin. :)
(Tilanne tietysti muuttuu, jos täytyisi päästä käsiksi koneen takareunan komponentteihin.)
Comment
Comment