Vika ei tainnut olla nyt mekaanikossa, jos asiakas toimitti osan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käyttöharraste W12
Collapse
X
-
Vieras
-
Pulla on oikeassa: Minä toimitin osan enkä näin ollen myöskään osaa syyttää korjaamoa, varsinkaan kun pihassa suoritetun tarkastuksen ja lyhyen koeajon aikana en havainnut mitään normaalista poikkeavaa. Vuoto näkyi vain silloin, kiertovesipumppu oli käynnissä. - Tuskin olisin itsekään kokeillut tehdasuuden pumpun pesän kiristystä ennen osan asennusta paikoilleen.
Onneksi pesän mahtui nyt kiristämään purkamatta keulaa huoltoasentoon :)
Comment
-
Asiasta toiseen: Mitähän kanavia pitäisi katsella VCDS:llä, jotta saisin selvitettyä kuskin oven Soft Close -ongelman? - Lähinnä tuon oven mikrokytkinten asentojen bitti kiinnostaa.
Esimerkiksi Address 42:n Group 1 näyttää olevan ovi auki:
- 00000010 Door status
- 00000000 Button status
- 1110 voltages and databus status
- 14,21 V Voltage supply
Mitähän noiden pitäisi olla ovi auki ja kiinni -asennoissa?
Comment
-
Vieras
-
Noniin, eiköhän tuo mikrokytkivika liene selvä juttu:
Apukuskin ovi kiinni:
Address 52: Door Elect, Pass. (4E1 910 802 B)
16:51:55 Group 001: General
00000000 Door Status
00000000 Button Status
1110 Voltages and Databus Status
14.35 V Voltage Supply
Address 42: Door Elect, Driver (4E1 910 802 B)
16:53:59 Group 001: General
00000000 Door Status
00000000 Button Status
1110 Voltages and Databus Status
14.28 V Voltage Supply
Address 52: Door Elect, Pass. (4E1 910 802 B)
16:52:31 Group 001: General
00000011 Door Status
00000000 Button Status
1110 Voltages and Databus Status
14.14 V Voltage Supply
Address 42: Door Elect, Driver (4E1 910 802 B)
16:53:38 Group 001: General
00000010 Door Status
00000000 Button Status
1110 Voltages and Databus Status
14.08 V Voltage Supply
Mahtaako kuljettajan oven lukkolaitteen osanumero Soft Close -toiminnolla olla 4E1837015A?
Edit: Vahvistan osanumeron itselleni: Osanumero kuljettajan oven lukkomekanismille Soft Close -toiminnolla 05/2003 - 11/2006 valmistettuihin Audi A8 autoihin on 4E1837015A. Kuvakaappaus liitteenä.Viimeksi muokannut kvande; 13.12.2017, 19:24. Perustelu: Osanumeron vahvistus ja kuvaliitteen lisäys.
Comment
-
Viimeaikoina päivitykset ovat jääneet tekemättä, sillä talon alakerran pintaremontti on vienyt kaiken vapaa-ajan viimeisen kolmen kuukauden ajalta. Olen siis käytännössä vain kerännyt vikalistaa keväämmällä tehtäväksi. - Tällä hetkellä työlistalle on kertynyt seuraavat asiat:
- Akun uusiminen (lähtee kyllä joka kerta käyntiin, mutta yli viikon seisonnan jälkeen herjaa varaustilasta ja saattaa vanhuuttaan muutenkin aiheuttaa osan alla mainituista ongelmista)
- Lisäilmapumput oik. + vas. (Ulisee kuin tuomiopäivän pasuunat kylmäkäynnistyksessä)
- Takajarrupalat + levyt (Pintaa vasemmalla max. 3mm, herjaa satunnaisesti seisontajarrusta)
- Etujarrupalat + levyt (Uusitaan varmuudeksi yhdessä takajarrujen kanssa)
- Ovien lukot, kaikkien läpikäynti, puhdistus ja voitelu, sekä tarvittaessa uudet lukot kuskin oveen (Soft Close ei toimi) ja oikeaan takaoveen (keskuslukko ei avaa aina tätä lukkoa)
- Webaston kiertovesipumpun johdotuksien tarkistus: Onko +/- kytketty väärinpäin Viipurissa asennuksen yhteydessä (Webasto käynnistyy, nostaa veden lämmöt webastolla +50C asti ja sitten sammuu, mutta sisätilat ei oikein lämpene)
- Rekisterikilven valojen vaihto (alkuperäiset LED-valot vilkkuu satunnaisesti)
- Takaluukun kahvan ja lukkolaitteen, sekä vastakappaleen voitelu (avauskahva jäykkä ja pakkasella luukku ei sulkeudu kunnolla)
- Vaihteiston öljypinnan tarkistus ja lisäys tarvittaessa (kylmänä 2-3 vaihto töksähtää hieman ja kickdown on pelottavan töksähtävä, jos kaasupolkimen alla oleva kickdown-kytkin on deaktivoitu, eli käännettynä myötäpäivään. Kickdown aktivoituna ei niin paha, mutta silti huomattava)
- Moottoriöljyn ja kaikkien suodattimien vaihto (normaali kausihuolto ennen katsastusta)
- Maalipinnan korjaukset, myllytys ja auton sisäpesu
- Ajovalojen säätö
- Katsastus
- Konehuoneen vesiletkun vaihto paineilmaletkusta orkkisputkeksi (ei akuutti,, mutta sininen muoviputki loistaa silmään häiritsevästi)
- Takana oikean parkkianturin vaihto (herkeää satunnaisesti toimimasta)
- Kuskin tuulilasinpyyhkimen tarkistus (pyyhkii huonosti yli 80km/h, kun pyyhin palaa takaisin ala-asentoon)
- Puuttuvat pohjapanssarin kiinnikkeet asennettava
- Takajalkatilojen sähkölämmittimien vaihto (ei akuutti, mutta jos jostain löytyisi ehjät halvalla)
- Puhelinjärjestelmän ja MMI:n oikea koodaus (nyt herjaa VCDS:llä jostain puutteellisesta koodauksesta)
Päivitän ketjua sitä mukaa, kun saan listalla mainittuja hommia tehdyksi tai uusia tehtäviä ilmaantuu.Attached FilesViimeksi muokannut kvande; 28.3.2018, 12:56. Perustelu: Lisätty liite, jossa jarrujen osanumerot, muistilistaksi itseäni varten.
Comment
-
Vieras
-
-
Viikonloppuna ehdin viemään käyttöharrasteprojektia takajarruremontin verran eteenpäin: Levyt ja palat vaihtuivat kivasti renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Edes jarrusatulan kannaketta ei tarvinnut irrottaa levyn vaihtoa varten.
Tosin kertaalleen joudun ottamaan vielä apukuskin puoleisen takakulman auki, sillä paskoin yhden liikutapin suojakumin satulan kannaketta puhdistaessani.
Seuraavaksi suunnittelin vaihtavani uudet LED-rekisterikilvenvalot, mutta tulin toisiin ajatuksiin havaittuani ranen käyneen asentamassa edelliset LED:t alkuperäiset hehkulankavalot puukottamalla ja poistamalla LED:istä mustat suojakotelot. - Tilauslistalle lisätään siis alkuperäiset hehkulankalamput 4E0943021 ja 4E0943022.
Satunnaisesti häiriköineen, oikeanpuoleisimman pysäköintitutkan anturin vaihto olikin yllättävän kivuton toimenpide: Mitään ei tarvinnut varsinaisesti purkaa, vaan käsi sopi hyvin puskurin sisälle pakoputkenpään vierestä. - Ja työkaluksikin riitti miinuspäämeisseli sähköliittimen aukikampeamiseen.
Lopuksi vilkaisin toisinaan oikutellutta apukuskin takavaloa. Valon sisälle päässyt kosteus oli hapettanut sisällä olevan liittimen. Koska pelkkä puhdistus ei saanut vilkkua toimimaan luotettavasti, tilasin saksasta lasirikkoisen valon viidellä kympillä. - Vaihdan siitä sisäkalut omaan takalyhtyyni.
Comment
-
Sotanorsu on toiminut tasaisen luotettavasti: Välillä oven lukot reistailee (kuskin oven Soft Close ei toimi, takakontin lukko ei sulkeudu kunnolla pakkasessa ja oikea takaovi ei kylmällä tahdo avautua keskuslukolla). Lisäksi pari kertaa on sattunut niin, että oikean takaoven lasinnostin ei jaksa sulkea ikkunaa ilman useita yrityksiä, joten kaipa tässä täytyy henkisesti valmistautua ovipahvien irrotukseen ja tehdä samalla kertaa kattava lukkohuolto.
Sen verran olen kuitenkin saanut tehtyä, että vaihdoin saksasta tilaamani lasirikkoisen takavalon sisuskalut auton alkuperäisen lampun kuoriin ja nyt toimii taas oikeanpuoleinen takavilkkukin. Aikaa operaatioon meni Pirkkalan ABC:n pihalla hurja 5 minuuttia, joten kyllä tuon jälkeen olinkon jo kahvit ansainnut.
Seuraava korjausurakka oli varashälyttimen sireenin vaihtaminen: Vaativaan vaihto-operaatioon kuului akvaarion suojamuovin poistamisen jälkeen yhden mutterin avaamisen, sekä sähköliittimen aukikampeamisen, joten kyllä sitä taas tunsi oikein urakoineensa... Tai no, A6 pitää huolen siitä, että remonttia riittää :(
Comment
-
Tänään Porista palatessani huomasin, että en saa auton jousitusta Dynamic-tilaan. Mielessä pyöri jo lompakosta poislentävät harrasteyksiköt, kun jousitusta, venttiilipakettia ja kompuraa ruvetaan vaihtamaan... - Positivinen yllätys löytyi kuitenkin jousitusta käsittelevästä SSP:stä, joka osasi kertoa ettei Dynamic mode ole käytössä kun Tow mode on päällä.
Siitäpä sitten näpyttelin MMI-valikosta peräkärry-tilan pois päältä ja heti tuli jousituksen Dynamic mode aktiiviseksi. :)
Edit: Ai niin, vikakoodeja selatessani sain vihdoin poistettua hälyttimen sireenin koodin: Uusi käytetty sireeni siis toimii, tai ainakin jotenkin juttelee auton kanssa.Viimeksi muokannut kvande; 18.5.2018, 19:45. Perustelu: Lisätty maininta sireenin koodin poistamisesta.
Comment
-
Vein eilen w12:n porkkikselle hoitoon: Lisäilmapumput lopettivat ulinan ja nopeusrajoittimen kohdalla sormi taisi lipsahtaa arvoon 500km/h.
Sääli että olin hiukan tiukalla aikataululla liikkeellä, sillä jutusteltavaa olisi riittänyt niin pihassa olleesta kalustosta, kuin TaNpereella vietetyistä opiskeluvuosista. - Täytyy yrittää jatkaa jutustelua klubitapahtumissa.
Comment
-
A8:n ilmastointi on ollut viimepäivien helteissä varsin tehoton ja puhallellut vain hiukan ulkoilmaa kylmempää viilennystä kabiiniin. Tämä pikkukiusa ratkesi varaamalla täyttöaika Viipurista, Hobby-autosta.
Täyttö hoitui odottaessa: Järjestelmästä imettiin pois 180g kylmäainetta, jonka jälkeen sinne tankattiin 620 grammaa uutta täytettä. - Nyt järjestelmä jäähdyttää esimerkillisesti ja kustannuksia operaatiosta kertyi 2200 ruplaa.
Comment
-
Öö, jos oikein muuntelin niin olisi about 30e, sisältäen työt ja 440g aineen lisäystä?
Aika ihana hinta kun korjaamolle ostaessa maksoi Suomessa pelkkä R134a kylmäaine vissiin 145e/kg.
Edit: Mistähän pirun paikasta on tuo meidän päällikkö aineet hommannut kun netissä löytyy alle 50e/kg hintoja aineelle.Viimeksi muokannut teuska; 8.6.2018, 18:33.
Comment
-
Kylmäaineen saatavuudessa on ilmeisesti EU:sta johtuvia rajoitteita ja esim. R134a:n hinta on noussut älyttömästi: https://yle.fi/uutiset/3-10205749
"Kiintiö rajoittaa saatavuutta
Ongelma on todellisuudessa laajempi. EU rajoittaa kylmäaineen saatavuutta tällä hetkellä kaikissa EU-maissa. Taustalla on asetus, joka pyrkii vähentämään kylmäaineiden vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.
– Aineille on asetettu kiintiömäärä koko EU:n alueella ja tuo määrä laskee koko ajan vuoteen 2030 asti. Koska saatavuus vähenee, nousee hinta automaattisesti, kertoo Suomen Kylmäliikkeiden liiton toimitusjohtaja Mika Kapanen.
Hän uskoo, että autoissa käytettävien kylmäaineiden hinta nousee vielä paljon.
– Todennäköisesti käy niin, että se, kenellä on ainetta jäljellä vuoden lopussa, voi määritellä hinnan vapaasti."
Comment
-
Vieras
Pitää paikkansa. Ennen r134a 12kg pönttö oli n. 250e korjaamolle, nyt 850e. Jotkut myy nyt halvalla 590e pönttö. Voitte odottaa että ilmastointihuoltojen hinnat pomppaa. AGA:lla sama pönttö yli tonnin.
Comment
-
Grillin hankin viitisen vuotta sitten Espoon Bauhausista. Malli on Grillstar Melbourne. Huom, linkin grillin hinta ruotsin kruunuissa.
Nykyisellään tuo ei taida kuulua Suomen Bauhausin tuotevalikoimaan.
Kovalla käytöllä grilli on kesäaikana ollut, mutta nyt alkaa käyttöikä olla täynnä: Koska kyseessä on edullinen malli, on materiaalivalinnoissa hiukan tingitty ja toissa kesänä happani ensin polttimien peltisuojat ja viime kesänä itse polttimet alkoivat mätänemään. Mätä poltin taas kuumentaa maalattua peltirunkoa polttaen maalin pois, jolloin runkokin varmaan mätänee. - Tämä kesä tuolla täytyy kuitenkin mennä.
Erityisesti olen grillissä pitänyt tuosta yhdistelmärakenteesta, jolloin lihat saa hiilipuolella hyvän savuaromin ja lihan pinnat saa kuumalla hiilloksella nopeasti kiinni. kaasupuolella voi sitten säätää lämpötilan tarkasti ja hakea juuri oikean kypsyyden ilman pelkoa lihan polttamisesta.
Lisäksi kaasupuolella on sen verran reilusti pinta-alaa, että sinne sopii yhtä aikaa myös muurikka-pannu jonka päällä on kiva paistella lisukkeita, kuten vihanneksia. Tai sitten niita muurinpohjalättyjä. :)
Comment
-
Mistä tietää, että kesäloma on alkamassa? - No kun yöllä sataa kunnolla ensimmäistä kertaa koko aikana, minkä A8 on minulla ollut. Ja siitä, että autoon mennessä havaitsee kattoluukun viemäreiden olleen tukossa.... Jonka seurauksena sade jatkuu auton sisällä kattopaneelista. Minkä seurauksena keskikonsoli lainehtii.
Onneksi olin vielä Porissa enkä kotona, joten sain nauttia discoteekkimaisesta valaistuksesta ja tunnelmasta (tosin ilman ääntä, koska radio oli mykistynyt) auton sisällä koko kotimatkan. - Ja aamulla tällä autolla pitää lähteä ulkomaille... Siellä se nyt lepää, autotallissa sisusta osittain purettuna ja paineilmalla puhallettuna. Aamulla täytyy nousta sianpierun aikaan kasaamaan autoa.
Hyvällä tuurilla puolet bokseista ja näppäimistöistä pääsee vaihtamaan, joko lyhyemmällä tai pidemmällä aikavälillä.
Edit: Sen verran oli hapettumaa keskikonsolin näppäimistön piirilevyllä, että tuskin oli ensimmäinen kerta vedet sisällä. - Täytyy laittaa uusi näppis tilaukseen. Lisätty myös pari kuvaa.
Kaiken kruunasi kevään viimeinen salitreeni, joka meni pilalle kramppaavien sisäreisien ja pohkeitten takia...Viimeksi muokannut kvande; 29.6.2018, 21:05. Perustelu: Selkeytetty kirjoitusta ja korjattu virheitä
Comment
Comment