Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Käyttöharraste W12

    Jannekk tuossa onnittelikin altaan syvään päähän hyppäämisestä. - Kahden viikon omistamisen ilon jälkeen alan ymmärtää, mitä hän tarkoitti...
    Tulin siis hankkineeksi keski-ikäiselle miehelle tyypilliseen tapaan auton, jonka toivoin viestittävän dynaamisuutta, vakavaraisuutta ja sosiaalista asemaa yhteiskunnassa, mutta todellisuudessa olin tullut hankkineeksi epäkäytännöllisen ja vikaherkän pappakulkineen (joka on kuitenkin kohtuullisen rivakka päivittäisessä liikenteessä).

    Vikaherkkyydestä mainitakseni olen jo onnistunut bongaamaan autosta vikabingon vaakaan (kulmabingo vielä odotuttaa osumaa...):
    - Takaluukku ei nouse ilman kädellä avittamista (uudet kaasujouset tilattu, moottorin magneettikytkimen muokkaus odottaa, mikäli kaasujouset eivät auta)
    - Takaluukun sulkunappi ei toimi satunnaisesti (kosketushäiriö napissa, uusi tilattu)
    - Etukäsinojan saranamekanismin vaimennin hajalla, käsinoja ei sulkeudu kunnolla
    - MMI-näytön hammaspyörät hajosivat eilen (3 settiä metallisia tilattu)
    - Oikean sivupeilin huurteenpoisto ei toimi
    - Jarrulevyt täristävät kovemmassa jarrutuksessa
    - Webaston toiminnasta ei ole täyttä varmuutta

    Yritänkin nyt lähteä parantamaan vähän kerrallaan auton kuntoa ja pidän samalla muita aiheesta kiinnostuneita kanssaharrastajia ajan tasalla ja infottuna siitä, miten D3-mallisarjan huippua voi yritää ylläpitää ja miten ei ehkä kannata...
    Attached Files

    #2
    Onnea uuden hankinnan johdosta, onneksi on rohkeitakin harrastajia olemassa =) Itselläni oli sama kuume tuossa joku tovi sitten. Monta viikkoa tutkin eri palstoja maailmalta ja kävin muutamaa yksilöä kokeilemassakin. Tuo w12 oli tosiaan "pettymys" tehojen suhteen ja omasta mielestäni jopa äänekkäämpi kuin v8 koneella oleva. Aikani tutkittuani niin päätin tulla järkiini (jänistin siis) ja jätin ostamatta. Mielenkiinnolla seurailen tätä ketjua.

    Comment


      #3
      Jos ne kaikki viat ovat tuossa, aika vähällähän tämän kanssa selviää..

      Comment


        #4
        Kysyinkin jo toisaalla tästä, kun on tutun oloinen kilpi, että mistä päin tuli?

        Comment


          #5
          Takaan ettei ole, alkusoittoa ;) Tsemppiä Karille!

          Comment


            #6
            Onnittelut senaattoritason kulkineesta...
            Jotenkin voisin suositella, että tsekkaat ne kumitutit sieltä tuulilasin edessä olevasta vesikaukalosta pois...
            Dokumentoi se takaluukun nostomekanismin korjaus hyvin. Kaasujousien vaihto ei auta, jaa mistäkö tiedän :)

            Comment


              #7
              Eikös tuo ole sen Audin johtajan vanha auto, joka sai kenkää hieman sovinistisien kommenttien takia? Esko Kiesi.

              Miten muuten ne kumitutit saa pois? Tai missä kohtaa ne yleensäkin siellä on..? Eihän siellä saa kättä mihinkään rakoon.

              Comment


                #8
                Tällaista on mielenkiintoista seurata, pistä vaan päivityksiä usein. Auto näyttää oikein hyvältä.

                Comment


                • #9
                  Mahtava projektiauto ja kunnon koneella!
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                    Kysyinkin jo toisaalla tästä, kun on tutun oloinen kilpi, että mistä päin tuli?
                    Kas, enpäs huomannutkaan kysymystäsi.
                    "Edellinen omistaja pankkiiri Kulosaaresta. Ajettu vain kesällä"...

                    Historiatiedot:
                    12.06.2013 - 05.09.2017 1.omistaja Carl-Gustaf ...
                    04.04.2012 - 12.06.2013 1.omistaja Fredrik ...
                    31.03.2011 - 04.04.2012 1.haltija Yksityinen
                    31.03.2011 - 04.04.2012 1.omistaja Osamaksut OP Yrityspankki Oyj
                    28.02.2011 - 31.03.2011 1.omistaja VV-Autotalot Oy
                    19.07.2005 - 28.02.2011 1.omistaja Yksityinen

                    Matkamittarilukema 252007 km, Ajankohta 10.07.2017
                    Matkamittarilukema 252007 km, Ajankohta 29.06.2017
                    Matkamittarilukema 250478 km, Ajankohta 12.07.2016
                    Matkamittarilukema 248505 km, Ajankohta 03.07.2015
                    Matkamittarilukema 247554 km, Ajankohta 30.06.2014
                    Matkamittarilukema 246312 km, Ajankohta 12.06.2013
                    Viimeksi muokannut kvande; 20.9.2017, 07:51. Perustelu: Lisätty kilometrihistoriaa

                    Comment


                    • #11
                      Jos haluat saada takaluukun mekanismin kuntoon niin osta paikallisesta musiikkiliikkeestä viuluhartsia. Moottori osiin ja raaputa tasainen kerros hartsia sen magneettipyörän päälle. Osat takaisin kasaan ja moottori luukkuun kiinni. Avot, toiminut itsellä jo toista vuotta ongelmitta.

                      Ongelmahan noissa on kitka, eli se magneettipyörä rupeaa lyömään tyhjää, ei jaksa työntää luukkua auki.

                      Comment


                        #12
                        Tuo hartsikikka tms. kitkaa lisäävä toimenpide kuulostaa testaamisen arvoiselta. Sitä ja vastaavia kitkan lisäämisiä on kokeiltu menestyksellä myös ulkomaisilla foorumeilla:
                        - https://www.audiworld.com
                        - Youtube.com

                        Osaako kukaan suositella oheisista hartseista sopivinta laatua tai muuta vastaavaa kitkalisäainetta?

                        Comment


                        • #13
                          Minä koitin kaikkia kehuttuja keinoja, mutta luukku toimi aina vaan hetken. Tuo hartsihan on kovetettua pihkaa, itsellä näkyy olevan Gewa-merkkistä. Moottori on helppo purkaa ja hartsi halpaa, testaamallahan se selviää.

                          Comment


                            #14
                            Muistin oikein historian. Kaikkea sitä muistaa vuosien takaa....

                            Comment


                              #15
                              Jos mieleesi muistuu jotain oleellista autosta, vuosien takaa tietenkin, niin olen kiinnostunut kuulemaan siitä vaikkapa yksityisviestin välityksellä.
                              Viimeksi muokannut Killeri; 20.9.2017, 21:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                                #16
                                Ei valitettavasti ole mitään sellaista kerrottavaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Kumitutit saa kaiketi nypättyä pois kun ottaa sisälokaritirti / raolleen. Siis alakautta kaiketi helpoiten...

                                  Comment


                                    #18
                                    Tänään, kymmenen päivän odottelun jälkeen, Liettualainen ebay-kauppias suvaitsi postittaa takaluukun katkaisijan. - Päätin siis aikani kuluksi katsella, saisiko vanhan katkaisijan elvytettyä, sillä postin tuntien kytkimen saapumiseen mennee vielä toiset kymmenen päivää.
                                    En kuitenkaan onnistunut elvytyksessä, sillä katkaisijan mikrokytkin oli hajalla: Sen sisällä oleva mikroskooppinen vetojousi oli katkennut. - Nyt ei auta, kuin odotella uuden katkaisijan saapumista.

                                    Pahinta harrastus-tuskaani helpottaakseni vaihdoin kuitenkin takaluukun kaasujouset. Kuljettajan puolelle 390 Newtonin jousi ja apukuskin puolelle 265 Newtonin jousi. Nyt takaluukku aukeaa kaukosäätimestä, tosin ensin pari sekuntia tyhjää raksutettuaan. Näyttäisi siltä, että kuskin puoli tarvitsisi pikkaisen lisäapua aivan noston alkuvaiheessa. Täytyy kehitellä tuohon jotain pikkunäppärää (ehkä vanha 390:nen jousi apukuskin puolelle?), sillä en jaksa vielä alkaa avaamaan nostomoottoria, vaikka hainkin jo Fazer musiikista viuluhartsin.

                                    Yritän päivittää tähän pari kuvaa, jos saan perunaphone 6:sta kuvat jotenkin fiksusti siirrettyä.

                                    Asiasta kolmanteen: Mikähän mahtaa olla, kun omenapuhelin ei löydä MMI:n bluetoothia? - Olisiko käyttäjäerror?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • #19
                                      Puhelin varmaan päivitetty uusimpaan IOS11? Et taida olla ainoa jolla mennyt BT rikki tän konsernin vehkeissä tuon päivityksen myötä..

                                      Comment


                                        #20
                                        Onnea projektiin. Aiheeseen mitenkään liittymättä meinaa hieman hymyilyttää joka kerta, kun näen täälä päin pyörivän kasin, jossa w12 kyltti keulalla ja hirveät kidukset tehty etulokareihin. Konehuoneessa sitten rouskuttaakin 3.0tdi :D

                                        Comment


                                          #21
                                          OT. Sain uuden puhelimen viime viikolla ja päivitin sen tietenkin heti ensi töikseni IOS11:een. - Nyt olikin jo odottamssa 11.01, katsotaan auttaako tuo...

                                          Edit: Pikainen BT testi paljasti, että I Phone 6 löytää Honor 8:n välittömästi, Windows -läppärin satunnaisesti ja Lenovon tablettia se löydä ollenkaan. Läppäri löytää Honorin ja I phonen. Lenovo löytää kaikki laitteet. Jännää.

                                          Edit 2: Kummasti parani Lenovon näkyminen muissa laitteissa, kun kävi täppäämässä sen asetuksista näkyväksi... Taidan mennä nukkumaan.
                                          Viimeksi muokannut kvande; 28.9.2017, 21:28.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tänään saapui kauan odottelemani takaluukun sulkunappi.

                                            Päätin käyttää tilaisuutta hyväkseni ja sitouttaa rakkaan vaimoni autoharrastukseen, joten hänelle lankesi kunnia suorittaa sulkunapin vaihtotyö (minä tietysti vieressä, innosta väristen seuraamassa ja ohjeistamassa toimenpiteissä).
                                            1) Alkuperäinen nappi kammettiin irti pienen tasapäämeisselin avulla vuorotellen kumpaakin lyhyttä sivua nostaen
                                            2) Sähköliitin irrotettiin painamalla liittimen lukitussalpaa ja vetämällä samalla liitin irti napista
                                            3) Sähköliitin kytkettiin uuteen avausnappiin, johon se menee vain yhdessä asennossa
                                            4) Avausnappi painettiin paikoilleen
                                            5) Testattiin napin toiminta
                                            Jotenkin minulle jäi häilyvä tunne, ettei vaimo saanut asennustyöstä samanlaisia kicksejä kuin allekirjoittanut...

                                            Comment


                                              #23
                                              Tänään otin työnalle lämmityslaitteen kennojen huuhtelun. Ensimmäinen kenno on parhaillaan työn alla, joten lopputuloksesta ei vielä osaa sanoa mitään.
                                              Näyttäisi kiitenkin alustavasti siltä, että ainakaan tämä kenno ei ole aivan tukossa.
                                              Tosin jotain härmää alkaa kertymään ämpäriin ensimmäisen puolen tunnin jälkeen.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut kvande; 29.10.2017, 15:23.

                                              Comment


                                                #24
                                                Reilun tunnin huuhtelun jälkeen tulo- ja paluuvirtaukset alkavat olla lähes saman värisiä.
                                                Ensimmäisessä kuvassa (puolen tunnin huuhtelun jälkeen) paluuletku oikealla. Toisessa kuvassa (tunnin huuhtelun jälkeen) paluuletku ylhäällä.
                                                Seuraavaksi käännän virtaussuunnan ja huuhtelen kennon puhtaalla vedellä.
                                                Nyt huuhtelussa on käytetty kidesoodaa 1kg/8 litraa vettä.

                                                Edit: Toinen kenno tuntuukin olevan sitten vähän enemmän tukkeessa: Ensimmäisen vartin aikana en tahtonut saada oikein minkäänlaista virtausta sen läpi.
                                                Katsotaan, josko tilanne paranisi seuraavan tunnin aikana...

                                                Edit 2: Lähtihän se neste kiertämään toisessakin kennossa, kun älysin ilmata pumpun imupuolen kunnolla.
                                                Harmi, ettei aikataulu anna tänään periksi testilenkille.- Nosturista loppui voima kesken, joten talvirenkaiden vaihto lykkääntyy huomiselle.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut kvande; 28.10.2017, 16:11. Perustelu: Lisätty tieto toisen lämppärinkennon tukkeutuneisuudesta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Fluksi on hyvää tavaraa tuohon takaluukun moottorille.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko molempien kennojen letkut vierekkäin, vai onko toinen toisella puolen autoa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Molempien kennojen letku ovat vierekkäin. Paikka on ahdas työskennellä, mutta kyllä sinne juuri ja juuri sormet sopii väliin.

                                                      Kävin juuri ajamassa koeajon ja ilmeisesti yksi letkuklemmari asettui huonosti paikoilleen. Makea höyrypilvi pölähti auton ympärille, kun palasin parkkiin. - Positiivista oli, että nyt autossa tarkeni sisällä.

                                                      Huonompi juttu oli, etten saanut vaihdettua Webaston kiertovesipumppua: Webasto sijaitsee suoraan oikean etu-umpion alapuolella. Revin sisälokasuojan irti ja raottelin puskuria sen verran, että sain umpion pois tieltä, vain todetakseni että keulapala tukkii asennusväylän yläkautta. Webaston alapuolella on jokin jäähdytinkenno, joten sitä irrottamatta ei Webastoon pääse käsiksi myöskään alakautta. Lopuksi kasailin romut kasaan, ruuvasin nastarenkaat alle ja lähdin koeajolle. Koeajolla sitten huomasin että oikea etuvalo on pimeänä. - Ilmeisesti liitin ei mennyt paikoilleen, joten huomenna pääsen "nauttimaan" samaa asennusruljanssia uudelleen (nyt ei naurata).
                                                      Merkitään muistiin tulevaisuutta varten: Testaa kaikki toiminnot ennen auton kasaamista.

                                                      Niin ja renkaita vaihtaessani huomasin, että saksinosturini ei jaksa nostaa D3 Langia ylös. D2:n se nosti vaivatta. - Nyt nukkumaan ja huomenna uusin voimin kohti pettymyksiä...
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut kvande; 29.10.2017, 15:26.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kellon siirron vuoksi pääsin autotalliin tavallista aikaisemmin. - Ja tällä kertaa eilistä paremmalla lopputulemalla: Apukuskin puoleinen ajovalo heräsi henkiin, kun sain liittimen painettua pohjaan saakka.
                                                        Toki ensin piti avata ilmansuodatinkotelo, eli sen viisi kehällä sijaitsevaa ristikantaruuvia auki (tarvitaan tosi pitkä meissli tai pari jatkovartta 1/4 tuuman räikkään). Sitten imusarjan puoleinen letkuklemmari löysälle ja imuletku irti imusarjasta. Seuraavaksi ilmansuodattimen kannen nosto suoraan ylöspäin ja muutaman sentin noston jälkeen ilmamäärämittarin liitin irti. Kun kotelon yläosa oli saatu pois paikoiltaan, oli liitin helpo napsauttaa pohjaan saakka. Kokoonpano käänteisessä järjestyksessä, poislukien valon liittimen irrotus. ;)

                                                        Kun valot oli saatu toimimaan, katselin lämppärin kennon letkutuksia tarkemmin. - Mielestäni takimmaisen vesiventtiilin (kuvassa vasemmalla) alaletku oli huonosti paikoillaan, joten asentelin sen paremmin.
                                                        Täytyy kohta käyttää vaimo-kulta pihvillä, niin tulee koeajokin hoidettua samalla. Eilisellä koeajon jäljiltä jouduin lisäämään noin litran nestettä vuodon ja ilmaantumisen takia.

                                                        Lopuksi vaihdoin vielä apukuskin puoleisen sivupeilin lasin, sillä sen lämmitys ei toiminut.
                                                        En tosin raaskinut hankkia alkuperäistä lämmitettävää ja tummentuvaa peilinlasia harrastajaystävälliseen 300 euron hintaan, vaan tilasin ebay:stä lämmitettävän kopiopeilin ilman tummennusominaisuutta. - Talvisaikaan tuo lämmitettävyys on kuitenkin prioiteettilistalla korkeammalla.
                                                        Kesäksi voin vaihtaa alkuperäisen peilin paikoilleen, ettei tyyli kärsi...
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut kvande; 29.10.2017, 11:35.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pari viestiä ylempänä nimimerkki LapeT muistutteli takaluukun avausmoottorin fiksauksesta, joten otin tuon homman hoitooni.
                                                          Koska tein homman ensimmäistä kertaa, katselin alustukseksi YouTubesta videonpätkän opastukseksi.

                                                          Sitten vain maailman lyhimmälle työmatkalle, eli tuumasta toimeen. Työvaiheet alla:
                                                          1) Avaa takaluukku
                                                          2) Avaa akkutilan suojakansi
                                                          3) Irrota 2kpl avausmoottorin kiinnitysruuveja (13mm lenkki, älä suotta irrota keskimmäistä ruuvia, sillä se pitää vain saranaa paikoillaan)
                                                          4) Vedä moottoria hiukan auton oikeaa kylkeä kohti, jolloin se tipahtaa kouraasi
                                                          5) Irrota moottorin sähköliitin
                                                          6) Irrota vaihteen kannen kiinnitysruuvit (T20)
                                                          7) Irrota piirikorttikotelon kansi (T15?)
                                                          8) Kampea vaihteen- ja piirikorttikotelon kannet varovasti auki
                                                          9) Nosta kytkinpyörä pois paikoiltaan
                                                          10) Hio kytkinpyörän kitkapinnat (1500 vesihiomapaperi)
                                                          11) Puhdista kytkinpyörän kitkapinnat tinnerillä
                                                          12) Irrota teräksinen hammaspyörä
                                                          13) Hio teräspyörän kitkapinta (1500 vesihiomapaperi)
                                                          14) Puhdista teräspyörän kitkapinnat tinnerillä
                                                          15) Hinkkaa raivokkaasti viuluhartsia teräspyörän kitkapinnalle
                                                          16) Puhalla hartsin irtopölyt pois paineilmalla
                                                          17) Asenna teräspyörä paikoilleen
                                                          18) Asenna kytkinpyörä paikoilleen
                                                          19) Asenna vaihde- ja piirikorttikotelon kannet
                                                          20) Ruuvaa koteloiden ruuvit paikoilleen
                                                          21) Asenna sähköliitin moottoriin
                                                          22) Kalibroi moottorin kiinni -liikematka painamalla takaluukun sulkunappia ja sulkemalla luukku käsin
                                                          23) Kalibroi moottorin auki -liikematka painamalla takaluukun avausnappia ja avaamalla luukku käsin
                                                          24) Asenna moottori paikoilleen
                                                          25) Asenna moottorin kiinnitysruuvit
                                                          26) Asenna akkutilan suojakansi
                                                          27) Testaa moottorin toiminta

                                                          Korjaus onnistui: Luukku aukeaa ja sulkeutuu nyt rutinoitta. Aikaa operaatioon kului ensikertalaisella alle 1 tunti.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Törmäsin A8:n surullisenkuuluisiin MMI-näytön ongelmiin vain viikko auton hankinnan jälkeen. Pistinkin saman tien 3 hammaspyöräsettiä tilaukseen ja kun kuusi viikkoa oli kulunut tilauksesta, suvaitsi posti viimein kiikuttaa hammaspyörät postilaatikkooni.

                                                            Tuon piiiitkän kuuden viikon aikana olin ehtinyt mielikuvaharjoittelemaan asennusta varmaan kymmenen kertaa ohjevideoiden avulla, mutta ei tuo kuitenkaan ensimmäisellä asennuskerralla aivan läpihuutojutulta tuntunut. - Asennus kuitenkin onnistui ongelmitta, kunhan malttoi seurata videon ohjeita ja käytti omaa järkeään tietyissä asioissa.
                                                            Eniten tuskaa tuotti suojakannen oikean asennon hakeminen suhteessa näytönkääntökelkkaan. Tuokin onnistui nappiin muutaman kokeilukerran jälkeen.

                                                            Videosta poiketen minä tilasin messinkiset hammaspyörät, joten kuvissa 6 ja 7 näkyvä hammaspyöräpari pitää lukita toisiinsa esimerkiksi tyssäämällä akselin pää. - Tällöin irtonainen hammaspyörä ei pääse tipahtamaan pois akselilta.
                                                            Kuvassa 8 näkyvän moottorin akselille tulevan hammaspyörän lukitsin paikoilleen laittamalla muovisuikaleen akselin ja hammaspyörän väliin. Tätä ei tarvitse tehdä toiminnallisista syistä, mutta se helpottaa moottorin asennusta merkittävästi. - Tällöin hammaspyörä ei putoa akselilta kesken asennuksen.

                                                            Parissa viimeisessä kuvassa näkyvä valkoinen naru vapauttaa vaihdemoottorin kytkimen (vedä narusta, nauti kesästä), jolloin väärään asentoon jäänyt näyttö on mahdollista vääntää käsin irrotusasentoon, jossa näyttö on siis pystyasennossa. Näytön suojakannen koristeviilu kannattaa myös irrottaa ennen MMI-näytön irrotusta, jolloin sen naarmuuntumisen riski pienenee ja koko paketin irrotus helpottuu hiukan.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X