Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Onhan se totta, että joka kerran autolla ajaessa hymy katettiin suupielissä, ainakin silloin kun ylimääräisiä varoitusvaloja ei välkähtele mittaristossa.

    Mistä tulikin mieleeni, että aamupäivällä aloitin auton kevätsiivouksen ja samalla muutin asentamani takavalon etuvastuksen pienempään. - Nyt ei polttimoiden valvonta enää herjaa. :)

    Konehuoneeseen vilkaistessani totesin myös, että magnesium-venttiilikoppien maalaus ei osoittautunut kovin kestäväksi.
    Attached Files

    Comment


      Hetken piti miettiä miten voi tulla vikakoodi, jossa on Bank 3, mutta eipä W moottoreita ihan jakotavarana ole ollut.
      Enkä yhtään ihmettele että ajaminen aiheuttaa suupielten kaartumista ylöspäin

      Comment


        Mg kopat hiekkapuhalsin, pohjamaali ja pinta. Nyt täynnä vaaleita pieniä pilkkuja...Rasvanpoistollakin käsittelin ennen maalausta.
        Mitähän seuraavaksi kokeilisi...?

        Comment


          Olisko cerakote ehkä toimivaa? Sillä ainakin on motskarin magnesium-lohkoja pinnoitettu ihan onnistuneesti. Rasvanpoisto toki aika kriittinen osa onnistumista.

          Comment


            Tuolla tavalla mattona kuoriutuva maalikerros taitaa tarkoittaa puutteellista tartuntaa. Primer? Rasvaa?
            onko lie kuinka huokoinen tuo maalattu tavara, onko jäänyt pintaan jotain, vai mikä lie tekee moista?

            Comment


              No ei tuossa sen kummempaa ole tapahtunut kuin aivan väärä maalivalinta. Akryylit nyt muutenkin monesti on aika sontaa ja moottorin osiin täydellisen sopimattomia. No onpa helppo puhdistaa seuraavaa yritystä varten. Siihen esim VHT:n aiheeseen tehtyä maalia niin ei käy samalla tavalla.

              Comment


                Se oli taas tänään aika ottaa Audi liikennekäyttöön ja käyttää sitä tuomiolla: Takajarrut laahaa ja oikeanpuoleinen etupään ylempi takatukivarsi menee vaihtoon.

                Sitten voisin avautua naisautolijoista: Juuri tätä Iso Omenan parkkihallissa kirjoittaessani havahdun siihen, kun apukuskin puolelle parkkeerannut naisoletettu kopsauttaa Skodan oven Audin kylkeen. - Loistoparkkeeraus, persereikä!

                Pomppasin ulos autosta katsomaan tulosta, niin tämä ”Kaarina” iloisesti huikkaa että ”ei siihen tullut jälkeä”. - Katsotaan kun pääsen kotiin, parkkihallissa on liian pimeää. Kotona saan auton 500w halogeenin armottomaan valoon, mutta toki toivon ettei mitään löydy.

                Jaha, kuvien lataus takkuaa, taitavat olla liian suuria.

                Comment


                  Jos ovet on toisiinsa osunut, niin aivan varmasti on jälki jäänyt. Se on toki eri asia, miten helposti sen huomaa.

                  Comment


                    Olisit potkaissut skodan kylkeen ja sanonut että ei näköjään jäänyt tuohonkaan. Siksi jätän omat autot ylensä jonnekin sivummalle vaikka vaikka tuommosia halpoja kippoja ovatkin. Vaikka jokuhan sulloo tietysti viereen sittenkin. Samanlaisia yksilöitä joille auto on vain liikkumisväline, oli se oma tai jonkun muun, löytyy kyllä sukupuolesta riippumatta.
                    Viimeksi muokannut Japi; 12.7.2024, 08:19.

                    Comment


                      Rakas vaimo lähtee tyttöjen viikonlopulle Hankoon, joten vihdoinkin minulla on aikaa Audille. - Katsastuksessahan huomattiin välys apukuskin puolen taemman ylätukivarren pallonivelessä, joten päätin vaihtaa eteen kaikki tukivarret.

                      Saattaa tosin olla, ettei viikonloppu riitä asennustyöhön, mutta ainakin homma lähti tänään liikkeelle työmaan valmistelulla ja uusien nivelten rasvauksella.
                      Jännästi osassa nivelistä oli rasvaa ihan kiva määrä, kun taas osassa rasvaa oli laitettu todella kitsaasti.

                      Seuraavaksi homma jatkuu irrotusöljyvaraston täydennyksellä, ennen kuin alan irrottamaan yhtäkään mutteria…

                      Ai niin, ilokseni huomasin, että ilmeisesti termostaatin seuduilta vuotaa jäähdytysnestettä.

                      ”Voi tätä ilon ja onnen päivää ja Uunokin on maalla!” - Vuoristoneuvos Tuura
                      Attached Files

                      Comment


                        Ei sitä turhaan kehuta tätä Audin eturipustuksen asentajaystävällisyyttä!

                        Vielä ei ole kumpikaan antanut periksi, mutta jossain vaiheessa viisaampi antaa periksi?

                        Edit: Lähteekö tuo muulla, kuin asetyleenillä?
                        Attached Files

                        Comment


                          Induktiolämmitin?

                          Comment


                            Ostin 1500w induktiolämmittimen juuri tätä työtä varten, mutta siinä ei ole tarpeeksi tehoja. :(

                            Täytynee huomenna repiä tolppa irti ja kiikuttaa tarvittaessa ammattilaiselle.
                            Attached Files

                            Comment


                            • Ainakin A4 B7:stä ja A6 4F:stä sai ton yläpultin helpoiten irti poraamalla sen pois. Apuna käytin Bilteman poraohjainta. Foorumilla on joku topic aiheeseen liittyen, minne sen poraohjaimenkin linkkasin. Jollain hassulla nimellä se sieltä Bilteman sivuilta löytyy. Mukana tulleet terät ei olleet mitkään kovin laadukkaat; joko teroittelee niitä pariin kertaan työn myötä tai etsii paremmat terät heti alkuun.

                              Comment


                                https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...lle-2000041246

                                Tuo?

                                Paineilmavasara on kans kova sana...

                                Comment


                                  Tuo ”tonnikalan” mainitsema työkalu lienee tämä? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...lle-2000041246
                                  Edit: 90q olikin jo linkin lisännyt.

                                  Ainakin foorumin haulla löytyi yksi viestiketju https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ultin-irroitus

                                  Comment


                                  • Joo just tuo. En ole ikinä A8:n olka-akseliin kokeillut tuota, eli en ole satavarma, että se sopii paikoilleen. Paineilmavasarassa ja kaikissa muissakin lyömiseen perustuvissa menetelmissä on se riski, että olka-akselista lohkeaa "korvake" / kiristyshahlon puolikas.. BTDT :)

                                    Comment


                                      Tavan kuluttajakäyttöön tarkoitettu induktiolämmitin on tosiaan tehoton. Pultin kannan ja mutterin saa mansikaksi, mutta alumiininilkka vei lämpöä pultista pois nopeammin kuin lämmitin sitä siihen tuo. Jos tukivarret menee vaihtoon kuitenkin, niin happi-asetyleeni on kova sana. Ja Bilteman jäähdyttävä ruosteenirroitin siihen kaveriksi kans.

                                      Comment


                                        Saattaa tuo poraustyökalu pienellä viilauksella sopia myös a8:n nilkkaan, mutta poraushomma voi olla mielenkiintoinen. - Katkennut pultti oli nimittäin mallia A4-80, elikkäs haponkestävä 800N/mm2 murtolujuuden tuotos.

                                        Ei taida nuo pikateräsporat kauaksi kantaa, mutta parempaakaan en tähän hätään löytänyt.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Eikö se orkkispulttikin ole 10.9 eli 900 N/mm2 myötölujuuden ja 1000 N/mm2 murtolujuuden omaava pultti? Toki vaikka olisi 8.8, niin se on samaisen 800 N/mm2 murtolujuudeltaan.

                                          Muuten ei kyllä ole haponkestävän pultin poraamisesta kokemuksia, niin en toki varmaksi sanoa että menee kuin "kusi lumeen"..

                                          Se orkkispultti on kyllä melkosen nopea porata hyvillä poranterillä.
                                          ​​

                                          Comment


                                            No nyt näkyy viimeinkin valoa tunnelin päässä.
                                            Taustalla 2tuntia poraamista ja 5 poranterää…

                                            Hyvin tuo Bilteman porausjigi mahtui paikoilleen ja alkuun poraus kulki mukavan suoraan, mutta loppua kohti terä ajautui sivulle. Niinpä nakuttelin viimeiset 2cm vanhaa pulttia ulos työkalusarjan mukana tulleella tuurnalla.
                                            Naputtelin ajaksi tuin nilkan alumiinikaulukset työkalulla murtumisen estämiseksi, mistä ylempänä ”tonnikala” varoitteli.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              Apukuskin puoli olisi nyt nipussa uusilla osilla ja kuskin puolellakin on jo uudet ylätukivarret.
                                              Tetysti, omaa tyhmyyttäni, rikoin vänkärin puolelta ilmajousen pölysuojakumin, kun kääntelin ohjausta tukivarret irtaallaan. - Eipä siinä, täytyy tilata uusi Pölysuojakumin ebaystä: https://www.ebay.de/itm/226267790014

                                              Tilapäiskorjauksena liimasin vanhasta polkupyörän sisäkumista paikan, mutta täytyy huomenissa hakea mätänetistä vulkanoituvaa teippiä lisäksi.

                                              Ilmeisesti tuon pölysuojakumin saa vaihdettua jousitornua irrottamatta autosta, kun vain irrottaa jousen alapään alatukivarresta ja avaa yläpään kiristyspannan. Sitten puukolla vanha kumi halki ja uusi kumi sujautetaan alakautta paikoilleen? - Vai meneekö koko jousi uusiksi?
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Kovin on lyhyitä illan tehokkaat harrastetunnit työpäivän jälkeen: Tänään sain irrotettua kuskin puolelta alatukivarret ja siinä se sitten olikin.

                                                Alatukivarsien pallonivelet ovat kartiokiinnitteiset ja alumiinisessa olkavarressa olevat teräksiset kartioholkit teettivät jonkin verran ylimääräistä työtä: Takimmainen alatukivarsi irtosi melko pienellä paukuttelulla kartiosta, mutta etummaisen tukivarren kartioholkki lähti tukivarren mukana irti. - Sitä olikin sitten mukava irrotella tukivarren kartiosta…

                                                Viitaten oheiseen valokuvaan, oliko holkki tiukassa?
                                                [ ] Kyllä
                                                [ ] Ei

                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Vastaavassa tilanteessa vedin kartion poikki pallonivelen ja holkin välistä. Tämän jälkeen sen saikin prässillä painettua irti. Ja kyllä, tiukassa osaavat olla.

                                                  Comment


                                                    Mahtaisko lämmöllä pudota ihan ittestään pois. Ei oo omissa projekteissa kyllä koskaan vielä tolleen käyny itelle mutta todnäk koittasin pohottaa jollain kuumaksi ennemmin kun ulosvetäjällä.

                                                    Lähinnä siksi että mulla ei oo tommosta laakerin ulosvedintä.

                                                    Comment


                                                      Kyllä se putoaa. C5:ssa kävi juuri noin, että holkki tuli tukivarren mukana nilkasta ulos. Kunnolla kun antoi lämpöä holkille, niin sen sai helposti kammettua tapista pois.

                                                      Comment


                                                        Kyllä holkki irtosi tuon edellisen kuvan virittelemällä. - Komean paukauksen saattelemana.

                                                        Nyt on kaikki etutukivarret vaihdettu ja auto puörillään.

                                                        Muttamutta, aina kun tällainen kädetön harrastelija omin pikku jaloin yhden paikan korjaa, niin toisen samalla särkee: Nyt mittaristossa loimottaa jäähdytysnesteen pinnan varoitus.
                                                        Anturi sijaitsee paisuntasäiliön pohjassa, kuskin puolen takimmaisen ylätukivarren puslan tienoilla pyöräkotelon huovan takana. - Olen ilmeisesti murjonut tankkiin integroidun anturin, sen liittimen tai johdot tukivarren pulttia irrottaessani.

                                                        Ei kun leukaa rintaan jälkeen kerran. Huomenna sitten täytyy virkeämpänä raotella tuota huopaa ja tarkistaa tuhojen laajuus.
                                                        Toisaalta, enpä ole ainoa jolle on käynyt näin:https://www.audiworld.com/forums/a8-...right-2893976/

                                                        P.S. Jos joku tarvitsee noita tukivarsia, niin saa noutaa ennen kuin vien metallinkeräykseen. - Oikean takaylätukivarren pallonivel on väljä, mutta muista katsastusmies ei löytänyt välystä (vaikka melko kepeästi muissakin pallot pyörii).
                                                        Osassa tukivarsia oli Audin rinkula ja ainakin yksi on ”Meyle HD”.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Saattaa olla, että olen murjonut paisuntasäiliön vaihtokuntoon. - Äsken kävin vilkaisemassa kuskin etupyörän taakse ja olin havaitsevani märkyyttä pihan sepelillä…

                                                          Pistin siis varmuuden vuoksi uuden paisuntasäiliön tilaukseen, kun ei tuo hinnan kiroissa ollut.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Paisuntasäiliön pinta-anturin liitin oli pompsahtanut pois paikoiltaan. - Hälytys loppui johto liitin paikoilleen asentamalla.
                                                            Samalla selvisi, että paisari ilmeisesti vuotaa hiukan, sillä jäähdytysnestettä oli valunut säiliön alapuolelle.

                                                            Huomenissa pitää käyttää takajarrut auki, sillä Helsinginreissun jälkeen takavanteet olivat reilusti päälle kädenlämpöiset, ei kuitenkaan polttavat. - Takajarrujen hirttämisestähän tuli myös hylkäys katsastuksessa.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              Takajarrut tuli herkisteltyä eilen illalla: Varsinkin sisemmät palat olivat jämähtäneet kannakkeisiinsa, joten ei ihme että laahasivat.

                                                              Sitten koeajolla tuli sellainen ”että mitähän v*ttua, nyt alkaa huumori loppua” -fiilis, kun kesken ajon mittaristoon paukahti punaisen öljykannun kuva.
                                                              Ei siinä auttanut muuta, kuin vetää auto parkkiin ja syöksyä konehuoneeseen repimään öljyn mittatikkua näkyville…

                                                              No, koneessa oli öljyä maksimi-merkkiin saakka, joten ilmeisesti öljyn pinnankorkeusanturi häröilee.

                                                              Kotona sitten luin vikakoodit ja totesin, että B1S1 -lambda kummittelee taas: avasin lambdan liittimen ”hyppyjohdon” suojan ja olin näkevinäni että +jalassa olisi kylmäjuotos. - Tinasin +jalan uusiksi ja rupesin saamaan ihan uuden vikakoodin lambdasta, koska lambdan jännite lopetti vaihtelemisen.

                                                              Tänään kävin sitten asmukahvitunnilla ruuvaamassa alkuperäisen lambdan paikoilleen ja jännityksellä odotan, poistuuko vika…

                                                              Edit: Eilen, edellisellä B1S1 -anturilla jnnite jäi alle 0,1V:
                                                              Thursday,08,August,2024,21:08:45:33323
                                                              VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64
                                                              VCDS Version: 23.11.0.0 (x64)
                                                              Data version: 20231027 DS351.0
                                                              www.Ross-Tech.com

                                                              Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
                                                              Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                                                              Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
                                                              Software Coding: 0011773
                                                              Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
                                                              VCID: 5CB7426B9FA9AC71FF-8008
                                                              1 Fault Found:

                                                              18627 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                                                              P2195 - 008 - Signal too Low (Lean)

                                                              Readiness: 0110 0101


                                                              Nyt auton alkuperäisellä anturilla lambdaohjaus näyttää toimivan, ainakin taas toistaiseksi...
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut kvande; 9.8.2024, 11:17. Perustelu: Lisätty uuden lambdan kuvaaja ja vanhan lambdan logi eilisillalta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X