Aika antaa taas pieni huomautus käytetyn auton ostoa suunnitteleville. Lehdessä oli tässä vähän aikaa sitten juttua paikallisesta käytettyjen autojen markkinoista sekä liikkeistä. Sillä välin kun juttu kääntyy paikalliselta murteelta suomeksi voitte lukea pienen tarinan yhdestä tapauksestamme.
Varsinkin Tallinnassa toimii tällä hetkellä kymmeniä pieniä autoliikkeitä joiden mainoslause kuuluu "juuri Saksasta", autoa ei ole kilvitetty Viroon ja myyjä lupaa autosta maat ja taivaat. Kerron ohessa yhden lähiaikoina tapahtuneen esimerkin tällaisestä helmestä ja sitä myyvästä liikkeestä.
Saimme yhteydenoton koskien erästä autoa jota asiakas olisi tullut lähipäivinä ostamaan. Asiakas kuitenkin halusi varmistaa auton kunnon ennen matkaa välttyäkseen yllätyksiltä, aihetta googlattuaan asiakas päätyi meihin ja rupesimme selvittämään asiaa. Käytössämme on kattava verkosto niin pienemmissä toimijoissa kuin myös merkkiliikkeissä, tunnemme markkinat ja omaamme kaupan saralta vuosien kokemuksen, nuo kolme asiaa muodostuu vain ajan kautta ja työtä tekemällä.
Lähdimme selvittämään auton tarinaa jota markkinoitiin tuolla legendaarisella "Juuri Saksasta"- lausahduksella. Myyjänä oli yksityinen henkilö ja tuonut auton "omaan" käyttöönsä. Autoon tutustuminen hoidettiin pienen autoliikkeen pihalla. Oli kuulemma tutun autoliike jossa auto sai seistä rauhassa.
Auto oli päällisin puolin siisti, pientä istuvuusongelmaa konepellin etulokasuojan sekä oven linjauksessa, ei tosin mitään niin vakavaa että maallikko olisi välttämättä aihetta huomannut. Maalipinta oli kutakuinkin hyvä, maalin paksuus oli tosin aivan toiselta planeetalta kuin tehtaan jäljiltä. Autoa myytiin kolaroimattomana, yhdellä omistajalla olleena ja ns. savuttomana autona. Varusteita oli runsaasti, mm. ajotietokoneesta käskettävä webasto, automaattivaihteisto ja ahdettu moottori. Sisältä auto oli myöskin siisti, melkein tarjotun kilometrilukeman mukainen.
Testerillä katsottaessa kaikki oli kunnossa, tai oikeastaan liian hyvässä kunnossa, vikakoodeja ei ollut yhtä ainutta, kilometrit täsmäsivät ja kaikki vaikutti enemmän kuin hyvältä. Heräsi kysymys, miksi myydä hyvin varusteltua, paljon muita vähemmän ajettua autoa samaan hintaan kuin huonommilla varusteilla olevat ja enemmän ajetut. Myyjä kertoi vastaukseksi että volyymi on tärkeämpi kuin yksittäisestä autosta saatava voitto. Toisaalta ymmärrettävää, asia kuitenkin sotii sitä vastaan että täälläkin verottajan kiinnostus herää mikäli henkilöllä vaihtuu auto vähän turhan tiuhaan ja alkuunhan auto oli puheiden mukaan tuotu omaan käyttöön.
Auton papereista otettiin kuva jossa näkyi vin- koodi, edellisen maan rekisteritunnus ja myyjän tiedot otettiin ylös. Mieleen painui myös autoliikkeen nimi.
Teimme pienen soittokierroksen Tallinnan kontakteille ja aiheesta selvisi yhtä sun toista. Kyseinen "yksityinen myyjä" toimii autoliikkeen kätyrinä, eli myy autoa yksityisenä vaikka oikeasti myyjänä on autoliike. Kyseinen autoliike on vaihtanut nimeä jo useaan kertaan toimintansa aikana ja tietyin määrin paikallisille paikka on jo tuttu joten osaavat kiertää liikkeen kaukaa. Kyseinen liike tuo autoja "Saksasta", tosiasiassa suurin osa tulee Latviasta ja Liettuasta, kolarikorjattuina ja räikeästi ruuvattuina.
Kyseinen auto osoittautui kolariautoksi jonka korjauksesta ei dokumentteja löytynyt, edellinen huolto autolle oli tehty vuonna 2012 kilometrilukemassa 120 tkm. Tällä hetkellä mittarissa oli melkein 90 tkm vähemmän.
Myyjälle soitettiin aiheesta seuraavana päivänä ja hän oli autuaan tietämätön kaikesta, jopa niin hämmentynyt että puhelu katkesi ja puhelin oli pois päältä pidemmän aikaa. Myöhemmin puheluihin ei enää vastattu. Auto toki näyttää olevan edelleen myynnissä. Samalla tarinalla kuin ennenkin.
Mitä tästä opimme? 99% tapauksissa hyvä ja halpa eivät kohtaa, edes huonosti. Myöskään valistuneen arvaajan mukanaolo testereineen ei aina kerro totuutta. Ihminen saattaa jopa hieman sokeutua kun tahto on kova, tuote halpa ja myyjän vastatessa davai davai jokaiseen kysymykseen. Voi myös olla että myyjä puhuu auttavaa suomen kieltä, mutta sehän ei tarkoita sitä että asiasta välttämättä kerrottaisiin puoliakaan, autohan lähtee pois maasta ja siirtyy seuraavan riesaksi. Ei sillä ole myyjälle väliä onko esimerkiksi turvalaitteet uusittu asianmukaisesti, tämänhän uusi omistaja huomaa vasta siinä vaiheessa kun on liian myöhäistä.
Tarkoituksenamme ei ole pelotella, autoja tuodaan paljon ja joukossa on myös hyviä yksilöitä sekä rehellisiä myyjiä. Vaikkakin jokamiesluokan luvatussa maassa kaikki pitää tehdä itse ja mahdollisimman halvalla, kannattaa miettiä onko pieni lisäpanostus elämän toisiksi kalleimpaan hankintaan täysin poissuljettu vaihtoehto.
Luota mutta tarkasta, tai käänny ammattilaisten puoleen. Hinnaston sekä alussa mainitun lehtijutun löydätte sivuiltamme.
info@kgp.ee
+372 442 5552
www.kgp.ee
Varsinkin Tallinnassa toimii tällä hetkellä kymmeniä pieniä autoliikkeitä joiden mainoslause kuuluu "juuri Saksasta", autoa ei ole kilvitetty Viroon ja myyjä lupaa autosta maat ja taivaat. Kerron ohessa yhden lähiaikoina tapahtuneen esimerkin tällaisestä helmestä ja sitä myyvästä liikkeestä.
Saimme yhteydenoton koskien erästä autoa jota asiakas olisi tullut lähipäivinä ostamaan. Asiakas kuitenkin halusi varmistaa auton kunnon ennen matkaa välttyäkseen yllätyksiltä, aihetta googlattuaan asiakas päätyi meihin ja rupesimme selvittämään asiaa. Käytössämme on kattava verkosto niin pienemmissä toimijoissa kuin myös merkkiliikkeissä, tunnemme markkinat ja omaamme kaupan saralta vuosien kokemuksen, nuo kolme asiaa muodostuu vain ajan kautta ja työtä tekemällä.
Lähdimme selvittämään auton tarinaa jota markkinoitiin tuolla legendaarisella "Juuri Saksasta"- lausahduksella. Myyjänä oli yksityinen henkilö ja tuonut auton "omaan" käyttöönsä. Autoon tutustuminen hoidettiin pienen autoliikkeen pihalla. Oli kuulemma tutun autoliike jossa auto sai seistä rauhassa.
Auto oli päällisin puolin siisti, pientä istuvuusongelmaa konepellin etulokasuojan sekä oven linjauksessa, ei tosin mitään niin vakavaa että maallikko olisi välttämättä aihetta huomannut. Maalipinta oli kutakuinkin hyvä, maalin paksuus oli tosin aivan toiselta planeetalta kuin tehtaan jäljiltä. Autoa myytiin kolaroimattomana, yhdellä omistajalla olleena ja ns. savuttomana autona. Varusteita oli runsaasti, mm. ajotietokoneesta käskettävä webasto, automaattivaihteisto ja ahdettu moottori. Sisältä auto oli myöskin siisti, melkein tarjotun kilometrilukeman mukainen.
Testerillä katsottaessa kaikki oli kunnossa, tai oikeastaan liian hyvässä kunnossa, vikakoodeja ei ollut yhtä ainutta, kilometrit täsmäsivät ja kaikki vaikutti enemmän kuin hyvältä. Heräsi kysymys, miksi myydä hyvin varusteltua, paljon muita vähemmän ajettua autoa samaan hintaan kuin huonommilla varusteilla olevat ja enemmän ajetut. Myyjä kertoi vastaukseksi että volyymi on tärkeämpi kuin yksittäisestä autosta saatava voitto. Toisaalta ymmärrettävää, asia kuitenkin sotii sitä vastaan että täälläkin verottajan kiinnostus herää mikäli henkilöllä vaihtuu auto vähän turhan tiuhaan ja alkuunhan auto oli puheiden mukaan tuotu omaan käyttöön.
Auton papereista otettiin kuva jossa näkyi vin- koodi, edellisen maan rekisteritunnus ja myyjän tiedot otettiin ylös. Mieleen painui myös autoliikkeen nimi.
Teimme pienen soittokierroksen Tallinnan kontakteille ja aiheesta selvisi yhtä sun toista. Kyseinen "yksityinen myyjä" toimii autoliikkeen kätyrinä, eli myy autoa yksityisenä vaikka oikeasti myyjänä on autoliike. Kyseinen autoliike on vaihtanut nimeä jo useaan kertaan toimintansa aikana ja tietyin määrin paikallisille paikka on jo tuttu joten osaavat kiertää liikkeen kaukaa. Kyseinen liike tuo autoja "Saksasta", tosiasiassa suurin osa tulee Latviasta ja Liettuasta, kolarikorjattuina ja räikeästi ruuvattuina.
Kyseinen auto osoittautui kolariautoksi jonka korjauksesta ei dokumentteja löytynyt, edellinen huolto autolle oli tehty vuonna 2012 kilometrilukemassa 120 tkm. Tällä hetkellä mittarissa oli melkein 90 tkm vähemmän.
Myyjälle soitettiin aiheesta seuraavana päivänä ja hän oli autuaan tietämätön kaikesta, jopa niin hämmentynyt että puhelu katkesi ja puhelin oli pois päältä pidemmän aikaa. Myöhemmin puheluihin ei enää vastattu. Auto toki näyttää olevan edelleen myynnissä. Samalla tarinalla kuin ennenkin.
Mitä tästä opimme? 99% tapauksissa hyvä ja halpa eivät kohtaa, edes huonosti. Myöskään valistuneen arvaajan mukanaolo testereineen ei aina kerro totuutta. Ihminen saattaa jopa hieman sokeutua kun tahto on kova, tuote halpa ja myyjän vastatessa davai davai jokaiseen kysymykseen. Voi myös olla että myyjä puhuu auttavaa suomen kieltä, mutta sehän ei tarkoita sitä että asiasta välttämättä kerrottaisiin puoliakaan, autohan lähtee pois maasta ja siirtyy seuraavan riesaksi. Ei sillä ole myyjälle väliä onko esimerkiksi turvalaitteet uusittu asianmukaisesti, tämänhän uusi omistaja huomaa vasta siinä vaiheessa kun on liian myöhäistä.
Tarkoituksenamme ei ole pelotella, autoja tuodaan paljon ja joukossa on myös hyviä yksilöitä sekä rehellisiä myyjiä. Vaikkakin jokamiesluokan luvatussa maassa kaikki pitää tehdä itse ja mahdollisimman halvalla, kannattaa miettiä onko pieni lisäpanostus elämän toisiksi kalleimpaan hankintaan täysin poissuljettu vaihtoehto.
Luota mutta tarkasta, tai käänny ammattilaisten puoleen. Hinnaston sekä alussa mainitun lehtijutun löydätte sivuiltamme.
info@kgp.ee
+372 442 5552
www.kgp.ee
