Kuten monet tätä sivustoa lukevista varmasti ovat kuulleet / tietoisia, että valmistajien virallinen kanta VNT/VGT -ahtimien korjauksiin on kielteinen. Eli OE -valmistajat, kuten Garrett, kieltävät kustannustehokkaan turboahtimen huoltotyön vedoten mahdollisiin riskeihin moottoririkosta, päästötasojen ja kulutuksen kasvamisesta sekä huollon lyhytikäisyydestä.
Pitkän kokemuksemme perusteella voimme sanoa, että yllämainituin asioin pelottelu on perusteetonta ihan siksikin, että pelkästään moottorin/moottorin osien (nokka-akseli/t, männät, männänrenkaat, venttiilikoneisto, suuttimet) ja oheislaitteiden (anturit, ohjausventtiilit) yleinen kuluminen lisäävät öljyn- ja polttoaineen kulumista sekä pelkästään autovalmistajan öljysuosituksesta poikkeaminen saattaa altistaa moottorin komponentit (esim. nokka-akselit) ennenaikaiselle loppuunkulumiselle / vauriolle tai rikolle. Puhumattakaan EGR venttiilin aiheuttamasta mustasta tatinasta, joka tukkii imusarjan ja -kanavat.
Tätä taustaa vasten tarkasteltuna, turboahdin on vain yksi komponentti isossa kokonaisuudessa, eikä suinkaan ole ainoa asia, joka esim. polttoaineen kulutukseen vaikuttaa.
Meille on säännöllisesti tullut virallisen maahantuojan tuottamia lentolehtisiä, joissa on korostettu uuden ja käytetyn johdesiivikon ulkonäön perusteella puhdistetun johdesiivikon alivertaisuutta, koska "se on käytetty". Yhtä lailla pientä suutinvammaa kärsivään moottoriin asennettu uusi turbo uusine johdesiivikoineen muuttuu hyvin pian "käytetyksi", eikä suoriudu tehtävästään enää samoin kuin uudessa moottorissa asennettuna ollessaan. Käyttämämme menetelmät takaavat johdesiiville samanlaisen suorituskyvyn ja herkkyyden kuin ne olisivat uudet. Itse asiassa vanhaa ja uutta verratessa ilman, että ahtimen sisälle näkee, ei voi huomata mitään eroa säätövipua käännettäessä uusien ja puhdistettujen välillä!
Huoltoa tehdessämme tarkastamme aina painekellon toimivuuden, että esim. sisälle pesiytynyt irtoruoste ei haittaa liikettä / että kellon varsi liikkuu esteettä ja ilman kirskumisia. Mikäli tuollaista ilmenee, suosittelemme kellon vaihtamista, mikäli korvaavaa on saatavilla. Lopullisen valinnan jätämme asiakkaalle.
Joskus saattaa kuitenkin olla niin, ettei uutta kelloa ole saatavilla ja vanhan ollessa rikki ainoaksi vaihtoehdoksi jää uuden turbon hankinta. Mikä tietysti on valitettavaa kustannuksen kasvaessa "turhaan".
Samoin suosittelemme kuluneiden akseleiden ja iskuja saaneiden siipipyörien vaihtamista uusiin, mutta näissäkin tapauksissa jätämme viimeisen harkintavallan asiakkaalle, jos vaikka tarvitsee tehdä "budjettikorjaus" likviditeettikapeikon takia. Toimimme näin, koska haluamme palvella asiakasta hänen haluamallaan tavalla. Koskaan emme pikarahastuksen nimissä pakota asiakasta vaihtamaan kalliita komponentteja turhaan; suosituksemme taustalla on aina jokin konkreettinen syy!
Budjettivaihtoehtoon päädyttäessä, myönnämme ahtimelle perus toimivuustakuun (kasaus/tasapainotus) ensimmäisille kilometreille asennuksen jälkeen.
Meiltä kysellään useasti johdesiipien säätämisestä huollon yhteydessä. Mitään varsinaista säätöä emme tee, mikäli painekello on ehjä: pidämme huolen, että se tulee asennetuksi täysin samaan kohtaan kuin meille huoltoon tullessaan. Tuolloin tehtaan alkuperäinen johdesiipien liikeradan kalibrointi säilyy. Mikäli vaihdamme painekellon, säädämme sen varren saman pituiseksi kuin alkuperäinenkin. Osaamme myös neuvoa tarvittaessa säätövarren käyttöä, mikäli esim uudelleen ohjelmoinnin / lastuvirityksen yhteydessä ilmenee ongelmia (huollettua, huoltamatonta tai uutta turboa käytettäessä).
Olemme myös törmänneet tapaukseen, jossa autossa pysyi samat oireet, jotka olivat olemassa ennen ahdinhuoltoa. Vikakuvaus kieli jumittavasta VNT -koneistosta: aaltoileva kiihtyvyys ja huono alakierrosten vääntö sekä lopulta yliahtamiseen viittaava virheilmoitus huoltonäytössä. Koska asia ei tullut kuntoon, asiakas osti uuden turboahtimen. Vika säilyi edelleen. Lopulta vika paikantui sattumalta, se oli pieni ahtovuoto. Asiakas hävisi monta sataa euroa, koska luotti usean ammattilaisen sanaan, että vika on turbossa. Olisimme toki hyvittäneet huollon hinnan, mikäli vika olisi poistunut uuden ahtimen vaihtamalla, koska teemme työmme ammattitaidolla ja -ylpeydellä ja toimivan turboahtimen toimittaminen on meille kunnia-asia!
Me olimme asiassa oikeassa, mutta sanaamme ei uskottu, koska VNT ahtimien korjauskelvottomuus on iskostettu niin syvälle ihmisten ja korjaamoammattilaistenkin mieliin. Teemme jatkuvasti töitä puhaltaaksemme tämän savuverhon pois asiakkaiden ja ammattilaisten silmien edestä, jotta autoilijat voisivat alati kallistuvassa toimintaympäristössä saada edes jotain kohtuullisella kustannuksella!!
Ja vielä muistutus, jota ei voi liikaa hokea. Turboahdinhuolto on monesti hyvä tehdä varmuuden vuoksi esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä tai viimeistään silloin, kun ahtimesta alkaa kuulua pientä vihellystä. Etenkin muun huollon yhteydessä tehty turbohuolto säästää kustannuksia ja vaivaa. Pahinta on, mikäli ahdin pääsee rikkoutumaan siten, että molemmat siipipyörät ja laakeripesä vaurioituvat. Pienen vihellyksen ja totaalituhon välinen kilometrimäärä saattaa olla joitakin satoja tai tuhansia kilometrejä. Riskinotto voi tulla kalliiksi ja kalleimmaksi se tulee, mikäli viivyttelee muun huoltoseisakin yli ja asia poikii kaksi korjaamokäyntiä!
Mitään absoluuttista totuutta suositettavalle kilometrimäärälle huollon ajoitukselle en uskalla sanoa, koska siihen vaikuttaa auton käyttöhistoria. Monesti sanomme, että 200tkm on hyvä rajapyykki, mutta meille on tullut ahtimia esim VAG 1.9tdi moottoreista, joilla on ajettu lähes puoli miljoonaa ja ahtimeen ei ole aiemmin koskettu; "jos tämän varoiksi huoltaisi". Kannattaa siis pitää korvat auki turbon äänimaailman sekä ajokäytöksen muutoksille ja toimia nopeasti, niin säästää rahaa!
Mikäli sinulla heräsi jotain kysymyksiä turbohuoltoihin liittyen, ota rohkeasti meihin yhteyttä.
Turbohuoltoterveisin,
Anton Murola
Toimitusjohtaja
Arctic Performance
Pitkän kokemuksemme perusteella voimme sanoa, että yllämainituin asioin pelottelu on perusteetonta ihan siksikin, että pelkästään moottorin/moottorin osien (nokka-akseli/t, männät, männänrenkaat, venttiilikoneisto, suuttimet) ja oheislaitteiden (anturit, ohjausventtiilit) yleinen kuluminen lisäävät öljyn- ja polttoaineen kulumista sekä pelkästään autovalmistajan öljysuosituksesta poikkeaminen saattaa altistaa moottorin komponentit (esim. nokka-akselit) ennenaikaiselle loppuunkulumiselle / vauriolle tai rikolle. Puhumattakaan EGR venttiilin aiheuttamasta mustasta tatinasta, joka tukkii imusarjan ja -kanavat.
Tätä taustaa vasten tarkasteltuna, turboahdin on vain yksi komponentti isossa kokonaisuudessa, eikä suinkaan ole ainoa asia, joka esim. polttoaineen kulutukseen vaikuttaa.
Meille on säännöllisesti tullut virallisen maahantuojan tuottamia lentolehtisiä, joissa on korostettu uuden ja käytetyn johdesiivikon ulkonäön perusteella puhdistetun johdesiivikon alivertaisuutta, koska "se on käytetty". Yhtä lailla pientä suutinvammaa kärsivään moottoriin asennettu uusi turbo uusine johdesiivikoineen muuttuu hyvin pian "käytetyksi", eikä suoriudu tehtävästään enää samoin kuin uudessa moottorissa asennettuna ollessaan. Käyttämämme menetelmät takaavat johdesiiville samanlaisen suorituskyvyn ja herkkyyden kuin ne olisivat uudet. Itse asiassa vanhaa ja uutta verratessa ilman, että ahtimen sisälle näkee, ei voi huomata mitään eroa säätövipua käännettäessä uusien ja puhdistettujen välillä!
Huoltoa tehdessämme tarkastamme aina painekellon toimivuuden, että esim. sisälle pesiytynyt irtoruoste ei haittaa liikettä / että kellon varsi liikkuu esteettä ja ilman kirskumisia. Mikäli tuollaista ilmenee, suosittelemme kellon vaihtamista, mikäli korvaavaa on saatavilla. Lopullisen valinnan jätämme asiakkaalle.
Joskus saattaa kuitenkin olla niin, ettei uutta kelloa ole saatavilla ja vanhan ollessa rikki ainoaksi vaihtoehdoksi jää uuden turbon hankinta. Mikä tietysti on valitettavaa kustannuksen kasvaessa "turhaan".
Samoin suosittelemme kuluneiden akseleiden ja iskuja saaneiden siipipyörien vaihtamista uusiin, mutta näissäkin tapauksissa jätämme viimeisen harkintavallan asiakkaalle, jos vaikka tarvitsee tehdä "budjettikorjaus" likviditeettikapeikon takia. Toimimme näin, koska haluamme palvella asiakasta hänen haluamallaan tavalla. Koskaan emme pikarahastuksen nimissä pakota asiakasta vaihtamaan kalliita komponentteja turhaan; suosituksemme taustalla on aina jokin konkreettinen syy!
Budjettivaihtoehtoon päädyttäessä, myönnämme ahtimelle perus toimivuustakuun (kasaus/tasapainotus) ensimmäisille kilometreille asennuksen jälkeen.
Meiltä kysellään useasti johdesiipien säätämisestä huollon yhteydessä. Mitään varsinaista säätöä emme tee, mikäli painekello on ehjä: pidämme huolen, että se tulee asennetuksi täysin samaan kohtaan kuin meille huoltoon tullessaan. Tuolloin tehtaan alkuperäinen johdesiipien liikeradan kalibrointi säilyy. Mikäli vaihdamme painekellon, säädämme sen varren saman pituiseksi kuin alkuperäinenkin. Osaamme myös neuvoa tarvittaessa säätövarren käyttöä, mikäli esim uudelleen ohjelmoinnin / lastuvirityksen yhteydessä ilmenee ongelmia (huollettua, huoltamatonta tai uutta turboa käytettäessä).
Olemme myös törmänneet tapaukseen, jossa autossa pysyi samat oireet, jotka olivat olemassa ennen ahdinhuoltoa. Vikakuvaus kieli jumittavasta VNT -koneistosta: aaltoileva kiihtyvyys ja huono alakierrosten vääntö sekä lopulta yliahtamiseen viittaava virheilmoitus huoltonäytössä. Koska asia ei tullut kuntoon, asiakas osti uuden turboahtimen. Vika säilyi edelleen. Lopulta vika paikantui sattumalta, se oli pieni ahtovuoto. Asiakas hävisi monta sataa euroa, koska luotti usean ammattilaisen sanaan, että vika on turbossa. Olisimme toki hyvittäneet huollon hinnan, mikäli vika olisi poistunut uuden ahtimen vaihtamalla, koska teemme työmme ammattitaidolla ja -ylpeydellä ja toimivan turboahtimen toimittaminen on meille kunnia-asia!
Me olimme asiassa oikeassa, mutta sanaamme ei uskottu, koska VNT ahtimien korjauskelvottomuus on iskostettu niin syvälle ihmisten ja korjaamoammattilaistenkin mieliin. Teemme jatkuvasti töitä puhaltaaksemme tämän savuverhon pois asiakkaiden ja ammattilaisten silmien edestä, jotta autoilijat voisivat alati kallistuvassa toimintaympäristössä saada edes jotain kohtuullisella kustannuksella!!
Ja vielä muistutus, jota ei voi liikaa hokea. Turboahdinhuolto on monesti hyvä tehdä varmuuden vuoksi esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä tai viimeistään silloin, kun ahtimesta alkaa kuulua pientä vihellystä. Etenkin muun huollon yhteydessä tehty turbohuolto säästää kustannuksia ja vaivaa. Pahinta on, mikäli ahdin pääsee rikkoutumaan siten, että molemmat siipipyörät ja laakeripesä vaurioituvat. Pienen vihellyksen ja totaalituhon välinen kilometrimäärä saattaa olla joitakin satoja tai tuhansia kilometrejä. Riskinotto voi tulla kalliiksi ja kalleimmaksi se tulee, mikäli viivyttelee muun huoltoseisakin yli ja asia poikii kaksi korjaamokäyntiä!
Mitään absoluuttista totuutta suositettavalle kilometrimäärälle huollon ajoitukselle en uskalla sanoa, koska siihen vaikuttaa auton käyttöhistoria. Monesti sanomme, että 200tkm on hyvä rajapyykki, mutta meille on tullut ahtimia esim VAG 1.9tdi moottoreista, joilla on ajettu lähes puoli miljoonaa ja ahtimeen ei ole aiemmin koskettu; "jos tämän varoiksi huoltaisi". Kannattaa siis pitää korvat auki turbon äänimaailman sekä ajokäytöksen muutoksille ja toimia nopeasti, niin säästää rahaa!
Mikäli sinulla heräsi jotain kysymyksiä turbohuoltoihin liittyen, ota rohkeasti meihin yhteyttä.
Turbohuoltoterveisin,
Anton Murola
Toimitusjohtaja
Arctic Performance
Comment