Tässä ei oikeastaan ole voinut välttyä näkemästä ja kuulemasta hassuja asioita, että esim Garrett VNT -ahtimia ei pystyisi huoltamaan ja että huollettu ahdin olisi automaattisesti turvallisuusriski, joka toteutuessaan räjäyttää galaksin.
Itse käytämme huolloissamme Melett huolto-osia, joiden tuotekehitys seuraa tarkasti viimeisimpiä tekniikkamuutoksia, joita OE valmistajat ahtimiinsa tekevät.
Melett on Iso-Britannialainen yritys, joka on tuottanut ja valmistanut korkealuokkaisia komponentteja turboahtimiin, joiden huolto on tehty kannattamattomaksi komponenttien hinnoittelulla, saatavuudella tai myyntipolitiikalla.
Esim. viimeisin propagandalätty (joka oli varsin hieno ja printattu kiiltävälle ja kalliille kartongille) sisälsi virheellistä tietoa esim. runkolaakeridesignin osalta, että tarvikevalmistajat ovat valovuosia perässä. Pamfleteissa myös korostetaan viimeisintä teknologiaa yms termejä, sekä tuovat esille päästö- ja yliahtomörköjä johdesiipien asennuksen yhteydessä tapahtuvista asentovirheistä. Esim. servo-ohjatun johdesiivikon on sanottu menevän täysin pois kalibroinnista, jos edes kiinnityspultit avataan: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=lNgDbUx6r6w&list=UUHFx2nDyE_peJ7DEGrN0x_w& index=4&feature=plcp"]video[/ame]
Holkkumaa piisaa. Mainittakoon, että kaikki tapit ja reijät oli pyöreitä ja kulumattomia.
Aiemmassa kuvamateriaalissa on myös huvittava vertailukuva uudesta ja huolletusta johdesiivikosta: tarkoituksena oli ilmeisesti säikäyttää kuvan katsoja. Siinä olisi voinut olla myös kuva käytössä olleesta nokisesta johdesiivikosta, miltä molemmat näyttää asennuksen ja ajelun jälkeen.
Korostan, että huoltoa tehtäessä, oli se sitten auto, työkone, työkalu tms., huollettavan hyödykkeen elinikää pidennetään, ei tehdä siitä uutta. Monimutkaisemmissa laitteissa huolto on edellytys, että toivottuun elinajanodotukseen päästään. 'Huippumodernilla' VNT ahtimella mekaaninen elinaika saattaa olla mitä tahansa 120tkm-400tkm.
Kysyn vaan, että kuinka moni esim. 10 vuotta vanha auto menisi uuden auton päästötasoilla pelkästään turbon uusimalla? Lisäksi pidämme vastuuttomana resurssien tuhlauksena, että asiakkaalle pakkomyydään kertakäyttötuote, ja monesti ylihintainen sellainen. Onko oikein pakko-ostattaa esim 2500€ maksava ahdin, vaikka poistettava olisi huoltokelpoinen pelkällä laakeroinnilla ja asianmukaisella puhdistuksella?
Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä, osa voi ostaa uuden, osa huollattaa. Meiltä saa molemmat.
Anton / Arctic Performance
Itse käytämme huolloissamme Melett huolto-osia, joiden tuotekehitys seuraa tarkasti viimeisimpiä tekniikkamuutoksia, joita OE valmistajat ahtimiinsa tekevät.
Melett on Iso-Britannialainen yritys, joka on tuottanut ja valmistanut korkealuokkaisia komponentteja turboahtimiin, joiden huolto on tehty kannattamattomaksi komponenttien hinnoittelulla, saatavuudella tai myyntipolitiikalla.
Esim. viimeisin propagandalätty (joka oli varsin hieno ja printattu kiiltävälle ja kalliille kartongille) sisälsi virheellistä tietoa esim. runkolaakeridesignin osalta, että tarvikevalmistajat ovat valovuosia perässä. Pamfleteissa myös korostetaan viimeisintä teknologiaa yms termejä, sekä tuovat esille päästö- ja yliahtomörköjä johdesiipien asennuksen yhteydessä tapahtuvista asentovirheistä. Esim. servo-ohjatun johdesiivikon on sanottu menevän täysin pois kalibroinnista, jos edes kiinnityspultit avataan: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=lNgDbUx6r6w&list=UUHFx2nDyE_peJ7DEGrN0x_w& index=4&feature=plcp"]video[/ame]
Holkkumaa piisaa. Mainittakoon, että kaikki tapit ja reijät oli pyöreitä ja kulumattomia.
Aiemmassa kuvamateriaalissa on myös huvittava vertailukuva uudesta ja huolletusta johdesiivikosta: tarkoituksena oli ilmeisesti säikäyttää kuvan katsoja. Siinä olisi voinut olla myös kuva käytössä olleesta nokisesta johdesiivikosta, miltä molemmat näyttää asennuksen ja ajelun jälkeen.
Korostan, että huoltoa tehtäessä, oli se sitten auto, työkone, työkalu tms., huollettavan hyödykkeen elinikää pidennetään, ei tehdä siitä uutta. Monimutkaisemmissa laitteissa huolto on edellytys, että toivottuun elinajanodotukseen päästään. 'Huippumodernilla' VNT ahtimella mekaaninen elinaika saattaa olla mitä tahansa 120tkm-400tkm.
Kysyn vaan, että kuinka moni esim. 10 vuotta vanha auto menisi uuden auton päästötasoilla pelkästään turbon uusimalla? Lisäksi pidämme vastuuttomana resurssien tuhlauksena, että asiakkaalle pakkomyydään kertakäyttötuote, ja monesti ylihintainen sellainen. Onko oikein pakko-ostattaa esim 2500€ maksava ahdin, vaikka poistettava olisi huoltokelpoinen pelkällä laakeroinnilla ja asianmukaisella puhdistuksella?
Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä, osa voi ostaa uuden, osa huollattaa. Meiltä saa molemmat.
Anton / Arctic Performance
Comment