Kytkimet liki autoon kuin autoon ja käyttöön kuin käyttöön
Kun nykyisen kytkimen kesto on vaakalaudalla, löytyy valikoimistamme apu etsit sitten tarvikekytkintä, sintteriä tai monilevyä. Harrastajaystävälliset hinnat ja apu valinnassa ovat tuotteidemme vakiovarusteita. Seuraavassa katsaus päämerkkeihimme joskin muitakin merkkejä on ajoittain toimitettu.
Sachs SRE, eli Sachs Race Engineering
=> Sachs SRE kytkimet verkkokaupassamme
Saksalaisen Sachsin osasto joka valmistaa performance kytkimiä aina F1 autojen kytkimiin asti. Näitä ei kannata sekoittaa Sachsin tarvikekytkimiin (joita toki kauttamme saat) - nämä ovat vähän eri kaliiberia.
Sachs SRE osat saat myös yksittäin, eli aina ei tarvitse uusia koko pakettia.
Esimerkkejä:
A3 8P 2.0 TFSI (quattro) HD asetelma (883082 999787) 366€
A3 8P 2.0 TFSI (quattro) massalevy (881864 999502) 317€
A3 8P 2.0 TFSI (quattro) sintterilevy (881864 999505) 366€
A4 B5 1.8, 1.8T ja 1.9TDI HD asetelma (883082 999715) 329€
A4 B5 1.8, 1.8T ja 1.9TDI massalevy (881864 999961) 305€
A4 B5 1.8, 1.8T ja 1.9TDI sintterilevy 881864 999987) 305€
Black Diamond kytkimet
=> Black Diamond kytkimet verkkokaupassamme
Jarruistaan tuttu Black Diamond valmistaa myös kohtuullisesti viritettyihin autoihin sopivia kytkimiä. Hinnoittelu on maltillinen, ja saatavilla ovat myös muunnossarjat yksiosaiselle vauhtipyörälle. Levyjä on tarjolla massa- kevlar- ja palakytkiminä.
Esimerkkejä
S4 Quattro 97-00 2.7iltr dohc v6 30v 4x4 2671cc agb engine(s) Massa 506€
S4 Quattro 97-00 2.7iltr dohc v6 30v 4x4 2671cc agb engine(s) Sintteri 899€
S4 Quattro 97-00 2.7iltr dohc v6 30v 4x4 2671cc agb engine(s) Kevlar 589€
A4 B6 1.8iltr dohc 20v 1781cc avv engine(s). years: 06/00-09/00 Kevlar 656€
A4 B6 1.8iltr dohc 20v 1781cc avv engine(s). years: 06/00-09/00 Sintteri 966€
A4 B6 1.8iltr dohc 20v 1781cc avv engine(s). years: 06/00-09/00 Massa 573€
Clutch Masters kytkimet
=> Clutch Masters kytkimet verkkokaupassa
CM on kytkinten moniosaaja ja tarjoaa testatusti toimivia kytkimiä tarvikelevystä monilevyiseen. Valmistumaa Yhdysvallat.
Suosituimpia ovat FX300 - FX500 sarjan kytkimet. Clutch Mastersin valikoimista löydät myös kevyet vauhtipyörät.
FX300 –sarja on massalevyllä toimitettava paketti joka tarjoaa noin tupla väännönkeston verrattuna vakioon.
FX400 –sarja on jousitetulla sintterilevyllä tehty paketti. Saatavana yleensä 4 tai 6 lapaisella levyllä.
FX500 –sarja taas on jousittamattomalla sintterilevyllä tehty paketti. Saatavana yleensä 4 tai 6 lapaisella levyllä.
Esimerkkejä:
A4 97-05 1.8 Turbo (02-027-HDTZ) FX300 868€
S4 00-02 2.7 (02-029-HDTZ) FX300 1037€
Tarvikekytkimet, painelaakerit ja kytkinten muut varaosat
=> Race.Fi varaosamyynti
Kun et tarvitse kasvanutta väännönkestoa tai muita kilpakytkimen ominaisuuksia, on tarvikekytkin oiva valinta vahan tilalle. Tarvikekytkinten hinnat alkavat alta sadasta eurosta, eli kytkinkorjauksen ei tarvitse olla kallis operaatio.
Kytkimen kokonaisuuteen kuuluu myös muita osia kuten pää- ja työsylinteri tai kytkinvaijeri, painelaakeri ja hajanainen kasa eri pientarvikkeita. Etenkin jäykemmillä asetelmilla käyttösylinterit voivat tulla tiensä päähän ja alkaa vuotamaan. Kytkimen vaihdon yhteydessä on hyvä hetki hankkia myös korjaussarja kytkimen käyttösylintereille joilla takaat mielyttävän lopputuloksen.
Sitten vähän yleistietoutta kytkimistä
Poljintuntuma ja jäykkyys
Kytkimen paineasetelma puristaa levyä vauhtipyörää vasten. Mitä jäykempi asetelma, sitä jäykemmäksi poljintuntuma muuttuu. Yleisestä käsityksestä poiketen levy ei vaikuta kytkinpolkimen jäykkyyteen.
Sintteri vs. massa
Vakiokytkimet ovat lähes poikkeuksetta ns. massalevyjä. Monet kilpakytkimet ovat puolestaan palakytkimiä, eli tutummin sinttereitä. Palakytkimä tehdään myös muilla materiaaleilla, mutta nimensä sintteri juontaa sintratusta kitkamateriaalista.
Sintterin ja massan tärkein ero käytettävyydessä on sintterin massaa äkäisempi tarraaminen.
Sintterikytkimet ovat pääsääntöisesti äkäisempiä käyttää, mutta hyvin äkkiä niihinkin tottuu. Tietyissä tapauksissa, kuten Driftingissä käytetyssä kytkinpotkussa kytkimen äkäisyys on eduksi.
Levyksi kannattaa siis yleensäottaen valita massalevy, ja sintteri siinä tapauksessa jos massa ei tarjoa riittävää väännönkestoa.
Jousitettu ja jousittamaton keskiö
Levyjä on tarjolla jousitetulla ja jousittamattomalla keskiöllä. Jousitus tarkoittaa sitä, että levyn ja keskiön välissä on jouset jotka vaimentavat moottorin työtahtien iskuja ja kytkimen tarrausta.
Jousitettu keskiö säästää myös vaihteistoa kun iskut eivät kohdistu suoraan laatikkoon vaan vaimentuvat jousituksessa.
Ainankin teoriassa jousittamaton keskiö lisää voimansiirron ääntä kun värähtely kohdistuu vaimentamattomana laatikkoon – käytännössä on autokohtaista huomaako tätä.
Äänet kytkin ylhäällä tai alhaalla
Kuuletko ääniä? Se on ihan normaalia!
Voimansiirron ääntelystä käydään paljon keskustelua, ja virheellisiäkin vikadiagnooseja on etenkin painelaakeriin liittyen liikkeellä paljon.
Painelaakeri painaa kytkinasetelmaa kun painat kytkinpoljinta. Kytkinpoljin ylhäällä painelaakeri ei pyöri eikä siten pidä myöskään ääntä – näin ainankin 99% autoista, poikkeus vahvistaa säännön.
Jos rohina alkaa kun painat kytkintä ja loppuu kun nostat kytkimen, on kyseessä painelaakerivika.
Jos rohina loppuu kun painat kytkintä, ja alkaa kun nostat kytkimen, on kyseessä laatikon suunnalla oleva vika, koska laatikko saa voiman kun kytkin on ylhäällä ja pyörintä loppuu kun painat kytkintä.
Selvennys: Tämä koskee perinteisiä yksilevyisiä kytkimiä. Rohinalla tarkoitan laakerin oikeaa ääntämistä kun se on paineen alaisena, en vaimeaa luonnollisenkin kuluman piikkiin menevää ääntä joka ilmenee nestekytkimissä laakerin pyöriessä ilman varsinaista kuormaa. Youtube lienee myös hyvä paikka äänien kuunteluun, hivenen vaikea kuvailla sanoin.
Milloin kytkin luistaa, ja miten se voi ilmetä?
Mitä isompi vaihde on käytössä, sitä enemmän vääntöä auton kiihdyttäminen vaatii. Kytkimen väännönkesto loppuu ja kytkin alkaa luistamaan.
Käytännössä moottorin kierrokset siis alkavat nousemaan äkisti vaikka nopeus ei vastaavasti kasvaisikaan – vähän sama kun auto alkaa liukkaalla sutimaan: kierrokset nousevat mutta vauhti ei kiihdy.
Vielä linkki kaikkiin kytkimiimme
=> Kytkimet, Race.Fi Verkkokauppa
Race Performance Oy Race.Fi verkkokauppa
Välitie 6, 07170 PORNAINEN
info@race.fi 020 790 2 790
Tämä kirjoitus blogissamme: Kertaus: Kytkimet ja vauhtipyörät
Kun nykyisen kytkimen kesto on vaakalaudalla, löytyy valikoimistamme apu etsit sitten tarvikekytkintä, sintteriä tai monilevyä. Harrastajaystävälliset hinnat ja apu valinnassa ovat tuotteidemme vakiovarusteita. Seuraavassa katsaus päämerkkeihimme joskin muitakin merkkejä on ajoittain toimitettu.
Sachs SRE, eli Sachs Race Engineering
=> Sachs SRE kytkimet verkkokaupassamme
Saksalaisen Sachsin osasto joka valmistaa performance kytkimiä aina F1 autojen kytkimiin asti. Näitä ei kannata sekoittaa Sachsin tarvikekytkimiin (joita toki kauttamme saat) - nämä ovat vähän eri kaliiberia.
Sachs SRE osat saat myös yksittäin, eli aina ei tarvitse uusia koko pakettia.
Esimerkkejä:
A3 8P 2.0 TFSI (quattro) HD asetelma (883082 999787) 366€
A3 8P 2.0 TFSI (quattro) massalevy (881864 999502) 317€
A3 8P 2.0 TFSI (quattro) sintterilevy (881864 999505) 366€
A4 B5 1.8, 1.8T ja 1.9TDI HD asetelma (883082 999715) 329€
A4 B5 1.8, 1.8T ja 1.9TDI massalevy (881864 999961) 305€
A4 B5 1.8, 1.8T ja 1.9TDI sintterilevy 881864 999987) 305€
Black Diamond kytkimet
=> Black Diamond kytkimet verkkokaupassamme
Jarruistaan tuttu Black Diamond valmistaa myös kohtuullisesti viritettyihin autoihin sopivia kytkimiä. Hinnoittelu on maltillinen, ja saatavilla ovat myös muunnossarjat yksiosaiselle vauhtipyörälle. Levyjä on tarjolla massa- kevlar- ja palakytkiminä.
Esimerkkejä
S4 Quattro 97-00 2.7iltr dohc v6 30v 4x4 2671cc agb engine(s) Massa 506€
S4 Quattro 97-00 2.7iltr dohc v6 30v 4x4 2671cc agb engine(s) Sintteri 899€
S4 Quattro 97-00 2.7iltr dohc v6 30v 4x4 2671cc agb engine(s) Kevlar 589€
A4 B6 1.8iltr dohc 20v 1781cc avv engine(s). years: 06/00-09/00 Kevlar 656€
A4 B6 1.8iltr dohc 20v 1781cc avv engine(s). years: 06/00-09/00 Sintteri 966€
A4 B6 1.8iltr dohc 20v 1781cc avv engine(s). years: 06/00-09/00 Massa 573€
Clutch Masters kytkimet
=> Clutch Masters kytkimet verkkokaupassa
CM on kytkinten moniosaaja ja tarjoaa testatusti toimivia kytkimiä tarvikelevystä monilevyiseen. Valmistumaa Yhdysvallat.
Suosituimpia ovat FX300 - FX500 sarjan kytkimet. Clutch Mastersin valikoimista löydät myös kevyet vauhtipyörät.
FX300 –sarja on massalevyllä toimitettava paketti joka tarjoaa noin tupla väännönkeston verrattuna vakioon.
FX400 –sarja on jousitetulla sintterilevyllä tehty paketti. Saatavana yleensä 4 tai 6 lapaisella levyllä.
FX500 –sarja taas on jousittamattomalla sintterilevyllä tehty paketti. Saatavana yleensä 4 tai 6 lapaisella levyllä.
Esimerkkejä:
A4 97-05 1.8 Turbo (02-027-HDTZ) FX300 868€
S4 00-02 2.7 (02-029-HDTZ) FX300 1037€
Tarvikekytkimet, painelaakerit ja kytkinten muut varaosat
=> Race.Fi varaosamyynti
Kun et tarvitse kasvanutta väännönkestoa tai muita kilpakytkimen ominaisuuksia, on tarvikekytkin oiva valinta vahan tilalle. Tarvikekytkinten hinnat alkavat alta sadasta eurosta, eli kytkinkorjauksen ei tarvitse olla kallis operaatio.
Kytkimen kokonaisuuteen kuuluu myös muita osia kuten pää- ja työsylinteri tai kytkinvaijeri, painelaakeri ja hajanainen kasa eri pientarvikkeita. Etenkin jäykemmillä asetelmilla käyttösylinterit voivat tulla tiensä päähän ja alkaa vuotamaan. Kytkimen vaihdon yhteydessä on hyvä hetki hankkia myös korjaussarja kytkimen käyttösylintereille joilla takaat mielyttävän lopputuloksen.
Sitten vähän yleistietoutta kytkimistä
Poljintuntuma ja jäykkyys
Kytkimen paineasetelma puristaa levyä vauhtipyörää vasten. Mitä jäykempi asetelma, sitä jäykemmäksi poljintuntuma muuttuu. Yleisestä käsityksestä poiketen levy ei vaikuta kytkinpolkimen jäykkyyteen.
Sintteri vs. massa
Vakiokytkimet ovat lähes poikkeuksetta ns. massalevyjä. Monet kilpakytkimet ovat puolestaan palakytkimiä, eli tutummin sinttereitä. Palakytkimä tehdään myös muilla materiaaleilla, mutta nimensä sintteri juontaa sintratusta kitkamateriaalista.
Sintterin ja massan tärkein ero käytettävyydessä on sintterin massaa äkäisempi tarraaminen.
Sintterikytkimet ovat pääsääntöisesti äkäisempiä käyttää, mutta hyvin äkkiä niihinkin tottuu. Tietyissä tapauksissa, kuten Driftingissä käytetyssä kytkinpotkussa kytkimen äkäisyys on eduksi.
Levyksi kannattaa siis yleensäottaen valita massalevy, ja sintteri siinä tapauksessa jos massa ei tarjoa riittävää väännönkestoa.
Jousitettu ja jousittamaton keskiö
Levyjä on tarjolla jousitetulla ja jousittamattomalla keskiöllä. Jousitus tarkoittaa sitä, että levyn ja keskiön välissä on jouset jotka vaimentavat moottorin työtahtien iskuja ja kytkimen tarrausta.
Jousitettu keskiö säästää myös vaihteistoa kun iskut eivät kohdistu suoraan laatikkoon vaan vaimentuvat jousituksessa.
Ainankin teoriassa jousittamaton keskiö lisää voimansiirron ääntä kun värähtely kohdistuu vaimentamattomana laatikkoon – käytännössä on autokohtaista huomaako tätä.
Äänet kytkin ylhäällä tai alhaalla
Kuuletko ääniä? Se on ihan normaalia!
Voimansiirron ääntelystä käydään paljon keskustelua, ja virheellisiäkin vikadiagnooseja on etenkin painelaakeriin liittyen liikkeellä paljon.
Painelaakeri painaa kytkinasetelmaa kun painat kytkinpoljinta. Kytkinpoljin ylhäällä painelaakeri ei pyöri eikä siten pidä myöskään ääntä – näin ainankin 99% autoista, poikkeus vahvistaa säännön.
Jos rohina alkaa kun painat kytkintä ja loppuu kun nostat kytkimen, on kyseessä painelaakerivika.
Jos rohina loppuu kun painat kytkintä, ja alkaa kun nostat kytkimen, on kyseessä laatikon suunnalla oleva vika, koska laatikko saa voiman kun kytkin on ylhäällä ja pyörintä loppuu kun painat kytkintä.
Selvennys: Tämä koskee perinteisiä yksilevyisiä kytkimiä. Rohinalla tarkoitan laakerin oikeaa ääntämistä kun se on paineen alaisena, en vaimeaa luonnollisenkin kuluman piikkiin menevää ääntä joka ilmenee nestekytkimissä laakerin pyöriessä ilman varsinaista kuormaa. Youtube lienee myös hyvä paikka äänien kuunteluun, hivenen vaikea kuvailla sanoin.
Milloin kytkin luistaa, ja miten se voi ilmetä?
Mitä isompi vaihde on käytössä, sitä enemmän vääntöä auton kiihdyttäminen vaatii. Kytkimen väännönkesto loppuu ja kytkin alkaa luistamaan.
Käytännössä moottorin kierrokset siis alkavat nousemaan äkisti vaikka nopeus ei vastaavasti kasvaisikaan – vähän sama kun auto alkaa liukkaalla sutimaan: kierrokset nousevat mutta vauhti ei kiihdy.
Vielä linkki kaikkiin kytkimiimme
=> Kytkimet, Race.Fi Verkkokauppa
Race Performance Oy Race.Fi verkkokauppa
Välitie 6, 07170 PORNAINEN
info@race.fi 020 790 2 790
Tämä kirjoitus blogissamme: Kertaus: Kytkimet ja vauhtipyörät
Comment