Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Wavetrac@ lukkoperät Mamasanilta!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Wavetrac@ lukkoperät Mamasanilta!



    Wavetrac®, Better Technology, Better Performance, Better Quality


    Nyt on Mamasanilta saatavissa rataslukko joka oikeasti tekee sen minkä lupaa.





    Wavetrac® lukkoperän patentoitu rakenne takaa sen että perä lukitsee myös haastavissa olosuhteissa, silloin kun kuormaa ei ole. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi toisen pyörän nouseminen maasta rata-ajossa tai erittäin liukas tienpinta. Vastaavantyyppiset lukkoperät, kuten Quaife toimivat tällöin avoimen perän tavoin pystymättä siirtämään vetoa pitävälle pyörälle. Wavetrac®:in vallankumouksellinen rakenne auttaa luomaan kuormaa jolla tasauspyörästö lukkiutuu.

    Quaife toteaa näin omilla sivuillaan: "Whilst requiring some torque in the slipping wheel, the Quaife unit is progressive in action but never locks". Ongelma on piilotettu lauseen ensimmäisiin sanoihin. Quaife ja muut vastaavat tasauspyörästöt vaativat siis itseasiassa pitoa toimiakseen. Asia, jota ei voi pitää toivottavana ominaisuutena lukkoperässä.


    Mikä tekee Wavetrac®:in tasauspyörästöstä paremman?

    Ymmärtääkseen miksi Wavetrac® on parempi kuin muut vastaavat lukot, täytyy tietää minkä ongelman Wavetrac® ratkaisee.

    Ongelma: Vedon loppuminen kuorman ollessa nolla tai lähes nolla.

    Nollakuormatilanne esiintyy myös normaalissa ajossa mutta ongelma havaitaan selvimmin äärimmäisissä olosuhteissa. Ongelma syntyy kun toinen vetävä pyörä nousee maasta esimerkiksi kovan mutka-ajon seurauksena. Tilanne on kuitenkin sama myös esimerkiksi silloin kun siirrytään vedosta moottorijarrutukseen tai toisinpäin, vaikka molemmat pyörät olisivatkin pitävästi tienpinnassa. Lisäksi erityisesti Suomessa yleinen erittäin liukas tienpinta riittää monesti aiheuttamaan tämän ongelman.

    Miten se vaikuttaa?

    1) Jos toinen vetävä pyörä on ilmassa tai pinta on erittäin liukas, muut kuin Wavetrac® helical lukko eivät vedä toisellakaan pyörällä.
    2) Siirryttäessä vedosta moottorijarrutukseen, muut kuin Wavetrac® helical lukko eivät tee mitään.

    Miksi?

    Kaikki helical -tyyppiset rataslukot (Quaife®, Torsen®, Truetrac®, Peloquin, OBX, jne) toimivat pääpiirteittäin samalla tavalla. Ne jakavat väännön pyörien kesken, siirtäen enintään pidon verran voimaa kullekin pyörälle. Pyörien välistä väännön suhdetta kutsutaan bias ratioksi. Avoimen perän bias ratio on 1:1. Jos toisen pyörän pito menetetään, toinen pyöräkään ei vedä vaan kaikki voima kulkee helpointa reittiä, eli luistavan pyörän kautta.

    Vääntöä jakavat tasauspyörästöt tarjoavat isompia bias ratio -suhteita kuin avoimet perät. Esimerkiksi jakosuhteella 2,5:1, vetävä pyörä voi saada enintään 2,5 kertaisen määrän voimaa luistavaan pyörään verrattuna. Tämä on merkittävä etu avoimeen perään nähden, useimmissa tilanteissa.

    Ongelma syntyy kun toinen pyörä ei pidä ollenkaan. Tällöin toinenkaan pyörä ei vedä, sillä 2,5x0=0. Riippumatta siitä kuinka iso bias ratio perällä on, yhtään voimaa ei saada välitettyä tienpintaan. Tämä esiintyy myös vedosta moottorijarrutukseen siirryttäessä ja toisinpäin. Tällöinkään muut vastaavat perät eivät pysty välittämään voimaa, ennenkuin nollakuormatilanne on ohi. Vaikka tilanne on joka tapauksessa nopeasti ohi, aiheuttaa tämä viivettä voimansiirrossa.

    Wavetrac® ratkaisee kaikki nämä ongelmat

    Wavetrac® tasauspyörästössä on erityinen patentoitu rakenne joka reagoi juuri näissä ongelmatilanteissa. Kun nollakuormatilanteessa pyörät alkavat pyöriä eri nopeudella, astuu Wavetrac® peliin. Rattaan ja navan aaltomaiset pinnat pyörivät toisiinsa nähden jolloin pinnat nousevat toistensa päälle ja loittonevat toisistaan. Tämä aiheuttaa salamannopeasti riittävästi sisäistä kuormaa jolloin lukko lukitsee normaalisti. Tällöin pitävä pyörä saa vetoa vaikka toinen pyörä olisikin ilmassa.



    Joissain vastaavissa perissä lisätään preloadia estämään tätä ongelmaa mutta preloadia ei voi määrättömästi lisätä vaikuttamatta ajo-ominaisuuksiin tai aiheuttamatta kulumista. Tällä tavoin ei siis käytännössä voida ongelmaa kiertää. Wavetrac® onkin ainoa perätyyppi joka pystyy sisäisesti lisäämään kuormaa silloin kun sitä tarvitaan.


    Wavetracissä on toinenkin harvemmin käytetty ominaisuus jota muista ei löydy. Tasauspyörästön bias -levyt ovat vaihdettavia jolloin bias suhdetta voidaan tarvittaessa muuttaa. Oletuksena ne ovat hiilikuitua joka tarjoaa parhaan all-around suorityskyvyn ja elinikäisen keston.

    Audi lukot löydät täältä.

    Mamasanin nettikaupassa voit maksaa myös luottokortilla, osamaksulla tai laskulla!

    Tutustumistarjouksena kaikki Wavetrac® lukkoperät 10 % alennuksessa marraskuun loppuun saakka!

  • #2


    Wavetrac®, Better Technology, Better Performance, Better Quality


    Wavetracin patentoitu rakenne (linkki) takaa sen että Wavetrac lukkoperä on ainoa torsen -tyyppinen perä joka lukitsee kunnolla myös silloin kun toinen pyörä on esimerkiksi ilmassa tai pinnalla jolla pitoa ei ole. Tätä ei voida saavuttaa pelkällä preloadilla jousten avulla koska kuormaa pitäisi lisätä niin paljon ettei perä enää toimisi oikein vaan se olisi osittain lukossa koko ajan. Wavetrac toimii täysin avoimena niin kauan kunnes pito menetetään. Tällöin se lukitsee normaalisti vaikka toinen pyörä olisi kokonaan ilmassa. Tähän eivät muut pysty.


    Wavetrac ei ole bulkkivalmistaja vaan keskittyy siihen minkä parhaiten osaa. Kehittämään toimivia ratkaisuja oikeisiin ongelmiin.


    Käyttäjäkommentteja:

    "Wavetrac is far better than any other gear type lsd. I´ve driven them all and only ever been truly satisfied with Wavetrac."

    "Ei mitään mahdollista tapaa saada sirklaamaan yhdellä pyörällä ainakaan näillä keleillä, vaikka toinen pyörä olisi pitävällä paljaalla uralla ja toinen lumipinnalla. Aina kun lähtee, lähtee heti vetämään molemmilla. Etenemiskyky autolla tietysti aivan eri luokkaa kuin ykspyörävetoisena.

    Parkkipaikkakääntelyissä ei huomaa eroa avoimeen perään, sisempi ei laahaa tai tee mitään muutakaan outoa, lumihankeen jäi sutimattoman pyörän kuvio molemmista renkaista."

    "This is the only diff of this type that can overcome the zero drive problem. "

    Comment

    Working...
    X