Ajattelin naputella vähän projektitarinaa, kun tuli valituksi hieman erilainen aihio. Saattaa siis jopa kiinnostaa joitakin, jotka näiden vanhojen 5syl-romujen kanssa vielä puuhaa :)
Projektikertomus olkoon toistaiseksi pelkästään moottoria koskeva. Tarinoin sitten vähän myöhemmin siitä mihin koriin tuo on menossa ja laajennetaan projektitarina myös asennukseen tai ainakin lopputulokseen.
Lähtökohta on T4 portterin 2.5 10v bensa. Moottorikoodi on ACU eli 93-95 vuosimallien kone. Olisin halunnut lähtökohdaksi AAF-moottorin, joka on muuten ~sama, mutta pienemmällä puristuksella (8.5 vs 10). Tämmöinen nyt kuitenkin sopurahalla käveli vastaan.
Noh uudet AAF-männät on tilattu, joten tuo harmillisen korkea puristussuhde on historiaa. Samalla sisuskalut siirtyy ACU:n lohkosta AAB (t4 2.4d) lohkoon, että saa uudet poraukset vakiomännille ja öljytykit mäntien alle.
Tehoahan tehdas on puristanut kaikki 110 hevosvoimaa. Kokeillaan josko edes pari heppaa saisi lisää, kun lisää yhden pakokaasuahtimen ja puuhastelee vähän kanavien parissa. Moottorinohjaukseksi tulee, no mikäpä muu, 20vt:n suorasytkämotronic. Tämä aiheuttaa tarpeen koneistaa lohkoon triggereille paikan ja jakaja pitää muuttaa 1-reikäiseksi tai keksiä muu ratkaisu hall-signaalille. Suunnilleen kaikki osat moottorinohjaukseen on haalittuna.
Lohkohan on siis ns korkea eli kuten dieseleissä. Strategiset mitat 81x95,5 ja tuossa on käytetty suoraan tdi:n kiertokankia ja kampiakselia. Vastaavaa sylinterikantta ei liene käytössä missään muussa konsernin laitteessa. 10v-miehet huomaavat erot heti. Nokka-akselin osalta voi antaa ehdotuksia, koska se on varmastikin todella kireä ja myöskin uniikki ACU/AAF-moottoriin...
Päivittelen tarinaa sitä mukaa, kun jotan tapahtuu. Ei varmastikaan päivittäin, mutta hyvä jos edes viikoittain.
Seuraavaksi puran kannesta venttiilit ja vien osia pesuun. Puhtaan kannen kanssa sitten virtauspenkkiin ja miettimään kansimiehen kanssa mitä tehdään.
Parit fotograafit step1:stä:
Projektikertomus olkoon toistaiseksi pelkästään moottoria koskeva. Tarinoin sitten vähän myöhemmin siitä mihin koriin tuo on menossa ja laajennetaan projektitarina myös asennukseen tai ainakin lopputulokseen.
Lähtökohta on T4 portterin 2.5 10v bensa. Moottorikoodi on ACU eli 93-95 vuosimallien kone. Olisin halunnut lähtökohdaksi AAF-moottorin, joka on muuten ~sama, mutta pienemmällä puristuksella (8.5 vs 10). Tämmöinen nyt kuitenkin sopurahalla käveli vastaan.
Noh uudet AAF-männät on tilattu, joten tuo harmillisen korkea puristussuhde on historiaa. Samalla sisuskalut siirtyy ACU:n lohkosta AAB (t4 2.4d) lohkoon, että saa uudet poraukset vakiomännille ja öljytykit mäntien alle.
Tehoahan tehdas on puristanut kaikki 110 hevosvoimaa. Kokeillaan josko edes pari heppaa saisi lisää, kun lisää yhden pakokaasuahtimen ja puuhastelee vähän kanavien parissa. Moottorinohjaukseksi tulee, no mikäpä muu, 20vt:n suorasytkämotronic. Tämä aiheuttaa tarpeen koneistaa lohkoon triggereille paikan ja jakaja pitää muuttaa 1-reikäiseksi tai keksiä muu ratkaisu hall-signaalille. Suunnilleen kaikki osat moottorinohjaukseen on haalittuna.
Lohkohan on siis ns korkea eli kuten dieseleissä. Strategiset mitat 81x95,5 ja tuossa on käytetty suoraan tdi:n kiertokankia ja kampiakselia. Vastaavaa sylinterikantta ei liene käytössä missään muussa konsernin laitteessa. 10v-miehet huomaavat erot heti. Nokka-akselin osalta voi antaa ehdotuksia, koska se on varmastikin todella kireä ja myöskin uniikki ACU/AAF-moottoriin...
Päivittelen tarinaa sitä mukaa, kun jotan tapahtuu. Ei varmastikaan päivittäin, mutta hyvä jos edes viikoittain.
Seuraavaksi puran kannesta venttiilit ja vien osia pesuun. Puhtaan kannen kanssa sitten virtauspenkkiin ja miettimään kansimiehen kanssa mitä tehdään.
Parit fotograafit step1:stä:
Comment