Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erilainen moottoriprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Erilainen moottoriprojekti

    Ajattelin naputella vähän projektitarinaa, kun tuli valituksi hieman erilainen aihio. Saattaa siis jopa kiinnostaa joitakin, jotka näiden vanhojen 5syl-romujen kanssa vielä puuhaa :)
    Projektikertomus olkoon toistaiseksi pelkästään moottoria koskeva. Tarinoin sitten vähän myöhemmin siitä mihin koriin tuo on menossa ja laajennetaan projektitarina myös asennukseen tai ainakin lopputulokseen.

    Lähtökohta on T4 portterin 2.5 10v bensa. Moottorikoodi on ACU eli 93-95 vuosimallien kone. Olisin halunnut lähtökohdaksi AAF-moottorin, joka on muuten ~sama, mutta pienemmällä puristuksella (8.5 vs 10). Tämmöinen nyt kuitenkin sopurahalla käveli vastaan.

    Noh uudet AAF-männät on tilattu, joten tuo harmillisen korkea puristussuhde on historiaa. Samalla sisuskalut siirtyy ACU:n lohkosta AAB (t4 2.4d) lohkoon, että saa uudet poraukset vakiomännille ja öljytykit mäntien alle.

    Tehoahan tehdas on puristanut kaikki 110 hevosvoimaa. Kokeillaan josko edes pari heppaa saisi lisää, kun lisää yhden pakokaasuahtimen ja puuhastelee vähän kanavien parissa. Moottorinohjaukseksi tulee, no mikäpä muu, 20vt:n suorasytkämotronic. Tämä aiheuttaa tarpeen koneistaa lohkoon triggereille paikan ja jakaja pitää muuttaa 1-reikäiseksi tai keksiä muu ratkaisu hall-signaalille. Suunnilleen kaikki osat moottorinohjaukseen on haalittuna.

    Lohkohan on siis ns korkea eli kuten dieseleissä. Strategiset mitat 81x95,5 ja tuossa on käytetty suoraan tdi:n kiertokankia ja kampiakselia. Vastaavaa sylinterikantta ei liene käytössä missään muussa konsernin laitteessa. 10v-miehet huomaavat erot heti. Nokka-akselin osalta voi antaa ehdotuksia, koska se on varmastikin todella kireä ja myöskin uniikki ACU/AAF-moottoriin...

    Päivittelen tarinaa sitä mukaa, kun jotan tapahtuu. Ei varmastikaan päivittäin, mutta hyvä jos edes viikoittain.

    Seuraavaksi puran kannesta venttiilit ja vien osia pesuun. Puhtaan kannen kanssa sitten virtauspenkkiin ja miettimään kansimiehen kanssa mitä tehdään.

    Parit fotograafit step1:stä:
    Attached Files

  • #2
    Suuttimien paikat on ainakin imusarjassa. Tuohon taitaa mahtua vähän helpommin modernimpaa sähköohjattua suutinta kuin perinteisiin 10v koneisiin?

    Comment


      #3
      mulla laitettiin 10v moottorin imusarjaan suuttimien paikat,niin pystyi käyttäämään normaali mittaisia suuttimia.

      itsellä myös vähän samantapainen projekti

      2.5 tdi lohko
      94,5mm kampura
      155mm po-veivit
      20vt kansi

      lykkyä vaan projektin kanssa

      Comment


        #4
        Imusarjahan se ahtauspaikka on tavannut olla, jos k-jettiä lähdetään korvaamaan. Tässä on tehtaalta digifant ja kaikkia suuttimia ajetaan yhellä liipaisulla. Suuttimina kiskon sisällä olevat sivusyöttöiset kuten esim ABK/2E nelimukisissa.
        Uskoisin että suuttimet mahtuu ihan kivasti, joskin siinä selvästi yksi rakentelun paikka. Aerosaabien 390cc 60mm pitkät riittävät tähän luultavasti tuottonsa puolesta ikuisesti, josko lyhyet pitää laittaa. Mörkötehoja ei ole tulossa.
        Pitää myös vähän tutkia sopiiko japseissa paljo käytetyt sivusyöttöiset tuohon tehdaskiskoon ja saisiko siitä tempaistua joka suuttimen johdot ulos.
        94,5 kuulostaa äkkiseltään vähän kisakampuralta :)

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
          94,5 kuulostaa äkkiseltään vähän kisakampuralta :)
          toivotaan että kestää,voimaa on tarkoitus jonkun verran kutitella ulos

          Comment


            #6
            Vesipumpun välityssuhde näyttää mielenkiintoiselta. Kovin on pieni pyörä.

            Konehan on selkeästi menossa tuohon helmiäisvalkoiseen autoon jonka puskuri näkyy kuvassa... :-D

            Comment


              #7
              onko venttiilien koot mitkä tuossa portterin kannessa??joko kansi ollut virtaus penkissä??
              Viimeksi muokannut kessu74; 8.10.2008, 21:41.

              Comment


                #8
                Venat ne tavalliset myöhempien 2v kansien venat eli 39,5/33,1
                Penkissä oli, mutta enpä just muista lukemia. Jätin sinne työn alle parannettavaksi ja palaan lukemien kanssa, kun on ennen/jälkeen numerot kertoa.
                Muistelisin että noin 180hv ja pakopuoli oli häkellyttävän hyvä ennakko-odotuksiin nähden.

                AAF koneen männät saapui. Melkoiset jöllikät. :)

                Seuraava steppi kannen lisäksi olisi puuhastella vauhtipyörätriggerien paikat AAB diesel-lohkoon, johon tämä kampe olisi tarkoitus rakentaa.

                Comment


                  #9
                  onko tuossa portterin kannessa 12mm kannenpultit ja ylimääräinen öljynpaluu vs normi 2.2 audin kansi??

                  Comment


                    #10
                    Kyllä. Ihan täysin dieselin lohkon kanssa yhteensopivaa mallia.
                    Lisäksi erona on tosiaan jakajan paikka nokan päässä (16v/v8 style) eikä rattaalla sivulle kuten muissa.

                    Comment


                      #11
                      Noniin jotain on saatu aikaan, joskin lujempaakin saisi edetä :)

                      Kansi on käynyt hoidossa ja siitä on virtauslappu liitekuvana. CFM-arvon kun kertoo 0.43:lla ja vielä pyttyjen määrällä, saadaan parannetun imupuolen virtaukseksi melko tarkkaan 200hv. 20vt:ssä vastaava luku on muistaakseni vähän reilu 250, joten tasoitusta annetaan. Jostain pitäisi keksiä nokka noin 11 nostolle, mutta ilman vaparikoneessa käytettyä rajua overlappia.
                      Harmillista ettei tullut otettua kanavista kuvaa. Melko pienellä siistimisellä nuo parannukset on tehty.
                      Yksi pakoventtiili oli jostain syystä vähän venkura ja se uusittiin. Myös kaikki pako-ohjurit vaihtuivat. Kansi on nyt nipussa odottamassa asennusta.

                      Lohkoon on koneistettu vauhtipyöräantureille paikka. Kyllä tulee kaunista ja nopeasti, kun ammattimies tekee. Kiitos ammattimies! :)

                      Bloki on myös äsken maalattu. Seuraava steppi sen kanssa on porautus loppuviikolla. Sitten männät menee sorvarille ja toispuoleinen palje veivataan pois. Sitten yhden pytyn koekasaus ja dekkitason madalluksen laskeminen. Joku 0.8mm paljeväli olisi varmaan kiva. Kansipahviksi tulee joku dieselin kolmesta paksuusvaihtoehdosta - monikerrosmetalli tietenkin.

                      Uudet männät painavat saman kuin vanhatkin: 505 grammaa eli paljon. Paljonkohan joku vähemmän työkoneen originaalimäntä mahtaisi painaa, onko tietoja?
                      Veivi on yllättävänkin kevyt, 716g, kun 20vt:n orkkis 706g. Tämä on kuitenkin selvästi pidempikin.

                      Osatarpeita olisi vähän:
                      -lohkon huohotinlähtökuppi, letkukoolla ei väliä
                      -peltinen hyväkuntoinen audimallin öljypohja
                      -yo. pariksi öljyimuputki ja sen sihtisysteemit
                      -20vt öljypohjan väliin asennettava loiskelevy
                      -v8 hall-puolen virranjakaja
                      Verraten low-budget projektista on kyse, joten osatarjoukset sen mukaan kiitos.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        nokka kannattaa teettää virtasella,saa sellaisen kun haluaa.

                        huohotinkuppi,öljypohja ja imuputki saattais löytyä,tarkistan huomenissa tilanteen.

                        eihän tuohon kauheaa virinokkaa tarvi,jos tehotavoite on mihin 390cc suuttimet piisaavat??

                        mulla 500cc suuttimet piisasivat noin 420-430hv paikkeille ,3bar bensanpaineella, 2.2 10v koneessa.

                        kalsin jarkolla muistaakseni oli 390cc suuttimet,piisasivat karvan alle 300hv.
                        Viimeksi muokannut kessu74; 20.10.2008, 21:34.

                        Comment


                          #13
                          Noh nyt alkuun ainakin mennään 20vt:n k24:llä ja suuttimilla. Voisin kyllä laittaa 3B:n suuttimet 4 barilla niin riittävät vähän pidemmälle. ABY/AAN suuttimethan tarjoavat 4 barilla suunnilleen saman kuin 3B:n suuttimet 3 barilla (~303/323). 4bar säädin ja bensakiskoaihio on hankittuna jo, siitä vähän myöhemmin lisää. Piti olla bolt-on, mutta eihän se olekaa. Internetissä kaikki ei olekaan totta!
                          3B:n suutin 4 barilla on noin 350cc. Riittänee helposti siihen mihin k24 10v:ssä voi antaa. Suuttimia tähän nyt ei aluksi ainakaan aleta ostelemaan eli niillä mennään mitä käytettynä hyllystä löytyy.

                          Näemmä aika huonosti näkyy tuo parannettu imuvirtauskäyrä tai taitaa olla vähän näyttölaitteesta kiinni. Tihrustelkaa, siellä se on ylimmäisenä, 96cfm@11mm :)
                          Viimeksi muokannut porkkis; 21.10.2008, 12:25.

                          Comment


                            #14
                            kalsilla 390cc suuttimet loppui ennen k24:sta

                            Comment


                            • #15
                              Mut jos tässä moottrissa olis vähän parempi hyötysuhden kuin kessulla ja kalsilla, niin vois noilla suuttimilla päästä vähän pidempäänkin.

                              Comment


                                #16
                                kaikki on aina mahdollista :)

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on "jokkiskansi" ja k24. Kanteni ei ehkä virtaa ihan tuota 200hp, mutta jos edes peten käyristä laskien vakiot 180hp puhkuis. Mulla on vääntöhuippu 3500rpm. 25% isommalla koneella sen luulis löytyvän runsaasti alle kolmen tuhannen. Jännä nähdä, millaista aluetta tarjoaa yläkierroksille.

                                  Hyötysuhteista en tiedä, mä ajan turvarikkailla.

                                  Comment


                                    #18
                                    onkos täällä eristytty??

                                    Comment


                                      #19
                                      Behind the scenes tapahtuu :)
                                      Männistä löytyi vähän sorvauksen jälkeen heittoja, joten ne nyt tehdään justiinsa ja sitten uusi paljevälimitoitus ja dekkitason madallus ja sitten nippuun. Osat perusmoottorin kasaukseen on kutakuinkin hallussa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Koitan saada joku päivä pari kuvaa lisää linjoille. Perusmoottori on öljypohjaa vaille kasassa. Öljypohjaan tulee parit loislevyt, joita ei ole vielä tehty.

                                        Nyt pitäisi saada myös mitattua tuon vakionokan speksit. Astelevyn ja heittokellon kanssa puuhastelua siis tiedossa. Voisi harkita nokan hiotuttamista jossain vaiheessa, koska 2.5 litran 110hv moottorissa se ei liene ihan sieltä kireimmästä päästä...
                                        Ainoa virinokka tuohon on löytynyt jostain vanhoista ABT:n esitteistä ja niitä ei enää saa. Normaaliin 10v koneeseen siis erona nokan päässä oleva jakaja.
                                        Onko Kessulla käsitystä Virtasen hintatasosta?

                                        Nyt pari osatarvetta alkaisi olemaan jo melkein akuutteja:
                                        • Huohotinlähtökuppi lohkoon, ei väliä mistä vitosesta, kunhan letkulähtö löytyy
                                        • t89 5syl moottorin etukannake, joka ruuvataan repsikan puolelle koneen etupäähän. Mielellään ilmastoimattomasta, mutta eipä se kompuran hahlo siinä haittaa kuin silmää.

                                        Comment


                                          #21
                                          120eur oli viimeksi kun hiotutin.

                                          Comment


                                            #22
                                            virtanen tekee jos se kerkiää. viime keväänä ei kerennyt ainakaan mulle tekeen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Noniin jotain pitkästä aikaa. Öljypohja on hyvässä mallissa. Se madaltui ~35mm ja turha apurungon tila on poistettu. Tilavuus kutakuinkin originaali.

                                              Nokka tuli myös mitattua. On kyllä melko reipas eli ei.
                                              Millistä milliin imu/pako 211/202 astetta... ykk:ssa auki 0.35/0.20. Tarvii keksiä jotain.

                                              Myös TDI:n kansipahviin tehtiin vähän väljemmät vesireiät ottaen mallia 20vt:n pahvista. Ei mitään jenkkimiesten övereitä siis, mutta ei myöskään TDI:n neulalla pistetyn kokoisia.

                                              Kansi päällä ei koneesta näemmä ole toistaiseksi tarttunut kuvaa kameraan.

                                              Akuutit osatarpeet lienee nyt tyydytetty. Kohta imusarjan ja pakosarjan kimppuun.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut porkkis; 20.1.2009, 22:12.

                                              Comment


                                                #24
                                                Näyttää melkoisen syviltä nuo mäntien kolot. Minkälainen palotila tuohon tulevassa kannessa on? Ja paljonko puristussuhde tulee olemaan?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  10v kannessa pienempi palotila kuin 20v kannessa.
                                                  ulkomuistista vedettynä 25cc vs 45cc.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei satu olemaan taas sellaista kuvaa josta selviäisi kyseisen kannen palotilat, mutta tässä neloskoneesta kuva. Samanlainen on.
                                                    Amme on tosiaan melkoinen. Mäntien speksaama puristus on 8.5, mutta niistä koneistettiin toispuoleinen palje pois ja dekkitasosta on otettu 1,35mm että paljeväliksi tulee ~0.8.

                                                    Jossain alkupään viestissä lukee lisää männistä. Lähtökohtamoottori on ACU 10 puristuksilla, tähän tuli uudet vanhemman AAF version männät, jotka on sen 8.5.
                                                    Nyt puristus on ysin kantturoissa, en ole laskenut tarkemmin.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuossa katsomisen arvoinen paja joka jonkin verran puuhastellut ko. moottorin parissa.
                                                      http://www.cp-service.se/

                                                      Yleisellä tasolla 5 sylinteristä moottoria.

                                                      Löytyy esim. käsittämättömät matalia HAll antureita nokan tunnistukseen jos ei ole anturinpaikkaa vakiona kannessa.Anturi kiinni nokkapyörän taakse ja pieni pultti nokkapyörään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tässä topicissa kun käsitellään tätä 10v moottoria niin kysyisin tietääkö joku varaosanumeroa TDI:n 3 kerros peltitiivisteelle joka käy KG moottorin lohkon ja kannen väliin, tai edes mistä TDI:stä tuo tiiviste käy tuohon lohkoon.
                                                        Viimeksi muokannut matrikkel; 12.9.2017, 12:03. Perustelu: poistettu 'Moro!'

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Luulenpa että kaikissa 5-sylinterisissä tdi-moottoreissa on sama pahvi, jota on tosin luultavasti saatavilla eri vahvuuksisina.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Profiilin 10VT:ssä muistaakseni tiivisteenä 074 103 383(Elring 235.421).
                                                            Löytyy ainakin Vw T4/LT 2.5TDI ACV, AGX, AVR jne...
                                                            Viimeksi muokannut Beiza; 19.2.2009, 22:59. Perustelu: moottorikoodeja

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X