Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 ABY Sammumisongelma - Pähkinä purtavaksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 ABY Sammumisongelma - Pähkinä purtavaksi

    S2:sta (ABY) on pidemmän aikaa vaivannut satunnainen sammahtelu. Tyhjäkäynniltä auto sammuu laakista, mutta käynnistyy heti nätisti kun avaimesta kääntää. En ole vian antanut häiritä, mutta viime aikoina sammuu entistä useammin. Joskus katkoo myös kiihdyttäessä (matalilla kierroksilla, ei korkeilla), mutta silloin lähtee luonnollisesti vauhdista käyntiin.

    Tähän asti em. kuullostaa tyypilliseltä 20 vt-vialta, mutta asian tekee monimutkaiseksi ja turhauttavaksi seuraava, jokaisen sammumisen jälkeen esiintyvä vikakoodi:

    00513 - Engine Speed Sensor (G28)
    27-10 - Implausible Signal - Intermittent

    Huomatkaa siis, että kyseessä ei ole se normaali G28-koodi joka tulee jos kone ei ole käynnissä. Muita koodeja ei esiinny.

    G28 on vaihdettu uuteen. Uusi käyntinopeusanturi ja myös muita sytkään liittyviä antureita on mitattu sekä yleismittarilla että skoopilla. Piuhat on mitattu ja kaikkia liittimiä puhdistettu ja räplätty (myös koneen käydessä). Boksia on koputeltu ja olen jopa reitittänyt G28:n ja G4:sen piuhat uudelleen mahdollisten häiriöiden välttämiseksi. Toisalta, niin voiko olla varma siitä että em. vikakoodi on syy, eikä seuraus, sammumiselle?

    Vian satunnaisuus tekee siitä todella vaikeasti diagnostisoitavan. 99% ajasta kone käykin nätisti, mutta voi välillä muutaman kilometrin matkalla sammua useita kertoja.

    ISV on lähes varmasti syytön, sillä tyhjäkäyntikierrokset ovat tasaiset eivätkä kierrokset "dippaa" kaasua nostettaessa. Virtalukkokin vaikutta olevan ok, sillä kun kone sammuu, niin virrat jäävät kuitenkin päälle.

    Viitoskoneen Motronichan pitäisi vissiin toimia siten että jos Hall-anturi (G40) tai kampiakselin referenssianturi (G4) kuolee kesken ajon, niin boksi menee hätäohjelmalle, mutta kone pysyy käynnissä. Jos minä kuitenkin nyppään hall-anturin liittimen irti, niin kone jatkaa kyllä käymistään hetken, mutta sammuu todennäköisesti hyvin pian, viimeistään siinä vaiheessa kun antaa kaasua. Jos taas G4:sen nyppää irti, niin kone jatkaa kyllä käyntiään, mutta käynti muuttuu hetken päästä epätasaiseksi.

    Tästä voisi ehkä vetää johtopäätöksen että G28:in signaali tai sen käsittely boksissa ei oikein toimi toivotunlaisesti? Mutu-fiilis on myös se että sammahtelu esiintyy useammin kylmänä, mutta tämä ei tarkoita sitä ettei lämpimänä sammu, eikä myöskään sitä että kylmänä aina sammuu.

    Onko kellään vinkkejä mitä vielä tutkia? Itseltä alkaa pian neuvot loppumaan (boksivika?). BTDT kokemuksia otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.

    #2
    - koita vakiolastuilla

    - bensapumppu, bensapumpun rele?

    - moottorin maakaapeli?

    - motronicin maadotus imusarjassa?

    - koita lainata jostain toinen boksi

    - hall-vika tekee joskus hassuja

    Eivät selitä tuota vikakoodia, mutta motronic-maailma on mystinen :)

    Paljonko muuten maksoi vauhtipyöräanturi?

    Comment


    • #3
      > - koita vakiolastuilla

      Sammumisongelmaa esiintyi myös satunnaisesti ennen virilastuja, mutta voisihan tuotakin vielä kokeilla.

      > - bensapumppu, bensapumpun rele?

      Kokeilin nypätä bensapumpun relen irti koneen käydessä ja silloin vikakoodi ei ollut sama, vaan MAF: signal too low tjsp. MAF tosin saa ainakin jonkin +12v syötön bensapumpun relen kautta, joten ehkäpä siinä on syy vikakoodiin.

      Pitääkin tosiaan kokeilla ottaa irti bensapumpun sulake koneen käydessä ja katsoa mitä vikakoodeja antaa.

      > - moottorin maakaapeli?

      Missä tämä sijaitsee? Olikos tämä koneen oikealla puolella, turbon lähistöllä?

      > - motronicin maadotus imusarjassa?

      Tarkistettu visuaalisesti ja "räpläämällä". Kuten myös sytkäpuolien maadoitus venttiilikopan pultin alle.

      > - koita lainata jostain toinen boksi

      Jep.

      Olisko kellään lainata ABY:ssä toimivaa boksia korvausta vastaan? Ei integroitua ajonestoa, orkkisboksi 895 907 551 A.

      > - hall-vika tekee joskus hassuja

      Hallia itsekin epäilin aluksi, mutta miksi kone kävisi siinä tapauksessa huonosti myös hall-anturin irroittamisen jälkeen? Olisikohan boksi voinut adaptoida itsensä viallisen hallin mukaan ja näin voinut oppia "väärille tavoille"?

      Miten esim. sulla kone käy jos nyppäät irti hallin pistokkeen?

      Vauhtipyöräanturi oli viime vuoden syyskuussa 56 eur vv-auton tiskillä.

      Kiitos vinkeistä. Pitänee tutkia asiaa kunhan taas pääse tallille.

      Comment


        #4
        Maajohto on tosiaan turbon alla lohkon ja öpohjan rajasta vedetty koriin.

        Hallin voi mulla nypätä käyvästä koneesta irti ilman sen kummempia sivuvaikutuksia.

        Jakajakoneessa on myös sellainen ominaisuus, että jos hallin säätää ihan rajalle, voi kone hörähtää ja sammua saman tien.
        Sinulla ei asennossa oikein voi olla vikaa ellei hihna ole väärin tai kampuran nokkahihnapyörästä kiila rikki tai halli jotenkin sökö. Ajoituksen voisit siis myös tsekata (vauhtipyörältä).

        Kone tosiaan sammuu samalla tavalla kuin jos avaimesta kääntäisit? Ei siis vähän vaivoin käy ensin ja sitten kuole rauhallisesti? Mietin vaan sytkävahvareita. Jos 3 pyttyä takanaan pitävä sippailee niin ei varmaan jaksa oikein käydä.

        Jos sulla on vagcom-vehkeet niin laita ajonajaksi kiinni ja measureblocksia eli reaaliaikaista peliin ja jos sammuu niin katso heti läppäriä että onko vielä yhteys -> boksi saa virtaa ja on elossa.

        Comment


          #5
          On kyllä aika tarkasti jo tutkittu. Mites sitten virtalukko, vaikuttaako sen räplääminen kun vika on päällä, tai onko uusittu? En ehdottelisi näin hölmöjä, mutta kun kaikki järkevä näyttää olevan jo analysoitu.

          Hall taitaa vaikuttaa ABY:ssa lähinnä käynnistymiseen.

          Comment


            #6
            Eiköhän hall ole käytössä ajon aikana kuten 3b:ssäkin eli sitä käytetään päättelemään mikä pytty nakuttaa, jos nakuttaa ja pyttykohtainen sytkäsäätö siis perustuu siihen.
            Hallin irroittaminen säätää sytkää 6 astetta turvamyöhäiselle. Auto käy ja kukkuu, mutta kaikki ei ole kotona.

            Comment


            • #7
              Porkkis: Kone sammuu tosiaankin ihan kuin avaimesta kääntäisi. Ei rötää ennenkuin sammuu, joten epätodennäköistä (mutta ei tietenkään mahdotonta) että sytkävahvari olisi syypää. Kolmella pytyllä kun viitoskone vielä pysyy hyvin (?) käynnissä (kokeiltu joskus aikaisemmin sytkäongelmien yhteydessä).

              En kyllä usko että ajoitus on pielessä, silloin vian pitäisi esiintyä jatkuvasti, nyt kone kuitenkin käy suurimman osan ajasta.

              Jani: Virtalukon räpläämistä on myös kokeiltu, eikä se valitettavasti näytä vaikuttavan. En tiedä onko alkuperäinen, itse en sitä ainakaan ole vaihtanut.

              Comment


                #8
                Onko mitään hälytintä/käynnistyksen estoa?

                Comment


                  #9
                  SJM sanoo näin:

                  2111 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00513 RPM sensor Open or short circuit, Defective sensor & cables, metal fragments on flywheel teeth

                  Eli voisiko olla jotain mujua tai startti rikkonut hampaan tai jotain?

                  Ilmenikö vika ennen vaihteistojumppaakin siis? Ilmeisesti?

                  Saattaisin itse repiä startin irti ja pyörittää koneen tsekaten hammaskehän. Jos saa huonoa signaalia jostain hampaasta silloin tällöin niin varmaan panee pelin seis kun homma ei täsmää. Eli hammasluku 62 astetappiin nähden per kierros.

                  Comment


                  • #10
                    Käynnistyksenesto on ja se menee tarkempaan syyniin viikonloppuna. Käynnistykseneston piuhoja on sormeiltu ja boksia koputeltu, mutta ei auttanut.

                    Olen tuon hammaspyörän katsonut läpi enkä huomannut puuttuvia hampaita. Tuo referenssitappi oli kuitenkin ihmeen lyhyt, hädin tuskin ylettyy sivusuunnassa anturin keskelle.

                    Vika on oikeastaan ollut niin kauan kuin mulla on auto ollut. Viime aikoina on vaan ruvennut esiintymään useammin.

                    Tänään tutkittua:

                    - Bensapumpun sulakkeen irroittaminen sammuttaa koneen ihan eri lailla (hitaammin) kuin tämä vika. Ja sulakkeen poistosta ei jää vikakoodia.

                    - Vaihtelin ristiin noita vauhtipyörän antureita ja kokeilin myös sillä vanhalla nopeusanturilla. Kaikilla käytös ja vikakoodi sama, joten itse G4 ja G28 anturit ok.

                    - Kun kone sammuu, niin boksissa vielä eloa ja vastaa VAG-COM:ille.

                    - Joskus kone ei välttämättä ehdi sammua tyhjäkäynniltäkään, vaan katkoo voimakkaasti, kierrokset tippuu, mutta jää käyntiin (ISV:n avustukella). Myös tällöin ilmestyy sama vikakoodi.

                    - Kokeilin irroittaa piuhat sytkävavhareille. Kone ei tästä sammu, vaan pysyy yllättävänkin hyvin käynnissä kahdella pytyllä.

                    Tällaista tänään. Jatketaan tutkimuksia.

                    Comment


                    • #11
                      Ajonestoa tutkittu, mutta köyhin lopputuloksin.

                      Vaikuttaa entistä enemmän boksi- tai johtosarjavialta.

                      Comment


                      • #12
                        Asiaa tutkittu Tommyn avustuksella, ja niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin, niin vika vaikuttaa olevan boksissa.

                        Kokeiltiin toista boksia mun autossa ja ei sammunut kertaakaan. Kokeiltiin myös omilla lastuillani tuossa toisessa boksissa, eikä silläkään yhdistelmällä ongelmaa.

                        Kun taas iskin oman boksini takaisin, niin sammuilu alkoi taas pian.
                        Viimeksi muokannut Markus; 14.2.2012, 11:02.

                        Comment


                        • #13
                          Päivitetäänpäs taas hieman. Pysyy tapahtumien kulku dokumentoituna.

                          Vika ei sittenkään ollut boksissa. Kokeiltu toisella, avaamattomalla ABY-boksilla ja oireilu jatkui. Tiedä sitten miksi Tommyn boksilla toimi paremmin.

                          Tänään tuli myös eliminoitua ajonesto. Ei muuttunut käynti paremmaksi, vaikka tilapäisesti kytkin ajonestolaitteiston irti.

                          Comment


                          • #14
                            Päivitystä.

                            Kesäkuun lopulla vaihdoin nelospytyn puolan joka ei enää ahdoilla jaksanut antaa kunnon kipinää. Vaihdon jälkeen kone ei ole sammunut kertaakaan, ei vakio- eikä viriboksilla!

                            En oikein jaksa uskoa että syy oli puolassa, mutta niin kauan kun ei sammuile, en valita.

                            Eli case closed, ainakin toistaiseksi.

                            Comment


                              #15
                              Voisiko se olla mennyt oikoseen se puola välillä ja boksi pistää pelit poikki kun virtaa menee liikaa tms?

                              Comment


                              • #16
                                Hyvin mahdollista. Pitäisi jossain vaiheessa tehdä ruumiinavaus tuolle vanhalle puolalle.

                                Aika harhaanjohtavan vikakoodin boksi kyllä antoi.

                                Comment


                                • #17
                                  mittaa käämitysten vastusarvot ja laita ne tänne foorumille

                                  Comment


                                    #18
                                    Onko Markuksella vielä pätkinyt tai esiintynyt kyseistä vikakoodia, tänään nimittäin sammu urssi valoissa ihan kertalaakista ja sama koodi.

                                    Aijemmin tänään kyllä esim. kakkosella hiljaisissa nopeuksissa moottorijarrulla vähän rötäs ja nyki. Eli olisko nyt sitten 1.8t konversion aika?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei ole pätkinyt eikä tullut koodia eli vika johtui aivan selvästi viallisesta puolasta.

                                      1.8t-konversio on yksi mahdollisuus. Mulla on myös hyllyssä uusi alkuperäispuola jonka voin myydä säädylliseen hintaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        miten sait mitattua ton tietyn puolan että juuri se ei anna paineenalaisena kipinää? Taitaa olla omassa juuri sama vika...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Puolakansi puolineen irti ja makaamaan koneen päälle laitetulle vaneerilevylle tai muulle sähköä eristävälle alustalle. Jokaiseen tulpanhattuun kiinni vanhat sytytystulpat.

                                          Sitten otetaan sopivan mittainen lattarauta tai muu suora, sähköä johtava (ruosteesta puhdas!) esine ja asetetaan se puolien kanssa linjaan, pari senttiä tulppien päästä. Raudan pitää siis ylettyä ykköspytyn puolasta viitoseen, eli n. puoli metriä tulee olla pitkä.

                                          Rauta maadoitetaan koneen runkoon (minä käytin apukäynnistyskaapelia). Disabloidaan bensansyöttö (bensapumpun sulake pois, suuttimien liittimet irti tjsp.) ja pyydetään kaveria pyörittämään starttia.

                                          Kipinän pitäisi nyt hypätä tulpasta maadoitettuun rautaan. Siirtämällä rautaa lähemmäs/kauemmas tulppien kärjistä voi etsiä kohtaa missä ei enää anna kunnon kipinää. Aika hyvin erottuu jos yksi puola antaa heikompaa kipinää kuin muut.

                                          Tuliko tarpeeksi sekavasti selitettyä? :)

                                          Kokeilut luonnollisesti omalla vastuulla.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ehjät puolat kestää pitemmänkin kipinävälin. ;)

                                            Comment

                                            Working...
                                            X