Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsaudi '87

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Porsaudi '87

    Moi!

    Ajattelin kirjoitella tännekin forumille hieman ajatuksia tällaisesta projektista. Otsikko varmaan jo antaa hieman osviittaa.

    Autona Porsche 944 Turbo (951, pikkuturbo) alkuperäinen sellainen. Ed.omistajan toimesta autoa oli jo valmiiksi "vakioitu", tehoa oli varmasti useimpien tarpeisiin. Ostin auton projektikuntoisena ja syystä ja toisesta, kohtalon päätöksistä ja muutaman muuttujan yhteisestä summasta kävi källi, kävi toinen. Ne jotka tietää ja tuntee, possun koneet eivät ole halvimmasta päästä rakennella edes vakio-osilla. Pariin kertaan piti siis konetta availla ja nyt alkuperäinen lohko on pöydäksi menossa:)



    Talvella ostin tämän forumin kautta täydellisen tekniikan ilman voimansiirtoa, kuningasmoottorin, eli AAN:n. Purkissa jokin lastu, ei väliä koska ei tule omaan käyttöön.

    Purin koneen ja tällä hetkellä se on koneistuksessa, lohko, kansi ja kampura.
    Parit osat tilasin myös:


    Koneen speksit tällä hetkellä:

    - Supertechin männät, 81.50mm
    - Rosten Performance veivit, 144mm
    - Rosten Performance venttiilijouset
    - Rosten Performance säädettävä nokkapyörä
    - 7A pakonokka (tulossa)
    - Vakio imusarja
    - Pakosarja mietinnän alla
    - Tial 50mm hukkis
    - Garrett GT3076R
    - VEMS

    Projektissa ollut tähän mennessä apuna APR Finland ja 9Products.

    Sekalaisia kuvia eri vaiheista löytyy: http://jopy.kuvat.fi/kuvat/
    Viimeksi muokannut gedu; 29.8.2011, 17:30. Perustelu: ei pilkata "jumalaa" ;)

    #2
    No niin, tätä oli odotettu. :) Mielenkiinnolla varmasti tulee seurattua...

    Comment


      #3
      Oppista, sehän on total-mallin motorschaden. Sopiiko sitä tiedustella, mitä tarvittiin moiseen?

      Comment


      • #4
        Sitä kun ei tosiaan tiedä aivan tarkkaan...:) Kuvia löytyy vielä siis tuon linkin takaa, lohko meni melkein halki, kaikki kiertokanget enemmän ja vähemmän otti hittiä, yksi meni siis aivan tuhannen miljoonan palasiksi ja ennen tuonpuoleiseen siirtymistä vei oman männän helmat mukana.

        Comment


        • #5
          Kävikös tää yksilä ST-Motorsilla penkissä jonkunaikaa sitten?

          Comment


          • #6
            Ei ainakaan minun aikana, autohan ei ole ollut kovin kummoisessa ajokunnossa pariin vuoteen:)

            Comment


              #7
              Autohan on mun vanha, joka autossa käyneiden varkaiden jäljiltä meni projektikuntoiseksi. Hienoa, että auto sen epäonnenkoneen tuplahajoamisen jälkeen saa nyt perusluotettavan AAN:n (varsinkin kun nuo moottorinosat on ostettu multa :P)

              Comment


                #8
                Mistä kytkinkoppa?

                Comment


                • #9
                  9Products, under construction....

                  Comment


                  • #10
                    Loistava aihio. Ei muuta kun tsemppiä rojektiin!

                    Comment


                      #11
                      No niin. Hieno aihio. Paljon maksoi mäntäsarja? Paljon ruttu?

                      Comment


                      • #12
                        Mäntäsarja taisi olla kiloeuron toisella puolella. Puristusta ei tule kyllä millään mieleen! Miikka tai Repo voisi kommentoida tuohon sitten.

                        Comment


                        • #13
                          Onko muuten alkuperäinen 2,5 kevämpi kuin tuo 2,2?

                          Comment


                            #14
                            Hieno prokkis. Ittellä ollu samanlainen mielessä. Kilpavehjettä sprinttiin/driftingiin. seurataan....

                            Comment


                            • #15
                              Onko muuten alkuperäinen 2,5 kevämpi kuin tuo 2,2?
                              Tarkkoja painoja ei ole itsellä kummastaan, mutta eipä nuo kauas varmaan heitä. Melko raskas tuo 2,5:nen neloskoneeksi.

                              Tänään hain lohkon, kannen ja kampiakselin koneistajalta
                              Kansi: Tasopinta ja muuta oikaisua, venttiilit koneistettu, ohjurit, pakopuolelle fosforiniklaatti ohjurit.
                              Lohko: Porattu mäntien mukaan ylikokoon, pinta tasoitettu.
                              Kampura: Tasapainotus ja kaulojen kiilloitus.

                              Tuossa varmaan aika sopiva setti näin ensi hätään:)

                              Sitte vielä pitäisi hommata tiivisteet, laakerit ja ARP pultteja niin saisi alkaa kasailemaan.

                              Comment


                                #16
                                ARP-kansipulttien kanssa on sitten tunnettu ongelma että mukana tulevat prikat ovat liian pienet.

                                Comment


                                • #17
                                  Jeps, tiedossa on ja kiitos Thuppu:n, sopivat prikat odottavat jo valmiina.

                                  Jotain tipsejä saa kertoa, mitä tuossa samalla kannattaa uusia yms yms.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tepolta kattavahko vitoskoneen peruskunnostuspaketti + säädettävät nokkapyörät. Eiköhän se oo aika siinä. Tuosta voit kannen pultit ja ohjurit jättää pois, kun olet ne jo laittanut. Jotain pieniä pisteosia siellä oli noiden tiivisteiden ja laakereiden lisäksi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin nuo ylä- ja alapään tiivistepaketit niin kuin arto tossa toteskin, lisäksi teräksinen kampuran hihnapyörä(+uusi pultti) on ihan kiva varmistus. Usein öljypumpun imukärsän muovituuttikin on usin aika hapero, samalla senkin uusii. Jos ei rahasta oo kiinni niin samallahan laittaa kaikki uudet anturitkin, esim. monivika- ja jälkijäähyn anturit, öljykellot jne...

                                      Comment


                                        #20
                                        esim. monivika- ja jälkijäähyn anturit,
                                        Siis noitahan on ihan turha jättää vaihtamatta, jos ei hetkeen uudet laitettu (imho)

                                        Huohotuslinjaston letkut on kanssa sellainen, joka on syynättävä huolella.

                                        Comment


                                          #21
                                          Oletettavasti moottoriin tulee porssen anturointi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ihan Audin antureilla, tuo VEMS on suoraan AAN-koneesta johtosarjoineen. Possun koneessa oli kiinni Tatech, jonka myin pois.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ihan vaan mielenkiinnosta, miksi Tatech pois ja Vems tilalle? Molemmissa kuitenkin tuki tuolle Audin anturoinnille.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lähinnä siksi että noita VEMSejä on näissä Audeissa sen verta paljon, niin ajattelin kokeilla tällaista joihin saa nopeasti käytännön tietoa. Motecia tässä toki kuolailen....:)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Niin tarkoitin öljynpaine- ja vedenlämpöantureita, joista ylempänä puhuttiin. Eivät liity moottorinohjaukseen millään tavalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos mittaristo pysyy porssen omana, niin kannattaa tosiaan varmaankin sovitella porssen anturointi mittarille (multivika-anturin tilalle) ja öljynpaineille samoilla keinoilla. Suurin "jumppa" mitä tuosta voi itselleen aiheuttaa on pientä kierresovitusta, hyvällä tuurilla sitäkään ei tule eteen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kylläkyllä. Olen miettinyt tuota mittaristoa, haluaisin toki, että kampe pysyisi sopivan vakiona sisutasta, mutta toisaalta looginen informaatiopatteristo tms. olisi toki aika maukas.

                                                      Ja tosiaan, jäi kuva laittamatta noista osista:

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Aijajai..kun on kaunista katsottavaa ;)!!
                                                        Kauneus on katsojan silmissä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Suurinta osaa noista "muka pakollisista" mittareista ei jokapäiväisessä ajossa oikeasti tarvitse. Eli melkein voisin kuvitella jemmaavani isonkin osan "ei vakio" mittareista esim hanskalokeron sisälle, jolloin ne siellä sinänsä aina valmiina olisivat diagnosointia varten, mutta eivät häiritsisi sisustaa :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tarviiko vakiolaakereista murehtia sen kummemmin, eli lykkää tuon peruskunnostuspaketin sellaisenaan tuohon ja ajelee tiehensä?

                                                            Bensalinjat ajattelin vetää jonkin matkaa ainakin uusiksi, mitähän kokoa kannattaa käyttää? an6 vai an8? Pumppuna toimii nyt 044, jos joskus e85:sta kokeilee niin tarvisi varmaan toisen kaveriksi...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X