Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä olisi oivallinen 80:n noettamiseen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä olisi oivallinen 80:n noettamiseen?

    Tarkoitus olsi hankkia vanha kunnon 80 quattro avant talvi autoksi. Ensin sillä varmasti tulisi ajeltua sellaisenaan, mutta houkuts olisi suuri asentaa nokalle 1.9 tdi. Koska jo pelkästään työmatkaa kertyy jonkin verra.
    Aika hyvän näköisiä yksilöitä näyttää olevan myynnissä, josin harmittavaan hintaan. Miksiköhän nämä pitää hintansa näin hyvin? A4:jää saa melkein samaan hintaan?
    Siis nyt kiinnostaa lähinnä vaihteistot, ja niiden erot. Mihin saa riisselin vähemmällä taistelulla kiinni?
    Kuudella käyviä noista tuntuu olevan melko moni? Onko niissä jotain tiettyä jota tulis suosia tai varoa?

    #2
    01a-sarjan askihan siellä "väkisinkin" on joten sen puolesta ei ongelmia ole. Kytkintä/vp:tä vaan muuttaa tarpeen mukaan.

    Comment


      #3
      Itse hankin viime talvena kummipojalle 2,6v6 quattron vm 93- hinta juuri huolletulle (jakopää, ilmastointi) autolle 1700- mielestäni ei paha- se että se sitten 2 viikon sisällä teki betoniaitaan reijän ja on nyt mulla varaosa-läjänä on eri asia.
      Tuota dieselöintiä ajattelin itsekin - yhtenä ongelmana välityserot- ei ole kiva jos dieseli käy 4000 kierrosta motarilla (rajoituksen mukaan ajaessa). Katsoin sitten miten S2:sen 6-vaihteinen 01E-laatikko sopisi välitysten puolesta- vaikka siinä 6-vaihde on n 15% pidempi kuin tuon perus 01A:n vitonen niin kierrokset olisi kaukana optimista. Tuohon 01E:hen saa 5 ja 6-vaihteen uudet ratasparit, mutta esim 6:sen 0,56 välitteinen rataspari oli jenkkiliikkeesä 750 dollaria- hullunhalpaa siis. Ja quattrossa perävälitysten muutos on tietenkin vajakkia tuplasti isompi asia- mutta melkein pitäisi perävälityksiksi saada joku muu kuin tuo yleinen 4,11.

      Comment


        #4
        Ainakin omssa dieselissäni on 4,11 perävälitys. Jos 01e askia meinaa niin katselee saman tien CYT-vaihteiston AEL-moottorin perästä. Lienee pisin mitä on saatavilla.

        Ja saahan noita askeja kai romarilta, pakkoko niitten rattaiden on uusia olla? Käyvät vielä etuvetoisen askeista käsittääkseni. Mulla oli aikanaan rapeessa ihan bensakoneen aski, eikä se mua ahdistanut motarivauhdissakaan. Suurimmalla vaihteella noissa taitaa olla 500-1000 kierroksen ero.

        Comment


          #5
          Kutoskoneisissa taitaa olla omanlaisensa korvakot moottorille. Ja olikos perävälityskin jokin 3.9tjsp?

          Comment


            #6
            CDV CGR 2,5 TDI
            1 3,5 3,5 3,50
            2 1,842 1,889 1,89
            3 1,3 1,32 1,32
            4 1,029 1,034 0,87
            5 0,838 0,857 0,67
            6 0,711 0,56

            Tuossa joitain välityssuhteita- eli 2,6:sen perästä löytyvä 01A, S2 01E ja AEL-dieselin perästä löytyvä 01E. Nelivedoissa (B4 ja C4) hyvin pitkälti 4,11 perävälitykset, etuvedoissa sitten löytyy muutakin. 3500 kierrosta olisi tuolla 01A laatikolla about 120 km/h (jos laskin oikein) ja 2300 kierrosta tuolla AEL:n laatikolla, eli hieman toistatuhatta rundia eroa. IMO 3500 kierrosta noissa vauhdeissa on dieselille jo liikaa...
            Tuo S2-laatikko on jo sitten jonninverran parempi- AEL:ssä tuotahan voi simuloida kun ajaa vitosella (suurinpiirtein sama välitys kun tuon CGR:n 6 vaihde)

            Comment


              #7
              Mitenkäs noiden V6 dieselien 01E-laatikot/perät? En nyt muista mikä koodi tuossa omassa 01E:ssä on, mutta 1800rpm kieppeillä tuo jolkottelee satasen vauhdissa.
              Viimeksi muokannut Ilkka L; 21.1.2011, 08:59. Perustelu: Tietoja korjattu

              Comment


                #8
                2,8 koneen perässä näkyy olevan tuota aiemmin muistelemaa 3,89 perävälitystä. A4 01E laatikot näkyy olevan sitten 3,875 välityksellä.

                Helpoin muutos on kun etsii aihion jossa on yhtä paljon sylintereitä lähtiessä mitä tulevassakin moottorissa. Siihen jatkoksi C4 TDI quattron 01E ja perään vastaava 4,11 välitys jos ei ole jo valmiiksi.

                Comment


                  #9
                  Eipä ole tainnut saada avanttia neljä pyttysenä ja quattrona.

                  E: Eikun taitaakin olla, mutta on aika harvinainen kapistus varmasti.
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.1.2011, 17:09.

                  Comment


                    #10
                    Tosiaankin nyt alkoi löytymään vaihteistokoodia ja osanumeroa 2,8 B4:sen osalta Vaihteistokoodi CPN tai CBR, perä CBR. Välitys 35/9, muina vaihtoehtoina 37/9 ja 41/9. Noi on sitten 01A-laatikon arvoja- saiskohan 01E:n etuperään tuota 35/9 välitystä...

                    Comment


                      #11
                      Taitaa olla helpompi etsiä c4 tdi 01E laatikko 4,11 perällä ja pitkällä vaihteella.

                      Comment


                        #12
                        Helpoin joo, mutta vähän harmittaa kun on jo valmiina olemassa, ymmärtääkseni jopa suhteellisen harvinainen 01E-laatikko (ja toki minulla jo on tuollainen tdi laatikkokin mutta se on toisessa autossa käytössä). Toisaalta itselläni mieli hyvin avoinna (lue: en ole päättänyt) tuon koneenvaihdon/auton kehittämisen osalta. Jos saisi kilometrejä vähennettyä saattaa konepellin alle löytää tiensä 2,7T ja nykyajoilla (määrä ja laatu) järkivaihtoehto olisi 1,9TDI

                        Comment


                          #13
                          A4 TDI quattrossa näkyy olevan kanssa 3,89 perävälitys ja 2,56 kokonaisvälitys. 01A laatikkona menisi 2,8V6 laatikon tilalle heittämällä, 01E ei taida olla aivan niin yksinkertainen laittaa.

                          Comment


                            #14
                            01E on melkoista rahan tulhausta ellei aio voimalla. Se vaatii S2/RS2 6v vivustot, tassut ja kardaanin tai sitten modatut. Kustannuksia tulee joka tapauksessa merkittävästi koska vaihteistotkin ovat kalliita.

                            Etuvetoisen 012 ja quattro 01A vaihteistojen sisuskalut ovat vaihdevälitysten osalta vaihdettavissa, ei kuitenkaan perävälitysten. Optimaalinen olisi varmaan TDI B4:n etuvetovaihteisto luovuttamaan rattaat ja ne ymppäisi kutoskoneisen 3,89 perävälitykselliseen quattro-askiin.

                            Kuudella käyvä aihio siis ei välttämättä olisi yhtään pöllömpi.

                            Comment


                              #15
                              Siinä tapauksessa se vastaisi juurikin A4 TDI quattron laatikkoa välityksilleen.

                              Mistäs nyt löytyis 3,89 perävälitys tuohon vanhempaan pikkuperään, voisi suunnitella kanttidiisseliin tuota A4 laatikkoa.

                              Comment


                                #16
                                V6 CQ:sta

                                Comment


                                  #17
                                  Tarkennuksena: eikö 2,8 B4 kori ole tuolla pidemmällä välityksellä ja 2,6 on 4,11 välityksellä? Vai onko noissa vielä eroa korin perusteella? Mulla B4 2,6 Q farkku on tuolla lyhyemmällä välityksellä (ja ihan normi ATE 57 jarruilla vaikka audin dokumentaatio sanoo että v6 mallit on varustettu G60 jarruilla)

                                  Comment


                                    #18
                                    Tarkennuksena: eikö 2,8 B4 kori ole tuolla pidemmällä välityksellä ja 2,6 on 4,11 välityksellä?
                                    Näinhän se näkyy olevan.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X