Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverolain muutoksen vaikutus käytettyihin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autoverolain muutoksen vaikutus käytettyihin

    No mitenkäs se nyt sitten on, että onko tuo Suomen hallituksen 2.11.2007 antama autoverolain muutosesitys hyväksytty ja astunut voimaan 1.1.2008?

    Jos näin on tai sitten kun näin on tapahtunut, niin mitenpä luulette tuleeko pyyntihinnat muuttumaan vastaavasti käytetyissä Audeissa?

    Oletteko itse nostaneet/laskeneet hintoja tämän vuoksi TAI muuttaneet mielipidettänne, että mitä aiotte maksaa käytetyistä Audeista?

  • #2
    - Esitys on hyväksytty ja tullut voimaan lähes täysin alkuperäisessä muodossaan

    Eniten uusien autojen hintoihin vaikuttavat yleisimpien ajoneuvojen hintamuutokset, sekä segmentin pienipäästöisemmän hinnoittelu. Kilpailutilanteessa muiden on omalla hinnoittelullaan reagoitava vastaavasti jos haluavat pitää markkinaosuuksistaan kiinni.

    Yleisimpien uusien autojen hintoihin vaikutus oli luokkaa 10-20%, on selvää että tämä vaikuttaa myös käytettyjen hintoihin. Karkeasti n. 4 vuoden ikäisen käytetyn hinnan tulisi olla noin puolet vastaavan uuden hinnasta, autoliikkeet puhuvat ensi kommenteissaan jopa 9-10 vuoden ikäisten ja sitä vanhempien käytettyjen arvon romahduksesta. (Joka tosin on johtunut käytettyjen tuonnin vapautumisesta jo aikaisemmin, mutta kotimaiset liikkeet myöntävät asian vasta nyt.)

    Kas kummaa, liikkeiden vaihtoautojen hintapyynneissä ei välttämättä ole suurempia muutoksia näkynyt. Tällä hetkellä saattaa nähdä jopa n. 3 vuoden ikäisen käytetyn auton myynti-ilmoituksen uuden vastaavan hintaa suuremmalla hintapyynnöllä.

    Comment


    • #3
      Mun mielestä alkuun on näyttänyt siltä, että käytettyjen hinnat on muuttuneet todella vähän tähän mennessä. Ei vain liikkeissä, vaan sama yksityisillä. Yksityisten pyyntihinnat esimerkiksi nettiautossa ovatkin tainneet olla kohdallaan jo aiemmin. Hinnoissa ei ainakaan suuria eroja aikaan veroalea ennen (max. 500-1000e 20000 autoissa). Luulin, että muutos näkyisi käytetyissäkin heti, mutta ei näköjään.

      Comment


        #4
        Ehkä vuoden päästä nähdään mihin hinnat tippuvat.
        Sitä ennen kaikki yrittävät saada maksimihintaa autoistaan.

        Näkyy jopa tämän foorumin autojen hinnoissa. Monasti pyynnit on pahasti ylikanttiin.

        Mutta vanhojen autojen hinnat ei tipu mihinkään, miksi tippuisi?
        Toki tuoreempien hintojen on pakko tippua, muuten ei mene kaupaksi.

        Mutta jos ajattelee, että 10-20% 10000e autosta on vain sen 1000-2000e niin ei ne ilmaiseksi voi muuttua.

        Saattaa käydä jopa, että isopäästöiset voi jopa nostaa tai pitää hintansa paremmin tuonnin kallistuttua monien osalta.

        Comment


          #5
          Saattaa käydä jopa, että isopäästöiset voi jopa nostaa tai pitää hintansa paremmin tuonnin kallistuttua monien osalta.
          Näinhän se pitäisi kaiken järjen mukaan mennä, mutta mulle automyyjä sössötti jotain kummallista siitä miten isokoneisista ei nyt saa enää rahaa ja niiden arvo laskee samaan tahtiin kuin pienikoneisten. Kyllä siellä taas kustaan kuluttajaa lujaa silmään. Toisaalta ainahan se on oma valinta vaihtaako vai ei...

          Comment


          • #6
            Meikäläinen otti parhaan hyödyn irti, kun myin 1.8TQ:n pois syksyllä ihan hyvään hintaan ja nyt uudella verotussysteemillä tuo naftanpihistäjä tilalle, eilen hain uudet tarrakilvet siihen =)
            Tippui veroprosentit ~32->~17,5 tjsp ja verotusarvo tippunut muutamassa kuukaudessa monta tonnia.

            Juu, älkää ihmeessä menkö myymään niitä isokoneisia autojanne, niiden arvon aleneminen lähes pysähtyy vuodeksi pariksi vaikka kilometrejä kertyisikin.Siis joku V8 tai ehkä jopa 2,7BiT?...

            Mites nousiko S4 tuominen Saksasta, mitä prosenteille kävi?
            Viimeksi muokannut kontio; 3.1.2008, 15:01. Perustelu: selvyyttä

            Comment


            • #7
              Jotain tutkimustietoa muista merkeistä tässä:
              http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Va.../1135233140469

              Comment


              • #8
                Jotain tutkimustietoa muista merkeistä tässä:
                http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Va.../1135233140469
                Tuosta kannattaa huomata tutkimuksen hintalähteenä toimivan Tullihallituksen MAHTI-verkkopalvelun. :)

                Comment


                  #9
                  Minusta tuntuu vielä siltä että tuo grey-hen tuottama materiaali tilastopohjaisena
                  ei osaa ennakoida vuodenvaihteen nopeata muutosta markkinaarvoihin. Toivotaan ainakin
                  näin, sillä ilmoituksen jätin 2.1 :)

                  Comment


                    #10
                    ELV poistumassa?

                    http://tinyurl.com/226uy2 (Turun Sanomat)

                    Komission kannekirjelmä:

                    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?s...article=147614

                    Comment


                    • #11
                      Öh.. tunnen itseni tyhmäksi mutta kysyn nyt kuitenkin. Mitä tämä ELV poistuminen sitten käytännössä tarkottaisi? Toisesta EU maasta tuodessaan saisi auton tuoda ilman että joutuisi maksamaan tätä kuuluisaa 22%? Olettaen tietenkin että tämä olisi maksettu jo maahan josta tuotteen tuo.

                      Eli olisiko tuotavasta autosta maksettava enään tämä CO2 perustainen vero? Ja mistähän summasta se sitten laskettaisiin? Ostohinnasta, uuden hinta*random(X) tai jotenkin muuten?

                      Comment


                        #12
                        No siis ongelmahan on että kukaan ei tiedä onko tuo autoverosta maksettava arvonlisävero
                        arvonlisäveroa vaiko ei-arvonlisäveroa. Joidenkin lähteiden mukaan se ei ole arvonlisävero
                        (eli ei-arvonlisävero), mutta autokauppiaat (ALV-velvolliset) tuon saavat kuitenkin vähentää
                        verotuksessa. Tästä varmaan se kanne nyt varmaan lähtee.

                        Käytännössä on kaksi vaihtoehtoa, autokauppiaat eivät enää saa vähentää tuota, jolloin
                        autojen hinnat nousevat (ei hyvä tänä päivänä kun lasipalatsit kituvat muutenkin). Tai sitten
                        todetaan vain että ne jotka yksityishenkilöinä ovat tuon maksaneet (noin 100 000 autoa?)
                        ovat sen väärin perustein sen maksaneet ja rahat palautetaan maksajalle (ehkä 1-2k€/auto?).
                        Näin valtion tulisi maksaa noin 100-200 miljoonaa € takaisin, mikä en nyt ihan pieni
                        hinta valtiovarainministeriön jääräpäisyydelle olekaan.

                        Autosta maksettaisiin edelleen autovero, ja autoveron maksamisen peruste olisi edelleen
                        tuo markkinasalaisuuden varjelema hattuvakio. Mutta välttämättä tuosta autoverosta ei enää
                        menisi tuota 22% ALV, eiku ELV:tä. Käytännössä siis autosta joutuisi maksamaan:

                        ostohinta + ( hihavakio * autoveroprosentti (CO2) )

                        Eli kukaan ei tiedä kuinka paljon veroa tulee etukäteen, ei edes tulli.

                        Tuo arvonmäärityssoppa on ymmärtääkseni sitten seuraava tulilinjalla, KHO Hallberg on ainakin
                        aika tympistynyt tuohon 10 000 valituscase-sumaan ja muutenkin koko epäselvyyteen. Jos
                        se kaatuu, jouduttaneen koko autoverolakia kokonaisuudessaan miettimään uudestaan
                        (onhan se jo kuukauden vanha).

                        Nyt ei siis puhuta auton ostohinnan ALV:stä, jos EU-alueelta auton haet voit olla kutakuinkin
                        varma siitä että ALV on autoa joskus ostettaessa tullut maksettua jo. Nyt puhutaan
                        siis autoveron ALV:stä. Jännää tuossa on kuitenkin se, että arvonlisädirektiivi 78§ sanoo että
                        verojen tulee olla yksi peruste arvonlisäverotukselle. Voi voi mikä soppa, ei tätä kukaan
                        ymmärrä.

                        Oma mielipide on se että ostohinta (* autoveroprosentti) on se oikea ja ainoa tapa määrittää
                        jonkun kulkuvälineen käypä arvo (suomessa). Loogisesti ajateltuna kun tavara ja raha
                        vaihtavat omistajaa on hintataso se ainoa oikea (TM), ja tämä on se oikea tapa määrittää tavaran
                        (käypä) arvo. Valmiit mallit miten huomata kuittihuijareita on jo olemassa. Näin auton hinta
                        suomessa muodostuisi seuraavasti:

                        ostohinta * autoveroprosentti

                        Jälkimmäisessä tapauksessa olisi tuskin 10 000 tapausta hallintooikeuden jonossa...

                        Comment


                          #13
                          Ja tuossa vielä europa.eu sivuston täydellisempi tiedote.

                          Näyttää tosiaan siltä että autovero ei ole arvonlisäveron alainen. Touhutonnia :)

                          Kaksi kuukautta on suomella aikaa korjata lainsäädäntöään, muuten... odotetaan muutama vuosi.

                          Comment


                          • #14
                            Vieläkö Saksasta kannatta tuoda auto? Aikomus olisi kesällä hakea S3 pojalle. Onko siinä enää mitään järkeä vai pitäisikö tuoda joku pieniruokainen A3 tdi. Äkkiseltään en saanut tolkkua tuosta veromuutoksesta. Meneekö S3 1,8t mallia 2000 vero painon ja tehon mukaan vai vaikuttaako päästöt siihen? Hinta näyttää olevan jopa kymppitonnin halvempi Saksassa.

                            Comment


                              #15
                              No onko järkeä vai ei näitten autojen kanssa :)

                              Audi.de vorgängermodellen mukaan tuossa 2000 S3:essa on päästöt 218g/km, eli veroprosentti tulisi
                              olemaan (218/10)+4 eli 24,8%. Tokkopa tuo nyt hirveästi muuta tilannetta entiseen, A4 1.8TQ on
                              myös sellainen malli jossa autovero uuden lain mukaan muuttui aika vähän ja siinähän on
                              luokkaa 228g/km (140kW, 1.8Tq). Mutta jos ALV/ELV saa jättää pois niin kohtapuolin niin
                              tilanne muuttuu ... :)

                              Kannattaa tarkastaa että menisikö tuo S3 sittenkin painonsa mukaan halvemalla, ennen kuin
                              tullin kanssa alkaisi vänkäämään että hyväksyvätkö 93/116/EG (tuosta PDF-tiedostosta ongittu)
                              standardin mukaiset päästömittaukset vaiko ei. Toisaalta tullikaan ei tiedä meneekö vaiko ei,
                              se on ihan varmaa. Varma voi olla vasta kun viimeinen sana on sanottu.

                              Itse hain ruotsista ja koin helpoksi hommaksi. Nopeasti katsottuna blocket.se/search
                              listaa aika montaa vm 2000 S3:ta. Rahat autokauppiaan tilille, lento/juna perille, illalla 20:00 lautalla
                              turkuun ja tullin ilmoituksen jälkeen kotiin elpymään.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos Harald erittäin kattavasta selityksestä. Ihan selvästi näkyy että tiedät mistä on kyse.

                                Comment


                                • #17
                                  Petteri Snell 15.1.2008 aiheesta Hesarissa:

                                  ELV/ALV sekoilun loppulasku valtiolle n.70MEUR ja kaikki tuontiautosta ELV:ä maksaneet saanevat rahansa aikanaan takaisin ->

                                  http://tinyurl.com/2vt6ep
                                  Viimeksi muokannut Monster; 2.2.2008, 09:57. Perustelu: lisätty jutun pvm

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei ole muuten rahojen saamiseksi takaisin oikeastaan mitään vaihtoehtoakaan. Mikäli
                                    komissio toteaa suomen syylliseksi, niin syrjintähän on jo tapahtunut. Näin ollen rahat tulisi
                                    palauttaa, ei ainakaan jälkikäteen voida vaatia lasipalatseja maksamaan tuo vero myymistään
                                    autoistaan (syrjivyyden poistamiseksi ts tasa-arvoisuuden nimissä).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voi mennä vähän OT, mutta itselle tuli kielteinen päätös (21.1.2007) arvolisäveron takaisin pyyntöön.

                                      "Autoverolain 5§:n 1 momentin mukaan se, joka on velvollinen suorittamaan autoveron, on
                                      velvollinen suorittamaan myös autoverosta arvonlisäveroa sen
                                      määräisenä kuin sanotussa lainkohdassa tarkemmiin säädetään"

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voi mennä vähän OT, mutta itselle tuli kielteinen päätös (21.1.2007) arvolisäveron takaisin pyyntöön.
                                        Toimi nopeasti, ettei päätös vain saavuta lainvoimaa, mikäli tämä päätös siis oli hallinto-oikeuden eikä vain tullin. Tuomioistuimien on odotettava keskeneräisessä asiassa ensin EYT:n ratkaisua. Jos kyseessä oli hallinto-oikeuden päätös, sinulla on muistaakseni vain 30vrk aikaa hakea valituslupaa KHO:lta jottei päätös tule lainvoimaiseksi.

                                        Tuomion purkamista voi toki hakea myöhemminkin, mutta se tulee moninverroin vaikeammaksi.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ymmärtääkseni tuossa on kuitenkin kuluneen vuoden lopusta laskettuna kolme vuotta aikaa
                                          valittaa. Toisaalta, IANAL, eli tarkasta asia itse soittamalla tulliin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ymmärtääkseni tuossa on kuitenkin kuluneen vuoden lopusta laskettuna kolme vuotta aikaa
                                            valittaa. Toisaalta, IANAL, eli tarkasta asia itse soittamalla tulliin.
                                            Jos kyseessä on hallinto-oikeuden päätös, niin tyytymättömyys päätökseen tulee ilmoittaa huomattavasti nopeammin. Tullin viranomaispäätökseen on taas pidempi valitusaika.

                                            Comment


                                              #23
                                              Taitaa kuitenkin olla niin, että jos 2007 hallintooikeus on määrittänyt sen arvolisäveron OK:ksi, niin
                                              jos tämä komission kanne menee läpi tuolla hallintooikeuden päätöksellä ei ole tuon taivaallista
                                              merkitystä, vaan se ELVi palautetaan. Ei se hallintooikeuden päätös tee siitä vähemmän syrjivää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuosta kannattaa jo konsultoida juristia jos hallinto-oikeus olisi tällaisen päätöksen tehnyt. EYT:n tuomioiden vaikutukset rajautuvat kuitenkin paikallisten muutoksenhakusäädösten mukaisesti, ja ymmärtääkseni tuo jäisi lainvoimaiseksi. Toisaalta kanteen julkaisemisen jälkeen hallinto-oikeus ei olisi saanut tehdä asiasta päätöstä odottamatta ennakkoratkaisua.

                                                Kokonaan toinen asia on että muutoksenhakuprosessia autoveroasioissa ollaan muuttamassa, tai muutettiin jo, siten että tullin tekemästä ratkaisusta täytyy jatkossa vielä erikseen hakea oikaisua hallinto-oikeudelta. Ennenhän kaikki Tullissa osittainkin hylätyt oikaisuvaatimukset toimitettiin automaattisesti hallinto-oikeuden käsittelyyn. Tätä varten pitäisi ohjeet tulla ihan päätöksen mukana, tai Tullista kyllä neuvotaan asiasta kysymällä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No se kielteinen päätöshän tuli jo runsas vuosi sitten (21.1.2007). Ei sillä ole merkitystä, jos alempi
                                                  oikeusaste on tuominnut lainvastaisesti (EU) niin päätös raukeaa. Eikö näin? Viimeistään mikäli
                                                  asianomistaja asiasta valittaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Suunnitelmissa A6 Avant 2.5tdi Quattro C4 saksasta.
                                                    Kuviteltu pyyntihinta suomessa 10 000?, elokuulta -07 löytyi yksi vastaava tuotuna jonka verotusarvo 9710?.
                                                    Kokonaispaino 2160kg tekee veroprosentiksi 23%. Mahtaako tuon ikäisistä löytyä vielä AKE:lta päästöarvoja? Audi.de:n mukaan 194g joten tekisi 23,4%.
                                                    Miten määräytyy tullin termi "tavanomaiset alennukset"?

                                                    Painon mukaan:
                                                    10 000? (pyyntihinta suomessa)
                                                    - 1250? (5%*10 000?+750?) (tavanomaiset alennukset?)
                                                    =
                                                    8750? (verotusarvo)
                                                    Tästä autovero 23% = 2012,5 ?
                                                    josta ALV = 442,75 ?

                                                    Yhteensä = 2455,25 ?

                                                    Ollaanko oikealla suunnalla vai täysin metsässä?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ollaanko oikealla suunnalla vai täysin metsässä?
                                                      Ainoa kysymysmerkki on tuo verotusarvo, 10 000 EUR kuulostaa sellaiselta että ainakaan sen ei pitäisi olla enempää. "Uuden vastaavan" (Vain Suomessa voidaan keksiä tällainen termi) hintakin taisi vuoden vaihteessa jonkin verran tippua. 2001 ja vanhemman auton saa halutessaan verotettua päästöjen perusteella, jos kykenee esittämään luotettavan mittaustuloksen. Tullin mukaan esim. ulkomaalainen rekisteriote tai CoC kelpaa, huoltokirjan tiedoista en olisi ihan varma.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        2001 ja vanhemman auton saa halutessaan verotettua päästöjen perusteella, jos kykenee esittämään luotettavan mittaustuloksen
                                                        Autovero voidaan laskea vanhemmallakin autolla päästöjen perusteella, jos niistä esitetään luotettava selvitys. Vuotuisessa ajoneuvoverossa määräävää on auton käyttöönotto, eikä verovelvollinen voi vedota selvityttämäänsä ominaispäästöön, vaikka sen mukaan laskettava vero olisikin pienempi kuin kokonaismassaan perustuva vero.

                                                        Käytännössä se tarkoittaa laboratorio-oloissa tehtyjä mittauksia. Näin ollen
                                                        tälläisen selvityksen esittäminen voi olla tavalliselle autonkäyttäjälle melko teoriittinen mahdollisuus.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ja vielä kun Autovalmistajien päästömittaukset voisi olla luotettavia.
                                                          Kuka niitä valvoo ja onko niihin jokin virasto olemassa joka ko mittaukset suorittaa?

                                                          Ihmetyttää eri merkkien päästöarvot varsinkin kun vertaa moottorien ilmoitettuja arvoja. Onhan päästöarvoja huijattu aikasemmin jo esim pumppaamalla happea pakoputkeen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                                                            Toimi nopeasti, ettei päätös vain saavuta lainvoimaa, mikäli tämä päätös siis oli hallinto-oikeuden eikä vain tullin. Tuomioistuimien on odotettava keskeneräisessä asiassa ensin EYT:n ratkaisua. Jos kyseessä oli hallinto-oikeuden päätös, sinulla on muistaakseni vain 30vrk aikaa hakea valituslupaa KHO:lta jottei päätös tule lainvoimaiseksi.
                                                            No se kielteinen päätöshän tuli jo runsas vuosi sitten (21.1.2007).
                                                            Ok.
                                                            Eli korjataan ensin virhe, eli ilmoitus tuli Helsingin Halllinto-oikeudelta 21.1.2008

                                                            Ja mukana lappu jossa maininta, että valitus tehtävä 60 pv:n kuluessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
                                                            Lisäksi: Korkeimman hallinto-oikeuden käsittelystä peritään maksu 204€, maksua ei peritä jos
                                                            h-o muutta veroa tai julkista maksua koskevaa h-o päätöstä muutoksenhakijan eduksi.

                                                            Onkos missään mitään virallisempaa tietoa kuin tämä linkki, jos sitä huomenna soittelis tuonne Helsinkiin.
                                                            Mutta on tässä vielä muutama viikko valitusaikaa jäljellä.

                                                            http://tinyurl.com/2vt6ep
                                                            Viimeksi muokannut petteri77; 3.2.2008, 21:02. Perustelu: typo

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X