tuo oikean puoleinen turbo taitaa olla surullisen kuuluisa kiinaturbo.. eli saattaa kompurapuoli haljeta keskeltä kahtia.. XSPOWER ainakin myy kiinaturboja.. kannattaa turboista pysyä kaukana..
Niin taitaa olla Kiinasta. Samoin kun se cooleri, pakosarja ja lenkkarit mitä käytän päivittäin.
Olin tietoinen tosta turbosta jo ennen kuin tilasin paketin, mutta suomalainen ei usko ennen kuin näkee ihan omin silmin. Ei se ainakaan vielä oo menny halki vaikka on jo ollu puolivuotta hyllyssä.
Mut jos Juholla on autossaan kiinni se sama turbo, onko? Niin sittenhän se nähdään miten se kestää.
Itse asiassa en ostanut turboa vaan coolerin ja pakosarjan, mutta se tuli siihen samaan rahaan.
Hyvä pointti tuo lenkkareista. Taitaa olla niin että jossain kohtaa laatu ja hinta kohtaavat toisensa yksilölle
oikealla tasolla, ja tämähän tekee vain hyvää "laadukkaiden" osien hintakehitykselle, vai tekeekö?
Harald:
Mulla ei vissiin järki riittänyt siihen ö-paluuputken irroittamiseen turbon kanssa :) Pitäisi pelata enemmän tetristä...
Mutta siepä saitkin tapella sen turbon ja catin välisen mutterin kaanssa, eli tasoissa ollaan :)
jhead sanoo että seuraava kuva otettiin kello 12:14, joten aika tarkkaan 2h45min kesti irrottaminen (09:27
aloitin konepellin avaamisella). Vanha totuus että kasaaminen kestää kaksi kertaa kauemmin kuin irroitus oli
aika lähellä totuutta.
Video 1.2MB Hukkiksen lautanen pyörii
Videossa siis hukkiksen kello lepotilassa, muutama kg pitäisi olla vetoa kuitenkin. Väljää..On aivan
selvää että tuollaisella hukkiksen läpällä ei ahtoja saada ennen kuin 2.5krpm, eikä silloinkaan haluttu
määrä.
Itse kompura-turbiiniakseli näytti olevan ok, tosi vähän päittäisheittoa, hyvä jos tuntuu sormin mitään.
Säteittäisheittoa myöskin tosi vähän. Paljonkohan pakopesän vaihto (ja täten uusi hukkiksen vipu) kustantaisi,
onko kellään kokemuksia tällaisestä huollosta?
Kuulemani mukaan yhtään K04-015 ahdinta ei ole palautettu näistä syistä. Isompi ahdin vissiin vähentää
lämpökuormaa ja olisi näin kestävempi myös. Ironista. Miksi Audi edes teki niitä V6-koneita, K04 ahtimella
olisimme saaneet kestävemmän koneen :)
Lainaan vähän topikkia ku on tuossa itelläki turbon vaihto tulossa. Eli tilasin uuden k03-029 ahtimen ku löysin paikallaan olevasta vakio ahtimesta melekosen nätin halakiaman pakopesästä. Minkälaisia tehoja tuolla k03-029 voi saaha ja onko se sen kummempi kuin tuo k03-005. Kansiremppaa pitäs alakaa tekkeen ku kuuluu tuommosta outoa hurinaa 4 pytyn pakopuolelta, ei kehtaa rueta oikeen tehoja lisään ennen ku tuo on tarkistettu ja korjattu. Vakiohan tuo pirssi on mutta muutoksia tulossa mm. putkisto, lastu ja keula cooleri, jos on vielä jotain mitä kannaittais tehdä niin kerokaa.
Itsellä turbo-ongelma myös. Vakioturbo on väljä. Eilen otettiin ilmaletkut irti ja akselin päästä tuntuu selvä välys sivuttain ja pitkittäin. Uutta turboa siis hankkimaan...
Hommasta pitäisi selvitä mahdollisimman edullisesti, mutta ihan kiinalaiskoopioihin en ala menemään. Ja pitäisi olla Bolt-on, kun ei oo mahdollisuuksia tehdä osia/seisottaa autoa kovin pitkään eli ajatus on saada omin voimin yhdessä viikonlopussa trurbo paikoilleen. Autohan on 1,8tq B6 vuosimallia 2001 eli 110kW versio.
Lisäteho ei olisi pahitteeksi, mutta jos edes saisi vakiotehot toimivasti, niin olisi hyvä. Mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Huoltoon, jos sinnekään.
Kyllä uudessakin turbossa on havaittava välys molempiin suuntiin. Vaatii vähän kokemusta näppituntumalla arvioida mikä on ok ja mikä ei.
Tuossa ylempänäkin mainittu K03-029, eli 120kW 1.8T:n vakioahdin. Maksoi Lahdessa Turbohuolto Riikosella n. 750€ viime kesänä, pinnapultit ja katin puoleinen tiiviste mukana.
E: Oireileeko vanha turbo millään lailla? Hukkaportit näistä yleensä väljistyvät vanhemmiten.
Kyselläänpäs nyt itsekkin, mikä voisi olla seuraava ahdin? Tällä hetkellä Gt2860RS jolla penkitetty 326hp, mutta kun tuo antautuu niin voisi kokeilla jotain muutakin. Ei haittaa vaikka parikymmentä heppaa tulisi enemmän. T25-laipalla, kiinteällä hukkiksella ja v-band adapteri downpipelle olisi suotavia niin ei mene taas sovittamiseksi.
Minulla on ollut puolivuotta kk 04-15 ja ahtaa hyvin.Vetoja riittää punarajalle 7000r/min
Kaikelle on hintansa, kytkin alkaa väsyä ja luistaa jos laittaa 3-vaihteella kaasun pohjaan.Ahdot pomppaa rajusti niin 1.6 bar mittarin mukaan ja auto kiihtyy hyvin, mutta nyt on edessä kytkinremonttia. Minkä kytkimen laittaa, auto Audi A41.8t q.kone aeb-kone B5 vm.1995
En olen käynyt.. Kyllä auto vetää tosi hyvin. Lähdöt parani niin että ei pidä kytkin enää. kunnolla 4- 5vaihteella kaasu pohjassa. Mukavasti vielä 5vaihteella nousee keula ylös ja painaa penkkiin kuskia.Varmaan tehot nousi ihan mukavasti.Lastu tehty Karalan toimesta. Siinä haettiin silloin parasta tehoa..
Siinä meni äkkiä orggisturbo Sitten vaimo kituutti ajaa työmatkalla. Sitten minä satuin rattiin ja totesin että hevoset on laitumella. Turboahdin ostossa meni puolivuotta. Löysin tältä palstalta turboahdin ja ostin sen. Sitten vaan paikoilleen. Todettiin koelenkillä että nyt hevoset pellin alla.. Ajettiin ahtimella uudella 100km hissukseen. Sitten kävin ottamassa kaikki mitä koneesta lähti irti.Totesin että nyt on voimaa paljon enemmän.Tuntui että uuden ahtimella että nyt Karalan lastu vasta nyt on tavoite saavutettu se mitä haettiin lastuksella. Olen todella tyytyväinen autoon.Ajattelin hankkia 600nm kestävän kytkimen Suomen speed taile muistaakseni on firma.Saattaa tulla vielä mieleen hakea tehoa lisää tulevaisuudessa.
K04 maksimi tehot bensalla, kun kaikki on kohdillaan asettuu sinne 250 hujakoille. Käy nyt ihmeessä jossain ottamassa voimat lapulle jos se kerta niin murhaavasti vetää rajottajalle asti.
Pitäisi itsekki vaihtaa turbo kun vakio k03 olemaan ehtoo puolella pitkittäis heittoa vähä mutta sivuttais suunnassa selvä välys aksilasta ku heilutteli niin oikeen klapina kuulu turbon sisältä eli aika selvää tavaraa? Onko vakio K03 ja K04 ahtimissa kuinka suuri hinta ero? jos laittaa K04 niin taitaa kytkin antautua aika nopiaa?
Oma K03 rs6 pakosiivellä ja billettikompuralla on kyllä ollut hulvattoman hauska ajettava. Tehoa +250hv ja lähtee todella alhaalta mukaan. En oo K04 015 hyrrällä ajellut, mutta uskoisin, että tuo antaa ainakin saman tai vähän enemmänkin. Jos tykkää askarrella, niin on ihan hauska vaihtoehto. Kytkin antautuu varmasti, maffi loppuu kesken ja suuttimetkin jää varmaan pieneksi. K04 billettisiivellä, ja tuolla samalla turbiinilla vois olla paras, minkä vakiopajosarjan nokkaan saa. K04 pesääkin saa vähän koneistaa, että tuo turbiini menee paikoilleen.
Täytyy vielä lisätä, että en osaa sanoa, mikä osuus kokonaisuudessa on tuubisarjalla, jonka nokassa hyrrä killuu. Cooleri tosiaan unohtui mainita. Se ei oo kallis, biltemasta vaan 2" pakoputkea ja se perus 59e nokkacooleri. On limitettyä kennoa ja mahtuu just puskurin palkin ja alahelman väliin. Nii juu, bensapumppu vielä päälle.
-Turbo
-Kytkin
-Cooleri
-Coolerin putket
-Suuttimet
-Maf-runko
-Bensapumppu
-Downpipe (mä uskon, että toi pikkuturbo ei kaipaa yhtään ylimääräistä lämpökuormaa heti sinne ahtimen perään)
-Säätö
Tuleehan tuosta sitä kulua väkisinkin ja tässä kohtaa kone on vasta "vakioitu" :D
Tuon hinnan ilmoittivat Oulun turbo- ja autosähkökorjaamosta. Pro turbolta ja fin turbolta kysyin myös tarjouksia. Pro turbolta ilmoittivat alkuperäisen K04:sen hinnan olevan pöyristyttyvä ja tarjosivat vastaavan tehoista tilalle.
Ilmeisesti tämä vastava turbo on tuon 1000€ luokkaa. Itselleni jäi vain sellainen kuva, että kysyinen turbo ei ole aivan bolt on ja vaatii jotain muokkausta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Comment