Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Itsellä on tarkoitus tehdä oman t89:n auto-checkin näyttöön pakolämpömittari ja jotain muutakin, katsotaan nyt. Eilen testasin, että orkkisradiolla näkyy kanava näytössä. Projekti on siis aloitettu. ;)
Mitä dataa nuo vanhemmat FISit syö? Mulla on duunis pöydällä B8 mittaristo ja se on täysin CAN-lelu, mutta kuinka on noiden vanhempien kanssa? Onko niissä joku gateway tms runkoväylään (joka on ainakin TT:ssä CAN).
Vois olla kiinnostusta kans tommosesta lelusta, ja on "jonkin" verran käsitystä noiden väylien toiminnasta, että vois olla innostusta olemaan mukana projektissa, kuhan saadaan selvät sävelet :)
Only instrument clusters with the "big" display are supported by the FIS-Control. They have to provide a 3-wire-bus interface (the newer CAN-bus is not supported by the FIS-Control). There are instrument cluster that have both, 3-wire-bus and CAN-bus. They are working fine with the FIS-Control as long as the CAN-bus is not used at the same time by a navi or radio.
En tiennykkään, että joissakin on molemmat väylät käytössä.
Onko tietoa, että miten tuolle näytölle kerrotaan, että mihin kohtaan piirretään? Vai toimiiko se kuten normaali sarjaväyläinen LCD-näyttö? Ei ole tullut käytettyä kuin rinnakkaisella dataväylällä olevaa ascii-näyttöä...
Eli olet Pasi jotain TDS-1 tyyppistä zydeemiä pykäämässä? Tuollainen kiinnostaisi minuakin- haluaisin ahdot ja imuilman lämmöt autocheckiin- itse en osaa, jenkeistä tilaaminen maksaa veroineen tulleineen aikalailla. Saksassa oli kaveri joka noita teki- lopetti vaan jossain vaiheessa.
Joo, juurikin samantyyppistä. Itseäni ei kiinnosta paskaakaan mitkään sytytysennakot ja latausjännitteet näytössä. Ajatuksena olisi yhdistää pakolämpö, ahtopaine ja WBO2. Katsotaan nyt, että milloin sitä asialle ehtii jotain tekemään. WBO2 vaan monimutkaistaa tuota härveliä jonkin verran. Katsotaan, että miten hyvin netistä löytyy valmista materiaalia, ei tarvitse kuitenkaan pyörää uudestaan keksiä.
Olen käsittänyt, että pelkästä radion piuhasta näyttöön saa syötettyä vain radiotaajuustyyppisesti numeroita. Jos haluaa enemmän määräysvaltaa, pitää puukottaa syvemmältä.
Jos löydät jotain, niin vinkkaatko linkit tänne. Mielenkiinnolla seuraisin.
Ainakin omassa näytössä näkyy myös stereo-symboli, joten sen puolesta voisin epäillä, että sinne muutakin saa. Toisaalta taas tuo TDS-1:n näyttö on täysin numeerinen http://www.boost-instruments.com/use...userguide.html.
Itselle kyllä kelpaa ihan numeroina nuo tiedot, ei tarvitse olla analoginen. :)
Joulu tuli ja rahaa jäi ylitte (ihme kyllä) niin löysin netistä tämmöisen: http://www.qmatis.com/en/
Onko kellään kokemuksia tästä tai edes samantyylisistä ? Vaikutti ainakin aika fiksulta laitteelta.
Samantapaisia laitteita on ainakin FIS-Control ja Polar FIS
Itseäkin tuollainen laite kiinnostaa, mutta ei ole ollut tarvetta seurata mittareita niin paljoa että olisin hankkinut, kun ei tule autolle rata-aikaa, missä noita mittareita voisi tarvita.
Onko täällä foorumilla jollain joku noista systeemeistä (tai vastaava) käytössä?
Täällä ollut nyt VFIZ käytössä jonkun aikaa, ja päähän ottaa ainoastaan se, ettei tullut hankittua tuota aiemmin. Tuollahan siis onnistuu mm. vikakoodien luku ja nollaus, arvojen seuraaminen, suorituskykymittaukset (0-100, 80-120...), hälytysten asettaminen, yms. Hälytykset toimivat siis niin, että valitun raja-arvon ylittyessä (vaikkapa pakolämpöjen noustessa liian korkeaksi) mittariston näytölle tulee hälytys visuaalisena ja laite piippaa. Hälytyksiä voi ohjelmoida useita yhtä aikaa. Ohjaus tapahtuu ratin nappien kautta, mutta onnistuu tarvittaessa ajotietokoneen viiksellä tai erillisellä navi-panelilla. Laite toimii väri- tai kaksivärinäytöllä, ensin mainitulla näyttää toki paremmalta.
Muutamia visuaalisia jippojakin tällä voi tehdä, kuten aloitusviesti/logo näytölle ja "needle sweep", näihin kyllästyin parin kerran jälkeen. B7 mittariston viisarimoottorit ei vaan ole tarpeeksi nopeat, että tuo sweep näyttäisi hyvältä (imho).
Vertailin tätä myös FIS controlliin, ja tämä vaikutti monipuolisemmalta. Toisaalta FIS control näytti käyttöliittymän grafiikoiden puolensa viimeistellymmältä ja "valmiimmalta", mutta sen kanssa ei ilmeisesti esim. ratin napeilla ohjaus onnistu.
Omaan purkkiin otin optioina 10 hz GPS:n ja sisäisen MAP-anturin (voi käyttää ahtojen seuraamisen lisäksi vaikka pakopaineanturina). Lisäksi tuohon olisi saanut kanavia esim. k-tyypin lämpöantureita varten.
Fis-control on suunniteltu ja luotu vanhempiin "mustavalko"mittaristoihin, siksi tiettyjen ominaisuuksien puute. Mulla tuo fiscontrol ja siinä kiinni k-termopari + 0-5bar paineanturit jotka kiinni pakosarjassa, hienosti toimii.
Tuohon VFIZiin tuli päivitys, jonka myötä tietoja voi esittää myös kuvakkeina ja ruudulle saa ison nopeusnäytön. Kuvakkeiden ymmärrettävyydestä voi olla montaa mieltä, mutta ihan toimivia ovat omasta mielestä :) Kuva liitteenä, B7:n mittaristonäytön valovuoto on aika jäätävä.
Logitustoimintoja testailin myös, löytyy ns. VCDS-moodi, jossa logitetaan measure grouppeja samaan tapaan kuin VCDS:llä. Toisessa moodissa tiedonkeruuseen voi valita vapaasti CAN-väylässä liikkuvaa tietoa, VFIZiin liitettyjen anturien (MAP, pakopaine, EGT, ym.) tietoja yms. Vastaanottimeksi käy esim. bluetoothilla varustettu puhelin, johon on asennettu mikä tahansa bluetoothin SPP-profiilia (Serial Port Profile) tukeva terminaaliohjelma. Androidille noita on pilvin pimein.
Comment