Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Stance, stretch, poke yms renkaan venyttely ja vannegoatse

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Stance, stretch, poke yms renkaan venyttely ja vannegoatse

    Tällaista threadia meillä ei täällä vielä ole. Johtuen ehkä suurimmaksi osaksi palstan sivulistahengestä. Koitetaan silti saadaanko keskustelua aikaiseksi.

    Tänne voitas kerätä stance-keskustelut, renkaan venyttelyt ja vanneporno sun muu aiheeseen liittyvä. Tuo "millaiset vanteet autooni" ketju pyörii suurimmaksi osaksi normaalien rengastuksien ympärillä.
    Kuvia ja speksejä kehiin, koska ne kertoo niin pirusti tuleville tontittajille. Pari hyvää kuvaa istuvuudesta kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

    Aloitan nyt ex -00 4-motion Boran rengastuksella.

    Vanteet: edessä Artec Turbo P 9x18" ET 29 takana 9,5x18" ET 27
    Renkaat: 225/35-18" falken 452.
    Laskettu sen mitä TA-tekniksillä pystyy ja taakse vaihdettu lisäksi lyhkäsemmät FKn highsport jouset.

    Hyvin pyöri eikä raapinut mistään ja tuli nätisti tyrkylle. Liitteenä pari kuvaa + liitetiedostot.



    Toiseks voin heittää pari kuvaa spekseineen ex 4.2 V8 A6ta.

    Vanteet: BBS CH replica 10x19" ET 20
    Renkaat: 265/30-19" Falken 452
    Madallettu Konin tolpilla ja vietereillä, ei järin alas. Ei raapinut varsinaisesti mistään, mutta takapään huovat sihahti sillon tällön montuissa.

    Attached Files

    #2
    Tollaset löyty vielä.
    Kaverin ex RS4 miedolla madalluksella, liekkö tehtaan gmbh alusta tms.
    Ei raavi, käy ja kukkuu.

    Vanteet: Audi R8 OEM 10,5x18" ET 20
    Renkaat: Hakkapeliitta 5 245/40-18"
    Attached Files

    Comment


      #3
      Pientä orkkissivulista tilitystä:
      Onko muuten venytetyn renkaan ominaisuus että vetelee ihan helvetisti vai onko noi Falkenit vaan helvetin kuraa. Itellä 225/40/18 laitettu 8,5" vanteelle ja tuntuu välillä et auto lähtee käsistä, kun tulee pienikin ura tiessä. Kaikenlisäks tosta Falken 452:sta puuttu vannesuoja, niin lipit on heti kuralla kun tulee pienikin kanttarikosketus. Toivottavasti noi sulaa äkkiä alta, että saa jotain parempaa.

      Vastaavasti samankokoinen talvirengas (noranza 2) 8" vanteella on ihan normaali ajaa.

      Comment


      • #4
        Hmm mulla ei taas mitään valittamista 452:sta, ei vedelly tippaakaan edellisiin verrattuna. Koko 215/40/18 ja 8" vanne.

        Eipä mulla tähän threadiin juuri fiksua sanottavaa kuvista puhumattakaan mutta kyllä näitä mielellään kattelee :)

        Comment


          #5
          Itse en voi olla rinnastamatta orkkissivulistamiehenä tätä tyylisuuntaa fistaukseen ym. venyttelytouhuun. Mutta eipä sitä makuasioista kannata kiistellä *hymiö*.

          Comment


            #6
            Mistäs sitten, faktoista vai? ;)

            Minulle tuo ulkonäkö hyvittäin toissijainen asia, mutta jos näiden kanssa puljatessa on joku havainnut tehneensä ajo-ominaisuuksiin tms. positiivisesti vaikuttavia ratkaisuja, kuulisin niistä mielelläni. Vastaavasti 'ei näin' -kokemuksetkin on ihan hyödyllistä tietoa.

            Avaatko muuten Jape vielä meille neliöille noita termejä?

            Comment


              #7
              Kyllähä nyt autos stanssi pitää olla kohillaan, pappalookki siteen seniili-iässä. ;)
              Toki yliampuva venytys ei o enään niin siistia; tyyliin 195 kumi 11" vanteella. Itelle tuli 235 kumit 9" vanteelle ja hieman vois olla leveempiki toi vanne.

              Comment


              • #8
                Joku jos tykkää noita katsella, niin tuolta löytyy: http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?t=2
                Myös Ameriikan malliin venytettyjä. :)

                Comment


                  #9
                  Mielipiteitä on joka lähtöön ja jokaisella on omansa. Tästä on turha tehdä mielipidetopikkia.
                  Näkisin ennemmin, että ne joita aihe kiinnostaa, voivat jakaa tietoa toisille kiinnostuneille tai saada itse tarvitsemansa tiedon sopivuudesta yms.

                  Vanteiden sopivuuden äärirajoja hakeville tämä topik voi olla erittäin antoisa.

                  Stance tulee asiallisesti tontitetun auton yleisfiiliksestä, madalluksesta, vanteiden tuonnista ulos mahdollisimman kapeilla kumeilla jne. Usein käytetään tosi rankkoja camperkulmia, jotta saadaan erittäin härski stance.
                  Stretch eli venytetään mahdollisimman kapea kumi leveälle vanteelle, jotta saadaan tuotua paketti mahdollsimman ulos kaaresta ilman että kumi raapii (hirmu paljon) kaareen.
                  Poke kertoo vanteen ja venytetyn kumin istumisesta mahdollisimman nätisti kaaressa, eli nätisti vähän ulkona. Kaaren ja renkaan välissä ei tule olla gäppiä.

                  Tyrestretch.comista venytettyjä settejä. Näkee vähän suuntaa suunnitelmilleen.

                  Offset calculatorilla
                  on helppo laskea eri levyisten vanteiden sopivuus, kun tietää alkuperäisen koon ja näkee silmämääräisesti minkä verran tilaa on sisä- ja ulkopuolella vannetta. Muistaa vaan käyttää pistettä, ei pilkkua kun käyttää puolikkaita tuumia laskurissa. Ei ymmärrä pilkun päälle hän.

                  Aki, Falkenit on mitä on, ei ylähyllyn renkaita missään nimessä. En minä ole huomannut, että noi vetelis mitenkään ihmeesti, vaikka 265/30-19" voisi kuvitella hakevan uria.

                  Comment


                    #10
                    Arto, epäilenpä että tämän topikin aihepiiriin kuuluvilla muutoksilla ei ole auton suorituskykyä parantavaa vaikutusta. Ehkä pikemminkin päin vastoin.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                      Pientä orkkissivulista tilitystä:
                      Onko muuten venytetyn renkaan ominaisuus että vetelee ihan helvetisti vai onko noi Falkenit vaan helvetin kuraa. Itellä 225/40/18 laitettu 8,5" vanteelle ja tuntuu välillä et auto lähtee käsistä, kun tulee pienikin ura tiessä. Kaikenlisäks tosta Falken 452:sta puuttu vannesuoja, niin lipit on heti kuralla kun tulee pienikin kanttarikosketus. Toivottavasti noi sulaa äkkiä alta, että saa jotain parempaa.

                      Vastaavasti samankokoinen talvirengas (noranza 2) 8" vanteella on ihan normaali ajaa.
                      Minulla on kahdessa autossa falken 452:et ja ei mitään pahaa sanottavaa.Kyllä niissä on vannesuojatkin.

                      Comment


                        #12
                        Milloin aletaan vanteisiin tekemään viistokehää ja lippa vasta sisempänä? Saisi renkaan kaaren sisään ja vanteen ulos ilman venytystä... Ronalin Aerot alle :) Härskejähän nämä on ja asenteella tehtynä asiallisia. Kaikki muotisuunnat kunnolla toteutettuna on minusta autonlaitossa aina ihan ok, vaikka orkkislistoista pitäisikin.

                        Tuo näyttää siltä, että raapimisen loppuminen vaati sisäänajon :) http://farm3.static.flickr.com/2483/...f20ec4f7_b.jpg

                        Comment


                        • #13
                          Eiköhän tuokin suhahda pykälän ylöspäin ennenkuin lähdetään ajamaan ;) Kannattaa muistaa että tämän tyylisuunnan kulkuneuvot ovat aika usein ilmajousilla varustettuja.

                          Comment


                            #14
                            Ei noita ajeta tolla korkeudella. Mullakin oli snepassa ostaessa alla semmoset ET:t että kun sen pysäköi parkkiin niin kuuli kommenttia 'eihän tolla voi ajaa'. No, osuhan se kuopissa mut olihan se räyhäkkään näkönen ja meni leimastakin läpi kun kulutuspinta kuitenkin oli kaaren sisällä. Tilalle tulikin sitten ns. järkivanteet kun perheautohan toi oma loppupeleissä on.

                            Comment


                            • #15
                              Tulihan tämäkin foorumi tälle vuosikymmenelle kerta heitolla. ;)

                              Ex-TT:n setuppia: ABT A10 edessä 8,5x18" ET29 & takana 10,5x18" ET20. Kumit oli 225/40-18 ympäriinsä.

                              Alustana H&R:n Twintube niin alhaalla kun sen saa.(takaa säätölautaset poistettu)

                              Ajo-ominaisuuksiin tuo venyttely ei käytännössä vaikuttanut mitenkään.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Onko kukaan löytänyt kunnollista taulukkoa noista venytyksistä, että mitä saa millekin leveydelle venyttää?
                                Vai välittääkö katsastusmies noista ollenkaan?

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä sitä rengasta lain mukaan saa venyttää yhtään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja AnaX Näytä viesti
                                    Onko kukaan löytänyt kunnollista taulukkoa noista venytyksistä, että mitä saa millekin leveydelle venyttää?
                                    Vai välittääkö katsastusmies noista ollenkaan?
                                    http://faq.varas.to/rengasvanne.html

                                    Mitä katsastusmies sitten katsoo on toinen juttu. Virallisesti noin. Perustuu (kai) siihen että rajusti venytetty rengas saattaa kantatessa irrota vanteelta ja aiheuttaa onnettomuuden. Olettaisin että inssit alkaa viimeistään tämän tyyppisiin puuttumaan ja varmaan puuttuu partiotkin:

                                    http://www.tyrestretch.com/9.5_195_4...282%29.jpg.php

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikä laki estää? Stro ei esim ole laki ja sen suositukset perustuvat terveeseen järkeen ja kokemukseen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ajo-ominaisuuksiin tuo venyttely ei käytännössä vaikuttanut mitenkään
                                        Tähän tekisi mieleni vastata höpöhöpö.

                                        Comment


                                        • #21
                                          http://www.kolumbus.fi/rengaslasi/vanteet.htm
                                          Tuolla on alareunassa myös joitain. Noihin on joku STRO -normisto, jota ei tunnu ilmaiseksi saavan mistään. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta eikös kaikki internetissä oleva ole totta.
                                          Viimeksi muokannut AnaX; 15.3.2011, 15:29. Perustelu: Tulikin jo STRO, säpinä käy täällä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja -03 tq Näytä viesti
                                            Mikä laki estää? Stro ei esim ole laki ja sen suositukset perustuvat terveeseen järkeen ja kokemukseen.
                                            Tästä voinee keskustella inssin kanssa siinä vaiheessa jos hän päättää asiaan puuttua. Virallisesti tuota normistoa noudatetaan katsastuksessa. Tämän olen tiedustellut ihan asiakseni. Käytännössä linja on tietysti villi niinkuin kaikissa muissakin katsastusasioissa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mikä laki estää? Stro ei esim ole laki ja sen suositukset perustuvat terveeseen järkeen ja kokemukseen.
                                              Tosiaan, jos katsastuksessa tuota Stro:ta kyttäävät, niin autoa on hieman huono katsastaa venytetyllä kumilla.

                                              Tähän tekisi mieleni vastata höpöhöpö.
                                              Vastaa ihmeessä ja kokeile itse. ;)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Stro sivu 2:

                                                "STRO:n rengassuositukset eivät ole kaikenkattavia. Ne pohjautuvat terveeseen järkeen ja kokemukseen ja antavat täten renkaan käyttäjälle mahdollisuuden saavuttaa renkailla ja pyörillä tyydyttävä käyttötulos. Suositukset antavat vain yleisiä ohjeita , eivätkä käsitä kaikkia erikoiskäyttötarkoituksia. Stro:n suositusten käyttö ei vapauta renkaan käyttäjää omasta vastuusta."

                                                "Henkilöautoon tarkoitetut sisärenkaattomat radialrenkaat sa asentaa ainoastaan vanteille, joiden rakenne estää reunakaapelin luistamisen pois vannekartiolta."

                                                Eli mun käsityksen mukaan saa omalla vastuulla laittaa 225/40 18 renkaan vaikka 11" vanteelle (STRO suositus max 9"). Ja pitäs olla laillinen jos pinta kaaren sisässä ja load index riittävä?!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Selitäppä tuo konttorilla. :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mielummin kuuntelisin Inssin selitystä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No jos inssi kerta stro taulukoita seuraa tarkasti, niin kääntäis sivuja alkuun päin ja kattois mitä muuta tuolla lukee. :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        More pix, less bs pls =)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itellä oli ´00 A6 4.2:ssa tälläistä settiä:

                                                          Artec Turbo P
                                                          Edessä 9x18 , 225/40 kumilla
                                                          Takana 10,5x18 , 255/35 kumilla









                                                          Leimasetä ei napissut missään vaiheessa ja kivasti saatiin muutoskatsastettuakin :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vähän mustaa maalia ja omaan silmään muuttui paljon mielekkäämmiksi:




                                                            Ja auton alla. Alustana FK Highsport ja sopivasti laskettuna, vielä pääsi hidasteista nipinnapin yli.
                                                            http://koti.phnet.fi/petrii/A6/audi3.jpg
                                                            http://koti.phnet.fi/petrii/A6/audi4.jpg

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X