Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusien autojen alkuperäisten lisävalojen tarkoitus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusien autojen alkuperäisten lisävalojen tarkoitus?

    Voisko joku kertoo, että onko näissä uudenkarheissa autoissa puskurin alla olevat lisävalot, sumarit vai lisälyhyet?

    Päälläähän nuo tuntuu olevan jo jokatoisessa autossa, mikä vastaan ajaa.

  • #2
    Osassa uusista autoista taitaa olla päiväajovaloja siellä puskurissa. Korjatkaa jos olen väärässä.Mutta taitaa ainakin skoda käyttää sellaisia (rassukoilla ei ole varaa ledeihin).

    Pimeällä sitten taas monet ääl*** käyttävät sumuvaloja lisälyhyinä (lyhyitähan ei saa kahdentaa). Ja parhaassa tapauksessa ne tuntuu suunnatun puiden latvoihin.
    Viimeksi muokannut mikas; 27.2.2011, 16:16.

    Comment


      #3
      Päiväajovalot taitaa (useimmiten) tunnistaa siitä että varsinaiset ajovalot eivät samaan aikaan pala.

      Comment


        #4
        Melkein kaikkiin oikea nimitys taitaa olla huomiovalot tai koristeet. Sumuvaloiksikaan ne harvoin riittävät, vaikka sellaisina myytäisiinkin. Tai ainakin äärimmäisen harvassa on orkkis sumuvalot, jotka oikeasti jotain valaisevat. Ja ainakin minusta siten myöskään eivät pahemmin häikäise.


        Laitoin tähän ketjuun otsikon, kun sitä ei ollut...

        Comment


          #5
          Jokin aika sitten oli lehden yleisöpalstalla vihainen kirjoitus, kun poliisitkin ajvat miten sattuu sumarit päällä ilman ajovaloja. Kyseessä oli ollut juuri tällainen uusi Skoda, jossa on sumarin vieressä päiväajovalo. :) Käsittääkseni päiväajovalojen kanssa sallitaan palavaksi vielä parkit, mutta ei ajovaloja. Joissakin autoissa nämä päiväajovalot sitten himmenevät toteuttamaan parkkien virkaa, kun ajovalot kytketään.

          Jälkiasennettuina nyt tuntuu näkevän jos jonkinmoista äpöstystä. Joillakin on led-parkit, toisilla led-polttimo alkuperäisessä sumarissa toimimassa "päiväajovaloina".
          Viimeksi muokannut Sound; 1.3.2011, 13:09.

          Comment


          • #6
            Oulussa tuntuu näitä maanteiden kotipoliiseja riittävän. Jatkuvasti valoja vilkutellaan vastaan. Linja-autokuskeista lähtien. Myös hekin vilkuttelevat, joilla ei edes pala kuin toinen ajovalo...

            Joku puskuri yms ohjelma voisi antaa kansalaisille yleistietoa nykyisistä valosäädöksistä, koskien päiväajovaloja ja xenoneita (jälkiasennus). Esimerkkien kanssa, ei tunnu luetun ymmärtäminen auttavan

            Comment


              #7
              Kaikki eivät viitsi ottaa selvää noista vaatimuksista ja säädöksistä. Mitä tahansa valoja kun ei edes saisi käyttää päivävaloina.
              Kaverille eräs nettipulju möi olevinaan päivävalot, mutta niistä puuttui tarvittava merkintä mikä on oikeissa päivävaloissa.
              Huomautti asiasta ja sain toisella kertaa oikealla merkinnällä olevat. RL ja E-merkinnät noista oikeista päivävaloista pitäisi löytyä.

              Mutta hitto, miksi ihmeessä niitä pitää laittaa jos ne kytketään väärin?
              Eli jätetään niin, että ajovalot kytkiessä jäävät "huomiovaloiksi" ja pidetään ne yöllä päällä...

              Comment


                #8
                Mulla on ollut ainakin luulo, että ajovaloja ei saisi asentaa liian alas ja täten sumuvalojen korkeus olis liian alhanen.
                Joskus sain jopa huomautuksen, kun sumarit oli liian alhaalla tms. Ne toki palo koko ajan ja osotti maata. Täysin ulkonäköä "parantava" vaikutus siis oli.

                Turha alottaa sumuvalo yms vääntöä, koska siitä tulee vaan riita. Antakoon heidän, jotka olettaa sumareiden jotenkin parantavan näkökenttää käyttää niitä. Toisille se taas tekee auton sporttisemmaksi, eli ulkonäkö on jotenkin muikeempi kun sumarit palaa.

                Tuolla muuten juttua ja linkkiä EU säädöksiin asiasta
                http://www.tuulilasi.fi/kysymys/mist...valomaaraykset

                Comment

                Working...
                X