Pidemmän aikaa ollut listalla aukaista kuljettajan penkki ja korjata siitä selän säätömekanismit, penkinlämmitys sekä takajalkatilan valo.
Kyseessä ns. puoliautomaattinen penkki, eli sähköllä toimii korkeus- ja ala/ylä-selän säädöt.
Penkin irrotus autosta:
- Penkissä olevan sivubägin takia akku kannattaa irroittaa ja odotella se 30min.
- Selkänoja pystyyn, korkeus-säätö aivan ylös ja penkki mahdollisimman taakse.
- Edestä 1kpl muovisuojia irti keskeltä, sen takana 2kpl 13mm mutterit.
- Penkkiä pukkaa pikkuisen taakse niin pultit irtoaa ja johdot saa helpommin pikaliittimistä irti.
- takajalkatilasta 2kpl kiskojen suojamuoveja irti jotta penkin saa vedettyä pois kiskoilta ja otettua ulos takaoven kautta.
Penkin puolitus istuin/selkä osaan:
- muovisuojat irtoaa muutamalla ruuvilla, selkänojaan menevät sähköjohdot pitää irroittaa liitinrimasta ja kiinnikkeistä.
- selkänoja on kiinni 4kpl torxilla jossa on tiheä kierre. Torxin sisähalkaisija on 7,15mm eli perinteinen T40 on väljä ja T45 liian iso.
Tähän tarvii siis pykälää harvinaisemman torxin, T40 torxilla nuljaat vain pultit koska ne on tosi lujassa ja vielä ruuvilukitteella kiinni.
Penkin selkäosan purku:
- Purkamisen "punainen lanka" löytyy takaosan alareunoista (punaiset ympyrät), joista irrotettiin sisäpuolelta ensin 6kpl metallileukoja jonka jälkeen takapuolen keskiosan kiinnitys purkautuu alareunoista alkaen.
- 2. kuvassa näkyy takaelementti irroitettuna penkistä.
Viat:
- syylliseksi paljastui selkäsäädön mekanismin kiinnityksestä vastaava jousiteräs joka oli murtunut vasemmasta alareunasta.
- Sen seurauksena tai jostain muusta syystä keltaisella ympyröity kiinnityskohta oli päässyt hankaamaan taka-jalkatilan valojohdon poikki.
Ko. kohta kannattaa teipata kokonaan niin johto pysyy ehjänä jatkossa jos vielä pääsee hankaamaan.
- istuin- ja selkäosan lämmityselementit näyttivät vastusta mitattaessa ehjiltä mutta lämpöanturin silmukka (vihreän liittimen kapeat nastat) ei näyttänyt vastusta ollenkaan.
Korjaukset:
- Koko säätömekanismi irtoaa selkänojasta varsin helposti, irroita vain servomoottorien vaijerit ja muoviklipsut työntämällä niiden lukitustapit keskeltä irti (vihreällä ympyröidyt)
- irronnut osa kiinnitetään hitsaamalla takaisin paikalleen ja varmistetaan kestävyys vääntelemällä pihdeillä joka suuntaan.
Vaikuttas toimivan, jos jollakin on parempia ideoita niin vinkatkaa.
- lämpöanturin silmukka odottaa vielä korjausta, nyt kun tietää että lämmityselementit on kunnossa niin sopivalla vastuksella saanee penkinlämmitykseen on-off toimivuuden joka on parempi kuin ei mitään.
- Itse anturi vaikuttaa olevan jossain syvällä istuinosassa jota en lähtenyt purkamaan.
Kyseessä ns. puoliautomaattinen penkki, eli sähköllä toimii korkeus- ja ala/ylä-selän säädöt.
Penkin irrotus autosta:
- Penkissä olevan sivubägin takia akku kannattaa irroittaa ja odotella se 30min.
- Selkänoja pystyyn, korkeus-säätö aivan ylös ja penkki mahdollisimman taakse.
- Edestä 1kpl muovisuojia irti keskeltä, sen takana 2kpl 13mm mutterit.
- Penkkiä pukkaa pikkuisen taakse niin pultit irtoaa ja johdot saa helpommin pikaliittimistä irti.
- takajalkatilasta 2kpl kiskojen suojamuoveja irti jotta penkin saa vedettyä pois kiskoilta ja otettua ulos takaoven kautta.
Penkin puolitus istuin/selkä osaan:
- muovisuojat irtoaa muutamalla ruuvilla, selkänojaan menevät sähköjohdot pitää irroittaa liitinrimasta ja kiinnikkeistä.
- selkänoja on kiinni 4kpl torxilla jossa on tiheä kierre. Torxin sisähalkaisija on 7,15mm eli perinteinen T40 on väljä ja T45 liian iso.
Tähän tarvii siis pykälää harvinaisemman torxin, T40 torxilla nuljaat vain pultit koska ne on tosi lujassa ja vielä ruuvilukitteella kiinni.
Penkin selkäosan purku:
- Purkamisen "punainen lanka" löytyy takaosan alareunoista (punaiset ympyrät), joista irrotettiin sisäpuolelta ensin 6kpl metallileukoja jonka jälkeen takapuolen keskiosan kiinnitys purkautuu alareunoista alkaen.
- 2. kuvassa näkyy takaelementti irroitettuna penkistä.
Viat:
- syylliseksi paljastui selkäsäädön mekanismin kiinnityksestä vastaava jousiteräs joka oli murtunut vasemmasta alareunasta.
- Sen seurauksena tai jostain muusta syystä keltaisella ympyröity kiinnityskohta oli päässyt hankaamaan taka-jalkatilan valojohdon poikki.
Ko. kohta kannattaa teipata kokonaan niin johto pysyy ehjänä jatkossa jos vielä pääsee hankaamaan.
- istuin- ja selkäosan lämmityselementit näyttivät vastusta mitattaessa ehjiltä mutta lämpöanturin silmukka (vihreän liittimen kapeat nastat) ei näyttänyt vastusta ollenkaan.
Korjaukset:
- Koko säätömekanismi irtoaa selkänojasta varsin helposti, irroita vain servomoottorien vaijerit ja muoviklipsut työntämällä niiden lukitustapit keskeltä irti (vihreällä ympyröidyt)
- irronnut osa kiinnitetään hitsaamalla takaisin paikalleen ja varmistetaan kestävyys vääntelemällä pihdeillä joka suuntaan.
Vaikuttas toimivan, jos jollakin on parempia ideoita niin vinkatkaa.
- lämpöanturin silmukka odottaa vielä korjausta, nyt kun tietää että lämmityselementit on kunnossa niin sopivalla vastuksella saanee penkinlämmitykseen on-off toimivuuden joka on parempi kuin ei mitään.
- Itse anturi vaikuttaa olevan jossain syvällä istuinosassa jota en lähtenyt purkamaan.
Comment