Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2009 A6 2.0TDI Multitronic sammuu vaihde kytkettäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2009 A6 2.0TDI Multitronic sammuu vaihde kytkettäessä

    Ongelma seuraava:

    Jos pakkasta enemmän kuin -5C ja auto ollut yön (tai työpäivän) pihalla, sammuu välittömästi kun vaihdekeppi siirretään asennosta P asentoon R tai D.

    Auto siis käynnistyy hyvin kovemmillakin pakkasilla, mutta vaiheiston ollessa kylmä sammuu kuten edellä kuvattu. Liikkeellelähtö onnistuu toisella tai kolmannella yrittämällä.

    Ilmeisesti joku anturi-/softapuolen vika? Onko kokemuksia?

  • #2
    B6 1.8T BFB mv. 2004 multitronic sama ongelma

    Selvisikö tämän ongelman syy? Itsellä tänään aamulla -22 pakkasessa lähtiessä sammui kun R:lle laiton jälkeen kun tuli veto päälle. Lievällä kaasulla avittamisella pysyi käynnissä ja lähti liikkeelle mutta kytkin otti kiinni - irroitti - kiinni - irroitti - kiinni -, abt puolen sekunnin välillä, sen seurauksena kierrokset sahas edestakas välillä 600-1200. Sama juttu eteenpäin mutta lievempänä. Pari sataa metriä ajettua toimi normaalisti. N. kolme kilometriä ajoa, auto sammuksissa n. 5min ja taas sama juttu pakilla lähtiessä. Lämmittyään toimi ongelmitta. lltapäivällä lähtö n. -12 pakkasessa ja taas sama juttu. Teki myös eteenpäin mennessä kytkimen pumppausta kunnes pääsin liikenteeseen ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen pysähdyin ja toimi normaalisti. Missään vaiheessa ei näytössä vaihteiston symbolit kertoneet laatikon olevan vikamoodissa. Audi Centerin korjaamopäällikkö totesi tuon sammuilun kovalla pakkasella olevan Multitronicin ominaisuus.
    Mittarissa 210tkm, ei virityksiä, täysi huoltokirja Audi Centerissä, vaihteistoöljy vaihdettu @60, 120 ja 180 eli viimeksi 2,5v ja 30tkm sitten, ohjausboksi vaihdettu @170tkm.
    Onko ajatuksia kellään? Vikakoodit pyrin käydä lukemassa jossain ASAP jos/kun vika edelleen huomenna ilmenee.

    Comment


    • #3
      Selvisikö syy?

      Itselläni kanssa -09 A6 2.0tdi 170hv multitronic ja tekee tuota samaa eli pakkasyön jälkeen lähtee erinomaisesti käyntiin, mutta vaihteen R/D laittaessa päälle niin sammuu. Ei toistu aivan joka kerta eikä merkitystä onko webastoa huudattanut vai ei. Muuten vaihteisto toimii ongelmitta.
      Selvisikö muilla vastaavanlaisen vian syy?

      Comment


      • #4
        Probleema näyttäisi omalta kohdaltani ratkenneen. Tehtaalla asti tutkivat laatikon softan ja vaihtoivat siellä jonkun arvon toiseksi. Se miksi kyseinen arvo oli jotakin muuta kuin piti ei selvinnyt.
        Muutos siis tehtiin jo lopputalvesta.

        Comment


          #5
          Samaa oiretta minulla A6:sen multitronicin laatikon kanssa rapsakalla pakkaskelillä, vaikka moottori on lämmitetty webastolla. Kesällä ei tällaista ole tapahtunut kertaakaan.

          Varmin tapa saada moottori sammumaan, on kytkeä pakki ja nostaa jalka heti jarrulta. Kytkin ottaa niin reippaasti kiinni, että kone sammuu.

          - parhaiten kone pysyy käynnissä, kun antaa starttauksen jälkeen käydä minuutin /pari, ennen kuin kytkee pakin, antaa kytkimen ottaa kiinni ja vasta sitten vapauttaa jarrun.

          - voiskohan mahdollisesti liittyä vaihteiston ja kytkimen öljyn korkeampaan viskositeettiin kylmästä lähtiessä?
          Viimeksi muokannut okkim; 26.1.2014, 09:21. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.

          Comment


            #6
            Multitronicilla saa tosiaan pakkasella auton dumppaamaan jos heti auton käynnistyttyä tarjoaa R:n tai D:n ja painaltaa kaasua. Multitronicin öljy on liki veden kaltaista, joten en usko sen viskositeetin niin paljon muuttuvan, että se tuon yksin selittäisi. Mutta ylipäätään pakkaskelillä moottori on herkempi sammumaan kun pienillä kierroksilla yhtäkkiä onkin paljon kuormaa tarjolla. Multitronicin saa dumppaamaan myös jarrudynossa, nähty on sekin.
            Viimeksi muokannut Killeri; 28.11.2021, 20:48.

            Comment


              #7
              Edit: eiliseen juttuuni 2,0 nokilekasta ja multitronicista.

              Yön jälkeen yli 20 astetta pakkasta ja lähdin liikkeelle silleen, että vasemmalla jarrua ja kaasulla kevyesti kierroksia lisää siinä vaiheessa kun siirsin valitsimen R:lle ja ..... konehan pysyi käynnissä.

              - tuskin hajottaa paikkoja (?) ainakaan enempää kuin se, että joutuu useamman kerran starttailemaan kun dumppailee...
              Viimeksi muokannut okkim; 26.1.2014, 09:17. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.

              Comment


              • #8
                Tässä on nyt parina kertana auto sammunut liikkeelle lähdettäessä. Tänäänki kaupasta kun lähdin, ni auto käymään, vaihde D:lle ja liikkeelle, pääsi metrin eteenpäin ja auto sammui. Vaihde P:lle ja uus käynnistys mutta tällä kertaa lähti liikkeelle ilman ongelmia. Onkos tää nyt joku vika vai ominaisuus? Tehny nyt muistaakseni 3kertaa täsä parin kuukauden aikana. Aikaisemmin ei ole tehnyt näin. A5 2010 2.0tdi Multitronic.

                Comment


                • #9
                  Moi. Itselläni temppuilee myös auto kylmällä kelillä. Eli pakin kun päälle pistää automaatissa niin sammuu. Jos webastolla lämmitän auton noin 30min niin ei mitään ongelmaa. Tätä viestiketjua seurattuani mietin että voisiko vika todellakin olla vaihdelatikossa. Auto pelittää muuten täydellisesti (Audi A4 B6 Avant ALT 2.0). Kunhan jaksan niin rupean puhdistelemaan kaasuläppäkoteloa ja samalla tarkistan sen toiminnan OBDelevenillä. Maffia myös epäillyt mut sen vuoro tulee myöhemmin. Samalla tietty sitä yrittää puhdistella jos likainen...

                  Comment

                  Working...
                  X