Onko kokemuksia viimasuojan käytöstä talvella? Vaikuttaisi polttoaineenkulutukseen ja moottorin lämpenemiseen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käyttääkö kukaan talvella viimasuojaa?
Collapse
X
-
Kyllä, itsekin tilasin juuri bemarin munuaisten taakse kuuluvat talvilätkät. Viime talvena niitä ei ollut ja sai kyllä jo vähän jännittäää, koska majoneesia on liikaa letkuissa. Long life öljyt ja talvi on huono yhdistelmä. Varsinkin jos ennen talvea öljyillä on ehkä rullattu jo puolet vaihtovälistä. Niissä saattaa olla kosteutta sitoutuneena niin paljon, että alkavat helposti muodostamaan majoneesia. Silloin viimasuoja tulee kyllä tarpeeseen. Varsinkin pätkäajoa ajettaessa. Koneen koollakin näyttää olevan aika paljon merkitystä tuohon. 330i tuntuu olevan huomattavasti herkempi keräämään tuota töhkää kuin 318is. No ne on bemareita, mutta helposti samoja murheita saattaa olla vag vehkeissäkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiKyllä, itsekin tilasin juuri bemarin munuaisten taakse kuuluvat talvilätkät. Viime talvena niitä ei ollut ja sai kyllä jo vähän jännittäää, koska majoneesia on liikaa letkuissa. Long life öljyt ja talvi on huono yhdistelmä. Varsinkin jos ennen talvea öljyillä on ehkä rullattu jo puolet vaihtovälistä. Niissä saattaa olla kosteutta sitoutuneena niin paljon, että alkavat helposti muodostamaan majoneesia. Silloin viimasuoja tulee kyllä tarpeeseen. Varsinkin pätkäajoa ajettaessa. Koneen koollakin näyttää olevan aika paljon merkitystä tuohon. 330i tuntuu olevan huomattavasti herkempi keräämään tuota töhkää kuin 318is. No ne on bemareita, mutta helposti samoja murheita saattaa olla vag vehkeissäkin.
Comment
-
Osa nro. 8 ja löytyy ihan marmoritiskiltä tuolla numerolla. Noissa bimmereissä ilma pääsee puhaltamaan suoraan imusarjan alle separaattorin kylkeen vasemmasta munuaisesta. Ei se ilma paljoa siinä ehdi lämetä kun se kulkee syylärin läpi. Itsellä vielä tuntiauto, jossa separaattoria ja sen letkuja ei ole eristetty.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...trim/air_duct/
Comment
-
Kyllä se on ihan joka talvinen projekti uhrata 5minuuttia aikaa ja yksi tyhjä kaljalaatikko. Moottori lämpeää noin puolet lyhyemmällä matkalla käyntilämpötilaansa.
Comment
-
Viimetalven kovien pakkasten aikaan evolötkössä pidin syylärin edessä pahvia ja vaikka työmatka on suhtlyhyt n.3,5 km, niin kerkes lämmetä melkein normiin.
Välillä tietysti pakollista motariajelua (perjantaisin), niin ei sitä mönjää juuri kertynyt, eli ei siis juuri lainkaan.
Huohotinletkun otin irti varalta ja putsasin, eikä sielläkään ollut juuri nimeksikään mitään havaittavaa. No toki kyse oli vitoskoneesta.
Eli minunpuolesta kannataa käytää, jos siltä tuntuu. (toki alussa kannattaa seurata lämpömittaria tarkemmin)
Comment
-
Itse meinasin tänä talvena laittaa jonkinlaisen suojan maskiin. Eipä tuosta taida haittaa voida olla, kunhan ei laita jäähdyttimeen kiinni.
Comment
-
Eli viimasuojasta on hyötyä myös bensa vehkeissäkin? Yleensä kuullut et karhukorin pahvit on lyöty vain löpövehkeisiin, kun eivät muuten meinaa lämmetä. Viimasuoja siis estäisi hieman esim huohottimen tukkeutumista? Itsellä vuos takaperin keväällä mitä ilmeisemmin meni huohotin tukkoon ja löi öljyt turbon siipien välistä pihalle.
Comment
-
Ihan varmasti, jos syy oli huohotuksen jäätymisessä. Ja edelleen, haittaahan tuosta ei pitäisi olla.
Comment
-
Kun ajaa kaupungissa lyhyttä pätkää pelkästään, niin viimasuoja on itsellä kylmillä keleillä kiinni. Auto lämpenee sillein selkeästi nopeammin ja ainakin edellisen vanhan bensakoneisen auton kabiinin sai viimasuojan kanssa oikein kunnon saunaksi kovillakin pakkasilla, jos halusi. :D
Suoja on jäähdyttimen säleikön etupuolella. Maantielle kun lähtee, niin sitten viimasuoja on nykyisessä pelissä irrotettava, muuten flekti alkaa turhaan huutamaan hetken ajon jälkeen/kovalla kuormituksella. Moottori on ei-vag 2.1l turbollinen esikammiodiesel.
Comment
-
Pahvin reunat voi taittaa, niin ettei ota suoraan syyläriin kiinni ja väliin jää muutaman sentin rako.
Tiedä sitten onko haittaa, jos on suoraan syylärissä kiinni.
Askartelua ja paskartelua pahvien kanssa näin talven tultua;)
(ennenvanhaan oli autoissa sentäs semmoset kaihtimet, joita pysty kabiinista säätämään, niinkuin rullaverhoja)
Comment
-
Sen verran kannattanee jättää väliä syylärin ja suojan väliin, että tuuletin pystyy tarpeen vaatiessa vielä puhaltamaan/imemään ilmaa jäähdyttimen läpi. Lisäksi jäähdyttimessä kiinni oleva suoja voi täristessään aiheuttaa vahinkoa.
Comment
-
Berlingossa pitää käyttää suojia, laitoin juuri nyt nollakeleistä alkaen, muuten jää koneen lämmöt liian alas. Pakkasilla ei oikein riitä lämpöä ilman noita jne. Tuli ihan auton mukana aikoinaan.
Moottorin lämmöt tippuu pakkasilla 70 pintaan ilman suojia ja suojilla 90 pinnassa pysyy pitkälle.
Audissa moottori lämpeää nopeasti ja ei mitään lämmön tiputuksia talvella millä pakkasilla tahansa eli ei tarvetta suojille.
Comment
-
Ootkos ajellu 1.4tsi koneilla? Vaikka käyttäisit tunnin paikalla, ei lämmöt nouse kuin hädintuskin sinisen yläpuolelle. DSG vain pahentaa tilannetta.
Kyllä näissä nyky bensapiheissä voipi lämmön kanssa tulla ongelmia talvella, varsinkin diesel malleissa niihin olen törmännyt.
Comment
-
Joo, tulkitsin väärin. Kyllä ne lämmöt omassakin vessassa mittarin mukaan kohdalleen nousee ilmankin, mutta sitä mämmiä alkaa kyllä kertyä. Osasyynä saattaa olla rikkinäinen separaattorin kalvo. No se selviää, kun pääsen vaihtamaan sen. On vaan todella v*ttumainen homma kutosbemarissa.
Comment
-
Edellisissä bensa-Audeissa ei ole tapana ollut pitää viimasuojia, mutta nyt voisi moista harkita tuohon nakuttimeen. Viime talvena tuli opittua, ettei AKE lämpene kunnolla, jos nopeus on alle 90km/h ja pakkasta yli kymmenen astetta. Muutenhan tuossa koneessa ei taida "jäätyviä tatteja" olla.
Pitääkin laittaa viimasuojan suunnittelu työn alle, jahka saa yhden salkun tyhjennettyä ja sen valmistemateriaalin kierrätyskäyttöön :)
Comment
Comment