Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takajarrusatula vuotaa A6 C5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Takajarrusatula vuotaa A6 C5

    Ongelma koskee autoa: A6 2.5TDI Quattro Avant -98

    Elikkäs ihmettelin, kun yhtäkkiä alkoi jarrupoljin painua liian pohjaan -> pikainen vilkaisu jarrunestesäiliöön, joka olikin tyhjä. No, ei muuta kuin auton alle tiirailemaan, missä näkyy vuotojälkiä.
    Vasen takajarrusatulahan se siellä tiputteli jarrunesteet mäelle. Näytti vuotavan käsijarruvivun akselin juuresta. Onkos toi vuoto jokin tunnetukin vika, vai taasko mä törmään mitä erikoisempiin ongelmiin tän kulkineen kanssa.

    Mistähän sais satulan järkevään hintaan. Motonetin sivulta ei löytynyt quattron satulaa, eli mahtaako löytyä ollenkaan tarvikkeena. Vähän taas epäilen, että marmorin hinta on sitä luokkaa, että on parempi istua tukevasti jakkaralla, kun kuulee hinnan.

    Vai onko tuohon olemassa jotain korjaussarjaa?

    Nooh, ehkä nää pikkuviat on sallittuja, kun mittarissakin on jo 463000km, mutta pitäishän toi taas ajoon saada pikimiten.

    #2
    Jos nyt lähelläkään samanlainen takasatula kuin A4:sessa niin siinä akselinvarressa on o-rengas. Se se varmaan on sulla entinen.. Ja korjaussarjaahan nuihin kyllä saa. Ainakin minun autoon sai :)

    Comment


    • #3
      100:n quattron takajarrusatulaan (Girling 38mm) vaihdoin juuri samasta syystä korjaussarjan (Budweg). Korjaussarjan hinta oli reilu 20e.

      En tunne A6:n satulan rakennetta, mutta 100:n kanssa hyödynsin näitä foorumin kautta löytämiäni linkkejä.
      http://www.20v.org/brakere.htm
      http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116

      Comment


        #4
        Marmorin hinta oli 217?, joten saa jäädä sinne. Paikallinen varaosaliike pyysi 134? + vanha vaihdossa.
        Sitten löysin ffp:n foorumilta juttua aiheesta (tosin eri auto kyseessä) ja Biltema myy takajarrusatulaa http://www.biltema.fi/osteri/osteri....65010&ryhmaid= edullisesti 74?, mutta nämä(kin) ovat ilmeisesti etuvetoisen satulat.
        Miten tuo quattron satula eroaa vajaavedon satulasta?

        Tuohon 74? hintaan ei viitsisi ruveta purkamaan vanhaa satulaa osiksi. Ja huonolla tuurilla sieltä olisi se käsijarrun akseli / käyttötanko syöpynyt juuri siitä tiivisteen kohdalta.
        Täytyypä kuitenkin illalla purkaa tuo vanha satula irti autosta, niin saa sitten varaosatiskillä heti verrata uutta ja vanhaa keskenään (nimimerkillä: niin monta kertaa melkein oikean osan saaneena).

        Comment


        • #5
          Jäin kanssa kesällä miettimään tota Motonetin jarrusatulaa, kun koplasin kaverin -98 A6 2.4 quattrosta oikeaa takajarrua.

          Ensin se vuosi satulaan tulevan jarruletkun liitoksesta, letkun vaihdoin.

          Sitten alkoi työntämään juuri tuosta käsijarruvivun akselin juuresta. Sitä sitten kiristin hampaat irvessä, tuloksena että vuoto loppui ja käsijarrukin toimii ja näytti tasan katsastuksessa.
          Kattoo sitten miten kauan on vuotamatta...

          Kun ETKAsta vakoilee tuota jarrusatulaa, niin sama käsittääkseni käy sekä etuvetoiseen, että nelivetoiseen 4- ja 6-zyl vehkeisiin --> Motonetin satula sopisi myös quattroon?

          Comment


            #6
            Ostin eilen yhdeltä clubilaiselta ylimääräiseksi jääneen käyttämättömän motonetin satulan edukkaasti, nähdäkseni, sopiiko quattroon. Sopii kyllä paikoilleen ja satulat ovat muutenkin yks yhteen sisuskaluineen päivineen, mutta jarruletku lähtee quattron satulassa eri paikasta. Eli quattron satulassa jarruletkun banjoliittimen pultti lähtee suoraan alaspäin, kun satula on paikoillaan autossa ja motonetin (etuvedon) satulassa tuo pultti osoittaa suoraan kohti vetoakselia. Tuohon jarruletkun liitoksen ja vetoakselin suojakumin väliin jäisi vain muutama milli rakoa. Ei oikein uskaltanut tolleen asentaa, joten purin tarvittavat sisuskalut tuosta motonetin satulasta ja siirsin ne quattron satulaan.
            Nyt pysyy taas jarrunesteet sisällä.

            Comment


              #7
              No hyvä että kelpas sentään varaosiksi. Aika yllättävä ero, piti oikein tsekata etkasta uudelleen se sopivuus; kyllä se tuolta A6Q:n alta löytyy, mutta model kohdassa lukee "frt.>wh.dr.+4-,6-cyl" eli siis etuvedon osia kumminkin??

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                No hyvä että kelpas sentään varaosiksi. Aika yllättävä ero, piti oikein tsekata etkasta uudelleen se sopivuus; kyllä se tuolta A6Q:n alta löytyy, mutta model kohdassa lukee "frt.>wh.dr.+4-,6-cyl" eli siis etuvedon osia kumminkin??
                Joo, hyvin kelpas, sillä sainhan siitä juuri ne osat mitä tarvitsinkin:)

                Tossa vielä pari (valitettavasti) huonolaatuista kännykuvaa eroista, mutta niistä näkyy sen verran, että tosiaan ainut ero on jarruletkun liitoksen paikassa.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Hep, olisi tarvetta pikaiselle avulle viisaammilta. :)

                  Vasen takajarrusatula alkoi vuotamaan männän juuresta ja ensitöiksi olisi tarkoitus kokeilla selvitä tiivistesarjan vaihtamisella. Huomiselle tarvitsisin tiivistesarjan ja paikallisessa Motonetissä ei ole varastossa Quattroon sopivaa sarjaa. Etuvetoiseen kyllä löytyisi, mutta mitä eroja näillä tiivistesarjoilla voi olla? Lähinnä pitäisi vain mäntä saada tiiviiksi, joten voisinko jopa selvitä etuvetoisen sarjalla?

                  Autona '00 A6 2.5TDI Avant Quattro.

                  Comment


                  • #10
                    Ainakin Etka tarjoaa kovasti samalla numerolla olevaa sarjaa sekä vajaavetoon että nelikkoon.

                    Comment


                      #11
                      Miten lie sitten Motonetissä erottelevat nuo sarjat. Täytynee kokeilla vajaavetoisen sarjalla, mäntä noissa kuitenkin on saman kokoinen. Kiitokset rohkaisusta. ;)

                      Rahallinen tappio ei ole suuri, mutta tympäseehän se purkaa ja huomata, että eipä käykään.

                      Tosiaan, jostain syystä tuossa tiivistesarjassa tuli tiivisteitä ja suojakumeja huomattava määrä, vaikka korjaussarjassa (ei tiivistesarjassa) vasta pitäisi olla noin paljon tavaraa. Eipä tullut mallailtua, mitkä kaikki olisi paikoilleen mennyt, mutta männän sai tiiviiksi ja se riitti.
                      Viimeksi muokannut Sound; 10.10.2011, 19:40. Perustelu: päivitystä

                      Comment

                      Working...
                      X