Onnistuneeko kasissa saada takavaloja palamaan päiväajovalojen kanssa? Joo, tiedetään että ei ole pakolliset, mutta mielestäni nuo kyllä saisi palaa päivälläkin. Ilmeisesti nelosissa ainakin toimii jos 09-Cent. Elect. koodataan 0xx?xxx numeroksi neljä, mutta tässä ei toimi tuollainen vaihtoehto.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päiväajovalojen kanssa takavalot päälle
Collapse
X
-
-
Ainoa mitä vissiin voi tehdä, on vaihdella viimeisen bitin koodausta:
xxxxx?: Country selection
1 - Rest of World
2 - Rest of the World Northern countries (Finland, Sweden, Norway)
3 - USA
4 - Canada
5 - Denmark
6 - Italy
Skandiasetus on aiemmin ollut se toimiva, mutta uusimmissahan on joku apina keksinyt poistaa kait koko mahdollisuuden koodata myös takavalot päälle. Pitäisi jostain lukea, mitä eroa noilla on.Viimeksi muokannut jasso; 24.7.2010, 20:02.
-
Itseasiassa S**TANAN EU säännöt kieltää niiden takavalojen palamisen kun autossa on led-päivävalot
Comment
-
Tässä asiassa Suomi on mielestäni edellä muita.. Suomessa takavalot saa palaa, muualla ei (toki maakohtaisia sääntöjä on, kuten Suomessa). Ledithän ne takanakin alkaa uusissa olemaan, joten yhtälailla ne takavalot turvallisuutta lisää, kuin edessä olevat. Ranskan matkalla muutaman kerran erehtyi luulemaan autoja parkissa oleviksi, kun ei ollut valoja edessä eikä takana.
Comment
-
Vieras
EU:n perusteluhan on energiansäästö. Direktiiviä on luultavasti alettu valmistella silloin kun valaistus hoidettiin lamppuöljyn voimalla, jolloin ei ehkä olisi ollut järkevää polttaa takavaloja päiväsaikaan. Jotenkin käsittämätöntä että energiansäästön nimissä kielletään valojen käyttö, vaikka käytännössä nollakulutuslisään olisi päästy ledeilläkin - joita oli monissa malleissa jo ennen noiden pykälien astumista voimaan. Ajovalotkaan käsittääkseni eivät saa päiväsaikaan palaa, mutta päiväajovalot kyllä - näiden toteutusta hehkulampuilla/halogeeneilla ei toki ole kielletty. Ledipäivävalot edessä ja leditakavalot päällä päiväsaikaan siis ovat paha asia, vaikka kuluttaisivat yhteensä reilusti vähemmän energiaa kuin hehku/halogeeni-päivävalot yksinään. Tässä on käsittääkseni ollut autotehtaiden lobbausta taustalla - leditekniikka nostaa kustannuksia ainakin vielä nykyisin.
Jouni: Suomessa takavalojen palaminen on ollut vaatimus, ei ainoastaan sallittu. Tällä hetkellä käsittääkseni tilanne on sekava, ja liikenteeseen tulee uusia autoja (myös päiväajovalollisia) joissa takavalot palavat ja niitä joissa ei pala (esim. Skoda Octavia, MB E, VW Polo). Mikäli Suomi ei A) halua B) saa EU:ssa läpi kansallisesta erityissäännöstä, takavalojen palaminen uusissa autoissa kielletään muun EU:n mukana. Tällöin todennäköisesti vanhoja säädöksiä rukataan (ellei niin tapahdu automaattisesti), ja vanhoissa autoissa takavalot saavat mutta niiden ei ole pakko palaa.Viimeksi muokannut dumo; 28.7.2010, 09:30.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viestiLiekkö ihan sen takia, kun se on laiton yhdistelmä osassa EU maita. Vaikka Suomessa saa olla, niin ulkomailla voi olla toinen juttu.
Comment
-
Olisi muuten hyvä juttu tännekin tuo ajovalojen kytkeminen käsijarruun. Nyt näkee surullisen usein (=aina), kun pimeän aikaan on parkkeerattu bussipysäkille tai p-alueelle, mutta jätetty ajovalot miettimättä päälle. Enää ei ilmeisesti autokoulussa opeteta seisontavalojen käyttöä ja sitä, miten niillä erotetaan pysäköity ajoneuvo liikkuvasta, ettei suotta tarvitse itse ajella satoja metrejä turhaan lähivaloilla pysäköidyn auton takia.
Comment
-
Lisäjarruvalosta sen verran, että on kyllä itsellä suunnitelmissa pistää lisäjarruvalot kumpaankin c4 koppaseen, mahdollisimman ylös sijoitettuna, kiitos. Sen verran kiva se on olla olemassa kun tuolla kehän ruuhkissa ajelee ja katselee muiden autojen kauas loimottavia lisäjarruvaloja.
Tuo käsijarru (tomaatissa P-asento) ja pelkät parkit olisi kyllä aika sopiva "pakko" mielestäni. Toki olisi ehkä hyvä yhdistää sen verran älyä mukaan, että mikään rengas ei saa pyöriä samalla, voisi tulla talvella jyrkemmässä käännöksessä jännä disco ;) ja hätäjarru kun on kyseessä, niin itseäni ainakin vituttaisi pimeällä pätkällä käyttöjarrun hävittyä yrittää pysäyttää parkkien valossa.
Comment
-
Itse askartelin VW Boran (sama Passateissa, mutta purku Borasta sattui löytymään sillä hetkellä) led-lisäjarruvalon tuohon A4 B5:een, kun siinä ei alkuperäistä ollut vielä. Upotin puoliksi hattuhyllyn verhoiluun ja mustilla läpipulteilla kiinni, johdot vedin mistä alkuperäisetkin menisi takavalolle. Jotenkin tosiaan turvallisempi olo, kun on tuo lisäjarruvalo :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ViKi81 Näytä viestiSaako vm 2006 A6 mallista led-takavalot palamaan tuolla maakoodin muutoksella vai pitääkö se kikkailla jostain muualta?
Comment
-
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...20060274#L9P86
88 §
Jarru-, etu- ja takavalaisimet
1. Hinattavan laitteen jarru- ja takavalaisimien tulee olla punaiset ja etuvalaisimien valkoiset. Jarruvalaisimen tulee toimia vetävän ajoneuvon käyttöjarrua käytettäessä. Etu- ja takavalaisimen tulee toimia vetävän ajoneuvon etu-, lähi- ja kaukovalaisimien toimiessa.
Comment
Comment