Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päiväajovalojen kanssa takavalot päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Päiväajovalojen kanssa takavalot päälle

    Onnistuneeko kasissa saada takavaloja palamaan päiväajovalojen kanssa? Joo, tiedetään että ei ole pakolliset, mutta mielestäni nuo kyllä saisi palaa päivälläkin. Ilmeisesti nelosissa ainakin toimii jos 09-Cent. Elect. koodataan 0xx?xxx numeroksi neljä, mutta tässä ei toimi tuollainen vaihtoehto.

    #2
    Ainoa mitä vissiin voi tehdä, on vaihdella viimeisen bitin koodausta:

    xxxxx?: Country selection

    1 - Rest of World
    2 - Rest of the World Northern countries (Finland, Sweden, Norway)
    3 - USA
    4 - Canada
    5 - Denmark
    6 - Italy

    Skandiasetus on aiemmin ollut se toimiva, mutta uusimmissahan on joku apina keksinyt poistaa kait koko mahdollisuuden koodata myös takavalot päälle. Pitäisi jostain lukea, mitä eroa noilla on.
    Viimeksi muokannut jasso; 24.7.2010, 20:02.

    Comment


      #3
      Joo, tuon vaihdoin jo pohjoismaihin, mutta ei auttanut. Mistähän tuon näkisi mikä ero noilla muilla maavaihtoehdoilla on? Takavalot tietty näkee kokeilemallakin, mutta onko niillä jotain yllättäviä sivuvaikutuksia?

      Comment


        #4
        Rapakon takaisilla valojen syttyminen on vissiin käsijarrun asennosta kiinni.

        Comment


          #5
          Mitä tekemistä käsijarrulla on valojen kanssa??

          Comment


            #6
            Mitä tekemistä kissalla on mikroaaltouunin kanssa? Sitä ei saa laittaa sinne. Jenkeillä on jenkkien jutut. Käsijarru kun on päällä niin auto on muka parkissa eikä liiku. Jos ajovalot on silloin päällä, niin joku voi laittaa taas sen kissan sinne mikroon.

            Comment


            • #7
              Itseasiassa S**TANAN EU säännöt kieltää niiden takavalojen palamisen kun autossa on led-päivävalot

              Comment


              • #8
                Tässä asiassa Suomi on mielestäni edellä muita.. Suomessa takavalot saa palaa, muualla ei (toki maakohtaisia sääntöjä on, kuten Suomessa). Ledithän ne takanakin alkaa uusissa olemaan, joten yhtälailla ne takavalot turvallisuutta lisää, kuin edessä olevat. Ranskan matkalla muutaman kerran erehtyi luulemaan autoja parkissa oleviksi, kun ei ollut valoja edessä eikä takana.

                Comment


                  #9
                  EU:n perusteluhan on energiansäästö. Direktiiviä on luultavasti alettu valmistella silloin kun valaistus hoidettiin lamppuöljyn voimalla, jolloin ei ehkä olisi ollut järkevää polttaa takavaloja päiväsaikaan. Jotenkin käsittämätöntä että energiansäästön nimissä kielletään valojen käyttö, vaikka käytännössä nollakulutuslisään olisi päästy ledeilläkin - joita oli monissa malleissa jo ennen noiden pykälien astumista voimaan. Ajovalotkaan käsittääkseni eivät saa päiväsaikaan palaa, mutta päiväajovalot kyllä - näiden toteutusta hehkulampuilla/halogeeneilla ei toki ole kielletty. Ledipäivävalot edessä ja leditakavalot päällä päiväsaikaan siis ovat paha asia, vaikka kuluttaisivat yhteensä reilusti vähemmän energiaa kuin hehku/halogeeni-päivävalot yksinään. Tässä on käsittääkseni ollut autotehtaiden lobbausta taustalla - leditekniikka nostaa kustannuksia ainakin vielä nykyisin.

                  Jouni: Suomessa takavalojen palaminen on ollut vaatimus, ei ainoastaan sallittu. Tällä hetkellä käsittääkseni tilanne on sekava, ja liikenteeseen tulee uusia autoja (myös päiväajovalollisia) joissa takavalot palavat ja niitä joissa ei pala (esim. Skoda Octavia, MB E, VW Polo). Mikäli Suomi ei A) halua B) saa EU:ssa läpi kansallisesta erityissäännöstä, takavalojen palaminen uusissa autoissa kielletään muun EU:n mukana. Tällöin todennäköisesti vanhoja säädöksiä rukataan (ellei niin tapahdu automaattisesti), ja vanhoissa autoissa takavalot saavat mutta niiden ei ole pakko palaa.
                  Viimeksi muokannut dumo; 28.7.2010, 09:30.

                  Comment


                    #10
                    Sieltähän se idea tulee, mutta helvetin typerää kädettömyyttä on kyllä jättää kokonaan se koodausmahdollisuuskin pois. Pakkosyöttöä.

                    Comment


                    • #11
                      Liekkö ihan sen takia, kun se on laiton yhdistelmä osassa EU maita. Vaikka Suomessa saa olla, niin ulkomailla voi olla toinen juttu.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viesti
                        Liekkö ihan sen takia, kun se on laiton yhdistelmä osassa EU maita. Vaikka Suomessa saa olla, niin ulkomailla voi olla toinen juttu.
                        ...ja kuten kirjoitin, todennäköisesti pian laiton myös täällä.

                        Comment


                          #13
                          Ilmeisesti siis parasta unohtaa koko juttu ja antaa takavalojen olla pimeänä? Ihme venkoilua näiden valoasioiden(kin) kanssa. Vuoron perään milloin mikäkin valo on sallittu, kielletty ja sitten pakollinen ja taas kielletty jne.

                          Comment


                            #14
                            Johan se oli suomessa lisäjarruvalo aikanaan täysin kiellettyjen listalla... niin vain pitää olla uudemmissa autoissa sekin ;)

                            Comment


                              #15
                              Jep. Oli hengenvaarallinen liikkenneturvallisuuteen negatiivisesti vaikuttava tuo lisäjarruvalo aikoinaan.

                              Comment


                                #16
                                Niin. Samoin kuin takavalot nyt?

                                Comment


                                  #17
                                  Olisi muuten hyvä juttu tännekin tuo ajovalojen kytkeminen käsijarruun. Nyt näkee surullisen usein (=aina), kun pimeän aikaan on parkkeerattu bussipysäkille tai p-alueelle, mutta jätetty ajovalot miettimättä päälle. Enää ei ilmeisesti autokoulussa opeteta seisontavalojen käyttöä ja sitä, miten niillä erotetaan pysäköity ajoneuvo liikkuvasta, ettei suotta tarvitse itse ajella satoja metrejä turhaan lähivaloilla pysäköidyn auton takia.

                                  Comment


                                    #18
                                    Lisäjarruvalosta sen verran, että on kyllä itsellä suunnitelmissa pistää lisäjarruvalot kumpaankin c4 koppaseen, mahdollisimman ylös sijoitettuna, kiitos. Sen verran kiva se on olla olemassa kun tuolla kehän ruuhkissa ajelee ja katselee muiden autojen kauas loimottavia lisäjarruvaloja.

                                    Tuo käsijarru (tomaatissa P-asento) ja pelkät parkit olisi kyllä aika sopiva "pakko" mielestäni. Toki olisi ehkä hyvä yhdistää sen verran älyä mukaan, että mikään rengas ei saa pyöriä samalla, voisi tulla talvella jyrkemmässä käännöksessä jännä disco ;) ja hätäjarru kun on kyseessä, niin itseäni ainakin vituttaisi pimeällä pätkällä käyttöjarrun hävittyä yrittää pysäyttää parkkien valossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse askartelin VW Boran (sama Passateissa, mutta purku Borasta sattui löytymään sillä hetkellä) led-lisäjarruvalon tuohon A4 B5:een, kun siinä ei alkuperäistä ollut vielä. Upotin puoliksi hattuhyllyn verhoiluun ja mustilla läpipulteilla kiinni, johdot vedin mistä alkuperäisetkin menisi takavalolle. Jotenkin tosiaan turvallisempi olo, kun on tuo lisäjarruvalo :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Saako vm 2006 A6 mallista led-takavalot palamaan tuolla maakoodin muutoksella vai pitääkö se kikkailla jostain muualta?

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja ViKi81 Näytä viesti
                                          Saako vm 2006 A6 mallista led-takavalot palamaan tuolla maakoodin muutoksella vai pitääkö se kikkailla jostain muualta?
                                          kyllä mulla ainakin palaa

                                          Comment


                                          • #22
                                            Huomenna kokeilen vaihtaa koodia.

                                            Kyllä toimii tuolla koodimuutoksella takavalot nyt.
                                            Viimeksi muokannut ViKi81; 3.10.2013, 17:29.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pitäisikö peräkärryn valojen olla päällä jos drl ei pidä auton takavaloja päällä?
                                              Viimeksi muokannut andre_; 31.5.2014, 12:08. Perustelu: Tekstinkäsittelyä

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ainakaan 4f kutosessa ei kärryn valot syty jos vaan drl on päällä. Eli kärryä vedettäessä aina käännettävä ajovalot päälle.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Niin mutta palaako autossasi takavalot silloin jos ne DRL:t on päällä?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...20060274#L9P86

                                                    88 §

                                                    Jarru-, etu- ja takavalaisimet

                                                    1. Hinattavan laitteen jarru- ja takavalaisimien tulee olla punaiset ja etuvalaisimien valkoiset. Jarruvalaisimen tulee toimia vetävän ajoneuvon käyttöjarrua käytettäessä. Etu- ja takavalaisimen tulee toimia vetävän ajoneuvon etu-, lähi- ja kaukovalaisimien toimiessa.
                                                    Eli tuon tekstin mukaisesti ei ilmeisesti tarvitse palaa. Tuli tänään ajettua maantien harmaan Passatin perässä jossa about saman värinen peräkärry jossa ei valot palaneet, kuten ei myöskään vetoautossa. Jarruvaloista toimi sentään toinen. Eli jos huonossa kelissä ei kuski kytke ajovaloja päälle, niin myös kärry tulee pimeänä perässä... kätevää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla on takavalot pimeenä kun DRL päällä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Olettaisin siis, että jos siinäkin olisi koodattu takavalot palamaan DRL:ien kanssa, niin kärryn valot palaisivat silloin myös.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juu kyllä palaa silloin.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X