Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieseliin 6% bensaa Nesteen asemalta, mitäs nyt?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dieseliin 6% bensaa Nesteen asemalta, mitäs nyt?

    Äiteen A6 3.0TDi-audi tankattiin nesteen asemalla, ja sillä ajettiinkin n. 20km tankkauksen jälkeen. Parin tunnin päästä nesteeltä soitettiin ja kerrottiin että tankkiin on vahingossa mennyt säiliöntäyttäjän virheestä 6% bensaa dieselin joukossa. Tankkiin lykättiin 59L ainetta. Mitäköhän nyt sitten pitäisi tehdä? Autolle olisi kovasti tarvetta, joten voiko autolla ajaa vaikka tankissa onkin tuo määrä väärää polttoainetta? Nesteen tuotepalvelussa tms. sanottiin että ei pitäisi mitään vaikuttaa... Vaan mitäpä muutakaan ne siellä sanoisivat.
    Toinen vaihtoehto toki on hinauttaa auto täältä kesämökiltä n. 35km päähän merkkikorjaamolle ja siellä tyhjennyttää ja täyttää tankki Nesteen laskuun. Tällaisesta ei kyllä ollut nesteen kaverin kanssa mitään puhetta, mutta... Ei tekisi mieli autoa rikkoa. Ja kun autolle olisi tarvetta.
    Mielipiteitä?

  • #2
    Ei pitäisi olla mitään ongelmaa!Meidän volvon V70-98 käyttis sanoo että diiselin sekaan voidaan lisätä 20% bensiiniä polttoaineen jäätymisen ehkäisemiseksi.Tämä tosin vaikuttaa kylmäkäynnistykseen heikentäen diiselin syttymistä.Kesä keleillä ei tietenkään vaikuta samalla tavalla kuin talvella.

    Comment


    • #3
      Niin no. Toi 3.0TDi on hiukan erilainen kone kuin noi edellisen vuosituhannen vehkeet. Commonrail-kone kun on. Noh, anyway, soitin merkkikorjaamoon ja sanoivat että on vähemmistäkin määristä tyhjennetty tankkeja. On kuulemma pumppu ja suuttimet vaarassa. Neste lupasi maksaa hinautuksen ja hommat, joten eiköhän se nyt oteta varman päälle ja viedä sinne merkkihuoltoon.

      Comment


        #4
        Tarkkaan ovat laskeneet jos juuri 6% siellä sitä on :D

        Diisseli autoon jos bensaa laittaa niin tietääkseni menee tankintyhjennyksen kanssa putsattavaksi suuttimet ja suodatinkin...

        Itse ainakin henk. koht. soittasin nesteelle ja maksattaisin kaikki viulut. Vaikka määrä on "vaan" 6% niin tuskin se hyvää autolle tekee. Käsittääkseni dieseli samalla voitelee ruiskutuslaitteet kun menee koneeseen ja jos siellä on bensaa seassa niin yllättäen voiteluominaisuudet häviää.

        Tuo A6sen 3.0TDi on pikkasen eri laite ku 12 vuotta vanhan volvon nokivasara.

        EDIT: Niin ja jos on yhteispaineruiskutuskone (common rail) niin se on kait kaikista herkin tuolle bensalle.

        Comment


        • #5
          Tosiaan en kiinnittänyt huomiota tuohon että onkin paljon uudempi nokivasara.

          Comment


            #6
            Kyllähän asemilla varastokirjanpito on, joten kyllä siellä tiedetään melko tarkkaan paljonko uutta erää tankissa on.

            Hyvä että Neste kuitenkin selvitteli asian ja soitteli perään eikä jäänyt vain odottelemaan mahdollisia reklamaatioita joiden kanssa olisi saanut tapella.

            Comment


              #7
              Vaadi toki samalla uudet suuttimet ja pumppu kun autolla on keretty ajaa.

              Comment


              • #8
                Jaahas... Vähän siis tarkennusta. Ymmärsin ensin väärin äidin puheet, auto siis tankattu jo maanantaina ja autolla ajettu 180km. Soitto tuli eilen, sen jälkeen ei ajettu... Noh, nyt se jokatapauksessa hinataan marmoritiskin taakse hoitoon. Neste maksaa viulut ja sijaisauton. Saas nähdä, mitä siellä tykkäävät. Vähän just mietittiin, että mitä jos olis maksanut vaikka käteisellä, ei olis jäänyt mitään tietoja kortista ylös. Varmaan ajettaisiin iloisesti :D

                Comment


                  #9
                  Siinä voi taas arpoa että miten paljon ruiskutusjärjestelmän elinikä pienentynyt kun voitelu ei ole toiminut.

                  Comment


                  • #10
                    Ja voi taas miettiä miten paljon näitä tapahtuu ylipäätään ilman, että kuluttajat tietävät mitään koko asiasta?

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, homma hoidossa. Sijaisauto tulee hinausauton kyydissä kesämökille ja audi lähtee toiseen suuntaan samalla kyydillä. Merkkihuollolle annoin nesteen yhteyshenkilön numeron, kun huoltopäällikkö soitti takaisin ja sanoi että ei välttämättä se tankintyhjäys riitä. Saas nyt nähdä, millaisen remontin meinaavat sitten tehdä. Sama se, kun vehkeet tulee kuntoon.

                      Comment


                        #12
                        Eikös nykyajan diesel ole niin "kuivaa" että se mitään juuri enään voitele.
                        Iät ja ajat on raskaankaluston porukka ajellut sekatavaralla, koska silleen saadaan jähmettymispistettä alemmas. Kestää pakkasta paljon paremmin.

                        Siihen, että tuo 3l tdi olisi jotain ihmeellistä tekniikkaan niin Commonrail koneita on ollut jo iät ja ajat. Ei tuo mikään uusi juttu ole. Muutenkin ihan sama rakenne siinä on kun on ollu jo kymmeniä vuosia moottoreissa.

                        Silti Nesteeltä ihan hyvin hoidettu, jos ovat suostuneet kulut maksamaan. Kenenkähän taskusta ne muuten menee?

                        Comment


                        • #13
                          Varmaan loppu peleissä menee firmalle joka tavaraa on tuonut, tuskin sekaannus nesteen vika on vaan kuski ajatuksissaan letkut laitellu. Jonka ei kyllä periaatteessa pitäisi olla mahdollista tietokonetta kun melko reippaasti nuissa hommissa käytetään.

                          Comment


                          • #14
                            Ketään ei tietenkään kiinnosta mikä Nesteen asema on kyseessä?

                            Comment


                              #15
                              Säiliöauto kuski juuri puhu löpöö tuodessaan että ei se mitenkään harvinaista ole että menee diiselit ja bensat sekasin. Niistä ei vaan puhuta. Joskus menee kuulemma erehdyksestä väärään pönttöön ja joskus ilkivallan vuoksi!

                              Comment


                              • #16
                                Puuhapeten viestiin viitaten. Ekat Boschin CR-dieselit tuli markkinoille 1990-luvun loppupuolella, ettei ne nyt niin vanhoja keksintöjä kaupallisessa mielessä ole. Pumpun sisäinen voitelu tapahtuu dieselillä, samoin kuin jakajapumpuissakin. Rakennetta vähänkään tuntevalle ei heti tulisi mieleen lantrata koneelle syötettävää polttoainetta bensalla... 3-litrasessa on lisäksi piezo-suuttimet, jotka tuli näihin CR-koneisiin vasta pitkällä 2000-luvun puolella ruiskutuspaineiden noustessa.

                                Kyllä siellä äkkiä käy normaaleilla varaosahinnoilla laskien kallista tuhoa jos kone on päässyt bensaa syömään. Joku sanka####n aikanen rivipumppu ei olisi tuommosesta ollut varmaan millänsäkään.

                                Comment


                                • #17
                                  Tiedän erään volvon jossa oli Commonrail heebelit konehuoneessa, jolla oli ajettu noin 50m pois mittarilta huoltoaseman parkkiin josta menty maksamaan dieselit, ja siellä tiskillä setä oli sanonut että bensaahan sä tankkasit. Tuon jälkeen oli Volvo hinattu korjaamolle jossa oli systeemi tyhjennetty, suodatin vaihdettu ja lyöty uudet dieselit tankkiin. Volvolla ajettiin tuon jälkeen ~200km ja meno tyssäsi. Kaikki suuttimet oli leikannu. Tosin tässä tapauksessa oli ollut bensaa aika paljon seoksessa. Ajotietokone oli näyttänyt että 0km seuraavaan kun oli menty tankkaukseen ja siitä sitten tankki täyteen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Melko huonoa säkää.
                                    Suurin syy moisessa on ollut huonosti tehty polttoaineputkiston huuhtelu varmasti. Ei 50m ajomatkalla lähes tyhjäkäynnillä vielä putket edes tule tyhjiksi, joten tankista ei ole voinu tulla tossa vaiheessa vielä bensaa.
                                    Ja Diesel kyllä kuulostaa hieman pahalta jos se bensalla rupeaa yrittään käydä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sedällä kävi semmone homma viimekesänä, tankkas uuden seat altea xl melkein tyhjän tankin ajatuksissaa bensaa täyteen->auto ei lähteny enää käyntiin, tankin tyhjennys ja dieselit sisään ja meno jatkuu. Eikä mitään onglelmaa tullu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Huonouttaan se hajoaa jos tosiaan 6% seos on ollut. Taitaa vaan olla että nykydieselit on meneet niin hienoiksi että ei satojatuhansia enää päästellä ilman pumppu tai suutinremonttia. Paree olla muutama touhutonni varattuna äkillistä tarvetta varten.

                                        Metsäkoneissa ja traktoreissakin cr tekniikkaa on ja toimiivat vaikka irtosäiliöistä löpöä tankkeihin laitetaan. Irtopytyissä kuitenkin aina enempi vaara tankata samalla vettä ja epäpuhtauksia. Toki niissäkin koneissa vikaantumisen vaara hirvittää, huoltoyrittäjä kaverini kertoili kauhutarinoita jopa toistatuhatta euroa kipale maksavista suuttimista cr-moottoreihin.

                                        Taitaavat olla valmistajat noista jo niin tarkkoja että eivät salli edes forte tms. käsittelyjä polttoainejärjestelmille. Muuten jotain sellaista voisi ehkä harkita jos polttoaineen seassa on ollut enemmälti bensiiniä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          2 T öljy lisää voitelukykyä
                                          Ainakin pehmentää käyntiääntänoissa vanhemmissa versioissa.
                                          Näistä uusista ei ole kokemusta ,ainakaan vielä.

                                          En usko,että huonontaakaan vahinkoa ,jos ei ole suurista määristä kyse.
                                          Viimeksi muokannut nautseri; 18.7.2010, 21:19.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti

                                            Metsäkoneissa ja traktoreissakin cr tekniikkaa on ja toimiivat vaikka irtosäiliöistä löpöä tankkeihin laitetaan. Irtopytyissä kuitenkin aina enempi vaara tankata samalla vettä ja epäpuhtauksia. Toki niissäkin koneissa vikaantumisen vaara hirvittää, huoltoyrittäjä kaverini kertoili kauhutarinoita jopa toistatuhatta euroa kipale maksavista suuttimista cr-moottoreihin.
                                            Vettä ja epäpuhtauksia varten on vedenerottimet ja suodattimet. En ainakaan itse ajaisi cr-koneella metriäkään jos tietäisin että tankissa on edes 6% bensaa seassa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei se 6% bensaa sitä riko. 6% suhde ei oikeasti ole paljon.
                                              Itse ajaisin kyllä, mutta jos maksavat tyhjäyksen ja uuden tankillisen + muut kulut, niin samapa tuo.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noin pienellä määrällä minä laittaisin pari purkkia forte dieseliä tankkiin ja ajelisin tyytyväisenä. On niin pieni määrä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  miten noi forte ja muut tuotteet. heikentääkö neki voitelua?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Forten pitäs voidella paremmi ja putsailla linjasto.
                                                    Jos ei oo koskaa fortea käytetty voi lähtee rojua liikenteesee. Yleensä ne jää jo suodattimeen. Forte on syksyllä hyvä apu keino, jos on kesä laadut tankissa ja kovemmat pakkaset yllättää. Viime talvena kaatelin sitä moneen jäätyneeseen autoon.

                                                    Ei nuo pienet määrät dieseliä tankissa mitään haittaa. Ainahan sinne pikkasen jää vaikka tankin tyhjentääkin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei heikennä, voi toki laittaa linjastosta rojut liikenteesee. Talvella hyötyä, jos kesälaatua jääny/tankannu Alentaa jähmettymis pistettä aika paljon.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Isäukko meni äsken Paltamon Nesteellä tankkaamaan 3.0 Tdi A4: een bensaa 60l. Ei ole ehtinyt käynnistää. Paljonko pitää saada pumpattua bensaa ulos, jotta uskaltaa ajaa vai uskaltaako ollenkaan? Pitää varmaanki hinata Ouluun se sieltä huomenna.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Edellisiin perustuen sanoisin, että tankki tyhjäksi. Jos ei ole käynnissä ollut, eli linjoissa ja suodattimessa ei ole väärää tuotetta, voi selvitä pelkällä tankin tyhjäyksellä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä se tankki ihan täysin tyhjäksi täytyy saada. Bensa sekoittuu dieseliin erittäin hyvin, joten viimeistä pisaraa myöten tosiaan pitää tyhjentää. Jos ei ole startattu, voi olla ei tarvitse polttoainelinjastoa huuhdella, itse tosin en ehkä riskiä ottaisi... Ei muuta kuin hinausauton kyytiin ja korjaamolle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X