Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen tunnistusta ja muuta yleistä ahtamiseen liittyvää(UrS4)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ahtimen tunnistusta ja muuta yleistä ahtamiseen liittyvää(UrS4)

    Elikkä tuli tommonen projekti urssi hommattua 6v manuaalilla ja siinä nyt on laittelemista niin ulkokuoressa kuin tekniikassakin. Itse perusmoottori, ahdin ja voimansiirto tuntuis olevan teknisesti ok kunnossa... Ahdin onkin joku vaihdettu versio, mutta myyjällä ei ollut tarkkaa tietoa mallista. Osaako joku tunnistaa mistä Garrettin mallista on kyse?





    Semmonen asia kans, et ahtaa yleensä maks 1.4 baria mutta aina välillä jää paineet pienemmiksi. Joku paikka jumittaa jossain? Saa selittää rautalangasta minkä osan putsaan, tämä on eka bensaturbo eikä oikein oo vielä systeemit hallussa.

    Kuvista myös joku saattaa huomata et öljy on sotkenut ahtimen ympäristöä ja syy piilee tossa öljyputken laipassa tai sen hitsaussaumassa, joka tulee kiinni ahtimen yläosaan. Millaisia laippoja tohon löytyis tehdastekoisena millainen tiiviste väliin? Entä jos teen itse uuden järeämmän laipan, kumpi olis parempi keino kiinnittää putki, kovajuotos vai hitsaus? Miten noi öljyputkitukset nyt sitten menee? Atimen runkoon tulee siis neljä tuloa/lähtöä, yks yläpuolelle(joka vuotaa), kaks sivuille(näyttää paineputkille) ja yksi alapuolella joka ilmeisesti on öljyn paluuputki.

  • #2
    Laippaa voit kokeilla esim hioa tasaiseksi ihan hiekkapaperilla jotain tasaista pintaa vasten. Sitten vaihtaa uutta ns paperitiivistettä tilalle esim jostain varaosapuljusta. Lähimmästä turboja myyvästä yrityksestä löydät varmasti myös oikeasti tuohon kuuluvan tiivisteen niin ei tarvitse itse askarrella. Toinen tapa on tehdä tuohon öljyntulopuolelle sisäkierre, jonka tekeminen vaatii turbon irroittamista ja koneistamo reissua sekä uutta öljyletkua.

    Yläpuolelta tulee öljy sisään ja alapuolelta se poistuu ulos. Sivuilla olevat letkut on vesiletkuja, elikkä jäähdyttävät tuota ahtimen runkoa.

    Comment


      #3
      Nojoo, vesiputkiksi epäilinkin mut oli hieman oudon näköiset...

      Näyttää aivan että laippa vuotaa hitsisaumasta joten ajattelin jos tekisin itse uuden hieman järeämmän/paksumman laipan, vaikka 8-10mm, niin kestää kiristää hyvin vääntymättä ja vaikka kovajuottais ton putken siihen kiinni.

      Pitäiskö muuten tossa hukkaportin päällä olevassa letkulähdössä olla letku vai saako olla noin tyhjänä?

      Comment


        #4
        Pitäiskö muuten tossa hukkaportin päällä olevassa letkulähdössä olla letku vai saako olla noin tyhjänä?
        Ei pidä olla mitään.

        Laippaan ei kohdistu mitään suuria voimia, joten jos on suora ja kunnon tiivisteet, niin pitäisi pitää.

        Comment


          #5
          ahdin näyttäis olevan garretin t3.

          multa löytyy alumiinistä koneistettuja laippoja an3 uros liittimellä,jos tarve vaatii.

          ahtopaineen säädin saatta jumittaa,jos ahdot heittelee

          Comment


            #6
            Osaatko kertoa millaisille tehoille toi ahdin riittää? Tos lukee kyljes A/R50 M43. Elikkäs vielä, millainen palikka se ahtopaineensäädin on ja saako sen putsattua omin konstein?

            Comment


              #7
              noita ahtimia on tehty monen kokoisia,ar.50 perusteella sitä ei voi tietää.

              ota imuputki pois ja mittaa komp.siiven halkaisia,niin on helpompi arvailla mihin tehoihin vois päästä.

              ahtopaineen säädin löytyy, kun seuraat hukkaportin letkua ahtimelle päin.

              Comment


              • #8
                Suosittelen muuttamaan tuota turbon tuentaa. Itselläni oli vastaavan tyyppinen tuenta ja rosterisarja halkeili vähän sieltä sun täältä. Nyt kunnollisella tuennalla ei ole enää haljennut mistään.

                Comment


                  #9
                  Ok, pitää mitata toi kompurasiipi jossain välissä.

                  Riku, onko vinkkiä tai kuvaa heittää kunnollisesta tuennasta?

                  Comment


                    #10
                    Kolme tuentapistettä moottorin puolella ja sitten yksi mielellään nivelöity tuentapiste, mistä ahdin laitetaan roikkumaan.

                    Comment


                      #11
                      Muutama hyvä ja huono esimerkki:
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82489

                      Comment


                        #12
                        Katoppas, sielähän oli hyvät mallikuvat. Pitääpä laittaa tollasen tuen rakentaminen prioriteettina projektilistan alkupäähän heti öljylaipan, jarrufiksauksen ja katsastuksen jälkeen. :)


                        Pitää vielä kysyä kun tuli mieleen... Tuossa kun nyt on 3" rosteriputki ilman kattia, ja kaksi kattia sisältävä orkkis vaihtoputki tuli mukana, niin eihän tota nyt viitti joka vuosi olla vaihtamassa... millaisille tehoille esim. yks 3" kisakatti virtaa? Olettaisin et 400hv+ menee vielä tollasella kisakatilla?
                        Viimeksi muokannut Thuppu; 9.6.2010, 12:57.

                        Comment


                          #13
                          400hv menee vielä sillä vakioputkistollakin. Mutta jos enemmän meteliä ja vähemmän painoa haluaa niin varmaan sellainen kisakattikin virtaa tarpeeksi.

                          Comment


                          • #14
                            ahtaa yleensä maks 1.4 baria mutta aina välillä jää paineet pienemmiksi. Joku paikka jumittaa jossain?
                            Onkohan autossa vieläkin MTM lastu 265hp? Kannattaisi varmaankin teettää custom lastu siihen ensi töiksi. Saitko vakiolastua mukaan?

                            Comment


                              #15
                              Joo, MTM:ää siellä hyvin suurella todennäköisyydellä on. Vakiochipit tuli mukaan. Customia en ala teettämään ennen kuin on isommat suuttimet kiinni. Onko sulla enemmänkin tietoa tästä kiertopalkinnosta? Laita vaikka privaan...

                              Edit. saa myös vinkata millaset suuttimet olis soppelit(RS2?), eli helpot 400-450hv olis hakusessa.
                              Viimeksi muokannut Thuppu; 9.6.2010, 15:03.

                              Comment


                                #16
                                440cc boschit,niille porkkis on tehnyt paljon ohjelmia.

                                Comment


                                  #17
                                  ja niitä saa esim. täältä: http://www.speed-autoteile.fi/index....et-bensapumput

                                  Comment


                                    #18
                                    No ei oo hinnalla pilattu. On kyllä edullisia ku on tottunu dieselin suuttimien 250-300e kpl hintoihin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse ostin pari viikkoa sitten 440cc boschit Vems shopista hintaan 47,40 kipale.

                                      Comment


                                        #20
                                        Edit. saa myös vinkata millaset suuttimet olis soppelit(RS2?), eli helpot 400-450hv olis hakusessa
                                        Helppoa ja helppoa... Kanget ehkä olisi syytä vaihtaa?

                                        Comment


                                          #21
                                          maltillisilla paineilla kun mennään, niin kyllähän tuo pitäisi tehtävissä olla.

                                          Comment


                                            #22
                                            Helpot tosiaan siinä mielessä et koneen sisuskaluja ei tarttisi alkaa vaihtelemaan. Olen ymmärtänyt et 400-450hv on se raja mitä nuo sisukset vielä kestää kohtuu luotettavasti ja joka toimii vielä orkkis moottorinohjauksella(tietysti softattuna). Nytkin se vetää jo huomattavasti paremmin mitä tuo 230hv/600nm dieselbemu joten kait siellä ainakin MTM:än luvatut tehot on..? Pitäis kyllä käydä penkittämässä niin huomais jatkoakin ajatellenkin et onnistuuko viritykset? :D

                                            Comment


                                              #23
                                              softa muutos suotavaa ,ennekuin kone leviää :)

                                              saattaa vähän laihalla käydä, jos vetoja on, että bemaritkin häviää.ei se tuolla mtm softalla vielä mikään ohjus pitäisi olla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Siis persdyno/penkkiinpainamisefektituntemus verrattuna tohon omaan sigussa olevaan bemuun. En mä nyt sentään kylillä oo käyny teinibemuja haastamassa. :D

                                                Comment


                                                  #25
                                                  teini bemareille varmaan pärjääkin,ajattelin 600nm diesel bemarille häviävän.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaverilla oli S4:ssa MTM:n peruslastulla vähän isompi holsetti kiinni ja vajaan vuoden se taisi kestää ennenkuin kiertokangen laakerit meni. Penkissä se tuotti vakiosuuttimilla jotain 347hv ja 500nyyttöniä vääntöä. Seokset pysyi penkissä terveellisellä alueella ja seosmittarin mukaan ajossakin kunnes pakkasilma oli liian "raikasta".

                                                    Siihen pelkästään laihalla käymiseen ei kannata tuijottaa, kun ennakot on riittävän pielessä siihen ahtimen parempaan hengittämiseen nähden niin seokset on melkein sivuseikka.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jari viittikkö hieman vääntää rautalankaa jotta minäkin ymmärrän... Eli vakiosuuttimilla ja isolla ahtimella menee siis ennakot vinksalleen ja se saa aikaan... nakutusta? vaikka seoksen sinällään olis kelvolliset..?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuo setuppi käy ihan sata varmasti suuremmilla kierroksilla laihoilla, kun joku varoitteli jo mua vakio föönilläkin, että saattaa korkeilla kierroksilla käydä laihalla. En tiedä mitä koneelle on tehty kolmen vuoden aikana, mutta seuraa öljyn kulutusta tarkasti ja avaamatta konetta EN lähtisi hakemaan mitään 400hp. Yritän ehtiä runoilla vaikka privaan hieman tarkemmin..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ok, pitää sit ottaa varovasti ja välttää kierrättämistä, onnekis nyt ollan mökillä niin ei oo kiusauksena. =) Suuttimet laitan ja softauksen teen joka tapauksessa. Kestää minkä kestää... paremmin se varmasti kestää jos seokset ja toiminta muutenkin ovat optimaaliset.

                                                          Laittele vaan infoa privalla jos suinki ehdit. Porkkiksella tämä kuulemma on käynyt näytillä jossain vaiheessa ja oli todennut et toimii ok, suuttimet ja isompi väläri + ohjelma niin tehoa huomattavasti enemmän käyttöön. Näin ainakin myyjä väitti ja uppos kuin veitti voihin. :D

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kenen auto ollut silloin?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X