Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1,8tq kiihtyy nihkeästi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1,8tq kiihtyy nihkeästi

    Viankuvaus on siis seuraavanlainen: Täyskaasulla kiihdyttäessä on meno nihkeää ja välillä tulee selkeitä nyykähdyksiä. Yleensä kun kaasupoljinta hieman hellää, kiihtyvyys paranee ja nyykähdyksiä ei tule. Kiihdytettäessä miedolla kaasulla ja tasakaasulla ajettaessa auto toimii normaalisti.

    Autoon on viime kesänä vaihdettu uudet puolat, uusi by-pass (APR DV1), uusi N75, uusi ilmamäärämittari eli näistä ei luultavasti vika johdu. Vian ilmenemisen alkua en osaa tarkalleen sanoa, mutta nuo osat on joka tapauksessa vaihdettu ennen vian ilmenemistä. Vian ilmenemisen aikoihin alkoi ahdinkin viheltää niin ajattelin sen johtuvan siitä, nyt kuitenkin keväällä vaihdettiin K04 ja uusi putkisto katteineen paikalleen ja vika jatkui. Ahtimen vaihtaja oli sitä mieltä että vika johtuu laihalle menosta.

    Nyt kuitenkin viime perjantaina auto oli Debilillä suutinten vaihdossa ja ohjelmoinnissa eikä parannusta tapahtunut. Siellä oltiin sitä mieltä että autossa on ahtovuoto. Keskiviikkona auto oli LMS:llä eivätkä mitään vuotoa löytäneet ja vikakoodeja ei löytynyt. Onko ahtovuoto silti todennäköisin aiheuttaja vai mitä seuraavaksi pitäisi tehdä? Tuli näköjään aika pitkä stoori...
    Viimeksi muokannut okkim; 20.8.2010, 12:57. Perustelu: Tehty kappalejaot luettavuuden parantamiseksi.

  • #2
    Tarkastappas "suction jet pump" muovirunkoa saippua vedellä. Niitä on halkeillu.

    Löytyykö sulta kompuraa ja adaperia, jolla itse voit sysätä painetta ahtoputkistoon?

    Comment


      #3
      Juuri löysin kyseisen osan vuotavan jarrutehostimelle menevästä päästä. Siinä on prässäysliitos, joka ilmeisesti heltiää ajan myötä. Nykäsin letkunatsan viilapenkissä irti ja tiivistin takaisin pikaliimalla. Ei vuoda enää.

      Erikoinen ja sinänsä vallan ylimääräinen osa. Tuo nopeuttaa alipaineen muodostumista jarrutehostimelle. Y-haara tulee ilmansuodattimelta, josta ilma kulkee kuvassa näkyvän venturin läpi imusarjaan muodostaen runsaamman alipaineen jarrutehostimelle.

      Comment


      • #4
        Eihän tuosta kuvaa olisi saatavilla? Voisi omastakin tarkistaa moisen paikan...

        Comment


          #5
          Tästä lukemaan viestistä 27 alkaen: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87194

          Comment


          • #6
            Eipä ollut tuossa vikaa ainakaan itsellä. Myöhemmin tutkitaan muita paikkoja.

            Comment


            • #7
              Onko jo selvinnut nykimisen aiheuttaja? Itse olen tehnyt vaikka mitä taikoja eikä yksikään ole auttanut tuohon ongelmaan.

              Comment


              • #8
                No itseasiassa kyllä, Murren kanssa testailtiin ilmavuotoja ja tuo nimenomainen suction jet pump oli kuitenkin rikki sekä kuminen t-haara minkä yksi haara lähtee tuolle "pumpulle" ja yksi öljynsuodatin jalalle. Muita vuotoja ei silloin löytynyt kun noi rupes heti vuotaan kun vähänkin painetta laitto. Niiden vaihdosta ei kuitenkaan meno parantunut niin tutkin tuota hieman lisää ja totesin välijäähyn vuotavan. Uus tuli just perjantaina, pitäis vaan paikalleen jossain välissä saada. Tuommosen laitan tilalle https://www.apikol.com/#Products,Intercooler,18

                Comment


                • #9
                  Tein itse painetestin ja mitään ei löytynyt. Joten varmaan tuon suction jet pumpin tutkiminen/putsaus voisi olla seuraava toimenpide mitä pitää kokeilla. Tuo välijäähdytin ei näytä hassummalta, pitää laittaa harkintaan jos vaihtais omaan molemmat tuollaisiksi. Koko/tilavuus näyttäisi olevan suurinpiirten sama kun vakiot, mut jäähdytysteho huomattavasti parempi. Paljonko tuollaisesta köyhtyy ja mistäpäin hommasit?
                  Viimeksi muokannut Rocksu; 29.7.2010, 11:56.

                  Comment


                  • #10
                    Se on vähän paksumpi kun orggis, mut se ei sit sovi kun vasemmalle puolelle. Oikean puolen jäähy on vähän erilainen. Suunnilleen 500€ tuo makso tulleineen ja toimituskuluineen 034 motorsportilta.

                    Comment


                    • #11
                      Lainataampas threadia, kun suunnilleen samanlaista vikaa omassa kulkineessa, kuin Iirollakin. Elikkä ensinnäkin auto on (pitäs ainakin olla) täysin vakio. Vakioudesta epäilyksiä herättää ahtojen määrä. Tuo orkkis digi-ahtomittari näytti sillon kun toimi vielä suht hyvin 1.2bar ja hetkellinen overboost oli 1.3bar. Keväällä alkoi esiintyä täyskaasulla kiihyttäessä nykimistä ja lievää ahtojen seilailua ja tuntui että tehoja uupuu aika reilusti. Siinä samalla sitten tuli vielä ikävämpi vika: meinaa alle 2000rpm tukehtua kokonaan jos painaa kaasua ja nykii eikä meinaa millään nostaa kierroksia ennen 2000rpm. Parhaillaan on pitäny ykkönen puottaa risteyksessä että saa kiekat nousemaan. Ja bensan kulutus on noussut aikalailla tuon myötä. Liikkeelle lähdössä joutuu joskus luistattaa kytkintä aivan liian paljon että pääsee matkaan. Se tästä vielä V-mäisen tekee, kun joskus kun polkasee, niin auto kiihtyy kuten pitääkin ilman mitään nykimisiä. Nykyään ahtaa vielä "liikaa" sillontällön. 1.4bar näyttää mittari melko useasti hetken aikaa kun lyö kaasun pohjaan, mutta sillon kiihtyy vaan entistä laiskemmin. Sitten vielä kaveri sano ku ajo jonkun aikaa mun perässä ja kiihyttelin täyskaasulla että öljyn käry tulee aika pahasti, mutta kuitenkaan ei savuta yhtään eikä myöskään kuluta öljyä. Olen antanut olettaa itselleni että moottori huohottaa niin voimakkaasti suurilla kierroksilla sinne MAF:filta lähtevään putkeen että se käry tulis siitä. Sitten avasin imusarjaan menevän imuputken, niin siinän huulilla oli hiukan öljyä. Ei vissiinkään normaalia? Öljyä löytyi myös siitä samasta letkusta haarautuvasta pienemmästä letkusta joka menee johonki ihme "mötikkään" mikä vaikuttaa jonkin sortin venttiililtä.. Liekkö sieltä päin tullu se öljy?

                      Alkaa mennä jo sormi suuhun, koska olen vaihtanut osaa jo aika reilusti:
                      MAF, ruiskun lämpöanturi, uudet orkkis tulpat, N75, jonkun verran alipaineletkuja ja niiden klemmareita konehuoneen puolelta, turbossa ei päittäis välystä ja siivekkeet ehjät, ahtovuodot tsekattu silmämääräisesti, mutta ahtovuotoon en usko, koska ahdot nousee hyvästi.
                      Viimeisimpänä vaihoin niitä pikkusia alipaineletkuja konehuoneen puolelle ja auto toimi normaalisti n. viikon ajan, kunnes samat oireet alko taas. Epäilen vahvasti vian liittyvän jonkun sortin alipaine vuotoon, mutta en tuosta alipaine järjestelmästä niin perillä ole, että osaisin alkaa tarkemmin kattelee. Minkälaisia venttiilejä siellä on mitkä vois fuskata yms.?
                      Aika paljon kysymyksiä, mutta jos ees johonki sais vastausta. Enää ei oma ymmärrys/tietämys riitä!

                      Comment


                        #12
                        Onko vikakoodit luettu? Kyllä tuo urssinkin motronic jo olostaan osaa kertoa.

                        Comment


                        • #13
                          En oo päässy lukemaan missään. Kaverilla on VAG-Com ja kaapeli, mutta ei oo saatu sitä jostain syystä toimimaan. Antaa aina jonkun "error"-herjan. Osaako tuo motronic kertoa jos jossain alipaineletkussa on vaikka vuoto? Tuossahan toimii k-lukko ja cruise alipaineella, että jos siellä järjestelmässä on alipaine vuoto, niin voiko se vaikuttaa koneen toimintaan? Cruise ei oo toiminu minun aikaan ollenkaan. Tietty siellä varmaan jotkut takaiskuventtiilit on, mutta ainahan nekin voi fuskata..

                          Comment


                            #14
                            Cruise on oma järjestelmä, samoin keskuslukitus.

                            Sattuuko olemaan joku muu kuin Audin radio? saattaa aiheuttaa jänniä ominaisuuksia vikakoodien lukuyrityksiin.

                            Comment


                            • #15
                              Pioneerin radio on mulla. Kaverilla on Audin orkkis mankka, mutta silti herjaa jotain..

                              Comment


                              • #16
                                Niin että osaisko joku antaa vinkkiä mistä kannatas alkaa seuraavaks kattomaan? Jos jostain sais jonkun moottorin toimintaan vaikuttavan alipainejärjestelmäkaavion, niin vois alkaa järestään tarkastamaan liitoksia ja kaikenmaailman venttiilejä mitä siellä on.

                                Comment


                                  #17
                                  Helpoin tapa testata alipaine/ahto puoli on painetesti, silmillä kun ahtovuotokin on aika vaikea paikallistaa kun riittävän vittumaisesta kohdasta vuotaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitenkäs alipainepuolelle voi tuon painetestin tehä? Ahtopuolen painetesti on tuttu juttu, mutta en millään usko että sieltä vuotaa, koska ahdot nousee hyvin ja pysyykin niin pitkälle kuin kuuluukin. Tuo ahtopaine mietityttää vieläkin. Täältä foorumilta muistan lukeneeni että vakioahdot ois 1.15-1.2bar. Ja mulla ahto sillon toimiessaan 1.3bar. Vakiopeli tuo on ainaki persdynolla.. Ja mikä vois aiheuttaa tuon yliahtamisen, kun nykyään vetää välillä 1.4bar, mutta meno on sillon heikompaa kun sillon jos ei "yliahda"?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vikakoodit, jos ei muuten niin ihan aidolla ross-techin piuhalla löytää kyllä ecun jos ei muuten niin radio irti.

                                      Ja sieltä samoista letkuista se alipainepuoli paineensa saa kuin ahtopaineetkin... koneen muodostamaa alipainetta kun ei käytetä oikeastaan muuhun kuin bensanpaineen ohjaamiseen ja painemittarin tietoihin, eli venoja ei paljoa välissä ole.

                                      Comment


                                        #20
                                        Lukaisepa Patrik www.s2central.net ja www.sjmautotechnik.com läpi niin olet aika hyvin jo kartalla autosi moottorista.
                                        Jos saksa taipuu niin tässä oikopolku ymmärrykseen:
                                        http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_143.PDF

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo nyt on ahtovuodot tarkistettu ihan "oikeesti" eli painetta järjestelmään ja saippuavesi suihkepulolla kaikki letkut läpi. Samalla toki vääntelin ja kääntelin niitä. Öljykorkin välistä fuskas pikkusen, koska se on vähän lohjennut. Ei liene kuitenkaan vian aiheuttaja? Pieni sihinä jostain coolerin luota kuului, mutta kun n. 1bar laitto painetta, niin n. 30sec kesti ennennku kaikki paineet hävis, vaikka öljykorkin välistä sihiskin.

                                          Saatiin toimimaan vikakoodin lukukin, mutta mitäänn koodeja ei antanut. Useempaan kertaan ajettiin se ohjelma läpi, eikä mitään antanut. Että tuota mitähän sitten? Voiskohan viallinen bensanpaineen säädin aiheuttaa tuommosta vikaa? Tai imuilman lämpöanturi sekasin?

                                          Comment


                                            #22
                                            Turbo irroitettu ja katottu että on varmasti kunnossa joka suunnasta?

                                            Bensapumppu on yksi tyyppivika myös.

                                            Ja 1.8T ahtaa vakiona ~0.5 ja lastutettuna sieltä tulee se ~1.2.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No niin nyt on välijäähdytin vaihdettu ja vikahan ei poistunu. Ahtovuotoa ei ainakaan 100%-varmuudella enää ole. Hieman parani kulku, mut edelleen kiihtyvyys nihkeää ja tekee vaimeaa nyhtämistä. Ahdot käyttäytyi ainakin ennen välijäähyn vaihtoa niin että nousee 1,5 baariin 3000 kierroksen kohdilla ja siitä sitten tasaisesti sukeltaa niin kauan kun kiihdyttää. Yleensä 6000 kierroksen kohdalla oli jossain 0,7 baarin paikkeilla. Huomenna aion uudelleen kokeilla noita ahtojen käyttäytymistä nyt välärin vaihdon jälkeen, mutta epäilen että samanlailla ne menee kun kerran kulkukin on samanlaista. Niin ja vikakoodit tarkastin viimeks tänään, tyhjää täynnä. Mitäs seuraavaks vaihdettas?

                                              Comment


                                                #24
                                                Koitapa Iiro vaihtaa polttoaineensuodatin. Maksaa melkein kympin. Korjasin toissapäivänä oman puutuilevan 1.8T:n suodattimella...
                                                Diagnostiikasta ei löytynyt mitään vikaa ja seoskin vaikutti sieltä katsottuna olevan ihan ok. Niin vaan vika oli kuitenkin vanhanaikainen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                  Koitapa Iiro vaihtaa polttoaineensuodatin. Maksaa melkein kympin. Korjasin toissapäivänä oman puutuilevan 1.8T:n suodattimella...
                                                  Diagnostiikasta ei löytynyt mitään vikaa ja seoskin vaikutti sieltä katsottuna olevan ihan ok. Niin vaan vika oli kuitenkin vanhanaikainen.
                                                  Noku sekin on vaihdettu tossa noin vuosi sitten, ei kai se niin nopeesti tukkoon mee. Itekkin miettiny et bensansaanti ongelmahan se vois olla. Pitäiskö pumppu vaihtaa seuraavaks??

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vuosi sitten vaihdettu suodin ei takaa mitään. Muistan tapauksen, jossa suodin tukkeutui kahdesti tankin roskista. On niin halpa, että kannattaa kokeilla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No täytyy huomenna vaihtaa tuo suodatin, onpahan sekin sit kokeiltu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Suodatin vaihdettu, ei vaikutusta. Kokeilin huvikseni uudella etulambdalla kun mahdollisuus oli, eikä ollut silläkään vaikutusta. Entinen LMS:n työnjohtaja oli sitä mieltä että moottorin lämpötila-anturi kannattais vaihtaa. Mitäs mieltä muut on?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Iselläni parani meno jonkin verran, kun vaihtoi ruiskun lämpöanturin. Juurikin tuollaista "pientä" nykimistä oli havaittavissa nimenomaan täyskaasulla kiihdyttäessä. Ei montaa kymppiä maksanut.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jaahas, tässäkin vähän edistytty. Vaihdettu uudella varaosanumerolla oleva N75-venttiili ja ahdot ei enää sukella vaan jää piikin jälkeen 1,2-1,3 barin tietämille. Ahdot siis kunnossa. Tuon N75:n vaihdon jälkeen nyhtäminen ja nykäykset hävisi, mutta kulku ei parantunut. Kulku on edelleen menevintä jossain puolikaasun paikkeilla...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X