Tässä on tarvetta hommata perheelle tilava ja taloudellinen käyttöpeli, joka saisi olla myös pirteähkö kulkupuoleltaan. Konsernia tietenkin ja tdi moottorinen. Budjettia ei ole älyttömästi, kymppitonnia en ihan halua tähän sijoittaa, mutta selkeästi yli viiden kärsii mennä.
Itsellä on ollut näitä konsernin tdi kikottimia jokunen kappale enemmän ja vähemmän räplättynä ja muutenkin olen aika tiiviisti seuraillut kotimaan tdi rakentelu piirejä useita vuosia. Mulla on kuitenkin vähemmän kokemusta ja tarkempaa nippelitietoa niistä moottoreista joissa enemmän kuin 4 sylinteriä. Pääasiassa tullut keskityttyä 1,9 puolelle.
Tässä on nyt yhtenä vaihtoehtona ollut harkinnassa C4 korin farkku 100/a6 2,5tdi(ael) moottorilla ja 6v. manuaalina. Tästä yhdistelmästä kiinnostaisi kuulla kokemuksia, jos joku on näitä enemmän viritellyt tai on virittelemässä. Myös ideoita ja ehdotuksia osapolitiikan ja toteutuksen suhteen otetaan vastaan.
Foorumiltahan löytyy jokunen topic näitä r5 tdi koskien ja niitä on tullut luettua. Mutta aika pitkiä alkaa viestiketjut olla ja tietoa hajanaisesti, joten tähän voisi kerätä tiiviiseen pakettiin perusjuttuja em. moottorin viritykseen liittyen.
Voimansiirron kestävyys näissä tuntuu olevan rajoittava tekijä ja siitä olenkin tietoinen. Muutenhan tuosta moottorista tuntuu saavan voimaa vaikka kuinka ja kestävyyskin on ihan kiitettävää. However, jos tähän projektiin nyt ryhdytään, niin kyllä tuota kokeillaan sitten vähän riskirajoilla miten paikat pysyy nipussa. Auto tulee olemaan kyllä käyttöpelinä ja täytyy pysyä ajossa mahdollisimman paljon, eli mitään jatkuvasti levällään olevaa peliä tästä ei ole tulossa. Mutta kun ajo on pääasiassa melko maltillista ja mitään vartti vetoja tällä ei ole tarkoitus ottaa, niin kyllä tässä kärsii aika maxit ottaa pihalle mitä lodjut ym. kestää.
Tehotavoitetta ei varsinaisesti ole, fiksu käytös ja toimivuus/taloudellisuus täytyy saada järkevään mittakaavaan. Se on lähtökohta. Mutta yli 200hv tuosta pitää saada, siitä lähdetään. Paljonko yli.. niin ne on kaikki sitten kotiapäin jos vaan pysyy nipussa.
Seuraavia mietelmiä on tähän mennessä tehty;
Suuttimet: dss ultime 1 tai 2 / bosio race tai powerplus
Turbo: joku hukkis malli, vnt hommaan tässä ei lähdetä - esim. holset hx/hy sarjalainen 25,35,221? tai garrettin gt25,28?
Pumppu:?
Cooler: löytyy iso kiinakenno joka ollut urs keulalla. siitä modaamalla.
Kytkin/vp: tämä on hieman hämärää vielä mitkä osat käy?
Dp/putkisto: omavalmiste tarpeen mukaan, katti joutanee mäkeen
Softa: asia hoidossa, orggis 8 bittisellä mennään
Kansi: ei aleta vielä tässävaiheessa höyläämään, eikä noille tehoille tarvinnekaan.
Nokka: R-koneistuksen hiomaa voisi kokeilla kun ei ole kallis ja saisi vetäviä lisää... Onko kukaan vielä kokeillut?
Mitäs muuta...? Minkälainen on vakiopumppu noissa koneissa ja mihinkä asti piisanee? Liekö tarvetta isontaa nestepäätä max.250hv tehoille? Valonviejältä taitaa noitakin vielä löytyä...
Itsellä on ollut näitä konsernin tdi kikottimia jokunen kappale enemmän ja vähemmän räplättynä ja muutenkin olen aika tiiviisti seuraillut kotimaan tdi rakentelu piirejä useita vuosia. Mulla on kuitenkin vähemmän kokemusta ja tarkempaa nippelitietoa niistä moottoreista joissa enemmän kuin 4 sylinteriä. Pääasiassa tullut keskityttyä 1,9 puolelle.
Tässä on nyt yhtenä vaihtoehtona ollut harkinnassa C4 korin farkku 100/a6 2,5tdi(ael) moottorilla ja 6v. manuaalina. Tästä yhdistelmästä kiinnostaisi kuulla kokemuksia, jos joku on näitä enemmän viritellyt tai on virittelemässä. Myös ideoita ja ehdotuksia osapolitiikan ja toteutuksen suhteen otetaan vastaan.
Foorumiltahan löytyy jokunen topic näitä r5 tdi koskien ja niitä on tullut luettua. Mutta aika pitkiä alkaa viestiketjut olla ja tietoa hajanaisesti, joten tähän voisi kerätä tiiviiseen pakettiin perusjuttuja em. moottorin viritykseen liittyen.
Voimansiirron kestävyys näissä tuntuu olevan rajoittava tekijä ja siitä olenkin tietoinen. Muutenhan tuosta moottorista tuntuu saavan voimaa vaikka kuinka ja kestävyyskin on ihan kiitettävää. However, jos tähän projektiin nyt ryhdytään, niin kyllä tuota kokeillaan sitten vähän riskirajoilla miten paikat pysyy nipussa. Auto tulee olemaan kyllä käyttöpelinä ja täytyy pysyä ajossa mahdollisimman paljon, eli mitään jatkuvasti levällään olevaa peliä tästä ei ole tulossa. Mutta kun ajo on pääasiassa melko maltillista ja mitään vartti vetoja tällä ei ole tarkoitus ottaa, niin kyllä tässä kärsii aika maxit ottaa pihalle mitä lodjut ym. kestää.
Tehotavoitetta ei varsinaisesti ole, fiksu käytös ja toimivuus/taloudellisuus täytyy saada järkevään mittakaavaan. Se on lähtökohta. Mutta yli 200hv tuosta pitää saada, siitä lähdetään. Paljonko yli.. niin ne on kaikki sitten kotiapäin jos vaan pysyy nipussa.
Seuraavia mietelmiä on tähän mennessä tehty;
Suuttimet: dss ultime 1 tai 2 / bosio race tai powerplus
Turbo: joku hukkis malli, vnt hommaan tässä ei lähdetä - esim. holset hx/hy sarjalainen 25,35,221? tai garrettin gt25,28?
Pumppu:?
Cooler: löytyy iso kiinakenno joka ollut urs keulalla. siitä modaamalla.
Kytkin/vp: tämä on hieman hämärää vielä mitkä osat käy?
Dp/putkisto: omavalmiste tarpeen mukaan, katti joutanee mäkeen
Softa: asia hoidossa, orggis 8 bittisellä mennään
Kansi: ei aleta vielä tässävaiheessa höyläämään, eikä noille tehoille tarvinnekaan.
Nokka: R-koneistuksen hiomaa voisi kokeilla kun ei ole kallis ja saisi vetäviä lisää... Onko kukaan vielä kokeillut?
Mitäs muuta...? Minkälainen on vakiopumppu noissa koneissa ja mihinkä asti piisanee? Liekö tarvetta isontaa nestepäätä max.250hv tehoille? Valonviejältä taitaa noitakin vielä löytyä...
Comment