Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 AVF ilmastointi ääntää?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B6 AVF ilmastointi ääntää?

    Haulla koitin etsiä kyseistä vikaa. Enpäs löytänyt samanlaista.

    Eli ilmastointi(kompura tai magneetikytki tai laakerointi ????) pitää ääntä ilmastoinnin ollessa econ-asennossa.

    Tyhjäkäynnillä vaihde P tai N asennossa raksahtelee harvemmin mutta kun laittaa vaihteen päälle paikoillaan alkaa pitämään melko pahaa yhtäjaksoista raksutusta (kuulostaa lähinnä metalliselta resonoinnilta). Meteli lakkaa liikkeelle lähdön jälkeen(ilmeisesti moottorin kierrosten kasvamisen ansiosta). Meteli paikallaan ollessa vaihteen asennosta riippumatta lakkaa myös kun laittaa ilmastoinnin päälle(ei econ-asentoon).

    Ilmastointi ollut pois käytöstä econilla lähes koko talven.

    E:Olipas vaikeasti selostettu...

    #2
    Oletko varma että kyse on ilmastoinnista, eikä esim. apulaitehihnan kiristäjästä tai laturin vapaakytkimestä? Jos ääni tosiaan tulee ilmastoinnin kompuralta, kannattaa nyt alkuun tarkistaa toimiiko magneettikytkin. Lähtökohtaisesti kompura ei voi ääntää econ-asennossa, koska magneettikytkin pitää huolen ettei kompuralle välitetä voimaa.

    P.S. Muuten kuin vianetsinnän (ja joidenkin harrastaman kennon kuivaamisen) kannalta, "econ"-nappi on yksi turhimpia nappuloita koko autossa. Pysyy laitteet paremmassa kunnossa kun antaa automatiikan käynnistellä kompuraa välillä talvellakin, esim. lämpimään parkkihalliin ajaessa.

    Comment


      #3
      Kiristäjä vaihdettu, laturin siivapyörä vaihdettu, ja tosiaan... ilmastoinnin päällelaitto poistaa äänen... oliskohan kiristäjä siis TAAS menossa... Ilmastointi toimii kyllä. Jos vaan unohtais sit sen econ-napin olemassaolon ja antaa olla päällä vaan... No, kai sen ääntävän paikan sit löytää, ku jotain hajoo...
      Ja kompuralta se raksutus kuuluu. Kuulosteltiin pitkän jatkovarren avulla ja sieltä se ääni kuuluu. Laturilta ja tehostimelta kuuluu vaan remmin suhina.

      Comment


        #4
        Joka kevät porukalla on ongelmia tuon takia kun pitäneet ECONia talvet päällä. Ei taida olla kovin järkevää.

        Comment


          #5
          Se on aivan sama, pitääkö talven ECONilla vai AUTOlla, kun se kompura ei käynnisty kuitenkaan alle +5 asteen.

          Talven alkaessa tai rykiessä lämpötilan heiluessa juuri kytkeytymisrajan molemmin puolin, on minusta järkevämpää kytkeä ECONille ja pitää se siellä. Eri asia on, että ilmastoinnin kompuraa olisi hyvä käyttää myös talvella silloin tällöin lämpimässä parkkihallissa tms.

          Comment


            #6
            Kiitoksia vastanneille. Tietääpä tulevaisuudessa. Aina kuvitellut, että "viisaampaa" pitää poissa päältä. Näyttääkin olevan toisinpäin. No, aina oppii jotain uutta.

            Comment


            • #7
              Kitisevän ääni tuli taas esiin tuossa viikolla kun oli lämpöasteita sen verran että ilmastoinnin kompura lähti päälle. Mikä siellä taas voi kitistä? Viime syksynä termarin vaihdon yhteydessä moniurahihnat vaihdettu ja silloin loppui kitinät. Miten se nyt taas voi jo ääntää?

              Comment


              • #8
                Olisko päässyt hihna vaan löystymään?

                Comment


                • #9
                  Jaa se voi siis löystyä noin vain? Onkos tässä minun automallissani se joku ihmeen murheenkryyni, joku laturin vapaakytkin tai joku, joka on monella temppuillut? Se ilmeisesti on vaihdettavissa, ettei tarvitse koko laturia uusia? Näkeekö sen jotenkin että se on menossa kun katsoo koneen käydessä pyöriviä hihnoja?

                  Comment


                  • #10
                    Ainakin itellä viime kesänä lakkas ilmastoinnin päällekytkeytyessä ilmaantuneet kitinät kun kiristelin hihnan. Tuosta vapaakytkimestä ei omakohtaisia kokemuksia ole, mutta täältä luetun perusteella muistelisin, että on vaihdettavissa. Kytkimen toimivuuden voi todeta koneen ollessa sammuksissa, kun kokeilet sormella/ruuvarilla pyörittää laturin "sisällä" näkyviä lapoja. Toiseen suuntaa pyörii, toiseen ei.

                    Ja koneen ollessa käynnissä näet jos apulaitehihnan kiristin pomppii/vatkaa sivuttain/kitisee. Ilmastoinnillahan on oma hihnansa.

                    Comment


                      #11
                      Komppaan jondetskia, ja jos se hihna siellä pomppii ja hihna kitisee kannattaa vaihtaa se laturi suoraan melko nopeaan. Haulla löytää tarinoita.

                      Comment


                      • #12
                        Onkohan nyt laturin vapaakytkin tiensä päässä kun kuuluu välillä rusahtelevaa ääntä laturin lähettyviltä? Uskaltaako tuolla ajaa ensinkään, pakko olisi töihin päästä. Mitä tapahtuu jos sieltä joku vapaakytkin tms rulla pettää?

                        Ohessa huono video äänestä joka esiintyy välillä, sellainen metallinen rusahtelu. Myös kitisevä ääni havaittavissa kun esim. ilmastointi lähtee päälle.

                        [ame]http://www.youtube.com/watch?v=PWMjiH7AivM[/ame]

                        Comment


                        • #13
                          Kuulostaa erittäin samankuuloiselta kuin itsellänikin. Minä olen tosin saanut tuota naksahtelua kuunnella jo varmaan kohta vuoden päivät. Häviääkö lämpimänä tuo ääni? Olen tätä koettanut korjaamolla asti paikannuttaa, mutta mitään ei ole vain löydetty (vai liekkö sitten motivaatio korjaamolla ollut vain kateissa). Jos joku varmasti osaa sanoa, että mistä tuon kaltainen ääni lähtee ja millä huolto-operaatiolla sen saa häviämään, niin kiitollinen olisin.

                          Comment


                          • #14
                            Eilen ääni tosiaan ilmaantui ensimmäistä kertaa. Ääni hävisi kun kone lämpeni, ei ainakaan kauppareissulla enää ääntänyt ollenkaan. Olen kyllä melko varma että vika on siinä laturin laakerissa. Kun sellaista korkeataajuista sitskutustahan sieltä on kuulunut jo pidemmän aikaa, luulisi että se on tullut tiensä päähän. Mutta siis voiko siellä olla jotain muuta kuin se vapaakytkin? Ääni tosiaan sellainen metallinen kirskunta, vähän huonosti kuuluu tuolla videolla.

                            Millainen laturi lienee tässä B6 tdi AVF koneisessa ja kuinka monta satasta joutunee uudesta laturista köyhtymään? Aina nämä tulee viikonloppujen aikaan ettei saa mitään osia tai muutakaan hommattua prkl...

                            Comment


                              #15
                              Tuolla vähän samoja asioita:
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=100800
                              ja
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=100680

                              Tuntuu aika monella olevan sama remontti edessä 200-250tkm ajettuna.

                              Comment


                              • #16
                                Eli laturin vapaakytkin se ei siis ole, kerta laturin sisällä olevat lavat pyörii vain yhteen suuntaan?

                                Onko tässä nyt vielä kaksi vaihtoehtoa, eli hihnankiristäjä mennyt tai sitten joku hihnapyörä? Ilmeisesti kompuran siivapyörästä puhuttaessa tarkoitetaan ilmastoinnin kompressorin hihnapyörää? Se kiristin kyllä "elää" hieman siinä kun antaa koneen pyöriä. Onko noita osia siis mahdollista vaihtaa erikseen?

                                Saako noita vaihdettua ilman koko keulan purkamista?
                                Viimeksi muokannut Olmi; 5.6.2011, 20:36.

                                Comment


                                • #17
                                  Lähipajan kuuntelun tuloksena hihnankiristin on viallinen. Onkohan moinen kallis osa ja vaikea vaihtaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko kellään tietoa, että onko bensakoneen (AVJ) ilmastoinnin kompuran hihnapyörässä kumeja, jotka voisivat aiheuttaa resonansseja ?
                                    Autoon on viahdettu kampiakselin päähän hihnapyörä/värinävaimennin, hihnan kiristin ja hihna. Autolla ajettu 250tkm.
                                    Ääni tulee, kun kierrokset laskevat tyhjäkäynnin alapuolelle. Ääni on tosi terävä ja metallinen konehuoneesta kuunneltuna. Sisään ääni on vähän vastaava, kuin jos pakoputki ottaisi runkoon kiinni.
                                    Ilman moniurahihnaa ääni on poissa.
                                    Bensakoneen laturissa ei käsittääkseni ole vapaakytkintä, joten olisi hienoa jos kompurassa olisi vielä yksi vaihdettava osa...ennenkuin luovutan, tai alan vaihtelemaan isompia osia.

                                    Sori, että sekoitan tämän tänne dieselinkatkun keskelle, mutta tämä topicci liippaa tosi läheltä ongelmaani.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiristin vaihdettu, oli jo huonokuntoinen muttei rasahteleva ääni silläkään vaihdolla hävinnyt. Mikähän hitto sieltä on mennyt? Ilmastoinnin kompuran pois / päälle laitolla ei vaikutusta ääneen. Onko siellä muita vaihtoehtoja kuin laturin hihnapyörä? Kerta vapaakytkinkin toimii kun ei laturin siivet pyöri kuin yhteen suuntaan. Prkl näitten vanhojen koslien kanssa...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voisikos laturin laakerit olla vainaat? En tuon vapaakytkimellisen laturin rakennetta juuri tunne, mutta voihan kokeilla tuntuuko väljää kun hihnapyörästä heiluttaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          2 vaihtoehtoo... laturin vapaakytkin tai ilmastoinnin kompuran siivapyörä.
                                          Itse veikkaisin laturin vapaakytkintä. Alkaako laturin vapaakytkimen puoleinen pää punertumaan ruostepölystä?
                                          Vaihdoin myös itse turhaan kiristinpyörän ja remmin.
                                          Muistaakseni piti samankaltaista raksahtelevaa ääntä. Sanoivat huollossa, että vapaakytkin on kunnossa. No vaihtoon meni muutama tuhat kilometriä eteenpäin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lähipajalla käytin autoa, jossa selvisi että kiristin asennettu hieman vinoon, hihnalinja pari milliä vinossa joten kihnutus kuuluu sen aikaa kun hihna kuluu hieman. Ääni kuuluu enemmän ylhäältä päin, eli vapaakytkin vaihtoon tai toinen vaihtoehto syylärin viskokytkimen rullapyöränlaakeri.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Päivitystä tilanteeseeni, eli eilen alkoi autosta kuulua kirskuvaa ääntä jos rattia kääntää yhtään kumpaankaan suuntaan tyhjäkäynnillä. Jos hieman lisää kierroksia, ei ääntele. Ääni on siis erittäin kova kirskunta. Hydraulinesteet on maximissa. Ohjaustehostinko sieltä on paskaksi menossa? Ensimmäisen kerran ääni tuli esiin kun auton käydessä joutokäyntiä pumppailin jarrupoljinta. Brems varoitusvalo vilkkui hetken mittaristossa, jonka jälkeen se lähti pois. Tämän jälkeen alkoi ääntämään tuo kääntely. Ei vikakoodeja.

                                              Huomiona vielä sellainen, että jos esim vettä kaataa hihnapyörälle, hiljenee kitkutus eikä käännellessä saa kirskumistakaan aikaiseksi. Eli rikki mennyt pumppu tuskin korjautuisi vettä hihnapyörälle laitettaessa, joten vika edelleen jossain muualla. Aika taas varattu pajalle, jossa toivottavasti saavat syyn selvitettyä ja kiristimen oikaistua. On tämä raskasta olla audisti...

                                              Comment


                                                #24
                                                Ootko sää nyt aivan varma, ettei kyse ole siitä laturin vapaakytkinsiivapyörästä????
                                                Onko se vaihdettu jo vaiko vain joku tietoviisas kertonut, ettei se ole rikki?
                                                Noi oireet ja äänet viittais vaan niin perskeleesti just siihen...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole vielä vaihettu vapaakytkintä, mutta vaihtuu ensi viikolla sekin osa. Sitten olen toivottavasti viisaampi asian suhteen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vaihtoon siis meni moniurahihnan kiristin, viskokytkimen runkolaakeri, moniurahihna sekä ohjaustehostimen pumppu. Lisäksi laturin vapaakytkin vaihdettiin samaan konkurssiin.

                                                    Ylimääräiset kitinät ja äänet hävisivät, mutta kun ilmastoinnin kompura lähtee päälle ja pyörii aika haipakkaa näin lämpimällä, silloin kuuluu vielä jotain korkeaäänistä kihnutusta. Ilmastoinnin hihnakohan se voisi olla?

                                                    Toinen huomio, ohjaus on hieman eri tuntuinen uuden tehostajapumpun jäljiltä. Resonoi voimakkaammin ja jurisee kun rattia tyhjäkäynnillä kääntelee. Tarkistin tehostajan nestemäärän ja huomasin, että sinne oli lisätty reilusti yli max merkin nestettä. Otin ruiskulla ylimääräiset pois, enkä huomannut että olisi vaikutusta jurinaan. Liekkö tuo jurina siis normaalia, ilmeisesti tarvikeosa tuo pumppu, ei marmorilta siis. Tarvitseeko järjestelmää ilmata pumpun vaihdon takia, tai tarvitseeko hammastankoon koskea? Aivan kuin ohjaus olisi muutenkin hieman jäykempi.
                                                    Viimeksi muokannut Olmi; 15.7.2011, 10:57. Perustelu: aivopierun korjaus

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kuuluuko tuon ohjauksen antavan jurnutusta kun rattia paikallaan kääntelee tyhjäkäynnillä? En kyllä muista että entisen kunnossa ollessa olisi tuon vertaa jurnuttanut. Kyseessä kuitenkin uusi pumppu, eikä ohjaus palauta mielestäni kunnolla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei täällä ainkaan pidä mitään ääntä paikallaan veivattaessa. Ääni ilmalle. Jos kerran pumppu vaihdettu, on letkujenkin pitänyt olla irti --> ilmaa. En tiedä mistä järjestelmä ilmataan, mutta eiköhän siihen jostain (foorumilta) niksit löydy. Muistelisin taannoin lukeneeni aiheesta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Päteekö tämän linkin ohje myös B6 tehostimen ilmaukseen?
                                                          Hmm, voisikohan se "jurnutus" sitten tosiaan johtua ilmasta järjestelmässä? Olisi asentajan luullut osaavan myös tehdä ilmaus oikein. Tehostimen nestettä oli tosiaan reilusti yli max merkin kun sen tarkastin pajalta tullessa, imaisin ylimääräiset pois max merkkiin asti. Kuuluukos sen tehostajan nesteen olla tummanruskeaa ainetta, ei siis merkkiliikkeestä hommattua? Muistaakseni pullosta löytyy sama koodi kuin tehostajan korkistakin.

                                                          Käykö esim tämä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=59-0002 ?
                                                          Viimeksi muokannut Olmi; 24.7.2011, 15:03.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Huomasin tuossa ennen ilmaamistoimenpidettä että hydraulineste (Febi green) oli melkein minimissä, minnehän se on kadonnut? Laitoin max merkkiin asti ja suoritin ilmaamis operaation, ei vaikutusta prkl. Jossain kyllä oli että vaatii jonkun km ajoa lopuksi, sitä en tehnyt. Mutta jos tuo jurina ei ilmaamisella lähde niin mikä ihme voi olla vikana..?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X