Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

    Hieman yli vuoden ajossa ollut K04-015 päätti ensimmäisen elämänsä pari viikkoa sitten. Turbo oli kiinni 1.8T AVJ-moottorissa. Oireena hitonmoinen ääni ahtimen pyöriessä, eli tyypillinen siipivika. Ahdin otettiin irti ja havaittiin että kompuran siivet kivasti vinksallaan ja tavaraa myös hieman irronnut.

    Puhallin lähti LDS:lle tutkittavaksi. Selvisi, että pahan kompurapuolen vammautumisen lisäksi myös turbiini oli ottanut itseensä jossain vaiheessa. Tämän lisäksi tietysti reipas päittäisvälys. Ahtimeen vaihdetaan uusi keskiosa, koska muuten se on "täysin iskemätön ja hyvällä käytöllä ollut" - eli ei halkeamia pakopesässä, ei öljykarstaa, jne.

    Ennen kuin turbon asennusta, olisi hyvä tietää miten sen saisi pysymään ehjänä ja mikä hajoamisen on aiheuttanut.

    Oma arvaukseni kompuran osalta liittyy tammikuiseen huohottimen paineensäätöventtiilin jäätymiseen, koska olin havaitsevani samalla reissulla lisääntyneen turbon vihellyksen. Venttiili oli täynnä jäätä, ja voi olla että siitä oli myös sisuskaluja irti. Venttiili on vaihdettu, ja huohotinsysteemin päivitän vähemmän jäätymisalttiiksi (myöhemmissä malleissa venttiili on siirretty moottorin taakse, ilmeisesti ihan syystä). Tuleeko raadille imupuolen/huohotuksen osalta muuta mahdollista syytä mieleen?

    Hankalampi kysymys on pakopuoli - mikä on voinut osua turbiiniin? Onko mahdollista, että kompurapyörästä irronneet palaset ovat kulkeutuneet välijäähdyttimien kautta moottoriin ja siitä turbiiniin? Tulpat ovat mielestäni yksikärkiset, ja moottori kävi normaalisti, joten tulpat voinee unohtaa.

    Ennen uuden ahtimen asennusta varmaan seuraavat toimenpiteet olisi hyvä suorittaa:
    - Ilmanputsarin vaihto, putsarikotelon puhdistus, haitariletkun puhdistus, (huohotinsysteemin päivitys)
    - Turbon öljyn tuloputken tarkistus/puhdistus/vaihto
    - Ahtoputket irti ja paineilmalla puhtaaksi (myös välijäähdyttimet)
    - Tulppien ja katalysaattorin kunnon tarkistus
    Tuleeko muita asioita mieleen, joita olisi hyvä tehdä ennen "kovaa ajoa"? Olisiko järkeä mittauttaa puristuspaineet?

  • #2
    Taitaa olla samaa vikaa vaikka tuo venttiili olisikin siirretty koneen taakse.. Eräällä foorumilaisella (ilmoittautuu, jos itse haluaa) on ollut ilmeisesti juurikin tuo jäätymisen takia ahdin irti muutamaan otteeseen ja kone ollut BEX..

    Mietimme, että saattaisiko tuo ahmen hukkalämpö pakkas kelillä aiheuttaa kondensoitumista esim huohotusputkiston sisällä jäähtyessään, jonka seurauksena jäätyminen. Koska virtaahan siellä kylmää ilmaa.

    Kurkkasin oman auton BEX, huohotin putkistoon ja kappas vaan...vettähän siellä makasi. Mutta ei ole vielä saanut siipeensä ?? Eli edessä on koko putkiston purku ja huolellinen puhdistus.

    Tuo että hilut matkaisi moottorin läpi, niin voi olla mahdollista. Mutta ikävää, jos on jättänyt jälkensä sisuskaluille moottorissa (riippuu hilujen koosta?) :(

    Comment


      #3
      "Jotain", ilmeisesti jäätä, on mennyt yhdestä paikallisesta BEXistä läpi kahteen otteeseen viimetalvena. Ei käy kateeksi.

      Kyllä huohotusputkistossa virtaa loppupeleissään varmaan aika lämmintä... uh ilmaa. Pakokaasuahan se on.

      Turbiinisiipi ei ole kyllä varmasti moksiskaan pienestä alumiinisilpusta jos jotenkin sinne asti pääsisi. Olisikohan todennäköisempi skenaario jotain tällaista: rojua kompuraan -> epätasapaino -> laakerivaurio -> välys -> turbiinisiipi tapaa pakopesän -> tattis ja moro

      Comment


        #4
        Kiitokset kommenteista!

        Marko:
        Ei varmasti venttiilin siirto mitään estä, mutta olettaisin että ihan syystä kuitenkin paikka vaihdettu vähemmän ajoviimalle alttiiksi. Parillakympillä sai kaikki ne osat jotka erottavat BFB ja BEX koneet AVJ:sta tuon osalta, joten eipä tule kalliiksi tuo "päivitys". Huohotus"ilma" sisältää aina vähän kosteutta (kuten pakokaasukin), ja vaikka onkin lämmintä, oli tuo osa päässyt matka-ajossa jäätymään pahemman kerran.

        Petri:
        Tuskin ovat ainoita tapauksia nämä, pitäisi varmaan pitää nämä "TM Vuoden Talviautot 2001" tallissa kylmemmillä keleillä.

        LDS:n kaveri epäili ulkoista syytä, mutta en kyllä kysynyt voisiko olla noinkin yksinkertaisesta asiasta kyse. En kyllä tiedä mitä ihmettä moottorin sisältä voisi noin vain irrota, joka kivasti napsahtaisi turbiiniin, ja silti moottori toimisi. Sitäkään ei tiedä milloin tuo on tapahtunut - onhan tuo ahdin lyhyen elämänsä aikana ehtinyt olla kahdessa moottorissakin kiinni.

        Comment


          #5
          Täälläkin ollut BEXissä samaa ongelmaa. Pari vuotta sitten ekan kerran ja nyt taas vika päällä. Oireena kova vihellys kun paine nousee yli 0,4 bar.
          Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:56.

          Comment


          • #6
            Täällä olis kanssa yksi nimimerkillä kolme turboa vuodessa...

            Siitä että ensimmäisellä kertaa oli ilmansuodatin aivan märkä niin on tullut semmoistakin ajatusta että yksi paikka mistä sitä jäätä voi sinne turbolle tulla on ihan se koneen ilmanotto keulalla eli joko lumipölläkässä ajellessa tai sitten jos ei putsaa sitä keulaa lumesta kunnolla ennen lähtöä niin voi imaista sisäänsä, ja sitten ajon jälkeen jäätyy...

            Comment


              #7
              Oho, enpäs olisi uskonut että näin yleisestä ongelmasta kyse. On tuo 1.8T hieno moottori: Puolia, maffeja, pässejä yms. menee tämän tästä, öljysihdit tukkeutuvat erityisesti liian pitkään samoilla öljyillä ajaessa (LL), ahtimet paukkuvat talvella jne.

              Markku: Suosittelen kyllä asian tarkistamista. Jos nimittäin ahtimesta eikä ahtovuodosta, on sitä kalliimpi korjata mitä pidempään jatkuu.
              Jukka: Voihan se tuokin aiheuttaa ongelmia, vaikka luulisi ettei sieltä kuitenkaan jäätä juuri sitten irtoakaan vaan menee tukkoon.

              Comment


                #8
                Talvellahan uutisoivat kun tdi koneissa kertyi paljon vettä/jäätä putkistoon ja sen takia meni jopa koneita rikki. Joten ei olisi eka kerta, kun samat ominaisuudet tulisi bensakoneisiin.

                Comment


                  #9
                  Yhtään puolaa, maffia tai pässiä ei ole vielä mennyt, ei myöskään turborikkoa tai öljysihdin tukkeentumista ole tapahtunut. Kilometrejä kohta 190 000, joten innolla odotan jotain tapahtuvaksi. Suppeahkon otannan perusteella vika näyttäisi esiintyvän A4 -henkilöautoissa. Onko A6 henkilövaunu sitten jotenkin turvassa näiltä ongelmilta?

                  Comment


                    #10
                    Voi olla että omassa kärryssä on kaikki viat olleet vähintään kertaalleen mitä nyt ylipäätään voi olla. Joku on joskus väittänyt, että vikojen esiintymistiheys kasvaa näissä huomattavasti siinä 200tkm jälkeen. Tiedä häntä. Itsellä mittarissa 270tkm tjsp., moottorilla ajettu nyt noin 160tkm - ja ahtimella oli se 10-15tkm.

                    Tuntuisi pienellä otannalla olevan niin, että eniten on vikoja B6 A4:ssä (AVJ/BFB/BEX), mutta toisaalta se on yleinen auto ja 1.8T yleinen moottori.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä huohotusputkistossa virtaa loppupeleissään varmaan aika lämmintä... uh ilmaa. Pakokaasuahan se on.
                      Korjaan..Aivan siis kyllä, lämpimää ilmaa siellä kulkee. Sekoitin siihen, kun huohotusputkistohan liittyy imutorveen..

                      Comment


                        #12
                        Oletteko kuinka paljon tutkineet tuota huohotusjärjestelmää näihin oireisiin liittyen?

                        Tuossa omassa kulkineessa ilmestyi heti ensimmäisenä talvena sellainen ongelma että kierrokset ei laskenut kovilla pakkasilla sievän ajon jälkeen. No vikaa tietenkin haettiin kaasuläpä seuduilta ja siellä olikin aika paljon "öljylimaa" eli vedensekaista öljyä, vastaavaa mitä huohotinputkissa yleensä on.

                        Ei muuta kuin kaikkien ahtoputkien ja coolerin puhdistus.Samalla tehtiin tuolla aiemmin mainittu huohotinventtiilin siirto koneen takaosaan, moottorin ilmanotosta poistettiin pätkä talvikeleille (ottaa ilman konehuoneen puolelta, ei heti maskin takaa) ja maski peitettiin täysin (tämäkin siis vain talvikeleillä).

                        Vika pysyi jonkin aikaa pois mutta oireilu alkoi noin kuukauden päästä uudelleen.

                        Tässä vaiheessa tuli mieleen silmäillä hieman tarkemmin tuota huohotus systeemiä jossa on vaikka minkälaista takaiskuventtiiliä sun muuta palikkaa.

                        Vika löytyi lopulta tukkiutuneesta venttiilistä jarrutehostimen alipaine linjassa. Eli siis kyseessä on kuvan osa http://www.audiworld.com/tech/pics/e...ump_rr_011.jpg .

                        Ainakin AWT:ssä tuon venttiilin kautta hoituu suurin osa koneen huohotuksesta kun ajetaan alipainealueella eli imusarjassa vallitsee alipaine. Kampikammion huohotinlinjasta tulee linja takaiskuventtiilin kautta tuohon vinosti alaspäin (kuvassa vinosti ylöspäin) olevaan liitäntään, jossa venttiilin sisällä on vielä kuristus eli virtaus ei ole kovin suuri tuon kautta.

                        Kyseisen osan uusimisen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia huohotttimen kanssa ja mitä muutaman kerran on tullut nuita venttiileja ja huohotinputkia auottua niin ei siellä enää ole kosteuttakaan kuin murto-osa mitä oli nuitten ongelmien aikana. Ahtoputket ja turbon imupuoli on pysynyt myös huomattavan paljon siistimmässä kunnossa nyt kun huohotuskaasut kulkee oikein päin.
                        Viimeksi muokannut pkh; 5.5.2010, 08:30.

                        Comment


                          #13
                          Hep. Mulla rupes kanssa viheltämään talven jäljiltä tuo mutka. Tosin todella todella hiljaa. Esim jos vertaa tuohon dumon videoon: http://dumo.kapsi.fi/Audi/Videot/22042010.mp4 . Mutta kumminkin vihellystä ei ennen ollut ja nytten on. Tosin urpolla jo ajettu 160tkm niinkuin autollakin, että lie tuo jo ehtoopuolella muutenkin. Pääsee kesälomilla tekemään turboremonttiakin sitten.

                          Vaihoin N75sen talven aikana ja otin samalla tuon pancake-filtterin irti niin aika paljon se kosteutta kerää kyllä. Yritin sitä vähän saada sieltä poiskin.

                          Pörhön huollossa veikkasivat että siipi tosi vähän saanut osumaa jostain (esim. jäästä) ja huoltaa sitten ku on aikaa kun ei kerta oireile enempää :)

                          Comment


                          • #14
                            Viime talvena useampikin A4:n turbo söi jäätä. Kovilla pakkasilla putsarikoteloon ja imuputkistoon kertyy kuuraa, ja sopivasti pikku pätkiä ajellessa kuura paksuuntuu jääksi, joka sitten irtoaa ja imeytyy kompuraan.

                            Comment


                            • #15
                              Jep, Tepolta olen jo tilannut tuon kyseisen "suction jet pump" venttiilin jumppaa varten, jonka Petri aiemmassa viestissään mainitsi.

                              Kyllä se pakkaskeli vaan tekee kepposiaan :(

                              Ja kyllä, olen Jyrkin kanssa samalla linjalla :(

                              Comment


                                #16
                                Pitäisiköhän tuo Petrin ja Markon mainitsema venttiili tarkistaa. Eihän noista ikinä tiedä...

                                Comment


                                  #17
                                  Kiitos venttiilivinkistä! Mitään ei ole vielä tutkittu itse autosta, mutta alkaa mysteeri selviämään.

                                  Taitaa olla mulla huohotussysteemissä vikaa ihan näin nettisurffailun pohjalta analysoituna. Huohotuksen tulisi tapahtua ennen turboa olevaan haitariputkeen vain, kun ollaan paineilla. Talvella kun tuon "pannukakku-venttiilin" vaihdoin, huohotus tapahtui myös tyhjäkäynnillä ko. venttiilin kautta. Tämä taas pikaisen järkeilyn kautta aiheuttaa ongelmia lähinnä sitä kautta, että mukavasti ajoviimassa olevaan venttiiliin ja itse haitariputkeen syötetään jatkuvasti kosteaa höyryä jäätymistä odottelemaan.

                                  Tämän linkin kautta löytyy varsin hyvä selostus systeemin normaalista toiminnasta (Crankcase Ventilation and Other Engine Peripherals alaotsikon alta). Kerrotaan näin: "Flow is normally from both 2 & 13 toward 5, then 6, then out into the intake manifold. Under boost, flow is from 2, past 5, to 13, then on through 15, where it enters the intake system pre-turbo. Part 6 (The PCV Valve) is also a check valve that keeps boost air from entering the PCV system." Järjestelmän rakennetta voi ihmetellä myös esim. tästä. Kyseessä AVJ:n huohotus, BFB/BEX hieman erilainen.

                                  Oma ymmärrys järjestelmän rakenteesta on nyt se, että tukoksen voi aiheuttaa (yhdessä tai erikseen): 1) Breather valve, kuvassa nro. 6, osanumeroltaan 035103245A, 2) Suction jet pump, kuvassa nro. 21, 058133753D. Nämä yhteensä marmoritiskiltä haettuna maksavat sen noin 40eur.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mielessäni kävi ihan omasta hullusta mielenkiinnosta sellainen, että talvella voisi laittaa esim lämpöä ja kostetta mittaavat anturit muutamaan kriittiseen kohtaan huohotusputkistoa yms. Logata datat muistiin moottorin käynnistyksestä moottorin jäähtymiseen. Sillähän jo selvittäisi, että mitä siellä putkistossa tapahtuu osittain tuon kosteuden osalta.

                                    Juu, minulle tuli myös tuo osanro 6. venttiilikin... Aikaa kun saisi vielä töille :(
                                    Viimeksi muokannut Murre; 6.5.2010, 21:20. Perustelu: edit

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Murre
                                      Taitaa olla samaa vikaa vaikka tuo venttiili olisikin siirretty koneen taakse.. Eräällä foorumilaisella (ilmoittautuu, jos itse haluaa) on ollut ilmeisesti juurikin tuo jäätymisen takia ahdin irti muutamaan otteeseen ja kone ollut BEX..
                                      Minähän sen pari kertaa kuussa käytin kädessä ja LDS:llä.
                                      Ei kai se sen venttiilin vika ole, jos kondensivettä putkeen kertyy ja jäätyessä irtoaa?
                                      Lämmintä, kylmää on huono yhdistelmä K04-15:sta. Poikittain talvisiin uriin reippaammin ajettua suoraan pohjolan tallista tapahtui eka kerran. Toinen oli Tahkolta tullessa Jämsän ohituskaistalla, mitä ei ollut varmaan hoidettu koko talvena. Jäätä irti imuputkista ja epämääräinen vihellys oli valmis.
                                      Mielestämi 03 on hieman paksummat siivet, koska ei aikaisemmin samaa ole tehnyt alkuperäisellä ahtimella. Vanhassa vitos turbossa on sitten huomattavasti vahvemman oloiset siivet (mitä Terholla hypistelin).

                                      Asiakaspalvelusta voi ottaa kaikki yritykset mallia LDS:tä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja 8866 Näytä viesti
                                        Ei kai se sen venttiilin vika ole, jos kondensivettä putkeen kertyy ja jäätyessä irtoaa?
                                        No riippuu nyt mistä venttiilistä puhutaan. Tuota "pancake" valvea en ehkä syyttäisi varsinaisesti, mutta tuskin sitä turhaan on koneen taakse siirretty. Mitään muuta (tilantarve tjsp.) syytä en keksi. Vaikka vaikutus ei olisi suuri, uskoisin koneen takana olevan paremmin suojassa ajoviimalta kuin suoraan maskin takana.

                                        Mutta itse asiasta: Havaintojen pohjalta tosiasia on tosiaankin se, että kun huohotinjärjestelmän ylempänä mainittu venttiili tai 2 menee tukkoon, kaikki houhotus tapahtuu MAF-turbo putkeen. Muuten tuo siis tapahtuu vain kun mennään ylipaineen puolelle. Näin ollen tuota kosteaa "huohotuskaasua" päätyy tuohon "pancake" venttiiliin sekä itse haitariputkeen huomattavasti enemmän, jolloin taas on paljon enemmän sitä jäätyvää tavaraa turbon imun puolella. Tuohon kun yhdistää suoraan ajoviimassa olevan venttiilin, alkaa riskitekijöitä olla ilmassa.

                                        (LDS:ssä kieltämättä hyvä palvelu.)

                                        Comment


                                          #21
                                          Tosin urpolla jo ajettu 160tkm niinkuin autollakin, että lie tuo jo ehtoopuolella muutenkin. Pääsee kesälomilla tekemään turboremonttiakin sitten.
                                          Vanhassa vitos turbossa on sitten huomattavasti vahvemman oloiset siivet (mitä Terholla hypistelin).
                                          Juu, teki mieleni sanoa että ellei KKK ole laatua huonontanut, niin ei 160tkm ajettu turbo vielä mitenkään ehtoopuolella ole. Omassa kutosessa on nyt 480tkm ajettu vakioahdin ja hienosti rullailee, ei mene öljyä yms. Mikan hypistelemässä MTM "pikkuhybridissä" oli about 230tkm kellossa ja onhan noita ollut muitakin.

                                          Ahdinteknologian kehittymisen myötä ovat ilmeisesti pystyneet valmistamaan turbiineita ja kompuroita ohuemmalla materiaalivahvuudella, jolloin niistä saadaan kevyempiä. Huonona puolena sitten ilmenee se, etteivät ne ole enää pomminkestäviä kuten "ennen vanhaan".

                                          Comment


                                            #22
                                            Tälläisen käsityksen olen saanut, että nykyään kompura on ohuemmasta materiaalista. Nykyturbo huoltotarve lie käsittääkseni jossain 200tkm vaiheiilla miinus lastutuksen tuomat yli 2x isommat ahtopaineet :D

                                            Comment


                                              #23
                                              Vaikuttaa kyllä niin paljon yhden ajomatkan keskimääräinen pituus ja käytetty öljylaatu ja maasäteilyn taso, että mitään kilometrirajaa ei yksinkertaisesti voi antaa.

                                              Aika ankea juttu että näinkin paljon noita särkyneitä ilmenee.

                                              Comment


                                                #24
                                                Juu en itsekään tuohon mitään kilometrirajaa antaisi, johtuen em. ja monista muistakin muuttujista. Mutta varmasti ohuemmasta tavarasta tehty kompura on herkempi tuollaisille mekaanisille vaurioille mitä nyt jääkököt ja pikkukivet sunmuut imukanavassa voivat aiheuttaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ja mie kun luulin, että huohotinongelmat ovat vain PSA-konsernin huolia. Omassa autossa ei vielä ole mitään ongelmia ilmennyt. Toivottavasti ei ilmenekään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Yli 540tkm AEB alkuperäisellä ahtimella. Ei heitetä kirvestä kaivoon.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No, taas on beekutonen ajossa. Kiitokset LDS:lle ja Järvisen Mikolle pikaisesta avusta :). Puristuspaineet olivat (onneksi) kunnossa, ahto- tai imupuolen putkissa ei oravia, katissa ei metallisilppua jne. Ahtaa muuten hieman eri tavalla nyt.

                                                      Myös huohotus käytiin läpi ja venttiilien pitäisi pelata. Paineensäätö / pannukakkuventtiili on nyt koneen takana, kuten BFB ja BEX koneissa. Eli ehkä siellä on ollut tukko muuallakin kuin talvella vaihdetussa hajonneessa pannukakkuventtiilissä, ehkä ei - ei ainakaan enää ole.

                                                      Laitan ahtimen vanhasta keskiosasta kuvan kun muistan ottaa sen autosta mukaan. On meinaa kohtalaisen karussa kunnossa.

                                                      OT:Tutkin mielenkiinnosta edesmenneen moottorin (3mm kampuran päittäisvälys) huohotinputket, ja oli aika karussa kunnossa. PCV-venttiili toimi puoliksi ja aivan täynnä karstaa. Suction jet pump oli tukossa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Missä tuo PCV-venttiili sijaitsee fyysisesti tuossa koneessa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Siinä imusarjan alla, T-liitin löytyy seuraamalla öljynsuodatinjalalta lähtevää huohotinputkea. Tämän avulla varmaan helppo bongata: http://dumo.kapsi.fi/Audi/Huohotin/Huohotus.pdf, tuossa T-haaran sisälle jemmattuna se venttiili (ks. kuva ylempää).

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Omassa peilillä katottuna siivet kunnossa. Päittäisvälystä kyllä on. Tais vinkumisen syy löytyä...

                                                            EDIT: ja meni sitten koko mutka uusiks. Hyviä laitteita kun hajoaa jo 160tkm ajettuna.
                                                            Viimeksi muokannut sv; 21.5.2010, 08:40.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X