Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihto-ohje: B5 (1.9Tdi AFN) startti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihto-ohje: B5 (1.9Tdi AFN) startti

    Noniin, virta-avaimen naksumiseen kyllästyneenä päätin nykäistä auton ylös ja vaihtaa startin, tuossa Määttäsen pajalla kuukausi pari sitten kävin testauttamassa ja osuihan se tyhjäkin naksaus kohdalle.

    Tuossa Fustilla oli Boschin 024C loppuinen tuote purkuosana tarjolla, ja omasta ennen irroitusta näin Valeo tekstin eli 024E oli veikkaus ja kohdalleen osui. Vielä en ole käynyt uutta hakemassa, mutta toivon mukaan käyvät ristiin.

    Eli suoritus:

    -Auto ylös, pohjalevy pois, miinuspiuha akusta irti!!!
    -startti on kiinni kahdella 16mm pultilla, alempi ehkä 5cm ja ylempi 7-8cm pituudeltaan. Molemmat pitää vängätä alakautta irti vaihdelaatikon vierestä, alempi on helppo, ylempi vaatii näppäryyttä (näkee paremmin yläkautta turbon vierestä jolloin voi ruiskia notkistintakin...) ja suht vahvasti taivutetun lenkkiavaimen, tai räikkälenkin jos saa otteen. Aluksi voivat olla tiukassa mutta WD-40 ja isku moskalla lenkkiavaimeen auttaa.
    Kun saat sen ylemmänkin kinnattua irti, alkaa ikävin vaihe eli vekottimen ujutus pois konehuoneesta.Ilman ilmastointia varmaan aika helppo homma, mutta kompura on just siinä kohdalla.
    13mm mutterilla startin yläpuolella (solenoidissa?) on pari kolme lattaliitintä, ota mutteri irti jotenkin. Samaten ilmastoinnin kompuran ali menevän sähköpiuhan kannattimet pitää irroitella, oisko ollut 10mm lenkki.
    Sitten turbon tukitanko, joka antaa ratkaisevan lisätilan. 30-40cm jatkovarsi ja 14mm hylsy, räikälle ei mahtunut vääntämään, mutta räikkälenkki oli tarpeeksi lyhyt. Lohkon puolelta toinen pultti irti ja tanko tippuu kivasti päähän. Tuttua huttu turborempasta.
    Vielä irti se muovinen käsiin hajoava liitin mihin tulee pari piuhaa, ja nyt saat ujutettua koko mötikän ulos vaihdelaatikon vierestä.

    Ja löytyihän se toimimattomuuden syykin: Valeo, Made in France

    pätee varmaan aika pitkälti myös muihin 4-syl B5:iin kuin AFN:ään ja 1Z:aan
    Viimeksi muokannut kontio; 28.4.2010, 12:46. Perustelu: korjailua

  • #2
    Käy Valeon 024E ja ainakin Boschin 024C (se yleisin näissä) heittämällä ristiin.
    Hyvin rokkaa eikä naksu tyhjää enää.

    aika-arvio 3-6 tuntia koko konkurssiin,pitkälti työkaluista riippuen. 16mm räikkälenkki olis ollut kova sana välillä, ja muutenkin erimuotoisia 16 millisiähän kannattaa olla aika paljon Audien kanssa pelatessa... multa on tuo räikkälenkki aina jäänyt ostamatta. nyt pitää kyllä ostaa kun vastaan tulee sopiva. 13, 15 ja 17-milliset löytyy.

    16-milliset työkaluni (ei liity sinänsä tähän mutta noin ideana, jossei mahdu vääntämään)
    -1/2" räikkä lukuisilla jatkopaloilla ja tulppahylsykin on joskus kätevä.
    -17mm räikkälenkkiin saa kätevästi hylsyn sovitteella kiinni, näppärä jos kapea väli missä pitää vääntää
    -3/8" ja 1/4" räikät, samat hylsyt käy sovitteella
    -katkaistu halpislenkki ahtaisiin koloihin
    -tehdastaivutettu laatulenkki
    -suora laatulenkki
    -nivelavain

    Comment


    • #3
      Vaihdoin omaan audiini tällä ohjeella startin tänään.Eli A4 b6 1.9 tdi AWX.

      Työ vei ensikertalaiselta ihmettelyineen ja pelkän tunkin avulla noin 2 tuntia.

      Comment


        #4
        Audi A4 B5 1.8 ADR koneeseen vaihdettu kanssa tällä ohjeelle. Jäätävän ahdasta kun ilmastoinnin kompura oli tiellä mutta juuri ja juuri mahtui pyörittelemään startin ulos ja takaisin. Isoimmaksi haasteeksi muodostui kaapelit eli siinä ja siinä että mitta riitti jotta sai startin takaisin. Kaikki kun piti alakautta laittaessa kiinnittää ennen startin paikalleen asennusta. ns. milleistä kiinni että meni.
        Viimeksi muokannut Killeri; 4.6.2018, 15:33. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

        Comment

        Working...
        X