Noniin, virta-avaimen naksumiseen kyllästyneenä päätin nykäistä auton ylös ja vaihtaa startin, tuossa Määttäsen pajalla kuukausi pari sitten kävin testauttamassa ja osuihan se tyhjäkin naksaus kohdalle.
Tuossa Fustilla oli Boschin 024C loppuinen tuote purkuosana tarjolla, ja omasta ennen irroitusta näin Valeo tekstin eli 024E oli veikkaus ja kohdalleen osui. Vielä en ole käynyt uutta hakemassa, mutta toivon mukaan käyvät ristiin.
Eli suoritus:
-Auto ylös, pohjalevy pois, miinuspiuha akusta irti!!!
-startti on kiinni kahdella 16mm pultilla, alempi ehkä 5cm ja ylempi 7-8cm pituudeltaan. Molemmat pitää vängätä alakautta irti vaihdelaatikon vierestä, alempi on helppo, ylempi vaatii näppäryyttä (näkee paremmin yläkautta turbon vierestä jolloin voi ruiskia notkistintakin...) ja suht vahvasti taivutetun lenkkiavaimen, tai räikkälenkin jos saa otteen. Aluksi voivat olla tiukassa mutta WD-40 ja isku moskalla lenkkiavaimeen auttaa.
Kun saat sen ylemmänkin kinnattua irti, alkaa ikävin vaihe eli vekottimen ujutus pois konehuoneesta.Ilman ilmastointia varmaan aika helppo homma, mutta kompura on just siinä kohdalla.
13mm mutterilla startin yläpuolella (solenoidissa?) on pari kolme lattaliitintä, ota mutteri irti jotenkin. Samaten ilmastoinnin kompuran ali menevän sähköpiuhan kannattimet pitää irroitella, oisko ollut 10mm lenkki.
Sitten turbon tukitanko, joka antaa ratkaisevan lisätilan. 30-40cm jatkovarsi ja 14mm hylsy, räikälle ei mahtunut vääntämään, mutta räikkälenkki oli tarpeeksi lyhyt. Lohkon puolelta toinen pultti irti ja tanko tippuu kivasti päähän. Tuttua huttu turborempasta.
Vielä irti se muovinen käsiin hajoava liitin mihin tulee pari piuhaa, ja nyt saat ujutettua koko mötikän ulos vaihdelaatikon vierestä.
Ja löytyihän se toimimattomuuden syykin: Valeo, Made in France
pätee varmaan aika pitkälti myös muihin 4-syl B5:iin kuin AFN:ään ja 1Z:aan
Tuossa Fustilla oli Boschin 024C loppuinen tuote purkuosana tarjolla, ja omasta ennen irroitusta näin Valeo tekstin eli 024E oli veikkaus ja kohdalleen osui. Vielä en ole käynyt uutta hakemassa, mutta toivon mukaan käyvät ristiin.
Eli suoritus:
-Auto ylös, pohjalevy pois, miinuspiuha akusta irti!!!
-startti on kiinni kahdella 16mm pultilla, alempi ehkä 5cm ja ylempi 7-8cm pituudeltaan. Molemmat pitää vängätä alakautta irti vaihdelaatikon vierestä, alempi on helppo, ylempi vaatii näppäryyttä (näkee paremmin yläkautta turbon vierestä jolloin voi ruiskia notkistintakin...) ja suht vahvasti taivutetun lenkkiavaimen, tai räikkälenkin jos saa otteen. Aluksi voivat olla tiukassa mutta WD-40 ja isku moskalla lenkkiavaimeen auttaa.
Kun saat sen ylemmänkin kinnattua irti, alkaa ikävin vaihe eli vekottimen ujutus pois konehuoneesta.Ilman ilmastointia varmaan aika helppo homma, mutta kompura on just siinä kohdalla.
13mm mutterilla startin yläpuolella (solenoidissa?) on pari kolme lattaliitintä, ota mutteri irti jotenkin. Samaten ilmastoinnin kompuran ali menevän sähköpiuhan kannattimet pitää irroitella, oisko ollut 10mm lenkki.
Sitten turbon tukitanko, joka antaa ratkaisevan lisätilan. 30-40cm jatkovarsi ja 14mm hylsy, räikälle ei mahtunut vääntämään, mutta räikkälenkki oli tarpeeksi lyhyt. Lohkon puolelta toinen pultti irti ja tanko tippuu kivasti päähän. Tuttua huttu turborempasta.
Vielä irti se muovinen käsiin hajoava liitin mihin tulee pari piuhaa, ja nyt saat ujutettua koko mötikän ulos vaihdelaatikon vierestä.
Ja löytyihän se toimimattomuuden syykin: Valeo, Made in France
pätee varmaan aika pitkälti myös muihin 4-syl B5:iin kuin AFN:ään ja 1Z:aan
Comment