Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 biturbo jarrupalojen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C5 biturbo jarrupalojen vaihto

    Meinasin vaihtaa jarrupalat, mutta tuli ongelma. Mulla on otsikon autossa G60 (Bentleystä löytynyt termi) jarrut. Ne on ne kaksi palaa per satula versiot. Toinen vaihtoehto olisi HP-2 ja niissä on neljä palaa per satula. Jälkimmäisiin vaihto on helppo nakki kun satulaa ei tarvi irrottaa.

    No, Bentleyn mukaan pitää irrottaa kaksi ohjuritappia, jotka ovat kumituttien alla. Kumitutit pois, niin tapin pää on periaatteessa näkyvissä, mutta siellä sisäpuolella. Käytössä olleissa puutteellisissa asennustiloissa en pääse katsomaan mitä siellä kumitutin sisällä on. Oletettavasti kuusiokolo, torx tai znx. Mulla oli kuusiokolosetti mukana, mutta kopeloimalla niiden kanssa ei saanut otetta.

    Pystyykö joku sanomaan suoraan mikä kanta noissa tapeissa on, että saan hankittua ensi kertaa avrten oikeanlaiset pelit ja pensselit?

    #2
    Siellä on varmaankin 7 mm kuusiokolo. Ihanaa kun on pitänyt keksiä tuollainen välimallin koko...

    Comment


      #3
      Just, mulla oli varmaan sitten siinä setissä mukana 6 ja 8 kun toinen tuntui pyörivän tyhjää ja toinen ei mahtuvan sinne lainkaan. Kiitti!

      Comment


        #4
        OT
        Yhtä ihanaa kuin jossain tullut vastaan avainväli 12mm M8 pultti.
        Nimimerkki rystyset verillä
        OT

        Comment


          #5
          OT, Japanian vehkeissä hyvinkin yleinen käytäntö tuo 12mm avainväli. Käyttävät myös paljon 14mm.

          Comment


            #6
            Oli niin sopiva otsikko, että nostetaampa vanhaa aihetta. Onko muilla ongelmia palojen kulumisessa? Sileät Zimmermanit ja Pagidin palat 50tkm jälkeen tässä kunnossa. Kulumiserot hämmästyttää. Jos satulan liuut tarkertelisi, kuluisi ulkopuolen palat, mutta tässä on kulunut mäntien puoleiset. Mielestäni vähän outoa.

            Tilasin Tepolta uudet palat kun piippas. Ajelin varovasti ja silti olivat vaihto hetkellä jo tuossa kunnossa.

            Comment


              #7
              Ei tuo kyllä ihan normaalilta vaikuta. Toki sisemmät käsittääkseni nopeammin kuluvat, mutta joku raja sentään :)

              Btw. mulla on kaapissa EBC:n RedStuffit, jotka ei omaan autoon sopineet.

              Comment


                #8
                Onkos noi ulkopuolen palat ottaneet lainkaan kiinni?

                Comment


                • #9
                  mää näkisin että noi on nyt vähintäänkin normaalia kulumaa jos liuku tai palat jumittaa.
                  sitä paitsi eikö 50tkm o jo paljon ajettua..

                  Comment


                    #10
                    Yhdel tutulla kesti palat Mazdassaan 200tkm :D Ajeli moottorijarrulla aika paljon :)

                    Mulla näytti Mazdassa kestävän etupalat sen 15tkm ja edessä kesärenkaat sen 20tkm :D MIkähän vikana :)

                    Painavaan autoon en oikeastaan suosittaisi EBC:ltä kuin noita Yellowstuff paloja. RedStuffit menee aika äkkiä.

                    Comment


                      #11
                      Mulla orkkispalat A4: ssa kestää 40tkm.
                      Eli pitäisin normaalina kulumisena.

                      Comment


                        #12
                        Meillä ollaa herkkiä jarruille, koska Caddyssä on menossa eka kiekka ja mittarissa on 150tkm :)
                        Ei ole vaihdettu siis aikasemmin paloja tai levyjä.

                        Comment


                          #13
                          Kyllähän se auton painokin himppasen vaikuttaa kuin kovilla jarrut on.

                          Comment


                            #14
                            Ja millaista ajoa, jos maantietä pitkin rullaille 100 km suuntaansa ja jarrutetaan määränpäässä kerran niin eihän siinä jarrut kulu nimeksikään.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                              Painavaan autoon en oikeastaan suosittaisi EBC:ltä kuin noita Yellowstuff paloja. RedStuffit menee aika äkkiä.
                              Itsellä on nuo RedStuffit kestäneet ainakin ulkopuolella hyvin. Vuos sitten vaihdettu (vuodessa kertyy noin 30tkm), eikä kyllä kovinkaan paljon ole kuluneet. Sisäpuolelta tarkistan samalla kun vaihdan kesäkiekot alle tässä lähi viikkoina (renkaita odottellaan), niin selviää sitten niidenkin tila.

                              Comment


                                #16
                                Tottahan toki painolla on merkitystä, kuten on sillä ajeleeko paljon maantiellä.
                                Caddy painaa yhtä paljon kuin A6 C4 audi tai Passat. Ei siis mikään keijukainen.
                                Suurin syy lienee maantieajelu mitä meillä tapahtuu. Tosin ekat 65tkm auto oli kehä III sisäpuolisessa liikenteessä, joten hyvin nuo silti on kestäny.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllähän nuo jarrupalat saa täällä kehien sisälläkin kestämään, vaatii vain jatkuvaa ennakointia. Aika useasti pääsee Malmin/Tattarisuon liittymästä Leppävaaraan asti kehä I:stä 7 aikoihin aamulla ja sitten 15 aikoihin takaisn.

                                  Comment


                                    #18
                                    Onkos nuo takapalat kuinka vaikeat vaihtaa? Huomasin vaan, että repsikan puolelta on takapala lohjennu ja pala siirtyny kengästä muutaman sentin. Käväsin jo hakemassa uudet palat, ja aattelin nyt viikonloppuna viahtaa, ettei levy mee uusiks. Vissiin tarvii satula ottaa irti, jotta saa palat vaihdettua? Tarviikos jotain erikoistyökaluja?

                                    Comment


                                      #19
                                      Mäntä pitää kiertää sisään. Bilteman työkalu poistaa tuskan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko siis kyseessä tälläinen vekotin?



                                        Ja saako mäntiä sisään esim. pihdeillä tai ruuvarilla painamalla?

                                        Comment


                                          #21
                                          On tuo vekotin. Saa varmastikin pihdeillä ruuvattua sisään, mutta siinä tapauksessa hommaan sisältyy tuo Jarkon mainitsema tuska. ;)

                                          Comment


                                            #22
                                            Okra, täytynee käydä vilasee aamulla biltemasta, josko ois hyllyssä.

                                            Ei kait tuo satula ole millään erikois, kokoisella pultilla/pulteilla kiinni, että pärjää ihan normi hylsysarjalla? Omassa setissä on näköjään 10-32 hylsyt.

                                            Comment


                                              #23
                                              Onkos näissä vakiona kuusiokolopultilla nuo satulat kiinni takana? Omassa näyttäis olevan, mutta ETKAn mukaan pitäis olla normi 8M pultti. Ei muuten, mutta kun ei nyt just sattunu tulemaan kuusiokolo avaimia mukaan. Ei muuta kuin hakemaan..

                                              Comment


                                                #24
                                                Threadin tokassa viestissä mainitaan 7mm kuusiokoloavaimen tarve joten jos sulla on jarruissa sellasia pultteja niin veikkaisin ettei oo kuusiokoloavainsarjassa sitä 7mm.. eli kaupan kautta?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Takasatulat kannakkeessa yleensä 13 mm kannalla (ja 15mm vastassa). Satulan kannake olkakappaleessa 8 tai 10 mm kuusiokolo kannalla, näitä ei tarvitse avata jos vain paloja vaihtaa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jaahas... elikkä siis vääriä pultteja yritin sitten availla muutaman tunnin ja sain pari kuusiokoloavaintakin solmuun. Sehän helpotti tätä ketutusta :D

                                                    Missäs kohtaa nämä 13 mm pultit on? Nuo kuusiokolot siis ovat siellä satulan takana. Ovatko nämä saman suuntaisesti lähempänä satulaa vai missä? On sen verta kertynyt kuraakin tuonne satulan tietämille, että onpi voinut juuri nuo oleelliset pultit jäädä huomaamatta. Räjäytyskuvasta olisi taas ollut hyötyä.

                                                    E: Kannataako muuten vaihtaa kummallekin puolelle palat? Paloja on kyllä hyvin jäljellä vielä, mutta vaikuttaako toimintaan mitenkään jos vain toiselle puolelle vaihtaa palat?
                                                    Viimeksi muokannut RistoEe; 3.9.2011, 17:15. Perustelu: lisäkyssäri

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nämä ovat lähempänä vannetta. En nyt äkkiä löytänyt hyvää kuvaa aiheesta mutta eiköhän tuolla pärjää vaikka eri auto kyseessä:
                                                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=LVYv0QgGes0&feature=related[/ame]

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kiitoksia erittäin paljon. Tuo selkeytti hommaa huomattavasti. Huomenna uus yritys :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jani tuolla ylempänä suositteli yellow stuffeja EBC:tä, vai onko alkuperäinen parempi vaihtoehto? Ajohan on perheellisen liikumista ja radalla kurvailua.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mä sain omasta Biturbosta takalevyt vaihdettua ilman jarrusatulan kannakeraudan irrotusta. Eli satula irti (pultit liukutappien päistä) ja levy mahtui tulemaan pois.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X